[wifi] peer-to-peer netwerkje gaat een slakkegangetje

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hej

ik heb tussen mijn laptop en mijn vaste computer een p2p netwerkje gemaakt, dus zonder wireless access point. Idee is een beetje, kom ik in de buurt van mijn vaste pc met mijn laptop, dan backupt ie gewoon mijn eindwerk voor de universiteit naar mijn vaste pc.

Alleen loopt mijn eindwerk ondertussen in de vele honderden megabytes op, en merk ik dat ik allesbehalve 54Mbit snelheid krijg wanneer ik een bestand kopieer van de ene pc naar de andere en omgekeerd.

ik denk eerder 5mbit ofzo indien zelfs niet trager. Hoe komt dit, valt dit te verhelpen? Alle NIC's zijn van hetzelfde merk, en hebben dezelfde snelheid.

bedankt
s

Verwijderd

Begin eerst eens met duidelijk vast te stellen hoe snel of langzaam het daadwerkelijk gaat. Dat je aan je water voelt dat het niet zo snel is, is nauwelijks wetenschappelijk.

Verder zie ik niets terug van wat je zelf geprobeerd hebt. Andere drivers? Ander kaartje geprobeerd? Kaartje in andere computer geprobeerd? Wat voor kaartjes zijn het überhaupt?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Zit er misschien een muur van gewapend beton tussen, of een ander materiaal? Spiegels verstoren het signaal ook behoorlijk volgens het boekje van mijn router. Wees iets duidelijker over de situatie, en welke apparatuur je gebruikt zoals JSS zegt.

• bluppfisk
  • Niet online
nope, de pc's staan vlakbij mekaar, nix ertussen.

De twee kaartjes zijn Belkin kaartjes, 802.11g (54mbps). Zolang ik met een access point werk, krijg ik de volle snelheid, maar zonder, doet het niet.

Ik weet dat ik de exacte snelheid niet kan meten, maar ze kan niet hoog liggen, aangezien het 10 minuten duurt voor een bestand van 200 meg.

Edit: net 5.5 gig gemeten; dat duurde 75 minuten op de kop. 75*60/5.5*1024 da's dan ongeveer 0,8mib/s. Geef nu toe, da's weinig over WiFi. Met andere computers juist hetzelfde en veel mensen melden me hetzelfde.

IP adres van beide pc's: 192.168.5.1 op de vaste pc; 192.168.5.2 op de laptop. Netmask: 255.255.255.0
Verder weet ik echt niet waar het probleem kan liggen.

[ Voor 41% gewijzigd door bluppfisk op 06-12-2005 10:22 ]

Verwijderd

Geen idee waar het aan kan liggen. Zegt de website van Belkin er niets over? Helpt een driver update van de kaartjes niet?

• bluppfisk
  • Niet online
nope, niente nada. Ik heb ze gemaild, maar dat duurt wel weer een halve eeuw tegen dat de support reageert.

Als er nog ideeën komen, share 'em :)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Antenne's staan parallel aan elkaar? (Beide rechtop, handigst ivm afstraling).. En ze kunnen elkaar ook zien, zonder metaal ertussen?

• bluppfisk
  • Niet online
ja, niet van de laptop natuurlijk, daar zit geen echte antenne aan. Maar dat is heus het probleem niet, thuis communiceren beide pc's makkelijk doorheen het hele huis, maar dan wel via access point.

Edit: welk kanaal gebruiken de netwerkkaartjes eigenlijk als ze een ad-hoc netwerk vormen? Misschien konflikteert het händeltje met een naburig draadloos netwerk, die wel een router hebben? Kun je instellen welk kanaal ze moeten gebruiken?

[ Voor 39% gewijzigd door bluppfisk op 06-12-2005 10:21 ]

• Robber
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-03 00:19
bluppfisk schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:42:
Edit: net 5.5 gig gemeten; dat duurde 75 minuten op de kop. 75*60/5.5*1024 da's dan ongeveer 0,8mib/s. Geef nu toe, da's weinig over USB. Met andere computers juist hetzelfde en veel mensen melden me hetzelfde.
Ehh, USB1 is 11Mbit, met wat overhead is dan 0.8 helemaal niet zo gek meer?

McLaren \o/

• bluppfisk
  • Niet online
WiFi, niet USB. Typo.

Edit: welk kanaal gebruiken de netwerkkaartjes eigenlijk als ze een ad-hoc netwerk vormen? Misschien konflikteert het händeltje met een naburig draadloos netwerk, die wel een router hebben? Kun je instellen welk kanaal ze moeten gebruiken?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12

Haan

dotnetter

Met een programmaatje als DU meter kan je trouwens gewoon je netwerk verkeer monitoren, hoef je niet met de stopwatch aan de slag ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1