Oliesoorten Golf 4

Pagina: 1
Acties:
  • 5.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12-2024
Over een tijdje moet mijn auto weer wat onderhoud hebben, waaronder verse olie. Het betreft een Volkswagen Golf 1.6 bj. 1998. In de rekeningen van de vorige eigenaar zie ik dat er altijd 0W30 volledig synthetisch a E 11,50 de liter is ingegaan, waardoor een oliewisseltje al over de 50 euro aan olie kost. Mijn vraag is: moet dit nou echt? In duitsland heb ik een tijd geleden 5 liter 10W40 gekocht voor E 7,99 voor mijn Ford Fiesta bj. 1991. De Golf is welliswaar wat jonger maar ik vraag me af of het echt schadelijk is om er die goedkope 10W40 in te gooien. Wat zijn jullie ervaringen? Wat voor olie gebruiken jullie voor (soortgelijke) VAG-auto's?

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Bonkdoos schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:57:
Over een tijdje moet mijn auto weer wat onderhoud hebben, waaronder verse olie. Het betreft een Volkswagen Golf 1.6 bj. 1998. In de rekeningen van de vorige eigenaar zie ik dat er altijd 0W30 volledig synthetisch a E 11,50 de liter is ingegaan, waardoor een oliewisseltje al over de 50 euro aan olie kost. Mijn vraag is: moet dit nou echt? In duitsland heb ik een tijd geleden 5 liter 10W40 gekocht voor E 7,99 voor mijn Ford Fiesta bj. 1991. De Golf is welliswaar wat jonger maar ik vraag me af of het echt schadelijk is om er die goedkope 10W40 in te gooien. Wat zijn jullie ervaringen? Wat voor olie gebruiken jullie voor (soortgelijke) VAG-auto's?
Ik gooi er ('96 TDI) altijd goedkope 10W40 in. In m'n nieuwe Transporter heb ik trouwens wel vol-syntheet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
In je golf volledig synthetisch gooie,

Dit ivm dat het 2x zo lang mee zou moeten gaan.
En als je in je boekje kijkt..zie je welke olie je nodig hebt.

Mijn ouders halen hun olie bij de gamma(geloof het of niet :P)
Is hetzelfde merk als in de garage, alleen dan STUKKEN goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

paQ

ach... olie van 16 euro (of heel veel meer) de liter vind ik altijd 'onzin'
het zal heus wel heel erg goede olie zijn, maar de normale autogebruiker zal het verschil met de olie van € 3,47 per liter niet zo snel merken :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18

4x2

lộn xộn quá

paQ schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:10:
het zal heus wel heel erg goede olie zijn, maar de normale autogebruiker zal het verschil met de olie van € 3,47 per liter niet zo snel merken :)
:? :?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Laat ik het zo zeggen: wanneer de olie niet aan de specificaties voldoet van de fabrikant dan is er geen sprake meer van garantie (voor zover je nog garantie hebt op die golf). Ze verzinnen die normen niet voor niets om prestatie en levensduur te combineren 8)7

Maar zoals een wijs persoon het ooit eens tegen mij heeft verteld: "Laat mensen er maar zelfs slaolie ingooien, geen drukte overmaken. Het komt gewoon wat sneller op jouw werktafel."
Geen drukte overmaken, laat maar gewoon lopen. Scheelt veel frustraties, jij en ik weten wel beter :)
Ik geef er geen zak om als ze last krijgen van pitting om iets te noemen.
Van rampzalig tot fenomenaal goed. En dat enkel door het gebruik van verschillende soorten olie.

