S-Video to HDTV connecting cable

Pagina: 1
Acties:

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-02 16:38
Bij mijn RX800-Pro videokaart met Tv-out (s-video) kreeg ik een zogenaamde S-video to HDTV connection Cable meegeleverd. Dit is een verloop kabeltje wat naar 3 tulp (female) ingangetjes gaat. 1 daarvan kan ik gebruiken voor het video signaal naar de TV te sturen. Hier gebruik ik dan gewoon een compusiete kabel voor.

Maar waar zijn de andere 2 voor, zijn die voor audio? Heb ik anders geen geluid?
Ik gebruik een scart plugje voor mijn tv waar 3 ingangetjes zitten voor tulp en 1 daarvan gebruik ik dus voor video. Verder is het beeld vrij wazig maar dat schijnt normaal te zijn op een normale ?60hz? TV?
Wat wel weer gek is dat DVD kijken via de pc op de TV wel weer goede kwaliteit is.
Wat is verder de ideale aansluiting voor mijn situatie?

Kan iemand mij helpen met het bovenstaande?

iRacing profile | Racing rig

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Die 3 tulpjes zijn voor een component signaal naar je TV/Projector te sturen. :)

In de software van je videokaart (drivers) kun je aangeven wat voor uitgangsignaal je wilt hebben, composite, S-video of component, waarvan component in jouw geval de beste methode is om een videosignaal te transporteren. (vergelijkbaar met Scart-RGB qua kwaliteit)

Echter zal jouw TV geen component signaal accepteren. (Zie je bijna alleen op moderne TFT's/Plasma's) Het beste waar je op kunt hopen, is dat jouw TV een S-video signaal over scart accepteert, anders zit je vast aan het beroerde composite. Dan moet je dus een S-Video kabel middels een scart adaptertje aan je TV aansluiten. (Hierbij er van uit gaande dat jouw TV geen aparte S-video aansluiting ergens heeft.)

S-video is al aanzienlijk beter dan composite, qua kwaliteit. Als jouw TV dit niet accepteert, zit je vast aan je huidige, blurry oplossing. Sowieso is een TV out alleen maar geschikt als je bijvoorbeeld je PC als mediacenter wilt gebruiken. Een desktop op een CRT TV ziet er gemiddeld echt niet uit, behalve als je flink gaat stoeien om een 768X576 desktop te maken, wat de TV resolutie is.

Overigens, geluid staat hier helemaal los van, je TV-out is alleen voor beeld. Als je ook het geluid van je PC op je TV wilt hebben, moet je ook de line-out van je geluidskaart op je TV aansluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door GaMeOvEr op 28-11-2005 15:38 ]

Aannames zijn fataal.

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-02 16:38
bedankt voor je reactie!
GaMeOvEr schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:17:
Die 3 tulpjes zijn voor een component signaal naar je TV/Projector te sturen. :)
Ok, en nu gebruik ik dus 1 tulpje om dat signaal te zenden naar de tv. (composite?)
Als ik overigens een ander tulpje gebruik krijg ik geen of grijs beeld.
S-video is al aanzienlijk beter dan composite, qua kwaliteit. Als jouw TV dit niet accepteert, zit je vast aan je huidige, blurry oplossing. Sowieso is een TV out alleen maar geschikt als je bijvoorbeeld je PC als mediacenter wilt gebruiken. Een desktop op een CRT TV ziet er gemiddeld echt niet uit, behalve als je flink gaat stoeien om een 768X576 desktop te maken, wat de TV resolutie is.
ik begrijp dat component eigenlijk het beste signaal is dus? En hoe ik het nu heb aangesloten is composite? ben hier echt een noob in maar vind het reuze interessant :)

Verder hoef ik in de ATI instellingen vrij weinig in te stellen eigenlijk. Alleen moet ik wel "TV detectie" inschakelen om beeld te krijgen.

Zou mijn (desktop) beeld er echt beter uit gaan zien als ik echt een S-Video kabel koop met een "speciale" scart plug?

iRacing profile | Racing rig

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, want als je TV geen s-video ondersteunt, dan doet-ie dat ook niet in een scartkabel. Een scart is geen echte standaard, je moet het zien als een plug waar alle standaarden tegelijk in en uit ingebouwd zitten (Audio, composiet, s-video, RGB in en uit en nog wat schakel/signaal pinnen), maar het is niet zo dat als je TV een scart aansluiting heeft, dat-ie dan ook gelijk alle mogelijkheden benut (en als je tv geen s-video ondersteunt, zal dat ook niet in de scart kabel zitten dus).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Laatst online: 21:14

Jag

Maar de meeste tv's accepteren wel een s-video signaal op ten minste 1 van de scart inputs.

Die component video tv outs die veel videokaarten tegenwoordig hebben zijn echt loos. Alleen lcd tv's, plasma's en projectoren hebben component video inputs en dat zijn precies de displays die ook VGA of DVI inputs hebben en dat werkt veel beter dan een tv out. Dus je hebt er eigenlijk (bijna) nooit wat aan. Is gewoon gemaakt voor de gemiddelde consument die niet weet hoe je goed een display op een pc aansluit en HDTV klinkt natuurlijk erg lekker.

