Software Update server

Pagina: 1
Acties:

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hi,

Ik ga binnenkort bij een klein bedrijf een vijftal Macs installeren. Ze hebben daar een vrij simpele ADSL-aansluiting, ik denk rond de 1Mbit downstream. Anyway, het lijkt mij wel mooi om dan een Software Update server op te zetten op een van de machines, zodat de internetlijn niet 5 keer een update van 50 a 100 MB (heb je al vrij snel met een +0.0.1 update) te verwerken krijgt. Terwijl dat best één keer gedownload kan worden, en verder over het netwerk gaat.

Twee problemen waar ik dan tegenaan loop: Software Update Server zit alleen in Mac OS X server. Om nou OSX Server te gaan installeren voor alléén die SU-server, vind ik een beetje een overkill. Is er een manier om toch op de één of andere manier een SU-server te draaien op een Mac OS X (client) OS? Alle andere (héél gave, dat wel :9~ ) functies van OSX Server heb ik simpelweg niet nodig.

Volgende vraag: mocht dit niet mogelijk zijn (ik hou er geen rekening mee), en er na overleg met 'de baas' besloten worden toch Mac OS X Server aan te schaffen:
Ik nog geen enkele ervaring met OSX Server. Kan iemand mij zeggen of OSX Server ook gewoon normaal (net zo makkelijk) te gebruiken is als de normale OSX voor het gewone werk? Budget voor een aparte server is er namelijk niet, dus er zal ook normaal op gewerkt moeten worden door een weinig ervaren gebruiker (niveau: één tandje hoger dan de 'tiepmuts'). Geen zware applicaties. Ik heb tot nu toe niet de indruk gekregen dat Mac OS X Server nou zo fundamenteel anders in gebruik is dan OSX 'client', maar ik wil het toch even zeker weten.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben :) En anders moeten we maar gewoon af en toe 500MB naar binnen trekken @ 100KB/s, opzich geen ramp. Maar het heeft een een hogere cool-factor om een server te draaien natuurlijk ;) :Y)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kan je de updates niet gewoon los downloaden sharen via een of ander protocol dat door zowel de macs als jouw server word ondersteunt (samba?) en de clients @ bootup een script laten draaien die checkt of er updates op je server staan?

het kan met Windows iig... updates downloaden vanaf de windows catalogus, en dan een logonscript.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Wortelsoep
  • Niet online
Hmmmm... het is nou juist zo mooi om het allemaal via Software Update te doen. Het zijn niet voor niks Macs ;) ;) Maar bedankt voor je input, ik zal er zeker nog eens over nadenken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Is het niet goedkoper om gewoon de ADSL lijn te upgraden :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Wortelsoep
  • Niet online
Ongetwijfeld ;) Maar ik zou geen echte tweaker zijn als ik het niet tóch wilde weten :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Die updates komen binnen in /Library/Receipts.

Als het identieke macs zijn; simpelweg de receipts kopiëren naar de macjes en opnieuw uitvoeren.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
En als er al iets van een server aanwezig is, een proxy configgen die *.apple.com in de cache gooit ook voor bestanden groter dan 5 mb. :) Dan worden de updates gewoon vanaf de lokale proxy gedownload.

• Wortelsoep
  • Niet online
Hey, dat is nou interessant. Nooit aan een gewone proxy gedacht :) Daar moet met wat creativiteit toch wel iets leuks mee gemaakt worden. thnx! :D

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Koop een 10 user pack OSX Server, zitten vast wel meer dingen in die je kan gebruiken en voor die paar honderd euro ...
Ik haat het altijd dat mensen perfecte werkstations willen hebben maar dan wel op een server gaan zitten bezuinigen (zoals geen RAID en geen backup... sick ones...)

[ Voor 42% gewijzigd door Uberprutser op 27-11-2005 20:08 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Op de vraag of je OS X Server ook nog kunt gebruiken voor 'normaal' werk:

Ja, alleen software als iTunes, etc. zit er standaard niet bij. Die moet je zelf installeren.
Voor de rest is het gewoon een 'normale' OS X versie, alleen met server software boven & onder de motorkap :+

Heb zelf ook nog een tijd mijn 'werk' gedaan op Mac OS X 10.3 Server, iTunes, iPhoto, AppleWorks, Photoshop en Acrobat Pro. B)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ballebek schreef op zondag 27 november 2005 @ 20:08:
Koop een 10 user pack OSX Server, zitten vast wel meer dingen in die je kan gebruiken en voor die paar honderd euro ...
Ik haat het altijd dat mensen perfecte werkstations willen hebben maar dan wel op een server gaan zitten bezuinigen (zoals geen RAID en geen backup... sick ones...)
Grapjas, een bedrijf van 5 man heeft waarschijnlijk daar geen geld voor (over). Hij zoekt (liefst) gratis oplossingen voor zo'n simpel 'probleem', niet een complete OSX server voor die paar updatejes.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Wortelsoep
  • Niet online
Oxi schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:29:
[...]

Grapjas, een bedrijf van 5 man heeft waarschijnlijk daar geen geld voor (over). Hij zoekt (liefst) gratis oplossingen voor zo'n simpel 'probleem', niet een complete OSX server voor die paar updatejes.
Inderdaad. Voor een groot bedrijf is 'een paar honderd euro' misschien geen probleem, maar dat is niet voor elk bedrijf weggelegd. Ik vind het nogal geldverspilling om Mac OS X Server aan te gaan schaffen voor alléén die software updates. Dat er nog veel meer kan weet ik, maar ik heb helaas de kennis niet in huis om al die functies ook goed te kunnen gebruiken. Bovendien zijn al die andere functies simpelweg niet nodig. Dan trekken ze maar met z'n vijfen tegelijk die updates binnen, dat is geen ramp, maar het is gewoon handiger en sneller om het over het netwerk te doen.

offtopic:
Voor goeie backups zal ik overigens echt wel zorgen. Ik heb nooit gezegd dat daar op bezuinigd gaat worden. Maargoed, dat is weer een ander verhaal.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
gewoon die manier van chem proberen, of anders de proxy methode. een speciale os x server kopen is zonde van het geld. en daarbij, een server ook als desktop in een "professionele" omgeving is al niet zo slim, laat staan door een digibeet, dat is vragen om problemen!

Compromises are for the weak

Pagina: 1