Ik gebruik Photoshop cs1 voor fotobewerking. Ik heb al die tijd jpeg gebruikt om te bewerken, alleen ik heb gelezen en gehoort dat je het beste raw kan gebruiken als je je foto achteraf helemaal wil kunnen aanpassen. Alleen het probleem is dat mijn photoshop de raw files niet herkend. En plug-ins kan ik niet vinden. Ook op GoT kan ik niks vinden over dit "probleem"
Verwijderd
Waarschijnlijk zoek je Adobe Camera Raw.
Zoiezo raad ik aan om Nikon Capture te gebruiken ipv ACR, betere kwaliteit en zoiezo betere tool om NEF files te openen en te bewerken. Ja, het leuke van NEF, en andere RAW formaten, is dat je vrij veel (in ieder geval alles wat ik nodig hebt) kan bewerken in de NEF file zelf. En later kan je die wijzigingen zonder kwaliteitsverlies ongedaan maken.
Zoiezo raad ik aan om Nikon Capture te gebruiken ipv ACR, betere kwaliteit en zoiezo betere tool om NEF files te openen en te bewerken. Ja, het leuke van NEF, en andere RAW formaten, is dat je vrij veel (in ieder geval alles wat ik nodig hebt) kan bewerken in de NEF file zelf. En later kan je die wijzigingen zonder kwaliteitsverlies ongedaan maken.
Microsoft heeft in de (gratis) PowerTools een RAW-image viewer(/reader?) voor in Windows Explorer. En volgens mij ondersteund die ook de Nikon Dxx RAW formaten
Dat is inderdaad erg handig. Ik zal de cd van nikon eens installeren en kijken wat dat brengt. Ik hoop dat ik dan wel de raw files kan bewerken, want het lijkt me erg handig.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:47:
Waarschijnlijk zoek je Adobe Camera Raw.
Verwijderd
Helaas, in 1 van de stomste beslissingen van Nikon is Nikon Capture geen gratis software.darkdesign schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:49:
[...]
Dat is inderdaad erg handig. Ik zal de cd van nikon eens installeren en kijken wat dat brengt. Ik hoop dat ik dan wel de raw files kan bewerken, want het lijkt me erg handig.

Ik vrees dat je Capture zal moeten kopen, of eh, een thuiskopie maken van de CD van een vriend.
Uhm, wat is het probleem? De topicstarter wil NEFs met Photoshop openen. Dit kan door Picture Project van zijn Nikon-cd te installeren, waardoor er een NEF-plugin mee komt voor PS. De volgende keer dat hij een NEF wil openen, kan hij die gewoon met PS openen en witbalans en EV aanpassen tijdens het openen. Waarom wordt er ineens andere software bij gesleept
Verwijderd
Remy schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:59:
Uhm, wat is het probleem? De topicstarter wil NEFs met Photoshop openen. Dit kan door Picture Project van zijn Nikon-cd te installeren, waardoor er een NEF-plugin mee komt voor PS. De volgende keer dat hij een NEF wil openen, kan hij die gewoon met PS openen en witbalans en EV aanpassen tijdens het openen. Waarom wordt er ineens andere software bij gesleept
offtopic:
Mja, ik gaf ook al ACR aan (en jij de Nikon plugin) .. ik merkte enkel op dat Capture zover ik weet iets betere kwaliteit geeft (was ergens een test van) en je er ook NEF files mee kan editen ipv ze alleen te lezen .. wat ik erg handig vind.
Mja, ik gaf ook al ACR aan (en jij de Nikon plugin) .. ik merkte enkel op dat Capture zover ik weet iets betere kwaliteit geeft (was ergens een test van) en je er ook NEF files mee kan editen ipv ze alleen te lezen .. wat ik erg handig vind.
Ik snap het probleem niet geheel. Ik heb Nikon Capture control één van de nieuwste versies gratis kunnen downloaden, ik geloof middels updates. Maar nog steeds vind ik het een ranzig programma.
In combinatie met Photoshop CS 2 met name in Bridge werkt de NEF van Nikon erg pauper, zeer weinig in te stellen en datgene wat ik juist via Bridge doe*, word niet overgenomen middels die NEF plugin. Helaas zijn de kleuren van CS2 niet optimaal icm NEFjes, maar dat NCE is me te beperkt in de selectie mogelijkheden.
*ik sla de instellingen van de NEF files uit CameraRaw op waarna ik al m'n foto's in batch kan ontwikkelen inclusief actions die ik er aan vast koppel
In combinatie met Photoshop CS 2 met name in Bridge werkt de NEF van Nikon erg pauper, zeer weinig in te stellen en datgene wat ik juist via Bridge doe*, word niet overgenomen middels die NEF plugin. Helaas zijn de kleuren van CS2 niet optimaal icm NEFjes, maar dat NCE is me te beperkt in de selectie mogelijkheden.
*ik sla de instellingen van de NEF files uit CameraRaw op waarna ik al m'n foto's in batch kan ontwikkelen inclusief actions die ik er aan vast koppel
Nu ik mijn Nikon cd heb geinstalleerd kan ik .NEF files openen. Dat is mooi, alleen niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Ik heb een dvd met photoshop tutorials, en daar staat een onderdeer "raw" op. Wat er in dat filmpje word laten zien kan ik bij langena niet. In het filmpje had je 4 tabbladen waar je op elk tabblad heel erg veel kon instellen. Nu ik de Nikon cd heb geinstalleerd en een .NEF file open krijg ik maar 1 tabblad waar ik als enigste een beetje met de witbalance kan spelen terwijl mijn witbalance eigenlijk altijd wel goed ingesteld staat. Daar heb ik dus niet erg veel aan. Weet iemand of ik nogmeer zou kunnen instellen, of is dit alles wat ik uit mijn raw file's kan halen?
Het antwoord staat al in de 2e reply van dit topic, je moet even een nieuwe versie van Adobe Camera RAW installeren. Die vind je op http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html . Zoals je daar kan lezen word de D70 vanaf versie 3.1 ondersteund 
Verder doe ik hier een slotje op, want dit is iets wat je eigenlijk reuze snel met de search had kunnen vinden, en als het goed is kom je er nu zonder problemen wel uit
Verder doe ik hier een slotje op, want dit is iets wat je eigenlijk reuze snel met de search had kunnen vinden, en als het goed is kom je er nu zonder problemen wel uit
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.