Toon posts:

[Gentoo] Postfix, is het nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een webservertje dat ik nu aan het opzetten ben moet ik de mogelijkheid hebben mailtjes te versturen. Dit puur en alleen vanuit php scripts en vanuit metalog voor mislukte inlog pogingen.

De server hangt aan een lijntje van Planet en heeft dus gewoon toegang tot de SMTP server van Planet.

Wat raden jullie aan, zelf postfix op de ketel zetten, of een manier zoeken om alles via de SMTP van planet te laten lopen? Hoewel ik mij meen te herinneren dat je alleen in de windows build van PHP een externe SMTP kon opgeven in de php.ini?

Verwijderd

Ik zou wel postfix (of een andere mailserver) installeren, desnoods kun je daar gewoon als smarthost de smtp van je provider invullen. Zonder mail transport agent werken een aantal standaard functionaliteiten niet, zoals mail op de command line.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:59:
Ik zou wel postfix (of een andere mailserver) installeren, desnoods kun je daar gewoon als smarthost de smtp van je provider invullen. Zonder mail transport agent werken een aantal standaard functionaliteiten niet, zoals mail op de command line.
SMTP string
Used under Windows only: DNS name or IP address of the SMTP server PHP should use for mail sent with the mail() function.
Zie idd dat ik dan in php ook al mijn mail functies moet herschrijven. Nouja jammer, extra services = extra werk. Maar heb dus geen keuze.

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Wat je kunt doen (en wat ik ook heb gedaan) is Nullmailer installeren. Dat is een heel klein appje, die zich gedraagd als fullblown MTA, maar hij relayed de mailtjes direct naar een smarthost die je opgeeft. Dat scheelt je in ieder geval al de last van het configureren van een toch wel fors pakket als postfix...

Ik weet niet of het voor jou ook werkt, maar mijn Asterisk PBX stuurt nu netjes mailtjes met voicemailattachements naar mijn xs4all account :)

[ Voor 19% gewijzigd door Surfer op 28-11-2005 22:18 ]

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Verwijderd

Topicstarter
Srfr schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:17:
Wat je kunt doen (en wat ik ook heb gedaan) is Nullmailer installeren. Dat is een heel klein appje, die zich gedraagd als fullblown MTA, maar hij relayed de mailtjes direct naar een smarthost die je opgeeft. Dat scheelt je in ieder geval al de last van het configureren van een toch wel fors pakket als postfix...

Ik weet niet of het voor jou ook werkt, maar mijn Asterisk PBX stuurt nu netjes mailtjes met voicemailattachements naar mijn xs4all account :)
Vereiste is dan dat hij sendmail wrappers ondersteund...

Verwijderd

Gentoo komt standaard met ssmtp, precies wat je nodig hebt.
Sendmail functionaliteit en de mogelijkheid een externe smarthost te gebruiken.
emerge ssmtp en man ssmtp.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 10:14 ]

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:17:
[...]
Vereiste is dan dat hij sendmail wrappers ondersteund...
Yep, dat doet ie. Althans, de versie die ik heb draaien doet dat iig:

code:
1
2
Calculating dependencies ...done!
[ebuild   R   ] mail-mta/nullmailer-1.00_rc7-r1  0 kB

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
standaard wordt ssmtp gebruikt zoals al gemeld. Die configureer je met je smarthost. En daarnaast emerge je iets als mailx voor het mail commando, zodat je kan mailen vanuit scripts. No need voor een complete MTA op een webdoos.
Pagina: 1