Toon posts:

PDF opslaan als verbieden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons op school zijn een groot aantal instructieboeken(vliegtuig) als PDF voor leerlingen beschikbaar. Het printen van deze boeken is inmiddels uitgeschakeld, nu zit men nog met het probleem dat de leelringen het PDF bestand opslaan en mee naar huis nemen. Is er een mogelijkheid om ook de optie 'opslaan als' uit te schakelen?
De boeken zijn op school via het netwerk te openen. Ik weet niet zeker of ze thuis via blackboard ook te benaderen zijn (ik zit op een andere lokatie)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het uischakelen van bepaalde IP ranges kan wel in Blackboard, maar het verbieden van opslaan als... met een pdf is lastiger. Ik denk dat je dan met Adobe Acrobat (de volledige versie) de pdf's moet aanpassen om opslaan en printen uit te schakelen.

Maar dan nog zijn scholieren / studenten vaak wel slim genoeg om het bestand op een of andere manier van de server af te trekken en mee naar huis te nemen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Zelfs al zou je het kunnen uitzetten (wat waarschijnlijk wel kan), zit het bestand nog steeds in Temp. Internet Files, waar ze het uit kunnen halen terwijl de browser nog draait. Ik denk dat het dus weinig zin gaat hebben.

Wat is er trouwens op tegen dat leerlingen hun studiemateriaal ook thuis bestuderen ?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:05:

Wat is er trouwens op tegen dat leerlingen hun studiemateriaal ook thuis bestuderen ?
Ik vermoed dat ze het bij vliegtuigtechniek iets minder vinden als de instructieboeken van een F16 vrij door iedereen te gebruiken zijn ( deze zijn nog niet verwerkt naar PDF maar dat gaat in de toekomst wel gebeuren)Er is niets op tegen dat de leerling er thuis uit studeert zolang het hem maar redelijk onmogelijk gemaakt wordt het weer aan derde ter beschikking te stellen.
Dit is trouwens een wens van de directie en wij zoeken allleen maar uit of het mogelijk is en niet of het wenselijk is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Zolang mensen het document in een eigen omgeving kunnen bekijken, kunnen ze het bestand kopieren. Dan kom je uit op DRM gaan gebruiken (zie bijv. http://www.adobe.com/products/server/policy/main.html).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Je zou ook kunnen kijken naar de Office 2003 IRM features als het gebruiken van PDF geen harde eis is. Die zou dat ook moeten kunnen. Alle leerlingen moeten dan wel verplicht een Microsoft Passport krijgen, want het werkt alleen daarmee.

De enige andere optie lijkt me inderdaad de DRM features van Adobe. Je zal iig altijd iets (server) nodig hebben wat de leerlingen allemaal kent en de encryptiesleutels beheert. Verder moet je een client hebben die het printen, opslaan en screenshots maken onmogelijk maakt.

Zelfs dan kunnen ze nog "gewone" foto's van het scherm gaan maken, maar dat hou je toch niet tegen en als ze zo ver willen gaan is er iets anders mis volgens mij :).
Dit is trouwens een wens van de directie en wij zoeken allleen maar uit of het mogelijk is en niet of het wenselijk is.
Ik was je niet aan het bekritiseren hoor, ik was enkel nieuwsgierig.

[ Voor 53% gewijzigd door Gerco op 28-11-2005 11:40 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Zo had ik het ook niet opgevat.
Ik weet niet of die office ook een optie is. De boeken worden niet op school ingescand en er moet een index bij gemaakt worden. De eerste keer was een proef en ze hebben het voor een zeer vriendeljk prijsje ergens kunnen laten doen.
Om even een idee van de hoeveelheid te geven 1 vliegtuig kan iets van 15 boeken zijn, met gewone pagina's , kleur en uitklapbladen met schema's.
Van de F16 hebben ze nog niet alles binnen en zitten ze nu al op de 15 boeken. Ik heb de link over DMR al naar de personen die erover gaan gestuurd :)
Pagina: 1