Moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:08
Gisteravond heb ik geprobeerd een systeem samen te stellen dat bestaat uit o.a. de volgende onderdelen:

- Gigabyte GA-8S661FXM Socket 478
- Intel Celeron D 330
- 2 x 512MB Kingston ValueRAM
- Radeon 9600 Turbo 128MB
- Maxtor DiamondMax 10 160GB ATA133 HD

Dit alles wordt gevoed door een Q-Tec 350 Watt voeding

Na het monteren geprobeerd de boel op te starten. In eerste instantie geen beeld, HD spint niet op, DVD-drive reageert niet. Blijkt dat ik de 4-pins 12V stekker vergeten ben aan te sluiten.
P4 stekker er op en nu reageert de DVD-drive en de HD wel. De monitor geeft echter net als in eerste instantie de boodschap "no signal". Vervolgens heb ik de videokaart verwijderd en mijn monitor aangesloten op de video-uitgang van het onboard video gebeuren. Nog steeds geen signaal.

Valt me plots op dat ik ook niet de bekende BIOS-piep te horen krijg uit de buzzer van het moederbord. Voor de zekerheid nog even de RAM modules gewisseld/onafhankelijk van elkaar geprobeerd. Geen verschil.
Uiteindelijk alles buiten de case nog een keer opgebouwd en zo kaal mogelijk geprobeerd te starten. Geen resultaat.
Zelfs zonder RAM gaat de buzzer op het moederbord niet piepen. Ik vermoed dat het moederbord niet goed meer werkt. Kan dit komen doordat ik, zoals eerder vermeld, de 4-pins stekker een keer vergeten ben aan te sluiten?

Iemand verder nog suggesties wat te proberen?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Probeer maar eens een andere voeding!!!.......

Tubes....It's what make music music!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Grote kans dat je voeding het inderdaad niet doet, je hd wordt appart gevoed en of die nu aan je mobo hangt met sata/ide kabel of niet, die moet gewoon draaien. Net zoals je dvdspeler open en dicht moet gaan als je op het knopje drukt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 14:15

lux

voeding hoogst waarschijnlijk

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
dat was ook mijn eerste reactie: voeding. Die qtec dingen zijn vaak niet stabiel en leveren niet de wattages die op de voeding staan.

shazam

• b0p
Ik koop morgen even een nieuwe voeding en zal dan mijn bevindingen posten.

Verwijderd

een goede voeding dus, geen q-tec of sweex of merkloze rommel, hoeft ook helemaal niet veel duurder te zijn, een 300w FSP die in mijn pctje ligt trekt alles met gemak. Bij paradigit te koop voor een appel en een ei.

• b0p
Heb zojuist een nieuwe voeding geprobeerd (FSP 300W). Helaas zonder resultaat...

Zal eens kijken of ik een ander moederbord kan regelen.

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem, en heb dezelfde opties uitgeprobeert, voeding, MoBo, alleen de cpu nog. Helaas weet ik alleen niet of het bios wel start als de cpu stuk is, maw dit is een reply waar ik eigenlijk zelf wat van wil leren: Start het bios als de cpu stuk is, zijn er wel piepjes?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

b0p schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:11:
Heb zojuist een nieuwe voeding geprobeerd (FSP 300W). Helaas zonder resultaat...

Zal eens kijken of ik een ander moederbord kan regelen.
Ik gok dat het je cpu of moederbord is, tijdje gelede had ik t zelfde probleem, alleen toen was me cpu dood :S heel vaag maja.. wat garantie al niet kan doen :)

Mijn Specs

Verwijderd

Bios misschien even resetten :?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Nee, waarschijnlijk MOBO is stuk. Hij kan nog een keer de cpu checken of die wel goed in de socket zit....wil ook nog weleens voorkomen

Tubes....It's what make music music!

• b0p
De CPU zit goed in de socket. Die processor heb ik afgelopen vrijdag gekocht. Het moederbord is al wat ouder en inmiddels uit de garantie.
Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat dit aan de processor ligt (of komt het wel vaker voor dat deze DoA worden geleverd?).
Pagina: 1