Toon posts:

[MS-Access] Sum functie geeft altijd error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende sum op een formulier gezet:
=Sum(Licentiegeg!Prijs)
Dit is verwijst naar een tabel!veld waar prijzen in staan.

de bedoeling is dat ik een totaal van alles wat in de tabel op dat veld staan te zien krijg, echter krijg ik bij wat ik ook probeer #error

wat doe ik fout?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Sum op die manier kan je alleen gebruiken in doorlopende formulieren / rapporten om in de voettekst het totaal te geven van de items in het detail.

Als jij wilt wat ik denk dat jij wilt, moet je dsum gebruiken:
code:
1
=DSum("Prijs","Licentiegeg")

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

OK hier kom ik wel uit vanavond. bij een van de forms heb ik het net op een andere manier geprobeerd,namelijk de sum laten uitvoeren op het betreffende veld van het form en op die manier ben ik er ook.

er is wel een andere vraag gerezen (heb niet meteen zin een nieuw topic aan te maken)

Ik ga nog een tabel jaar toevoegen, omdat ik straks ook terug wil kijken wat ik in 2005 heb gedaan.

hoe zie ik het voor me:
ik maak in de tabel licenties een yes/no veld aan met als omschrijving verlegnd?
Zodra ik yes aanvink betekend dit dat ik de licentie voor mijn klant heb verlengd heb met 1 jaar (om het makkelijk te maken ga ik vooralsnog niet uit van verlengingen per maand/kwartaal/x aantal dagen)
Bij het aanvinken moet er automatisch een nieuw record worden gemaakt met dezelfde gegevens en de vervaldatum +1 jaar (of +1x) hierdoor houd ik het overzicht op de vorige jaren en komt er automatisch het volgende jaar de licentie weer op mijn forecast te staan.

Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.

Mijn database ziet er als volgt uit (om een beeld te krijgen wat ik wil):

Tabel: Klant
Kl. Nr.
Klant naam
Contactpersoon
Adres
Pc/wp
Tel
Fax
Email

Tabel: licentie geg
Lic Nr.
Vendor
Licentie
Serienummer
Users
Vervaldatum
Prijs
Kl. Nummer
Opmerking

Tabel: Vendor
Vendor Nr.
Vendor naam
Marge %

ps. als ik hier een nieuw topic voor moet maken hoor ik het wel.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zou denk ik een extra sub-tabelletje toevoegen aan de licentie tabel waarin je de verlengingen kan opslaan. Dus alle gegevens behalve vervaldatum erin. En in een aparate tabel de vervaldatum en eventueel wat extra gegevens (datum verlenging, prijs betaald ja/nee).

Verder weet ik niet of je tabel en veldnamen letterlijk zijn overgenomen uit je database, maar je kan beter geen %-tekens etc in veldnamen gebruiken. Ook spaties zijn niet echt handig.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.