[ Voor 58% gewijzigd door Chevy454 op 27-11-2005 22:19 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30762

Pauperolie is goedkoop maar echt duurkoop, alles gaat tikken en lekken met goedkope olie.
IIG bij mn Renault ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Chevy454 schreef op zondag 27 november 2005 @ 22:09:

Geen drukte overmaken, laat maar gewoon lopen. Scheelt veel frustraties, jij en ik weten wel beter :)
Ik geef er geen zak om als ze last krijgen van pitting om iets te noemen.
Grappige/erge is dat ie semi gelijk heeft.
Zo'n golfje zal niet binnen 10000km aan stront lopen dankzij goedkope olie.
Maar goed, het kan me idd ook weinig schelen eigenlijk, alleen af en toe valt het nog eens te proberen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bonkdoos schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:57:
Je kunt het beste een motorolie pakken van viscositeitsklasse 10W40 die tevens voldoet aan specificatie VW502.000 en VW505.000. Echter, als je wagen 'long-life service' oftewel een verlengde service-interval heeft moet er inderdaad (duurdere) volsynthetische olie in van andere specificatie, meestal viscositeitsklasse 5W30 of 0W30. Als het goed is heb je dan een sticker in de motorruimte die hier voor waarschuwt, maar voorzover ik weet is VW pas in 2000 begonnen met long-life service op de Golf 4.

Besluit je om er iets anders in te gooien.....ook goed. Hij blijft heus wel rijden.
Precies jongen, op Velba huismerk 15W40 loopt je Mercedes toch ook?

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:34:
Grappige/erge is dat ie semi gelijk heeft.
Zo'n golfje zal niet binnen 10000km aan stront lopen dankzij goedkope olie.
Maar goed, het kan me idd ook weinig schelen eigenlijk, alleen af en toe valt het nog eens te proberen.
:X ik zeg niets meer ;)
Maar nokkenstokjes en een ingesleten kop onder garantie gaan vervangen, ieder zijn hobby. Mercedes geeft toe dat ze gewoon schadegevallen afwijzen als er geen genormeerde olie wordt gebruikt en gelijk hebben ze. Wat is nou die 40 euro :z

Maargoed, voor mijn part gooit de TS er API-GL5 olie in.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 28-11-2005 09:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

als jullie nou gewoon even de motortechnische eigenschappen op de nanometer nauwkeurig gewoon eens even laten varen, en vanuit het oogpunt van de doorsnee autorijder kijkt... zoals ik dat ook reeds aangaf.

Dat de dealer olie van € 18,10 in de mercedes gooit met een beurt, vind ik allemaal prima.
Wat ik aangeef is dat mijn andere oudere wagens, (de omega, de saab 9000, de lebaron) echt niet anders/slechter zijn gaan rijden op een bus COMMA olie van € 14,90 de 5 liter.
voor mij!

dat ie strikt HTS-niveau-technisch genomen een x-percentage meer/eerder/andere slijtage daardoor oploopt.... tja... uhm....
Dan kunnen we het net zo goed gaan hebben voer witte-pomp benzine, Esso vs Texaco diesel, BP en makro peut.... en noem maar op.
Chevy454 schreef op zondag 27 november 2005 @ 22:09:
[...]

Laat ik het zo zeggen: wanneer de olie niet aan de specificaties voldoet van de fabrikant dan is er geen sprake meer van garantie (voor zover je nog garantie hebt op die golf). Ze verzinnen die normen niet voor niets om prestatie en levensduur te combineren 8)7
ik schrijf ook nergens dat je er sla-olie in moet mikken of olie met een andere specificatie.

ik zeg alleen dat olie geen 18 euro de liter hoeft te kosten, als je dezelfde viscositeit van een ander merk voor een fractie van die prijs kunt kopen.
Dat VW in zijn boekje zet
SHELL 10W40

Dan is de '10-W40' de specificatie, niet 'SHELL'
Vraag me trouwens af wat het kost voor Shell, om vernoemd te worden in de service'manuals'

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 28-11-2005 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48

Sick Nick

Drop the top!

Het gaat bij de olie toch om de API specificatie? Of de olie dan 5 euro per liter is of 20 euro, bij gelijke API moet de kwaliteit toch beide voldoende zijn?
Volgens autodata moet er in een golf 1.6 uit '98 minimaal SJ/A2-96 en dan afhankelijk van het klimaat 5W/30 (koud), 15W40 (gematigd) en 20W50 (heet). Nederland is niet echt koud dus met 15W40 voldoe je aan de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

^^ eens

dat API verhaal buiten beschouwing gelaten, met de redenering over afdoende kwaliteit per specificatie ben ik het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Mwohh, heb het bij een motor wel eens anders gezien.
Beide gevallen hetzelfde blok (Suzuki GSXF1100).
Ene blok had 25000km gelopen op baggerolie.
Andere blok had 85000km gelopen op Motul 300V (topspul) en heeft op zn donder gekregen (zit in een zijspan en daar wordt niet zachtzinnig mee omgegaan).

