Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nog steeds herrie

Pagina: 1
Acties:

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 23:35
Ik heb kort geleden een andere kast gekocht, omdat ik de herrie van de oude goedkope behuizing zat was..

Aangeschaft: Thermaltake Soprano zonder zijscherm met window. Dus 2x12cm stille fan.

Hierin zit:

Cooltech 500w voeding met stille fan
Asus K8V-X S754
AMD A64 2800+ (standaard Asus/AMD koeler)
Asus Ati X850XT 256mb (standaard ATI/Asus koeler)
2x 512 DDR 400 Whitelake (ongekoeld)

2x Maxtor HDD (80/120)
1x CD brander
1x DVD lezer

iig. Ding maakt herrie, teveel herrie.. Cool & Quiet staat al aan, niet echt met effect.

Ik heb de 2x12cm fans al uitgehad, maar die maken de herrie niet.

Ik dacht zelf aan: passieve koeler op de CPU + videokaart. Mag dit?

En hardeschijf dempers helpen die ook nog wat? of die extra dempingsplaten in zo'n kast?

wie oh wie?

Old school gamer

Verwijderd

Ik denk dat je eerst beter kan achterhalen wat die "herrie" maakt volgens jou, en vervang dan die koeler met een stillere variant.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Dirk IJntema schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:05:

En hardeschijf dempers helpen die ook nog wat? of die extra dempingsplaten in zo'n kast?

wie oh wie?
Passieve CPU koeler gaat niet lukken, misschien wel de videokaart met een goede caseflow.
Hardeschijfdempers zijn pas nodig als je dat eerste op orde hebt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Dirk IJntema
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:06:
Ik denk dat je eerst beter kan achterhalen wat die "herrie" maakt volgens jou, en vervang dan die koeler met een stillere variant.
Kan ik schaamteloos (tijdelijk uiteraard) de koeler lostrekken van bv de videokaart en de CPU?

stillere variant, mag dat dan ook passief (heb zo'n thermaltake coolstack gezien, waarvan ZIJ zeggen dat je die in combinatie met een chassis-fan moet gebruiken (mijn kast heeft er 2 dus...)..

HDD's zullen ook wat geluid maken..

zal altijd een combinatie van factoren zijn, toch?

Old school gamer

Verwijderd

Als je gewoon voorzichtig met je vinder de CPU fan stopt, en de VGA fan, dan kan je iig kijken of de herrie daar vandaan komt.

Verder bouw die 120mm fan's terug, die zijn stukken stiller dan een 80mm fan. En maken veel minder geluid (minder toeren voor zelfde / meer luchtverplaatsing).

En heb je verder al dit topic doorgelezen? Vanaf #extra_fans naar onderen staat "veel" informatie. En in het speciaal dit stukje.
Fan herrie (dB / dBA / decibel):
Alles wat beweegt maakt geluid, of het nu om de fan zelf gaat (denk daarbij bijv. aan de lagers) of de luchtstroom zelf.
Wat betreft de fan zelf spelen de volgende factoren een rol: Lagers: ballbearing (kogellagers) vs sleave/shintecbearing (kunststoflagers) - een ballbearing gaat véél langer mee, maar heeft een wat meer piekend, ratelend geluid als een sleevebearing die een wat vlakker, suizend geluid maakt. Een sleevebearing fan moet voor optimale werking met de as horizontaal gepositioneerd worden, terwijl een ballbearing fan in alle mogelijke standen gebruikt kan worden. Om deze reden zie je heel vaak dat AGP videokaartfans de geest geven: een sleevebearing fan die ondersteboven op de kaart zit met de as in het vertikale vlak gepositioneerd.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je een geluidsdrukmeter hebt, dan kun je eenvoudig vaststellen waar het geluid precies vanaf komt.
Anders zou je een zijkant eraf kunnen halen en voorzichtig je oor te luister te leggen om zo de belangrijkste bron van geluid vast te stellen.

Ik verwacht dat het de videokaart is, daar zit meestal een 4 cm koelertje in, en die maken meestal een boel herrie.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Ja fijn, geluidsdrukmeter, zijn niet goedkoop in ieder geval.

