paQ schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:04:
ik zeg alleen dat olie geen 18 euro de liter hoeft te kosten, als je dezelfde viscositeit van een ander merk voor een fractie van die prijs kunt kopen.
Dat VW in zijn boekje zet
SHELL 10W40
Dan is de '10-W40' de specificatie,
niet 'SHELL'
Zoals jij wilt: jij wint.
Dat de dealer olie van € 18,10 in de mercedes gooit met een beurt, vind ik allemaal prima.
Wat ik aangeef is dat mijn andere oudere wagens, (de omega, de saab 9000, de lebaron) echt niet anders/slechter zijn gaan rijden op een bus COMMA olie van € 14,90 de 5 liter.
voor mij!

dat ie strikt HTS-niveau-technisch genomen een x-percentage meer/eerder/andere slijtage daardoor oploopt.... tja... uhm....
offtopic:
Nu weet ik waarom mijn mentor zo tegen deze zaken aankijkt. Ik begin het te leren, helaas

Jij zal het wel weten.

Ik doe mijn studie maar voor de show.
[jan met de pet modus]
JASO, SAE, API,... één emmer olie uiteindelijk volgens alle mensen.
[/jan met de pet modus]
Ik zou ze zelfs olie-additieven aansmeren, heb je minimaal drievoudige winst.
Je verkoopt het, je repareert en je verkoopt het nog een keer.
[jan met de pet modus]
Wat is dat toch voor schele onzin? Het heeft toch de juiste viscositeit gehad?

[/jan met de pet modus]
Neuh, olie boeit niet zoveel of je de dure of de goedkope pakt, als het maar 10W40 (oid) is.
10W40 zegt NIKS over de kwaliteit, is puur de viscositeit (vloeibaarheid simpel gezegd).
API specificaties maken wel wat uit, maar je kunt dr net aan voldoen of ruim (zelfde met helmen, remvertraging etc).
Motul

300V en 4100 zijn mijn lievelingsoliën

AL moet ik zeggen dat ik 2 keer per jaar mijn olie vervang en dan maakt het weinig uit of ik nu 300V of 4100 gebruik. De olie is dan toch lang niet versleten maar hij loopt wat arm hier dus dan wordt de olie wel iets harder op de proef gesteld waardoor sommige bindingen toch wel beginnen te lijden, ookal zijn niet al de additieven gebroken. Maar ach, iedere 7500km een kleine beurt en de motor blijft soepel lopen.
[
Voor 68% gewijzigd door
Chevy454 op 28-11-2005 15:18
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.