Blok met 85000km zag er uit als nieuw van binnen, nog geen lakvorming op de zuigers (blok lag open omdat er vermoedelijk een koppakking uit lag en het ding enorm rookte, bleek vervuilde benzine te zijn...).
Blok met 25000km was gewoon 1 zwarte drab van binnen, teer was er niks bij...

Neuh, olie boeit niet zoveel of je de dure of de goedkope pakt, als het maar 10W40 (oid) is.
10W40 zegt NIKS over de kwaliteit, is puur de viscositeit (vloeibaarheid simpel gezegd).
API specificaties maken wel wat uit, maar je kunt dr net aan voldoen of ruim (zelfde met helmen, remvertraging etc).

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
paQ schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:04:
ik zeg alleen dat olie geen 18 euro de liter hoeft te kosten, als je dezelfde viscositeit van een ander merk voor een fractie van die prijs kunt kopen.
Dat VW in zijn boekje zet
SHELL 10W40

Dan is de '10-W40' de specificatie, niet 'SHELL'
Zoals jij wilt: jij wint.
Dat de dealer olie van € 18,10 in de mercedes gooit met een beurt, vind ik allemaal prima.
Wat ik aangeef is dat mijn andere oudere wagens, (de omega, de saab 9000, de lebaron) echt niet anders/slechter zijn gaan rijden op een bus COMMA olie van € 14,90 de 5 liter.
voor mij!
:X :X
dat ie strikt HTS-niveau-technisch genomen een x-percentage meer/eerder/andere slijtage daardoor oploopt.... tja... uhm....
offtopic:
Nu weet ik waarom mijn mentor zo tegen deze zaken aankijkt. Ik begin het te leren, helaas ;(

Jij zal het wel weten. _o_ Ik doe mijn studie maar voor de show.
Sick Nick schreef op maandag 28 november 2005 @ 10:12:
Het gaat bij de olie toch om de API specificatie? Of de olie dan 5 euro per liter is of 20 euro, bij gelijke API moet de kwaliteit toch beide voldoende zijn?
[jan met de pet modus]
JASO, SAE, API,... één emmer olie uiteindelijk volgens alle mensen.
[/jan met de pet modus]

Ik zou ze zelfs olie-additieven aansmeren, heb je minimaal drievoudige winst.
Je verkoopt het, je repareert en je verkoopt het nog een keer.
4x2 schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:25:
blablabla
onzin verhaal over olie
[jan met de pet modus]
Wat is dat toch voor schele onzin? Het heeft toch de juiste viscositeit gehad? |:(
[/jan met de pet modus]
Neuh, olie boeit niet zoveel of je de dure of de goedkope pakt, als het maar 10W40 (oid) is.
10W40 zegt NIKS over de kwaliteit, is puur de viscositeit (vloeibaarheid simpel gezegd).
API specificaties maken wel wat uit, maar je kunt dr net aan voldoen of ruim (zelfde met helmen, remvertraging etc).
Motul O+ 300V en 4100 zijn mijn lievelingsoliën O+
AL moet ik zeggen dat ik 2 keer per jaar mijn olie vervang en dan maakt het weinig uit of ik nu 300V of 4100 gebruik. De olie is dan toch lang niet versleten maar hij loopt wat arm hier dus dan wordt de olie wel iets harder op de proef gesteld waardoor sommige bindingen toch wel beginnen te lijden, ookal zijn niet al de additieven gebroken. Maar ach, iedere 7500km een kleine beurt en de motor blijft soepel lopen.