Ik schakel gewoon iedere mogelijke geluidsbron uit, totdat ik gevonden heb waar het hem in zit. Geen dure apparatuur nodig, en vrij simpel uit te zoeken :)

• Dirk IJntema
Nitroglycerine schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:22:
Als je een geluidsdrukmeter hebt, dan kun je eenvoudig vaststellen waar het geluid precies vanaf komt.
Anders zou je een zijkant eraf kunnen halen en voorzichtig je oor te luister te leggen om zo de belangrijkste bron van geluid vast te stellen.

Ik verwacht dat het de videokaart is, daar zit meestal een 4 cm koelertje in, en die maken meestal een boel herrie.
Ik denk idd, dat die een goede kans maakt.. tevens de CPU cooler.. is nl. niet zo'n grote fan (ergo, meer herrie).

Overigens zijn de std. fans v/d kast Sleevebearing (net effe opgezocht).

Dus, conclusie.. fans stilzetten, checken of het dan weg is..

overigens mist mn achterplaatje wat bij het moederbord zat (met die specifieke gaten erin voor USB/netwerk etc.etc.) is dat nog een probleem?

Old school gamer

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Dirk IJntema schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:39:
[...]
overigens mist mn achterplaatje wat bij het moederbord zat (met die specifieke gaten erin voor USB/netwerk etc.etc.) is dat nog een probleem?
Neuh, gewoon wat extra tochtgaten. Dat afdekplaatje is grotendeels enkel voor de sier, als je zorgt dat je de kabels er netjes, recht in prikt zonder op de tast een contrastekker te vinden heb je geen kans dat je op deze manier kortsluiting maakt.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Ik heb zelf ook een Soprano staan, die is fluisterstil sinds ik een X-Connect voeding er in had gezet, aangezien deze ook mooi stil is :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Als je trouwens dingen wilt vervangen, dan zou je kunnen kijken naar de volgende onderdelen:

Videokaartkoeling
Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2) (16 euro)
of
Zalman VF700-Cu (21 euro)

Processorkoeling
Arctic Cooling Freezer 64 (Socket 754/939/940) (19 euro)
of
Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940) (20 euro)

Systeemkoeling
Aerocool Turbine 2000 Fan (120mm, 19dB, zwart) (15 euro)
of
Sharkoon System Fan Silent (120mm, 21dB, 3/4p) (8 euro)

Natuurlijk zijn dit enkel voorzetjes, iedereen heeft een andere voorkeur. Zeker qua processorkoeler, daar zijn een hele zwik van beschikbaar. Als je die wilt gaan vervangen, zou ik je adviseren om een paar vergelijkende reviews te bekijken.

Ik weet niet of je een klein ventilatortje op je northbridge hebt zitten, maar als dat het geval is, dan kan die ook een takkeherrie maken.
Die zou je dan eventueel kunnen vervangen door een passief koelblok (zie pricewatch). Als je een goede airflow hebt, met nadruk op de goede, dan kun je dit overwegen. Anders zou je een andere ventilator erop kunnen zetten die minder geluid maakt.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Nitroglycerine schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:56:
...
Videokaartkoeling
of

Processorkoeling
Arctic Cooling Freezer 64 (Socket 754/939/940) (19 euro)
of
Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940) (20 euro)
...
Ik zou idd beginnen met een van de bovenstaande de Processor- en Videokaart-koelers aan te schaffen. De Casefans zou nog even laten voor wat ze zijn aangezien je zelf al had aangegeven dat deze het probleem niet zijn. Als je de processor- en videokaart-koeler hebt vervangen zal je zien dat je PC al een heel stuk stiller zal zijn.
Als je hem dan nog te luid vind kun je alsnog andere geluidsbronnen dempen, het is dan wel van belang dat je zeker weet wat de herrie maakt. Dit kan je (zoals al eerder aangegeven) uitvinden door met je vinger (het midden) van de fan 1 voor 1 alles te proberen.

[ Voor 34% gewijzigd door Nivado op 28-11-2005 11:07 ]

• Dirk IJntema
koeler op moederbord?

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com//999/images/products/237/237_l.jpg

Dit is em? ik zie nix, jij?

Old school gamer

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nitroglycerine schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:56:
Als je trouwens dingen wilt vervangen, dan zou je kunnen kijken naar de volgende onderdelen:

Videokaartkoeling
of
Die zalman zou ik dus juist nooit doen. Als je stilte wilt kweken, dan moet je naar grote koellichamen + grote fans @ low voltage. Kortom, een klein ding als die zalman met een irritant klein fannetje gaat niet veel opleveren imo.

