FlowDesign schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:21:
Tell me about it, veel van mijn studiegenoten snappen er echt geen drol van maar halen toch op een of andere manier die programmeervakken of ze krijgen er vrijstelling voor op wat voor manier dan ook

Gelukkig heb ik op de UvT al leren programmeren in Java en ben daar op de Fontys mee verder gegaan. Op de UvT was het meer gericht op grote applicaties waarbij je met databases te maken krijgt etc. en op de Fontys is het meer gericht op de GUI's. Maar ik vind GUI's maken in Java nog steeds een hell.
Idem. Het 'met de hand doen' (hoewel in princiepe onnodig) is met .Net forms een stuk beter te doen dan met Java swing IMHO. Maargoed, dat maakt weinig uit.
Ik ben blij dat je het met me eens bent wat betreft de opleiding, want IMHO leer je daar geen software engineering. Beetje een GUI in mekaar knutselen zonder uberhaupt te snappen hoe het werkt is geen software ontwikkelen.
Ja dat wil ik dus ook. Het lijkt mij zo ontzettend veel praktischer om in C# te kunnen programmeren dan Java. Of allebei kunnen is natuurlijk het beste, tis ten slotte beide afgeleid van C++.
Was het voor jou moeilijk om om te schakelen? Had je er een goed hulpmiddel bij?
Hulpmiddel? MSDN en een MS .Net boek. Als je al Java kent is C# geen enkel probleem. De API heeft erg veel overeenkomsten bijvoorbeeld, de taal is hetzelfde, en VS.Net (IMHO aan te raden) is een erg goeie IDE (paar puntjes daargelaten). Voor mij wat het geen enkel probleem om te schakelen, maar ik ben danook redelijk taalonafhankelijk 'opgevoed'.
Ik heb dat oude programma al een beetje bekeken en er wat prints van meegenomen. Daardoor weet ik dat wat die man verwacht niet al te veel voorsteld. Het kwam er eigenlijk ook gewoon op neer dat hij (bijna) hetzelfde wil maar dan in een GUI i.p.v. een TUI en een paar veranderingen.
Als dat het geval is, zul je niet snel voor verassingen komen te staan denk ik.
Als ik alleen maar advies uit zou hoeven te brengen dan zou ik nu die man op bellen en zeggen: "Ja luister eens, voor 495 euro ex BTW heb je dat pakket en voor een paar centen kom ik dat wel even installeren." Maar wat ben ik er dan mee opgeschoten?
Ten eerste heb ik dan geen gratis motorrijbewijs wat al met al minstens 1200 Euro kost.
Ten tweede leer ik dan niks, want ik wil graag in C# leren programmeren om niet meer aan Java gebonden te zijn.
In dat geval is het geen slechte keus. 1200 netto is niet niks, en als je toch al C# wil leren is dat een mooi begin. Doe het 'leerwerk' alleen niet binnen je hoofdproject. Als je een stuk van de API wilt uitproberen, doe dat dan binnen een testproject. Je eerste dingetjes worden over het algemeen misbaksels

En als ik binnen een paar weken denk van dit gaat echt helemaal niet goed komen, dan vond die man het ook helemaal niet erg als ik dat meteen zou melden, maar niet een hele tijd niks van je laten horen en dan zeggen van ja kijk het gaat me niet lukken of ik heb geen tijd.
Discipline heet dat ook wel.
Als je die kerel eerlijk kunt vertellen dat 't niet gaat werken is er geen probleem. Bovendien lijkt me, als ik je posts zo lees, dit programme niet bijzonder complex.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 20:02:
Als ik TS een subtiele tip mag geven, trek je stilletjes terug uit dit topic en begin lekker met designen op je zolderkamer. Vervolgens kies je een mooie programmeertaal, tips daarover zou ik op GoT niet vragen - je ziet hoe spraakzaam men is hier, een ieder wil zich bemoeien met het secundaire onderwerp te weten wát je moet gaan maken/niet maken en niet met de hamvraag: met welke taal ga ik een pakket-op-maat maken of zoals je zelf aandraagt in je openingspost, "
Nu zit ik me af te vragen in welke ontwikkelomgeving ik dit het beste kan gaan doen". Enkele mensen met respect voor deze hamvraag daar gelaten.
Mee eens. Om een of andere reden hebben mensen hier extreem te neiging te gaan zitten nitpicken over vanalles en nog wat, dat is me in een paar andere topics ook al opgevallen. En als de TS het er dan niet mee eens is moet er over doorgezeurd worden en wordt het al snel behoorlijk onvriendelijk. Alternatieven suggereren prima, maar doordrammen is gewoon vervelend.
[
Voor 16% gewijzigd door
Hydra op 30-11-2005 17:17
]