[ Voor 68% gewijzigd door Chevy454 op 28-11-2005 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

of anders doe je even opgefokt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Volgens autodata moet er in een golf 1.6 uit '98 minimaal SJ/A2-96 en dan afhankelijk van het klimaat 5W/30 (koud), 15W40 (gematigd) en 20W50 (heet). Nederland is niet echt koud dus met 15W40 voldoe je aan de specificaties.
Oke mensen, ik heb even de specificatie van mijn 10W40 olie bestudeerd:

het betreft HD 10W40 SL-CF/EC, ACEA, A3/B3 halfsynthetische olie. Verder staat er ook nog op dat de olie door VW is vrijgegeven (klinkt hoopgevend). Ik snap er alleen niet zo veel van, voldoet deze olie nou aan bovenstaande eis? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Laten we wel zijn, je auto is uit 1998. Synthetisch zou het mij dan niet meer waard zijn. Zeker niet wanneer je normaal rijdt en regelmatig je olie vervangt. Ik vindt het wel weer belangrijk om een merkolie te kopen in plaats van merkloos spul.
Edit: Je hebt het over de specificaties van de olie, maar wat staat er in je instructieboekje?

[ Voor 17% gewijzigd door Roenie op 28-11-2005 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:54:
[...]
Jij zal het wel weten. _o_ Ik doe mijn studie maar voor de show.
Als je dit soort dingen zegt...onderbouw je uitspraken dan tenminste een beetje. Voorbeeld is de volgende uitspraak:
[jan met de pet modus]
JASO, SAE, API,... één emmer olie uiteindelijk volgens alle mensen.
[/jan met de pet modus]
Wat bedoel je hier nou mee...dat die API specs alleen maar een commercieel iets is ? En zo ja, waar basseer je dat op ?

En nee, ik heb geen olie van 15 euro voor 5 liter

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

JT schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 00:35:
Wat bedoel je hier nou mee...dat die API specs alleen maar een commercieel iets is ? En zo ja, waar basseer je dat op ?
Check de [jan met de pet modus] tags :P
Het was dus sarcastisch bedoelt, as in: de meeste mensen denken dat olie olie is en de dure alleen maar goed is voor de fabrikant.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:05

JT

VETAK y0

Als in: mensen kijken toch niet naar de standaarden ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
Ach, en anders maken we even een vergelijk naar de computerwereld (waar we als tweakers toch wel allemaal iets meer verstand van pogen te hebben...

Ik zou dan in jan-met-de-pet modus kiezen voor een speakerset van trust, die 5.1 is en 2500 watt produceert (PMPO zegt me niets, zal wel niets belangrijks zijn) dan voor een Logitech Z-5500 met "maar" 500Watt (RMS zegt me ook niets).

Terwijl de gemiddelde tweaker toch echt eerder voor de Logitech zal kiezen als het budget er voor is.

Same goes voor videokaarten:
Alle 6600GT's zullen wel hetzelfde zijn, ze hebben toch immers allemaal de 6600GT aanduiding.

Oftewel, ook bij oliesoorten zullen ongetwijfeld verschillen zijn.
Nou ben ik zelf ook zo'n domme boer die gewoon ff kijkt naar zijn oliepeil, en als het peil wat aan de lage kant begint te geraken, even bijvult. Maar, ik vul dan wel bij met de olie die mijn garage me aansmeert. Zal misschien best iets duurder zijn, maar als zij vervolgens bij een reparatie de schuld willen afschuiven op gebruik van verkeerde olie, hebben ze een verkeerde aan me.
Weten ze zelf ook, dus ik krijg tegenwoordig zelfs eens per half jaar een bericht of ik aan mijn oliebeurten denk (zit in de categorie 25k tot 30k kilometers per jaar, dus ververs 2 x per jaar mijn olie, of laat het in ieder geval doen).