Ik raad nog steeds de oude zalman blokken aan en dan een 120MM fan erop @ 5 volt :)

Verwijderd

Ik weet niet wat voor fangaurd er nu standaard aan de kast zit, maar misschien is het ook nog een oplossing om dat standaard roostertje weg te dremelen en er een beter luchtgeleidende fangaurd voor in de plaats te doen. Het hoeft namelijk niet altijd te betekenen dat je fannetjes teveel geluid maken, maar kan ook simpelweg aan de airflow liggen. Bij mij heeft dit ontzettend geholpen.

Ook een potmeter tussen de stroomtoevoer solderen kan een hoop verschil uitmaken.

• Nivado
We Are Borg schreef op maandag 28 november 2005 @ 11:36:
[...]
Die zalman zou ik dus juist nooit doen. Als je stilte wilt kweken, dan moet je naar grote koellichamen + grote fans @ low voltage. Kortom, een klein ding als die zalman met een irritant klein fannetje gaat niet veel opleveren imo.

Ik raad nog steeds de oude zalman blokken aan en dan een 120MM fan erop @ 5 volt :)
Sorry maar die Zalman is hij tweakers getest als de stilste: reviews: Zalman VF700-Cu en VF700-AlCu VGA-koelers onder de loep

Dus de Arctic en Zalman zijn beide een hele stille en betaalbare oplossing!

offtopic:
Ik vind het bovendien knap als je een 120 mm heatsink+fan op een Videokaart kan proppen, Daar wil ik wel eens een foto van zien

@ de oplossing van Ahkbar
Als je eerst de fan tegenhoud kan je testen of het dempen van die fan zin heeft. Hij heeft zijn casefans al uitgeschakeld, dit heeft echter geen verschil in herrie opgeleverd.

• Dirk IJntema
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 11:45:
Ik weet niet wat voor fangaurd er nu standaard aan de kast zit, maar misschien is het ook nog een oplossing om dat standaard roostertje weg te dremelen en er een beter luchtgeleidende fangaurd voor in de plaats te doen. Het hoeft namelijk niet altijd te betekenen dat je fannetjes teveel geluid maken, maar kan ook simpelweg aan de airflow liggen. Bij mij heeft dit ontzettend geholpen.

Ook een potmeter tussen de stroomtoevoer solderen kan een hoop verschil uitmaken.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/cases/products/soprano/silverShare/s09.jpg

dit soort fanguards zitten ervoor.. ziet er op zich best netjes uit..

Old school gamer

• Dirk IJntema
De zalman lijkt mij idd voor de videokaart een prima oplossing, gewoon lekker op 5v laten tollen..

Voor de CPU denk ik toch, dat ik een 12cm fan neem... wss. de Thermaltake Big Typhoon
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0114/enlargedView.jpg

wel iets duurder dan de Zalman, maar voorzien van een grote fan (welke zich bewezen hebben in de Case, ik hoorde ze iig niet).

is het dan nog gemakkelijk om e.e.a. via zo'n controller te laten lopen om ze zo langzaam mogelijk te zetten?

Old school gamer

• Nivado
Btw. misschien is de Arctic Freezer 64 Pro wat:

nieuws: Vuur na aan de schenen van Arctic Freezer 64 Pro gelegd

Info

[ Voor 33% gewijzigd door Nivado op 28-11-2005 12:15 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08

Garyu

WW

Luister ook vooral eens naar je harde schijven. Je schrijft dat er twee in zitten, Maxtor staat ten eerste al niet bekend om zijn stille HDD's, en dan nog de dubbele lading ook.

Mijn kast heb ik ook zo stil mogelijk gemaakt, maar bij mij is het ook een Maxtor schijf die nu het meeste (storende) geluid veroorzaakt. Daarnaast zit er nu een Samsung Spinpoint 5400 rpm in, die is fluisterstil in vergelijking tot de Maxtor (40GB ouwetje). Dus, als je echt niet weet waar het geluid vandaan komt, probeer eens je harde schijven los te koppelen en zet je PC aan. Hoor je dan opeens de stilte, dan weet je waar het probleem zit :). Koop een HDD-silencer (staat hier ook nog op het programma) en je kast wordt veel stiller.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Voor je die Thermaltake Big Typhoon erop plaatst zou ik toch even eerst even kijken naar de frictie die dat ding op je moederbord gaat uitoefenen. Als je kast staat dan hangt dat ding aan je mobo. Zorg ervoor dat er achter je cpu socket een hele stevige backplate zit, anders heb je kans dat je je socket/mobo regelrecht naar de hardware-hemel helpt.

