Laptop op wlan-kaartje gevallen; pcmcia-slot kapot

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Vanmorgen heb ik met m'n nog vrij duffe kop m'n laptop van de bank gekeild, ongeveer 40 cm naar beneden. Er zat op dat moment een wlan-kaartje in en dat heeft de schok grotendeels opgevangen. Het kaartje lijkt het wonderwel te hebben overleefd, maar het pcmcia-slot waar het in zat heeft het er minder goed van afgebracht. Ik kan kaartjes er bijna volledig in schuiven, maar bij het laatste stuk (waar de pinnen dus in de gaatjes moeten schuiven) zitten ze vast.

Laptop is een Toshiba Satellite Pro A40 (Celeron 2,6). Foto.

Ik heb 't afdekklepje bij de processor geopend en daar zag ik de pcmcia-module een beetje; het bestaat uit de gleuf en het laatste stukje met de pinnetjes. Dat stukje is kennelijk een beetje omhooggedrukt, waardoor er in de gleuf een hoek is ontstaan en het kaartje dus niet meer tot aan de pinnen kan (zie de foto's).

Ik denk dat ik die pcmcia-module zelf zou kunnen fixen, maar ik kom er niet bij. Ik heb alle schroeven van de backplate losgeschroefd, maar er zit weinig beweging in. Onder het toetsenbord kom ik er niet bij, want het moederbord zit ertussen.

Bij Toshiba zeggen ze natuurlijk dat ik 'm naar een repair centre moet brengen, maar daar heb ik weinig zin in omdat ik 'm dan een tijd kwijt ben, wellicht veel zal betalen en omdat ik dit volgens mij zonder veel moeite kan oplossen als ik die pcmcia-module eruit kan halen. In de handleiding staat er ook niks over.

Paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Steve/pcmcia.jpg

Dit is de pcmcia-module; links zie je het stukje met de pinnen, dat is een beetje omhooggedrukt. Dat zie je ook als je naar de pinnen kijkt door de gleuf; ze zijn een beetje omlaaggedrukt, maar volgens mij niet gebogen.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Steve/kaart.jpg

Het wlan-kaartje; het is een beetje beschadigd, maar daar ligt het niet aan dat hij niet meer volledig in het pcmcia-slot past, want met andere kaartjes is het ook zo.

Dus: iemand een idee hoe ik bij die pcmcia-module moet komen, of een ander idee om dit te fixen?

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
usb wlan-stickie halen

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

:X

Ik had hetzelfde. Bij mij zat de houder aan het moederbord vastgesoldeerd, en dat is afgebroken. Hoop voor je dat dat niet het geval is bij je laptop :/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Volgens mij is dat gesoldeerde stuk niet losgekomen, want net nadat de laptop gevallen was deed het kaartje het nog gewoon. Ik heb 'm er toen uitgetrokken om te kijken of ie niet beschadigd was, maar daarna wilde ie er dus niet meer in.
Zo ver was ik zelf ook al, maar dat is niet bepaald een oplossing voor m'n probleem. Ik heb nog wel andere kaartjes dan dat wlan-ding.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Tja, paar opties...

1. Je kan dat hele ding loshalen om te kijken of je er wat mee kunt fixen, alleen mag je 'm dan waarschijnlijk tot aan t moederbord loshalen.

2. Je koopt op marktplaats/ebay/whatever een mini-PCI wlan kaartje. 95% kans dat er al intern een antenne is en dat je vanaf de onderkant achter een klepje een minipci slot hebt, met 2 dunne antennekabeltjes (zwart en wit). Geen uitstekende kaart meer, geen gepruts om de hele notebook open en dicht te krijgen (tijd en risico's), wel wlan.. (ja, geen pcmcia meer, maar ja.. of dat een ramp is?) (tenzij je PCMCIA dus echt nodig hebt voor andere redenen)

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 27-11-2005 22:40 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dat mini-PCI-kaartje klinkt wel erg interessant, goedkoop ook. Onder m'n toetsenbord heb ik een mini-PCI-slot, dus dat is geen probleem. Maar hoe werkt dat precies met de antenne dan?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Steve schreef op zondag 27 november 2005 @ 23:13:
Dat mini-PCI-kaartje klinkt wel erg interessant, goedkoop ook. Onder m'n toetsenbord heb ik een mini-PCI-slot, dus dat is geen probleem. Maar hoe werkt dat precies met de antenne dan?
Vrijwel elke miniPCI wlan kaart heeft 2 UFL connectoren. De meeste nieuwere laptops hebben al een antenne in het scherm verwerkt zitten. Deze komen meestal rond/in de buurt van je mini-PCI slot uit. Ze zijn te herkennen aan 2 kleine plugjes met dunne kabeltjes: een zwarte en een witte.

miniPCI ding erin, beide antennes aansluiten, drivers installeren en klaar ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nou, volgens mij heb ik die antenne niet. Ik zie nergens in de buurt van dat mini-PCI-slot een zwart en een wit draadje. Deze laptop is ook maar een budgetmodel, dus het kan best dat die antenne er niet in zit.

Is 't dan nog mogelijk?

• jozy
  • Laatst online: 30-01 09:19
volgens mij ist dan nog wel mogelijk al dan niet met een ander soort kaartje, alleen je bereik is natuurlijk wel veel slechter...... dat ding zit nl onderop met handne erop etc....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb intussen nog eens met Toshiba gebeld, zij hebben bevestigd dat m'n laptop geen ingebouwde antenne heeft.

Zou 't bereik dan echt zo slecht zijn? Veel slechter dan met een pcmcia-ding?
Pagina: 1