Toon posts:

Intel processorvarianten op een rij

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zowel in de FAQ als de forums, kon ik niet vinden wat ik zocht. Zelf Balus zijn indrukwekkende overzicht kan ik niet verwerken. :?

Ik zoek een Pentium c.a. 3 GHz, maar de ene is de andere nog niet.
Zoveel heb ik er wel van begrepen. 8)

Uit compatibiliteitsoverwegingen met mijn hardwarekaarten, zal ik waarschijnlijk gedwongen zijn iets te nemen uit de P4P800 serie moederborden van ASUS met 478 socket. Dit doet een Tweaker natuurlijk pijn, zo'n langzaam antiek maar ik vind het niet zo erg.

Een Xeon schijnt vet te zijn en een Celeron mager. Dat meer cache beter is, begrijp ik maar er zijn termen bij die mij niets wijzer maken. :+

Graag zou ik een soort tabelletje zien, dat weergeeft wat de krachtigste is en wat de slechtste.
Ik loop tegen termen aan zoals dual-core, hyperthreading, Celeron, Northwood, Presscott, Smithfield, toevoegingen van letters (A, D, J) en cijfers van 340 tot 650 tot 955 etc. etc. Zelfs pentium 5 en 6 kom ik tegen. Ik kan wel huilen... :'(

Wie kan mij enigszins op weg helpen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://balusc.xs4all.nl/n...4.php#Pentium4Socket478P4

Wat is hier niet duidelijk aan? Alle cijfers en letters worden uitgelegd.
Kijk alleen naar de socket 478 CPU's en dan kun je het best begrijpen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Atlas schreef op zondag 27 november 2005 @ 22:58:
http://balusc.xs4all.nl/n...4.php#Pentium4Socket478P4

Wat is hier niet duidelijk aan? Alle cijfers en letters worden uitgelegd.
Kijk alleen naar de socket 378 CPU's en dan kun je het best begrijpen ;)
't is socket 478 :+

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 27-11-2005 23:00 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Aunt bunny is coming to get me!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zeikert :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 22:56:
Een Xeon schijnt vet te zijn en een Celeron mager.
De Xeon's zijn er niet in Socket478, dus dat kun je alvast schrappen. Dat de prestaties van een Celeron minder zijn dan een P4 op gelijkwaardige snelheid is helemaal correct.
Graag zou ik een soort tabelletje zien, dat weergeeft wat de krachtigste is en wat de slechtste. Ik loop tegen termen aan zoals dual-core, hyperthreading, Celeron, Northwood, Presscott, Smithfield, toevoegingen van letters (A, D, J) en cijfers van 340 tot 650 tot 955 etc. etc.
In mijn CPU-overzicht staat duidelijk welke features deze CPU's ondersteunen. Je hoeft enkel te uitzoeken wat deze features doen en of je er überhaupt voordeel bij hebt. De namen zijn minder van belang, belangrijker is om te weten of het moederbord de door jou gekozen CPU zal ondersteunen. Compatibiliteitstabellen zijn te vinden op de website van de moederbordfabrikant. In de FAQ van dit subforum zijn onder Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken? directe linkjes naar deze tabellen te vinden. Op mijn site kun je ook compatibele chipsets uitzoeken door in de CPU tabellen op de naam van de CPU te klikken :Y)
Zelfs pentium 5 en 6 kom ik tegen. Ik kan wel huilen... :'(
Deze komen niet op Socket478 uit en zijn nu nog lang niet voorhanden B) Zie ook de releasedata.
Wie kan mij enigszins op weg helpen?
PMG FAQ » Welke processor moet ik nemen? Daarin staan ook suggesties voor de betere reviewsites, waarin je reviews, benchmarks en vergelijkingstabellen kunt vinden.

Het kost wat tijd, maar dat is allemaal echt wel zelf te uitzoeken B)

En dicht. De FAQ's hier en die van Complete Systemen & Laptops (tip!) zijn hier duidelijk in.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 28-11-2005 10:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een warboel van processoraanduidingen momenteel, dat geef ik zonder meer toe. Maar juist omdat je al weet wat voor moederbord je gaat gebruiken is het veel simpeler: kijk gewoon op de Asus website naar de ondersteunde processortypes. Dan zie je dat veel zaken (Xeon, dual core, EMT64 etc.) afvallen. Wat je dan overhoudt zijn 4 types. Zoek vervolgens op wat die types zijn en kijk naar performance benchmarks ertussen. Kies tenslotte datgene wat in de applicaties die jij gebruikt (als je zulke specifieke hardwareeisen hebt, zul je ook qua software vrij specifieke apps hebben, het loont zeker om daar expliciet op te zoeken) het beste presteert. Et voila, je hebt de beste keuze voor jou op dit moment :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.