Verder lijkt het me niet verstandig die x850xt passief te koelen. Misschien moet je eens kijken naar de Arctic Cooling Ati Silencer 5 rev2. Heb met de NV 5 hele goede (stille) ervaringen gehad op mijn oude gf6800.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:57
Dirk IJntema schreef op maandag 28 november 2005 @ 11:58:
[...]

[afbeelding]

dit soort fanguards zitten ervoor.. ziet er op zich best netjes uit..
Ik heb bij mijn kast destijds dat soort roosters eruit gesloopt (Dremel) en vervangen door van die draad-fanguards. Gewoon die simpele ronde. Die zijn het stilste.

Verwijderd

Carpento schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:24:
[...]

Ik heb bij mijn kast destijds dat soort roosters eruit gesloopt (Dremel) en vervangen door van die draad-fanguards. Gewoon die simpele ronde. Die zijn het stilste.
Dit is gewoon goed geperforeerd staal (honingraad), opzich is dat vrij stil (mits de gaten groot genoeg cq het ijzer wat wel aanwezig is niet te breed is). Dit kan omdat het recht afgesneden hoeken zijn nog wel wat gesuis veroorzaken. En dan moet je idd draadfanduards nemen, echter denk ik dat je eerst naar andere dingne moet kijken. Als alles niet lukt en het blijkt hem achteraf alsnog in dat te zitten dan hoef je ze er pas uit te halen.

In mijn shuttle maakte het wel degelijk verschil dat ik ze er uit haalde, maar zoals ik het op de foto zie is deze wel wat beter (minder ijzer == minder geluid).

Verwijderd

Probeer dit eens te installeren:
http://www.amd.com/us-en/...,,30_182_871_9706,00.html
't is alweer een tijd geleden, maar ik dacht dat C&Q pas goed werkt als dit ding geinstalleerd is.

• Dirk IJntema
Way2Smart schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:19:
Voor je die Thermaltake Big Typhoon erop plaatst zou ik toch even eerst even kijken naar de frictie die dat ding op je moederbord gaat uitoefenen. Als je kast staat dan hangt dat ding aan je mobo. Zorg ervoor dat er achter je cpu socket een hele stevige backplate zit, anders heb je kans dat je je socket/mobo regelrecht naar de hardware-hemel helpt.

Verder lijkt het me niet verstandig die x850xt passief te koelen. Misschien moet je eens kijken naar de Arctic Cooling Ati Silencer 5 rev2. Heb met de NV 5 hele goede (stille) ervaringen gehad op mijn oude gf6800.
@ Big Typhoon, ga ik opnemen met leverancier..

@X850XT passief.. klopt.. er vanaf gestapt.. wss een Zalman koeler..

Old school gamer

Verwijderd

Persoonlijk zou ik zelf als eerste die fangaurd vervangen aangezien dat de goedkoopste oplossing is. Zo'n draad fangaurd kost rond de 2 euries en als dat al een hoop geluid afneemt zou het opzich een heel goedkope oplossing zijn.

Maar waar eerst goed naar gekeken moet worden is of het de fannetjes zijn of de kast die het geluid maakt. Voor de TS haal alle fannetjes uit je kast en sluit ze dan eens aan op de voeding. Dan valt heel goed te bepalen of het de fannetjes zijn of de airflow.

• Nivado
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:32:
Persoonlijk zou ik zelf als eerste die fangaurd vervangen aangezien dat de goedkoopste oplossing is. Zo'n draad fangaurd kost rond de 2 euries en als dat al een hoop geluid afneemt zou het opzich een heel goedkope oplossing zijn.

Maar waar eerst goed naar gekeken moet worden is of het de fannetjes zijn of de kast die het geluid maakt. Voor de TS haal alle fannetjes uit je kast en sluit ze dan eens aan op de voeding. Dan valt heel goed te bepalen of het de fannetjes zijn of de airflow.
Het is misschien handig om eerst even de startpost te lezen...

Verwijderd

Whoops dat stukje had ik even over het hoofd gezien |:(

• Dirk IJntema
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:07:
Whoops dat stukje had ik even over het hoofd gezien |:(
Kan gebeuren..