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:49
15W40 in een VW die jonger is dan een Golf II... ik zie je auto nou al zwarte rook uitstoten bij het starten zoals mijn Golf III destijds deed toen ie 30.000km gereden had met brakke olie (vorige eigenaar deed niet meer aan dat ding dan jaarlijks een APK :X).
In een dergelijke auto zou ik een volsynthetische olie gooien, of dat nou 5W40 of 10W40 is maakt niet superveel uit, beide worden gewoon voorgeschreven voor dat ding. Als er eerst altijd 0W30 of 0W40 ingezeten heeft, zou ik eerder 5W40 in zo'n bak gooien dan 10W40, wat ook de eerste keus is voor die auto. Blikje 5W40 is niet eens zo hele duur, voor 5 liter betaal je iets van 35-40 euro, houd je ook nog een halve liter over voor evt bijvullen. Die 1 of 2 tientjes meer per beurt doet echt niet veel voor iets wat je 1 of 2x per jaar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Altijd leuk om te zien dat iedereen wat anders zegt en denkt gelijk te hebben _/-\o_
Imho moet een olie die de goede viscositeit heeft en aan de api-klasse voor jouw blok voldoet goed zijn, en heb je geen synthetische olie nodig tenzij je dat ding altijd volop belast. Daarbij kan een duurdere olie misschien wel beter zijn, maar voor huis tuin en keuken gebruik denk ik dat gamma olie het ook prima doet.

Nog even voor de duidelijkheid, bovenstaand is mijn mening en wil niet zeggen dat ik gelijk heb. Maar ik weet iig dat wat ik in mijn motor gooi goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Clithopias schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:51:
Altijd leuk om te zien dat iedereen wat anders zegt en denkt gelijk te hebben _/-\o_
Imho moet een olie die de goede viscositeit heeft en aan de api-klasse voor jouw blok voldoet goed zijn, en heb je geen synthetische olie nodig tenzij je dat ding altijd volop belast. Daarbij kan een duurdere olie misschien wel beter zijn, maar voor huis tuin en keuken gebruik denk ik dat gamma olie het ook prima doet.

Nog even voor de duidelijkheid, bovenstaand is mijn mening en wil niet zeggen dat ik gelijk heb. Maar ik weet iig dat wat ik in mijn motor gooi goed genoeg is.
Probleem met nieuwe auto's is dat de oliekanaaltjes steeds dunner worden. Als je het verschil in stroperigheid ziet bij een minerale olie (15W40), een halfsynthetische olie (10W40) of een volsynthetische olie (5W40 of 0W40), zie je gewoon een enorm verschil. Een auto waar 0W40 of 5W40 voor voorgeschreven staat kan serieus vernield worden door er 15W40 in te doen. Met auto's van rond 1990 of eerder maakt het niet zoveel verschil uit wat je erin flikkert, die kanaaltjes zijn toch groot genoeg om alle soorten olie erin te pleuren. Waar je dan wel op moet letten is dat er synthetische olie in zo'n bak mag, je wilt niet dat de synthetische olie je keerringen staat op te vreten, met alle gevolgen van dien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 22:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

heeft de gamma, aldi of praxis een eigen raffinaderij?

denk het niet, de olie zal vast wel iets slechter zijn dan de top merken..

maar ieder zijn ding.. ik vind audio kabels van €10 de meter duur zat een ander koopt voor €120 houdertjes om zn €1000/meter kabel 10cm van de grond te houden zodat het beter klinkt.

laten we het gezellig houden en van elkaars kennis gebruik maken.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

neem van mij aan de fabrikant geeft niet voor niets aan welke olie er in moet...

olie kan bijvoorbeeld te dik of te dun zijn waardoor het niet goed smeerd ==> motor beschadiging dit is slechts 1 voorbeeld

ik ken een verhaal over iemand met een (dacht ik) seat TDI en die had pech, de wegenwacht had er olie bij gegooid maar verkeerde. De beste man moest wel spoedig naar de garage (olie lek ofzo) en deed dat hij ook, de garage constateerde dat er verkeerde olie was gebruikt en er in dat korte stukje al motorbeschadiging was veroorzaakt... de Wegenwacht gaf vervolgens niet thuis om het bedrag (1000 euro meen ik viel relatief wel mee, het woord motorbeschadiging klinkt eng) te vergoeden, terwijl het duidelijk door verkeerde olie was veroorzaakt. De Wegenwacht zei ja anders was de hele motor vast gelopen, je mag blij met ons zijn :/ (tja om het idee wegslepen maar te vergeten ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

Part

Helemaal niets.....

