Toon posts:

[XP] Windows boot extreem langzaam*

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met een probleem. Mijn pc boot windows ooongelovelijk langzaam. Ik heb de pc nu ongeveer 3 maanden en mag over de specs toch niet klagen.

AMD Athlon 3500+
A8n-Sli Deluxe
XFX Nvidea 6800 GT
1.5 gig sdram
Maxtor SATA 200gb

Eerst deed alles het nog perfect een bootte de pc ongeveer in 1 min, nu duurt het al gauw 6 of 7. Zodra de pc opstart blijft hij even hangen bij de IDE check. Daarna komt het windows laat scherm, en dit duurt zo ongeloveiljk lang. Geen rare ìììììììì-tjes, gewoon die groene balk. Hij loopt gewoon, maar wel tig keer.

Het rare is, zodra de pc eenmaal is opgestart, loopt hij gewoon weer zoals het hoort. Alles opent snel en speel spellen zonder problemen. Het is alleen de boot die langzaam gaat.

Ik heb al gekeken naar spyware en virussen, ook heb ik Regscrub erover heen gerunned. alles zonder resultaat.

Zover ik weet heb ik de nieuwste drivers.

Verwijderd

gebruik Bootvis om te kijken wat er zolang duurt.

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 13:08
Koppel eens alle externe apparaten los.
Kijk wat hij dan doet.
Vaak heeft het te maken met usb-apparaten welke schijnbaar moeizaam worden herkend.

Verwijderd

Toevallig de diamond versie? had ik ook problemen mee, 2 weken alles perfect en ineens deed die super lang over het opstarten en crashde zelfs. Ik heb toen een western digital 74gb schijf gekocht en geen problemen meer.

Probeer misschien de nieuwste bios eens, verder heb ik geen tips of oplossingen :'(

Verwijderd

Topicstarter
De truc met de exterene aparaten werkte niet

voor zover ik weet is het geen diamond

en met bootvis kon ik niets bijzonders vinden, maar nu weet ik eerlijk gezegd niet precies hoe bootvis werkt. ik heb gewoon de trace fucntie gedaan. kreeg 3 grafieken, maar die waren pas nadat windows was opgestart.

Verwijderd

ff met google zoeken naar bootvis, krijg je zo een uitleg erbij hoe het programma werkt

Verwijderd

Gebruik de parameter /SOS eens in je boot.ini. Kan je zien wat er zolang blijft hangen..

Edit : moet neederlantz leren ! :X

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat gedaan via /sos. TIjdens de boot kreeg ik een blauw scherm waarin in stond dat 1 process bezig was, en daar boven stond dus windows xp SP 2 versie blablabla...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vertel eens even welke Windows versie het hier over gaat?

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ben ik weer.

ik heb inmiddels geformateerd en windows opnieuw geinstaleerd. Eventjes dacht ik dat het allemaal weer in orde was. windows bootte gewoon weer snel.

Dat is nu 2 of 3 dagen geleden. Start ik gister en vandaag mn pc op. Krijgik toch het gevoel dat het weer langzamer gaat. Vooral vandaag. ik denk wel minstens 2 of 3 keer zolang als na de formatatie.

Ik heb in deze tussen tijd, van formatatie naar nu, windows erop gegooid, sp2, norton, en wat andere kleine programaas maar dat zou er echt niet moeten toe doen.

"Wat voor versie heb je?"
Zover ik weet heb ik nu gewoon windows sp2, of kan je dat ergens anders opzoeken?

Nouja, ik baal weer |:(

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows XP zet ik dan even in de titel, omdat dat de meest waarschijnlijke versie is :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:55:
Windows XP zet ik dan even in de titel, omdat dat de meest waarschijnlijke versie is :)
och ja natuurlijk, ik dacht dat ik dat al ergens had vermeld :) Windows xp sp2

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 14:17

edeboeck

mie noow noooothing ...