Ik heb iig mn huisleverancier effe gemaild over het bevestigingsstuk en direct gevraagd naar HDD demping & VGA cooler (zijn voorkeur).

We zullen eens zien wat ze zeggen (ze: Azerty (red.))

Old school gamer

Verwijderd

Dirk IJntema schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:06:
De zalman lijkt mij idd voor de videokaart een prima oplossing, gewoon lekker op 5v laten tollen..

Voor de CPU denk ik toch, dat ik een 12cm fan neem... wss. de Thermaltake Big Typhoon
[afbeelding]

wel iets duurder dan de Zalman, maar voorzien van een grote fan (welke zich bewezen hebben in de Case, ik hoorde ze iig niet).

is het dan nog gemakkelijk om e.e.a. via zo'n controller te laten lopen om ze zo langzaam mogelijk te zetten?
Deze koeler is echt een aanrader _/-\o_ Ik heb hem ook, je hoort hem niet en hij koelt als 1 van de beste. De looks zijn ook nog eens perfect. :*)

Verwijderd

Geluidsmeter lijkt me beetje overdone. Hardeschijven kan je gewoon afkoppelen en vergelijken met en zonder. Videofan kan je best even stoppen door met een voorwerp de fan te onderbreken.
Ik heb in mijn ene computer (ati aiw 7500) de gpu fan afgekoppeld en er een papst 80 mm fan op ge houtje touwtjed, niet mooi maar wel effectief. Op den andere (asus 6600 gt) heb ik een utility van de concurrent geinstalleerd (experttool) die zorgt dat dat ding zo goed als z'n waffel houdt in windows.
Hoe meer state of the art je videokaart is hoe meer je beter naar commerciele oplossingen kan zoeken (speciale fans/waterkoeling/heatpipes).
Het geluid van harde schijven is vaak een penetrant hoogtonig geluid. Ik heb een computer van de binnenkant met bitumen bekleed en het gaat er nog doorheen. Het helpt om een of andere rubbere overgang van hdd naar chassis te hebben. In mijn antec kast zit dat standaard. Ook worden hardeschijven gedurende hun leven steeds luidruchtiger. Ik heb al een paar keer een hdd vervangen vanwege het lawaai.

Verwijderd

Ik heb die Big typhoon en Zalman videokaart koeler ook, en ze zijn echt zo goed als onhoorbaar op 5v.

op 12v maakt het vind ik nog wat te veel lawaai maken om te slapen :)

Verwijderd

Misschien wel een optie als het echt stil wilt hebben. Op http://www.ikbenstil.nl hebben ze flink wat coolers die erg stil zijn. Weet uit ervaring dat bijvoorbeeld de casefans van IBL HEEL erg stil zijn.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nivado schreef op maandag 28 november 2005 @ 11:57:
[...]

Sorry maar die Zalman is hij tweakers getest als de stilste: reviews: Zalman VF700-Cu en VF700-AlCu VGA-koelers onder de loep

Dus de Arctic en Zalman zijn beide een hele stille en betaalbare oplossing!
Ik zie het. Toch raar dat een kleinere fan @ 5 volt stiller is dan de 120MM fan @ 5 volt. Als je een papst fan neemt denk ik toch dat de resultaten anders zullen zijn
offtopic:
Ik vind het bovendien knap als je een 120 mm heatsink+fan op een Videokaart kan proppen, Daar wil ik wel eens een foto van zien
Zo moeilijk is het niet hoor. Gewoon een zalman blok erop en dan een 120MM fan ervoor hangen met dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/86-96G.JPG
Beetje boren zodat je de fan lager kunt plaatsen en het werkt prima :)

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 28-11-2005 20:56 ]

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:36
Mijn aanpak zou zijn:
Aangeschaft: Thermaltake Soprano zonder zijscherm met window. Dus 2x12cm stille fan.
Eventueel casefan's vervangen door nog stillere exemplaren (Nexus bijv)
Hierin zit:

Is die echt stil? Kennum niet, anders evt semi-passieve voeding pakken. Kan altijd later nog, wordt nl anders de grootste uitgave :(
Vervangen door Scythe Ninja met stille 12cm @ 800rpm
ATi Silencer of VF700cu @ 5V, te warme kaart om passief te koelen, helaas.
2x Maxtor HDD (80/120)
Zijn deze wel stil: m.a.w. als je ze afkoppeld in je huidige config, merk je dan enig verschil? Zo ja: check of het de trillingen of de harddisk zelf is. Trillingen (indirect geluid) kan je goedkoop oplossen door hdd-ophangingen. Te checken door te kijken of je schijf ook veel geluid maakt als je hem in de hand houdt :+
Voor Twee goed harddisk-enclosures kosten bijna meer dan een goede stille 200GB schijf -> beter een nieuwe schijf kopen dan :X
Dan moet je zorgen voor erg veel airflow: die CPU zou evt wel passief kunnen, met wat minder airflow. Videokaart passief koelen (met bijv een ZM80) zal waarschijnlijk resulteren in het opwarmen van je CPU, vrees ik :(

Love Hardware!

• Dirk IJntema
Sjeepee schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:11:
Mijn aanpak zou zijn:

[...]

Eventueel casefan's vervangen door nog stillere exemplaren (Nexus bijv)
niet echt nodig, deze hoorde ik al nauwelijks.. en volgens Thermaltake slechts 18db geluidsproductie.
[...]

Is die echt stil? Kennum niet, anders evt semi-passieve voeding pakken. Kan altijd later nog, wordt nl anders de grootste uitgave :(

Deze is NET nieuw aangeschaft op aanraden van mn broer (die zelf automatiseringsbedrijf heeft) die er altijd mee werkt en zeer tevreden mee is.

[...]

Vervangen door Scythe Ninja met stille 12cm @ 800rpm

Zelfde ontwerp, ander model, toch? allemaal beetje hetzelfde idee met 12cm lekker stil + goed koelend.

[...]

ATi Silencer of VF700cu @ 5V, te warme kaart om passief te koelen, helaas.

Okay, duidelijk.. Dan is het dus de keuze tussen die 2.
[...]

Zijn deze wel stil: m.a.w. als je ze afkoppeld in je huidige config, merk je dan enig verschil? Zo ja: check of het de trillingen of de harddisk zelf is. Trillingen (indirect geluid) kan je goedkoop oplossen door hdd-ophangingen. Te checken door te kijken of je schijf ook veel geluid maakt als je hem in de hand houdt :+
Voor Twee goed harddisk-enclosures kosten bijna meer dan een goede stille 200GB schijf -> beter een nieuwe schijf kopen dan :X

Beide HDD's zijn relatief nieuw, misschien een optie om ze beide te verkopen en dan een nieuwe goede stille aan te schaffen? welke en wat kosten die dan?

[...]

Dan moet je zorgen voor erg veel airflow: die CPU zou evt wel passief kunnen, met wat minder airflow. Videokaart passief koelen (met bijv een ZM80) zal waarschijnlijk resulteren in het opwarmen van je CPU, vrees ik :(

Old school gamer

Verwijderd

Hallo.
Ik zou inderdaad eens gaan kijken voor een andere cpu en vga koeler.
Ik heb deze kast ook en ik vind hem super stil.
Ik heb een enlight psu erin zitten met een 120mm fan deze gaat pas harder draaien als je psu wat warmer word. Voor mijn cpu heb ik een zalman 7000b coper koeler met de bijgeleverde fancontrol op zijn laagste stand. En mijn vga word gekoeld door een nv silencer. Ik heb gewoon de standaard 120mm fans ernog inzitten maar dan wel op 5 volt. Ik heb nog wel een vraag voor je. Heb je de hardeschijven met de bijgeleverde klipjes vast zitten. Dan bedoel ik die paarse met dat groene schroef dingetje. Ik heb namelijk gemerkt dat het veel in geluid scheeld asl je de hardeschijfen gewoon met een paar schroeven vast draait.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:36
Harddisk kun je kijken naar Samsung of Seagate. Ook de nieuwe WD's schijnen behoorlijk stil te zijn. Anders kun je evt even spieken op Storagereview.
Persoonlijke smaak qua merk speelt meestal ook wel mee :)

120MM CPU koeling geeft inderdaad meestal wel een stille oplossing, maar je hebt altijd baas boven baas. Zelf prefereer ik de Ninja, aangezien je de fan op een van de vier zijdes kunt plaatsen, altijd in de richting van je bestaande airflow: maakt hem effectiever dan een fan die naar je moederbord toeblaast: die verstoord de airflow eerder.

