Toon posts:

Probleem: MSI KT3 Ultra pakt bios niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik lees al een tijdje mee op het forum (complimenten voor de admins!) maar nu is mijn pc dood en kan dat helaas niet meer, hoop dat iemand kan helpen!

Het systeem:
AMD Athlon XP2000+
512MB DRR RAM
NVIDIA Geforce 3 128mb TI200 (geloof ik)
MSI KT3 Ultra moederbord
draaiend op 1,25ghz

Tot gisteren werkte alles prima naar behoren. Vervolgens start ik deze ochtend de pc en krijg ik wat bliepjesherrie en een waarschuwing dat de fan niet draait. Uitgezet, schoongemaakt, zelfde verhaal. Vervolgens ook maar even de voeding losgehaald (niet geopend of losgekoppelt) en ook dat even goed schoongemaakt. Weer gedoe, andere fan erop gezet (de originele bijgeleverd door het bedrijf die m voor ons inelkaar gezet heeft, die hadden is later vervangen door een stillere maar die vond ik nu wel te smerig) Opnieuw gestart en de error was weg, helaas kwam de pc alsnog niet ver, hij bleef namelijk hangen bij 'Checking NVRAM...' toetsenbord geeft geen licht (enkel volledig aan het begin van opstarten, dat alle 3 lampjes even oplichten) ik kon niet in de bios komen
Even snel op internet gekeken en na 5 minuten zou ie wel verder starten. Hele tijd gewacht, geen effect.
Vervolgens na een aantal keer opnieuw geprobeert verdween deze error. Nu blijft de pc dus hangen bij dat scherm volledig aan het begin. Weer even gegoogelt, kwam uit dat alle usb apparatuur los moet (gedaan) en dat batterijtje eventjes los moet. Gedaan, gewacht, opnieuw aangezet, zelfde resultaat.
Ik heb wel wat dingen gelezen over jumpertjes verplaatsen om het bios te resetten en dergelijke, maar ik weet niet hoe schadelijk dit kan zijn.

De originele fan heb ik nog niet terug gezet, ik weet niet of dit de oplossing is. Of het sowieso iets met de CPU te maken heeft weet ik ook niet, maar tot gisteren werkte alles zonder problemen.

Oja, de KT3 ultra heeft achterop van die error lampjes, deze gaven 2 rode lampjes rechts aan; 'testing VGA BIOS'

Weet iemand waar het misschien aan kan liggen?

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 14:04
Cheching NVRAM en "Testing VGA Bios"

lijkt er erg op dat er iets is met je GeForce 3 kaartje :)

kijk eerst even of de koeler daarvan draait.
zet de pc uit, en haal de kaart uit het agp slot, maak de connectors even stofvrij en blaas het stof uit de agp-sleuf.

een bios-reset kan geen kwaad

batterijtje eruit, en een flink aantal keer op de power-switch drukken (alle spanningen moet namelijk van het moederbord af) dan het batterijtje er weer in doen, schietgebedje en maar hopen dat hij nu wel doorstart.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reactie!
Gisteren bij het vervangen van die fan heb ik alles al flink schoongemaakt, de koeler van de geforce draait zoals het hoort.
Vandaag nav je tip even alle kabels gecheckt; zat goed, dus ik heb de pc even aangezet (dus nog geen dingen losgehaald en teruggezet) om te kijken wat er gebeurde.
Vervolgens kreeg ik CMOS / GPNV Checksum Bad
F1 om in de biosconfig te duiken, F2 om door te gaan, ik op F1 gebeukt, wil even de instellingen doorlopen en mn toetsenboard kapt er weer mee. Opnieuw gestart en toetsenbord deed het meteen al niet.
Na even rondgoogelen schijnt deze error te betekenen dat het batterijtje leeg is, die je biosinformatie vasthoud of iig is daar gedoe mee. Ik ga morgen een nieuwe halen, misschien dat dat iets uithaalt.
Waarom het toetsenbord dan zo vaag doet snap ik alleen niet, worden die gegevens ook door die batterij vastgehouden? Dan is het misschien inderdaad wel een logische verklaring dat ie leeg is...
Iemand ervaring met deze error?

(ik zal alles wat ik doe hier posten, ook als ik een oplossing heb gevonden, zal vast handig zijn voor iemand anders :)
mccAin schreef op maandag 28 november 2005 @ 11:30:
Cheching NVRAM en "Testing VGA Bios"

lijkt er erg op dat er iets is met je GeForce 3 kaartje :)

kijk eerst even of de koeler daarvan draait.
zet de pc uit, en haal de kaart uit het agp slot, maak de connectors even stofvrij en blaas het stof uit de agp-sleuf.

een bios-reset kan geen kwaad

batterijtje eruit, en een flink aantal keer op de power-switch drukken (alle spanningen moet namelijk van het moederbord af) dan het batterijtje er weer in doen, schietgebedje en maar hopen dat hij nu wel doorstart.