Is het mogelijk dat Norton bepaalde zaken gaat scannen tijdens boot-time?

Verwijderd

ik zou bij start-uitvoeren-msconfig alles uitvinken bij "opstarten" en bij services alles uitvinken wat niet van microsoft is. (je kan ff googlen welke services je van microsoft ook kan uitzetten).

Dit kan echt heel veel tijd schelen. Als er bepaalde programmas (zoals norton) is uitgeschakeld, en je hebt die nodig, zet je die weer aan. Maar probeer eerst eens zonder, misschien ligt het aan een van je programmas.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 12:31

Strikie

Athletics

Kijk eens bij msconfig opstarten of er het bestand ctfmon word opgestart, zoja afvinken en herstarten.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc gedefragmanteerd, hij start nu of wel snel op, of niet snel op, heel raar. Het ctfmon staat inderdaad aan. Wat voor bestand is het dan voordat ik hem uit zet. Geen cruciaal bestand?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 20:47:
Ik heb de pc gedefragmanteerd, hij start nu of wel snel op, of niet snel op, heel raar. Het ctfmon staat inderdaad aan. Wat voor bestand is het dan voordat ik hem uit zet. Geen cruciaal bestand?
Niks in het Opstarten menu is cruciaal. kan ALLEMAAL uit. probeer maar eens. je pc gaat stuk sneller

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:09:
[...]

Niks in het Opstarten menu is cruciaal. kan ALLEMAAL uit. probeer maar eens. je pc gaat stuk sneller
De TS geeft aan dat bootproces "hangt" bij het Windows scherm (met het groene balkje). Wat er in opstarten staat, heeft alleen effect op de tijdsduur van het laden van een specifiek profiel, dus niet tijdens het booten van het OS. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Als je in C:\Windows de map ''Prefetch'' leegmaakt, moet hij weer sneller booten. Het balkje dat voorbijkomt (Windows XP Pro = Blauw) gaat maar 1x voorbij en dan zit ik in het inlogmenu! Maar omdat de prefetch constant volraakt kan je in het register instellen dat er niks meer geprefetched wordt.

Ga naar Run
Type in ''regedit'' (zonder de aanhalingstekens)

Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/SessionManager/Memory Management/PrefetchParameters

en vervolgens verander je de waarde bij EnablePrefetcher (die staat standaard op 3, zet deze op 0)

Sluit vervolgens het register, en maak daarna de Prefetch map leeg...daarna even herstarten.

Succes

Verwijderd

the_shadow schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:44:
[...]

De TS geeft aan dat bootproces "hangt" bij het Windows scherm (met het groene balkje). Wat er in opstarten staat, heeft alleen effect op de tijdsduur van het laden van een specifiek profiel, dus niet tijdens het booten van het OS. :)
Owja, dat had ik niet gelezen.

Bij dat windows scherm zoekt ie vaak naar andere computers in het netwerk. Ik had ergens gelezen dat je dan een optie kon kiezen waarbij windows dat niet doet.

Verwijderd

Wat betreft het trage opstarten, heeft het bij mij geholpen om bij elk van de twee (bij mij althans) ide-kanalen de apparaten waar niets op is aangesloten op "Geen" in te stellen in plaats van "Automatische detectie". Dit scheelde enorm, maar ik weet niet in hoeverre het van toepassing is hier.

Zie ook deze link: [rml]Al-Sadkhali in "[ XP] Zeer traag met booten"[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Jongens bedankt, alles loopt weer op rolletjes. Vooral die prefetch folder maakt hem ongelovelijk snel.

Misschien zouden ze van dit topic een sticky moeten maken. Er staan zoveel tweaks in om je pc sneller te laten booten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

We gaan eens kijken of we iets in de Windows Operating Systems FAQ kunnen doen met dit soort tips.

Dit topic sticky maken is geen groot success - dan kunnen alleen nog moderators reageren, en dat is niet de bedoeling denk ik :)
Pagina: 1