Toon posts:

Welke koeler is de beste?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een athalon xp 3000+ (2.2ghz) Op dit moment heb ik een spire whisperrock II maar die kan hem niet koel houden. Tempratuur wanneer ik de pc niet gebruik is +/- 60 graden met de kast dicht en +/- 57 als de kast open staat. Als ik een game start gaat de tempratuur over de 70 graden heen en dan restart de computer zichzelf. Daarom heb ik even op internet gezocht naar een aantal koelers en nu moet ik kiezen uit de volgende lijst:

Cooler Master FAN S370/462 XDream III RTL

Arctic Cooling Copper Silent 3

Zalman CNPS6500B-ALCU

Zalman CNPS6000ALCU

Thermaltake Volcano 9 Coolmod

Thermaltake Venus 12

Thermaltake Silent Tower (is wel duurder dan de rest, maar als het mijn probleem echt oplost heb ik het wel voor over)

Ik heb vele review's gelezen en ieder zegt wat anders. Zo zegt de ene dat A beter is dan B en de aander dat B beter is dan A...Dus ik ben ten einde raad.....

PS: Ik kan hem niet onderclocken, want zo'n optie is er niet in mijn bios.
PSS: Als iemand nog andere opties weet die ongeveer in dezelfde prijsklasse liggen (om en nabij de 18e) dan zijn die zeer zeker welkom _/-\o_

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb sinds kort de Scythe Ninja en ben daar heel tevreden mee!
Die houdt i.c.m. een Papst 12 cm fan mijn 3,8 Ghz p4 op 46 graden!

Kijk op www.ikbenstil.nl, die site geeft veel info, maar wat hoge prijzen.
Kijk voor betere prijzen op www.tweakers.net/pricewatch

[ Voor 34% gewijzigd door Ye Greate'96 op 28-11-2005 14:47 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
Ik kan de mening van Ye Greate'96 alleen maar beamen, heb d'r zelf eentje op m'n Amd Athlon64 3200+ @ 3500+ zitten met 'n Nexus 120mm fan (op 1k rpm) en dat houd m'n cpu op zo'n 27 graden idle en 34 graden idle (max), nou is m'n Athlon64 waarschijnlijk niet zo'n heethoofd als jou Athlon maar het is zeker een goede koeler.

Met reviews moet je altijd oppassen bij de resultaten; vaak zijn de tests onder verschillende omstandigheden gedraait en kunnen dus 'n vertekend beeld geven, vaak moet je van 't "gemiddelde" van een aantal tests uitgaan. (of gewoon 'n gokje wagen ;))

Verwijderd

Waarom zit iedereen toch zo met cpu temps en cpu koeler geluid, mijn boxed koeler hoor je niet en de core temp komt zelfs als ik mn 3500+ op 2.4GHz laat draaien niet boven de 45 graden uit.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:40:
Ik heb een athalon xp 3000+ (2.2ghz) Op dit moment heb ik een spire whisperrock II maar die kan hem niet koel houden.
Eerst zou ik eens het stof uit je huidige cooler blazen en er verse pasta onder aanbrengen. Als je een nieuwe koeler gaatkopen zou ik voor een simpel arctic coolertje gaan. Dan hou je nog geld over voor een case fan. (wil ook wel eens helpen voor gezonde temperaturen)

bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Arctic Cooling Copper Silent 2 TC (Socket A, rev. 2)
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:22:
Waarom zit iedereen toch zo met cpu temps en cpu koeler geluid, mijn boxed koeler hoor je niet en de core temp komt zelfs als ik mn 3500+ op 2.4GHz laat draaien niet boven de 45 graden uit.
Misschien omdat een 3500+ nauwelijks warm wordt en er bii AMD 64's voor het eerst eens een fatsoenlijke koeler mee geleverd wordt.

De boxed koeler van een palermino maakt bijvoorbeeld een berg herrie waar je accuut migraine van krijgt en weet de processor idle niet onder de 50 graden te houden op stock snelheid en voltage. Met de bartonnetjes (3000+ en hoger) is het niet veel beter wat betreft temperaturen. Al zijn die gelukkig wel een stuk stiller.

[ Voor 40% gewijzigd door martijn_tje op 28-11-2005 16:29 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Even netjes iedereen beantwoorden:
Ye Greate'96 schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:45:
Ik heb sinds kort de Scythe Ninja en ben daar heel tevreden mee!
Die houdt i.c.m. een Papst 12 cm fan mijn 3,8 Ghz p4 op 46 graden!
Die ninja is eigenlijk te duur voor mij...En ook al zou ik hem willen kopen, hij bestaat niet voor athalonXP.
martijn_tje schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:23:
[...]
Als je een nieuwe koeler gaatkopen zou ik voor een simpel arctic coolertje gaan. Dan hou je nog geld over voor een case fan. (wil ook wel eens helpen voor gezonde temperaturen)
[...]
Die arctic kost evenveel als de Cooler Master FAN S370/462 XDream III RTL. Welke van de twee zou je dan aanraden? Want bij die XDream III staat wel "For AthalonXP 3400+ and higher" en de prijs is exact hetzelfde als de ARCTIC COPPER SILENT 2 PRO TC R.2 waarbij staat "For Athlon XP up to 3400+:....