Love Hardware!

• Dirk IJntema
Sjeepee schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:13:
[...]

Harddisk kun je kijken naar Samsung of Seagate. Ook de nieuwe WD's schijnen behoorlijk stil te zijn. Anders kun je evt even spieken op Storagereview.
Persoonlijke smaak qua merk speelt meestal ook wel mee :)

120MM CPU koeling geeft inderdaad meestal wel een stille oplossing, maar je hebt altijd baas boven baas. Zelf prefereer ik de Ninja, aangezien je de fan op een van de vier zijdes kunt plaatsen, altijd in de richting van je bestaande airflow: maakt hem effectiever dan een fan die naar je moederbord toeblaast: die verstoord de airflow eerder.
Airflow is niet een groot probleem, aangezien het systeem niet en nooit overgeclockt gaat worden.. hij blijft stock (garantie & betrouwbaarheid) maar zo stil mogelijk.

@jelle :

Met de bijgeleverde paarse dingetjes.. op zich wel een handig systeem, maar nu zit het maar aan 1 kant vast en niet super stevig.. ik had er al mn vraagtekens bij.. maar nu is dat dus bevestigd, gewoon schroeven dus!

Hoe krijg je die fans op 5v te draaien dan?

en welke schijven heb jij erin en hoeveel herrie komt daar vanaf?

Old school gamer

• Nivado
Ik heb ook twee Maxtors (80/20) en idle hoor ik ze niet, als ze zoeken of schrijven dan hoor ik ze zachtjes.
Verder ben ik voor de stap voor stap methode. Zoek (zoals al eerder beschreven) 1 a 2 luidste componenten, vervang/demp die. Als je dan nog dingen hebt waar je aan stoort kun je die alsnog vervangen.
Op deze manier zul je in eerste instantie met beperkte middelen veel resultaat boeken. Als je PC hierdoor een stuk stiller wordt dan hij was zal je het een verademing vinden en vinden dat hij zeer stil is (wat een ander er ook van vindt).
Als je vervolgens na een half jaar (ofzo) gewend bent aan het nieuwe geluidsniveau zal je t.z.t. misschien een stap verder willen gaan in het dempen.
Geluidservaring is zeer subjectief en vooral afhankelijk van wat je gewend bent.
Hoe krijg je die fans op 5v te draaien dan?
Bv. door een Zalman Fanmate of een weerstand (een Fanmate is niets anders dan een variable weerstand met de juiste stekkers).

[ Voor 11% gewijzigd door Nivado op 29-11-2005 14:51 ]

Verwijderd

Ik heb kort geleden een andere kast gekocht, omdat ik de herrie van de oude goedkope behuizing zat was..

Hierin zit:

Asus K8V-X S754
2x 512 DDR 400 Whitelake (ongekoeld)

2x Maxtor HDD (80/120)
1x CD brander
1x DVD lezer

iig. Ding maakt herrie, teveel herrie.. Cool & Quiet staat al aan, niet echt met effect.

wie oh wie?
Je hebt wel erg weinig zelf getest. Haal je media dragers los (hardeschijven en cd, dvd spelers) Start de pc met de kast open. Kijk waar het geluid vandaan komt. Vervang de bron van je herrie. Problem solved. Ik gok zelf dat je window aan het resoneren is door de trillingen van je hardeschijf.

• Dirk IJntema
Zit geen window in.. staat er mss. wat ongelukkig, maar is een case ZONDER window. (window heeft nog een 9cm fan erin nl.).

Zelf testen idd niet veel gedaan.. wist niet goed wat veilig is om te doen en wat niet.. nu weet ik precies wat ik kan en ga doen, kom ik er daarna nog niet uit, dan kom ik weer trug.

Old school gamer

• Dirk IJntema
Okay, daar ben ik weer..
CPU = fanless d.m.z. de Scythe Ninja, videokaart heeft een Zalman CU700 (wel laten flikkeren op de grond.. KLOTE @*&*$@&$ verpakking nu wat koperen dingen moeten trug buigen).

STUKKEN stiller.. beide Case fans staan nu uiteraard wel de hele tijd aan..die hoor je nu..

zal eens kijken of daar temp switches voor te krijgen zijn met een std. 12v aansluiting (die ook in de HDD/CDR/DVDR gaan)

Old school gamer

Pagina: 1