B-lennium schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 20:16:
heeft de gamma, aldi of praxis een eigen raffinaderij?

denk het niet, de olie zal vast wel iets slechter zijn dan de top merken..

maar ieder zijn ding.. ik vind audio kabels van €10 de meter duur zat een ander koopt voor €120 houdertjes om zn €1000/meter kabel 10cm van de grond te houden zodat het beter klinkt.

laten we het gezellig houden en van elkaars kennis gebruik maken.
De vergelijking met audio kabels is een sterke.
Kijk bv maar eens naar dit product:
http://www.moly-premium.nl/
tot 25% diesel, benzine of LPG besparingen;
tot 40% betere emissies;
tot 80% minder olieverbruik;
tot 50% meer bescherming tegen slijtage;
tot 100% noodsmering;
tot 10% hogere motor prestaties;
tot 10% minder geluid;
tot 10% lagere motor temperatuur.

Mijn vorige auto had na 360.000km nog voldoende compressie en de motor was nog niet op. En dat op Gama, Karwij, Aldi en Kwikfit olie (Mobil).
Zou ik dus dit product hebben gebruikt of hele dure olie dan zou het blok nog langer mee gegaan zijn terwijl de rest van de wagen al op was.
Tja wat heb ik daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

ik heb heel het verhaal van kwaliteit enzo niet gelezen
maar houd je bij een volkswagen altijd aan de fabrieksnormen!!
dit inverband met tikken van klepstoters en mogelijke schade!
heel veel problemen bij volkswagen mbt klepstoters ligt namelijk aan de olie

Bron: Collega

ook nieuwere autos met FAP filters gaan een speciale olie nodig hebben
namelijk een low-SAPS olie
dit komt omdat anders de roetfilters verstopt kunnen raken
en daarom schijft Renault een ACEA 5w30 C3 voor
ook veroorzaken veel lage kwaliteit olieen voor veel problemen met EGR systemen, Kleppen en carterventilatie ook turbo's hebben vaak veel te leiden onder slechte olie
over de oliepomp, verstuivers en alle draaiende delen nog maar te zwijgen
vooral bij de VAG worden speciaal olien ontwikkeld voor motoren
ze hebben erniets voor niets 5 verschillende
dus believe me
Oil Does Matter!!

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 46077 op 29-11-2005 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Part schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:44:
[...]

De vergelijking met audio kabels is een sterke.
Kijk bv maar eens naar dit product:
http://www.moly-premium.nl/
tot 25% diesel, benzine of LPG besparingen;
tot 40% betere emissies;
tot 80% minder olieverbruik;
tot 50% meer bescherming tegen slijtage;
tot 100% noodsmering;
tot 10% hogere motor prestaties;
tot 10% minder geluid;
tot 10% lagere motor temperatuur.

Mijn vorige auto had na 360.000km nog voldoende compressie en de motor was nog niet op. En dat op Gama, Karwij, Aldi en Kwikfit olie (Mobil).
Zou ik dus dit product hebben gebruikt of hele dure olie dan zou het blok nog langer mee gegaan zijn terwijl de rest van de wagen al op was.
Tja wat heb ik daar aan?
Zolang je gamma of karwei olie maar aan de specificaties voldoet. Er zijn echter genoeg mensen die bij de Aldi een blik 15W40 kopen en dat vrolijk in hun Opel 2.0 16V autootje gooien om vervolgens de hele boel muurvast te laten lopen (Opel schrijft 0W40 voor, maar 5W30 en 5W40 mogen ook, 10W40 is al weer te dik). Ik rijd zelf in een golf III 1.9D uit 1992 met zo'n 330.000km op de klok waarbij de vorige eigenaar geen flikker aan onderhoud gedaan heeft, daar kan ik in principe alles inpleuren wat op olie lijkt. Het blok van mijn auto stamt nog af van de Golf II, daar kon je ook alles inpleuren wat op olie leek (of je liet em gewoon bijna zonder draaien zoals mn broer deed toen ie erachter kwam dat ie 2 liter moest bijvullen :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je een moderene diesel had,
of een direct ingespoten benzine zou ik je wel aanrijden om je precies aan het boekje te houden. Er wordt ongelooflijk veel vermogen uit die blokjes geperst, en het lijkt me niet meer dan handig voor je portemonnee om je maar daar aan te houden.