(dus dan wordt het een van die twee + casefan) Alleen nog welke?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 20:44 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Kan je toelichten wat je zelf de voor en nadelen vindt van elke koeler ?

Zet er dan ook eens bij welke als je zonder ons zou kiezen ?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hier een Thermalright SI-97 op mijn ATHLON(!!!!) XP 3200+. Hij houdt em op dit moment op 53 graden met een Zalman 92mm fan op 5 volt.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 12:48

Steffy

Ayreonaut

Ik zelf zou voor de Arctic gaan, heb die koeler zelf ook gehad en net als elke koeler van Arctic zijn het toppertjes, altijd stil en presteren altijd geweldig. Goeie prijs en nog betere prestaties. Aanrader voor dat geld want ze zijn altijd goedkoop :Y)

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb de arctic cooling ultra silent 4 tc(of zoiets :P) en hij doet 't heel goed. De temperatuur idle is rond de 55 graden, stressed onder de 65 graden. Hier ben ik zeer tevreden mee, aangezien m'n pc een heethoofd is(vooral de cpu).

Arctic is zeker een aanrader, ook de koelpasta ervan :D

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:53:
Kan je toelichten wat je zelf de voor en nadelen vindt van elke koeler ?

Zet er dan ook eens bij welke als je zonder ons zou kiezen ?
Hier de hele lijst opnieuw met voor-nadelen:

Cooler Master FAN S370/462 XDream III RTL (Voor:AthlonXP 3400+, erg goedkoop. Na: tegenstrijdige review's)

Arctic Cooling Copper Silent 2 ( Voor: erg goedkoop...Na:)

Zalman CNPS6500B-ALCU

Zalman CNPS6000ALCU

Thermaltake Volcano 9 Coolmod (Voor: regulatieknop)

Thermaltake Venus 12 (Voor: regulatieknop)

Thermaltake Silent Tower (Voor: positieve review's. Na: ERG duur vergeleken met de anderen)

Als ik zonder advies zou kiezen zou ik blijven twijvelen tussen Acrtic en Cooler master, omdat zoals ik al eerder zei dat CM voor 3400+ en hoger is en Arctic tot max 3200+ en ze zijn allebei erg goedkoop...Maar ik vraag het hier juist omdat ik dus niet zelf een beslissing durf te nemen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 21:41 ]

Verwijderd

op socket A past toch ook een Zalman CNPS7000B-AlCu . ik heb die op mijn amd 64 3000+ waar op het moment 1,66volt opstaat en die word onder full load met koeler op laagste Rpm niet warmer dan 55 Graden. bij Icomputers hebben ze een Scythe Katana, misschien moet je daar eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:17:
op socket A past toch ook een Zalman CNPS7000B-AlCu . ik heb die op mijn amd 64 3000+ waar op het moment 1,66volt opstaat en die word onder full load met koeler op laagste Rpm niet warmer dan 55 Graden. bij Icomputers hebben ze een Scythe Katana, misschien moet je daar eens naar kijken.
die zijn allebei weer erg duur. Bedoeling was dat het incl verzendkosten rond de 18 euro zou komen of max 25 euro

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op zowel mijn Athlon XP 2000+ als mijn Athlon XP-M 2400+ 1,8GHz@2,4GHz zit een Thermaltake Silent Boost K7. Deze houdt beiden onder belasting rond de 50 graden, zonder dat er veel geluid wordt geproduceerd.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Hoe is je airflow in je kast?

Heb ongeveer zo'n zelfde cpu, maar kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n temperatuur gezien heb.
Zit zelf met een Barton 2600+ (1917mhz) die nu 2357 mhz loopt (11.5x205) wel op een iets lager voltage als standaard (1.575v) Hierop zit een Thermalright AX7 (is niet meer te koop) met een 8cm papst erop (2500rpm) die je echt bijna niet hoort. Op het moment van typen is hij nu 38/39 graden, met een aantal progs open. Niet helemaal idle dus.
Stressed na 4 uur gamen heb ik het ooit eens 51c zien worden, maar meestal game ik door met 47/48c.

Ik zou eens gaan kijken of je airflow wel ok is, en of je pastalaag nog lekker fris is. Zal wel wat helpen denk ik. Wil niet zeggen dat dit je probleem oplost, de ene cpu is de ander uiteraard niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen sleuteldraaiers op mijn kamer. Die wou ik morgen tegelijk met een nieuwe koeler kopen. Anders had ik mijn koeler wel erafgehaald en ffe gekeken of de pastalaag goed is ernz. Maar de koeler die er nu op zit is toch niet goed, want je hoort hem ook tikken (wat eerst dus niet was).