[ Voor 72% gewijzigd door Jag op 28-11-2005 18:03 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

spoornie schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:52:
bedankt voor je reactie!

Ok, en nu gebruik ik dus 1 tulpje om dat signaal te zenden naar de tv. (composite?)
Als ik overigens een ander tulpje gebruik krijg ik geen of grijs beeld.
Klopt, die tulpjes hebben een dubbel functie. Dat ene tulpje waar je nu op zit, wordt gebruikt voor of composite, of voor component. Die andere 2 zijn alleen voor de component uitgangen, dus daar zul je geen beeld op krijgen. (component gebruikt 3 tulpjes voor het signaal.)
ik begrijp dat component eigenlijk het beste signaal is dus? En hoe ik het nu heb aangesloten is composite? ben hier echt een noob in maar vind het reuze interessant :)
Klopt, echter zal je het niet kunnen gebruiken, omdat jouw TV geen component ondersteund. :)
Verder hoef ik in de ATI instellingen vrij weinig in te stellen eigenlijk. Alleen moet ik wel "TV detectie" inschakelen om beeld te krijgen.
Yups. Dan kijkt hij zelf waar hij prik op krijgt, in dit geval dus composite. :)
Zou mijn (desktop) beeld er echt beter uit gaan zien als ik echt een S-Video kabel koop met een "speciale" scart plug?
Ja, klopt. Echter moet je TV dan wel S-video ondersteunen en dat weten we dus niet. ;) Post hier eens ff het type TV dat je hebt, dan kunnen we dat misschien opzoeken. Verwacht er echter geen wonderen van, als je het echt enigzins strak wilt hebben, moet je de TV op zijn native resolutie (768X576) aansturen, niet met 640X480 of 800x600. :)

Aannames zijn fataal.

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10-2024

shlammod

dus.... enzo....

In de software van je videokaart (drivers) kun je aangeven wat voor uitgangsignaal je wilt hebben, composite, S-video of component, waarvan component in jouw geval de beste methode is om een videosignaal te transporteren. (vergelijkbaar met Scart-RGB qua kwaliteit)
Sorry voor het omhoog halen van het topic, maar je laatste opmerking die ik quote klopt dus voor geen ene meter.
RGB-Scart is zeker weten niet te vergelijken met een component aansluiting en de kwaliteit van het beeld. Mijn al wat 'oudere' JVC TV ondersteunt zowel component als scart, maar het beeld op component is echt wel een stuk scherper dan scart en dat zul je op elke component aansluiting ook zien.

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
shlammod schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:51:
[...]

Sorry voor het omhoog halen van het topic, maar je laatste opmerking die ik quote klopt dus voor geen ene meter.
RGB-Scart is zeker weten niet te vergelijken met een component aansluiting en de kwaliteit van het beeld. Mijn al wat 'oudere' JVC TV ondersteunt zowel component als scart, maar het beeld op component is echt wel een stuk scherper dan scart en dat zul je op elke component aansluiting ook zien.
zoals eerder in dit topic al gemeld is, gaan er over scart gewoon een verzameling van verschillende standaarden zoals composite, s-video en RGB.. Dus als jij over je scart een composite signaal gooit is het niet zo gek dat component er zoveel beter uitziet..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja inderdaad :). Als je "scart" vergelijkt, moet je dit wel met Scart-RGB doen (dus zeker weten dat de RGB pinnen gebruikt worden ;)). Als je dan een interlaced PAL signaal verstuurd, zal het volgens mij niet zoveel uitmaken of je dit nu via RGB of component doet, in beide gevallen wordt de kleurinfo netjes in drie kanalen verstuurd...

Overigens hoeeft component wel andere voordelen, namelijk dat de standaard voorziet in progressive sigmalen en hogere resoluties. Met component kabels kan je 480p, 720p, 1080i en allemaal van dat soort resoluties gebruiken. Dus met een progressive of High-def bron en weergave apparaat is component wel beter.
(overigens gebruikt een VGA kabel ook RGB en die kan ook prima hoge resoluties doorsturen :P. Alleen jammer dat in consumenten electronica RGB beperkt is tot PAL/NTSC interlaced).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

shlammod schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:51:
[...]

Zie de info boven mij, voordat je verkondigt dat ik onzin verkoop. Ik heb het over SCART RGB, niet gewoon een willekeurige scart verbinding. Als je daar gewoon een PAL signaal overheen gooit, is component niets beter. Wat je wel vaak ziet met moderne DVD spelers met component uitgangen, is dat er diverse scalers voor de component uitgang (zoals Faroudja spul) zijn, eventuele upsampling en progressive signalen enzo. Dat mag je echter niet meetellen, dat daarom component per definitie beter zou zijn dan scart, het hangt er maar vanaf wat voor signaal je verstuurd en wat voor hardware er voor (of achter) de uitgang zit.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1