Maar een oude 1.6 uit 1998?

Zelf verwissel ik tweejaarlijks gewoon de olie. Alle alid/lidl olie eruit, nieuwe erin, op ongeveer 18000 km. En de kwaliteit kun je er echt van af lezen. Boel is lang niet zo vloeibaar als het erin gaat, en dan heb je de auto nog een beetje warmgereden.
Moet er wel bij vermelden dat ik hoofdzakelijk korte ritten rijd, is ook niet bepaald best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
;( PTFE ;(
JT schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 00:35:
Als je dit soort dingen zegt...onderbouw je uitspraken dan tenminste een beetje.
"Mijn motorblok is niet modern genoeg dus het komt allemaal zo nauw niet."

Hoe vaak heb ik bovenstaande wel niet gehoord? ;( Het is in mijn ogen water naar de zee dragen om dingen voldoende te onderbouwen vanwege die stelling (of soortgelijke) van mensen. Ik kan een heel betoog houden maar hoeveel mensen gaan dat advies volgen?

Nee, ik zeg gewoon wat op mijn lever ligt. Als dat de mensen niet bevalt... jammer dan.
Clithopias schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:51:
En wat gebruik jij dan in jouw antieke brikken?

[ Voor 87% gewijzigd door Chevy454 op 30-11-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Roenie schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:07:
Laten we wel zijn, je auto is uit 1998. Synthetisch zou het mij dan niet meer waard zijn. Zeker niet wanneer je normaal rijdt en regelmatig je olie vervangt. Ik vindt het wel weer belangrijk om een merkolie te kopen in plaats van merkloos spul.
Edit: Je hebt het over de specificaties van de olie, maar wat staat er in je instructieboekje?
Veel tegenstrijdige reacties dus lichtelijk verwarrend voor mij O-)
Mijn instructieboek is een beetje vaag hierin: uit het tabelletje wat erin is afgebeeld, staat dat ik allerlei soorten olie mag gebruiken: SAE 5W-30 / 5W-40 / 10W-30 en 10W/40. Wel staat er dat deze olie dan moet voldoen aan de zgn. VW 500 00 - norm. Frappant genoeg staat op de achterkant van mijn mijn goedkope olie-verpakking dat deze ook voldoet aan deze zogenaamde 500 00-norm :)
Kan ik hieruit, rekening houdend met de leeftijd van de wagen en de reacties op dit forum, aannemen dat ik deze olie kan gebruiken ipv de (voor mijn gevoel veel te dure) olie van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Chevy454 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:28:
En wat gebruik jij dan in jouw antieke brikken?
10w40 half syntheet van bel-ray, voor meer info moet ik even naar de schuur lopen. Had trouwens weinig keus want dit is het enige wat ze hadden staan, voor iets van 10 euro de liter :X Er zijn ook wat auto-olien die in principe voldoen voor mijn brik, maar geen zin om uit te zoeken welke mijn koppeling verneuken of niet en ik had olie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

Bonkdoos schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:22:
[...]