Maar nu is mijn plan dus om gewoon een casefan te kopen, zodat er meer lucht de kast in gaat dan langs de warme voeding en een goedkope koeler van zo'n 10 euro. Wat dus neerkomt op een Arctic copper silent of een Cooler master Xdream III....nou ben ik alleen nog niet uit welk van de twee het wordt....

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Neem een big typhoon. Die kan op bijna alle sockets, dus wss ook op jouwe. Hij houd mijn a64 3200+ op max 30 idle en max 42 op stressed, en dan is mijn cpu nog wel overgeclockt op snelheid en 0,1 volt erbij.
Kun je na gaan wat hij met jou xp doet ;) Die bevriest 'm bijna :P

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 01:16:
Neem een big typhoon. Die kan op bijna alle sockets, dus wss ook op jouwe. Hij houd mijn a64 3200+ op max 30 idle en max 42 op stressed, en dan is mijn cpu nog wel overgeclockt op snelheid en 0,1 volt erbij.
Kun je na gaan wat hij met jou xp doet ;) Die bevriest 'm bijna :P
Ik wil niet ondankbaar zijn ofzo....maar heb je gezien hoeveel dat ding kost :/
Zoveel geld heb ik niet voor over...maar hij ziet er wel uit als een machtig ding _/-\o_

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:11
Normaal gesproken zijn de Artics uit de TC (temp.contr.) serie stil en goedkoop en niet erg groot.

offtopic:
Waarom pimpt iedereen hier nou met z'n Athlon64 specs?

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 01:24:
[...]

Ik wil niet ondankbaar zijn ofzo....maar heb je gezien hoeveel dat ding kost :/
Zoveel geld heb ik niet voor over...maar hij ziet er wel uit als een machtig ding _/-\o_
Oops, was de prijs ff vergeten, volgens mij is hij inderdaad 39, ipv 18 :P Maar je kunt 'm wel meenemen naar je volgende systeem ;) Tenzij je over 10 jaar pas een nieuw systeem kopt.

Verwijderd

kun je niet een nieuwe fan op je oude koelblok zetten met eventueel een bracket voor een 120mm fan ofzo?

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Die Thermaltake Silent Boost K7 kost ook iets van rond de 18 euro of zo ;)

Mestreechs volksleed:

Verwijderd

Topicstarter
Oki....stel maar dat ik alle andere opties wegstreep en alleen nog moet kiezen tussen de arctic copper lite 2 of de Cooler Master XDream III..(allebei + casefan).....welke van de twee kan ik beter kopen....Ik ben van plan om vanmiddag meteen naar de winkel te gaan en eentje te kopen, dus graag snel antwoord willen hebben en een antwoord waar ik echt wat aan heb....

Verwijderd

de arctic cooler..

Verwijderd

Topicstarter
Ralph Smeets schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:21:
Die Thermaltake Silent Boost K7 kost ook iets van rond de 18 euro of zo ;)
Waar heb je ze dan zo goedkoop gezien dan?? Kan nergens op internet voor zo'n prijs vinden....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het advies van een aantal mensen gevolgd en mijn koeler eruit gehaald. Eventjes de fan eraf gehaald .....en jezus man.....Er zat zo ontzettend veel stof ertussen klem en in de koelribben. Ik kreeg bijna tranen in mijn ogen....Nu heb ik alles schoon gemaakt en terug gezet nu is de temp idle rond de 36 en na een lange burn in test 42 graden _/-\o_
Ik ga morgen dan een casefan erbij kopen en dan kan deze post lekker dicht O-)

• WingsOfFury
Haha, het bekende verhaal. Zat er nog wel genoeg (verse) koelpasta op?

Als je had gezegt "mijn pc word te heet, help!" dan was je al lang klaar geweest :P Succes ermee :)

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:26
Heb gister de volcano 12 besteld voor me athlon XP 2800+ @ 3200+. Zit nu een gigabyte cooler op met heatpipe. Niet echt te vreden over, vooral de bevestiging en de onderkant van de koeler zijn niet toppie.

http://www.thermaltake.com/coolers/volcano/rs/a1745.htm.

Via deze link kun je ook wat reviews lezen. Voor zover ik heb kunnen zien is er niet veel beter meer te koop voor socket a, als er geen gaten om het socket zitten...

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:13:
[...]

Waar heb je ze dan zo goedkoop gezien dan?? Kan nergens op internet voor zo'n prijs vinden....
Nou, €19,- dan ;) Let wel, dit is de Silent Boost K7 en dus niet de Big Typhoon, die kost immers het dubbele.

Mestreechs volksleed:

Pagina: 1