[XP pro]Start niet meer op bij extra HD

Pagina: 1
Acties:

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb XP pro geïnstalleerd op een nieuwe HD van 250 GB, Deze hangt aan het tweede IDE kanaal als master met één partitie van 15 GB voor windows en de andere partitie met de rest van de ruimte.

Op m'n eerste IDE kanaal hangt een HD van 120 GB (master), die is nog niet toegewezen, en m'n DVD-brander (slave).

Op het moment dat ik op m'n tweede IDE kanaal nog een harddisk van 40 GB (slave) erbij doe krijg ik bij het opstarten een schijffout melding. Heb ook een keer de melding gehad dat hal.dll miste of kapot was o.i.d. dus daar ben ik verder op gaan zoeken.

Heb ondertussen geprobeerd om met de repair optie van de windows cd boot.ini opnieuw te laten schrijven. Krijg daar echter de foutmelding: 'fout: kan de geselecteerde opstartvermelding niet aan de opstartlijst toevoegen'.

Boot.ini ziet er nu als volgt uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Verder heb ik ook geprobeerd om het bestand hal.dll vanuit de windows cd opnieuw te expanden, kreeg daarbij echter de foutmelding: 'kan bestand hal.dll niet maken, 0 bestanden uitgepakt'.

Met powermax voor de zekerheid m'n hd's getest, deze zijn echter in orde. Met de repair optie ziet hij gewoon ook alle bestanden op de extra schijf. Er stond hier ook nog een boot.ini op. Deze heb ik hernoemd, maar ook dat hielp niet.
In de repair ziet hij m'n eerste partitie van de master als C, de extra schijf als D en de tweede partitie van de master als E.

Ik weet niet wat ik verder kan proberen om mét deze extra hd toch gewoon windows te kunnen draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door e1f op 28-11-2005 12:51 ]

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 21:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Gooi de startschijf met windows erop eens als master op ide0, misschien helpt dat ivm toewijzingen van schijfletters etc.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Welk moederbord heb je? Wellicht kan het niet overweg met die volgorde.
Wat gebeurt er als je je 250GB schijf als primary master hangt en die 120GB schijf secondary master?
Is de 120 GB schijf active gemaakt? (anders vindt ie die 2e boot.ini wel maar kan ie er niks mee)

• hufkes

hufkes

offtopic:
tssk tssk, je verwoordt het wel iets uitgebreider, maar ik had toch al precies hetzelfde voorgesteld :X

---

Verwijderd

offtopic:
nee hoor want jij mist een paar cruciale zaken. en daarbij was ik al aan het typen voordat jij een reply neerzette. ik ben met meer dan 1 ding tegelijk bezig ..

• e1f
Windows schijf als primary master met extra schijf als slave geeft ook foutmeldingen. In eerste instantie krijg ik dan dat er een ongeldige boot.ini is en dat er gestart wordt vanaf c:\windows, waarna er de foutmelding komt over het missende of kapotte hal.dll.
Ondertusesn alleen maar de 250 GB en die 40 GB extra schijf eraan zitten, dus er zit nu niks meer op het twee IDE kanaal. Blijft dezelfde fout geven.

Moederbord is MSI 645 ultra.

Verwijderd

Nu is er ineens ook nog een 40GB schijf. Het is wel zo handig als je alle informatie meteen neerzet ;)
En daarbij was de vraag wat er gebeurt als de 2e schijf als secondary master zit, niet als primary slave ;)

En nogmaals de vraag: is die 120 GB schijf active gemaakt?

Hang je 250 GB schijf eens als primay master, en je 120 GB schijf als secondary master. En verder helemaal niets aan de kanalen. Zorg dat er geen boot.ini op de 120 GB schijf is (ff hernoemen of zo). Zorg dat die 120 GB schijf active is.

Wat gebeurt er nu?

Trouwens .. start de boel wel gewoon op met enkel en alleen de 250 GB schijf aangesloten (in de originele positie?)

En staan je jumpers goed?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 04:14 ]

• hufkes

hufkes

Schijnbaar is de boot.ini niet goed, probeer dit eens:
Option 1:

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini
DEL C:\Boot.ini
BootCfg /Rebuild
Fixboot

Option 2:

Boot from your CD and follow the directions below to start Recovery Console.

Insert the Setup compact disc (CD) and restart the computer. If prompted, select any options required to boot from the CD.
When the text-based part of Setup begins, follow the prompts; choose the repair or recover option by pressing R.

If you have a dual-boot or multiple-boot system, choose the installation that you need to access from the Recovery Console.
When prompted, type the Administrator password. (if you didn't create one try pressing enter).

At the system prompt, type Recovery Console commands; type help for a list of commands, or help commandname for help on a specific command.

Most likely you will need to expand the file from the CD. The command would be "expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll". Substitute d: for the drive letter of your CD. Once you have expanded the file type "exit" to exit the Recovery Console and restart the computer.

---

• e1f
Het ging in eerste instantie al om de 40 GB hd als extra schijf (sorry dat ik dat er niet duidelijk bij had gezet).
In eerste instantie 250 GB als primary master, en 40 GB als secundary master. Dit gaf foutmeldingen 'ongeldige boot.ini, wordt gestart vanaf c:\windows' met daarna 'hal.dll kapot'.
Daarna 250 GB als secundary master en 40 GB als primary master. En nu start ie gewoon op. Ook met alleen de 250 GB start ie normaal op.
Kan dus waarschijnlijk als ik m'n data overzet en de 40 GB formatteer en deze er dan als slave aanhang weer gewoon verder (dat wordt morgen pas proberen...).
Ik snap alleen nog steeds de oorzaak van het probleem niet.

hufkes: beide al geprobeerd. Bij optie 1 krijg ik bij het attrib command een foutmelding. de rest wel uitgevoerd, maar mocht niet baten. Kreeg toen de melding dat ik geen boot.ini meer had en heb deze van m'n backup weer teruggezet. Optie 2 staat ook in de startpost dat ik ook daar een foutmelding kreeg 'kan bestand hal.dll niet maken, 0 bestanden uitgepakt'.

---update---
Later nog een keer geprobeerd om de boot.ini aan te passen en toen gaf ie opeens geen foutmeldingen meer (niks veranderd tussendoor...), en toen ook hal.dll teruggezet (wat ook opeens wel lukte). Hij startte daarna wel weer normaal op, maar herkende álles in de pc als nieuw (pci, diskette station, etc.). Hij begon sowieso steeds raarder te doen, dus uiteindelijk toch maar gewoon opnieuw gaan installeren.

[ Voor 20% gewijzigd door e1f op 30-11-2005 21:26 ]

Pagina: 1