Veel tegenstrijdige reacties dus lichtelijk verwarrend voor mij O-)
Mijn instructieboek is een beetje vaag hierin: uit het tabelletje wat erin is afgebeeld, staat dat ik allerlei soorten olie mag gebruiken: SAE 5W-30 / 5W-40 / 10W-30 en 10W/40. Wel staat er dat deze olie dan moet voldoen aan de zgn. VW 500 00 - norm. Frappant genoeg staat op de achterkant van mijn mijn goedkope olie-verpakking dat deze ook voldoet aan deze zogenaamde 500 00-norm :)
Kan ik hieruit, rekening houdend met de leeftijd van de wagen en de reacties op dit forum, aannemen dat ik deze olie kan gebruiken ipv de (voor mijn gevoel veel te dure) olie van de dealer?
Of de olie er aan voldoet weet je niet
maar de rede dat je je vooral bij volkswagen! aan de fabrieksvoorwaarde moet voldoen is zoals ik eerder zei is dat de mogelijkheid bestaat dat je bijgeluiden gaat krijgen en vooral je klepstoters vinden dit soms niet lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Clithopias schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:54:
10w40 half syntheet van bel-ray, voor meer info moet ik even naar de schuur lopen. Had trouwens weinig keus want dit is het enige wat ze hadden staan, voor iets van 10 euro de liter :X
Oppassen voor pitting, sommige motoren lusten geen bel ray. Ookal kost die 10 euro het liter. Motul is in het algemeen voor iedere motor wel geschikt. Geen last van slippende koppelingen enzo.
Er zijn ook wat auto-olien die in principe voldoen voor mijn brik, maar geen zin om uit te zoeken welke mijn koppeling verneuken of niet en ik had olie nodig.
Auto olie in een motorfiets? juist ja......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In jouw optiek is het oud. Voor een ander misschien niet.

Maar om op de vraag uit de topicstart terug te komen; wat is nu de olie die je het best in je Golfje 4 1.6 kan mikken?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Chevy454 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:16:
Oppassen voor pitting, sommige motoren lusten geen bel ray. Ookal kost die 10 euro het liter. Motul is in het algemeen voor iedere motor wel geschikt. Geen last van slippende koppelingen enzo.
Mmm, dat zou minder zijn... Denk je dat mijn brikkie daar last van zou krijgen? Voorkom het liever aangezien xs onderdelen niet echt dik gezaaid zijn in nederland. Mijn vader heeft in zijn xj ook een tijdje bel ray gehad, maar met kleppenstellen zagen de nokkenassen er nog als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
Gunner schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:19:
[...]

In jouw optiek is het oud. Voor een ander misschien niet.

Maar om op de vraag uit de topicstart terug te komen; wat is nu de olie die je het best in je Golfje 4 1.6 kan mikken?
Ja inderdaad, ik heb voor die tijd altijd in een ford fiesta uit 1991 rondgereden dus 1998 is nog steeds best wel 'nieuw' voor mij, zeker als je kijkt naar de technische vooruitgang tussen die auto's :)
En inderdaad, mijn vraag of ik die dure olie kan mijden is nog steeds niet beantwoord en eerlijk gezegd denk ik dat we er nooit uit zullen komen. Iedereen zegt wat anders en volgens mij is alles ook wel waar al heb ik er weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens vraag ik me ook wel eens af waar sommige voorschrijvingen op slaan. De meeste oude golf II autootjes rijden of op 15W40 minerale olie, of op 10W40 halfsynthetisch. Wat wordt voorgeschreven door de oliefabrikant (Kroon) voor zo'n oud brik? Juist ja! 5W40 volsynthetisch... ik zie er geen logica in iig :P

Als in je instructieboekje staat dat je zowel 5W30, 5W40 als 10W40 in dat ding kunt gooien, ververs dan gewoon met een olie die voorgeschreven staat in dat boekje. Wel controleren of je olie halfsynthetisch of volsynthetisch moet zijn overigens, 10W40 is er in 3 soorten nml. Als je gaat bijvullen zou ik me gewoon houden aan het spul wat er volgens het smeerkaartje nog in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 14:48

MBV

Om dit toch een beetje wetenschappelijker te krijgen: welke soort motoren mag je alles ingooien wat op olie lijkt, en welke niet? Ligt dat aan de gebruikte technieken (injectie, 4 kleppen/cilinder, turbo), aan de hoeveelheid vermogen per liter, aan de compressieverhouding, {sub]of aan de schoenmaat van de marketingmedewerker ;)[/sub]? Zit er een logica in?

En die wondermiddeltjes van RTL5 ("kijk, hij start niet eens" "Goh, met deze wonderolie loopt hij als een zonnetje, en hij blijft doorlopen als we de olie eruit halen" :X) en consorten, heeft dat nog enig nut?
Pagina: 1