HP P1100 21" Monitor aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Mijn HP P1100 21" monitor (PC2 van sig) begint kuren te vertonen. Ik heb hem nu zelf 2-3 jaar, hij is in 1998 geproduceerd en heb hem dus 2e hands gekocht (ex-lease) voor de rest helemaal niks mis mee, erg lekker beeld, volle kleuren etc. Er zit een Sony Trinitron beeldbuis in.
ik draai op 1600x1200@85Hz

het lijkt alsof het beeld soms wat onrustiger (alsof de refreshrate niet op 85Hz staat :?) is, vooral wanneer je hem net aanzet, na 5-10 minuten is het beeld minder onrustig...

en het andere probleem is dat het beeld steeds lichter wordt, en dus ook contrast verliest.
Toen ik hem net had, draaide ik altijd op helderheid/contrast 30/100
Sinds vorig jaar 25/100
en nu 0/100 om dezelfde zwartwaarde te krijgen... anders is het zwart donkergrijs...

is dit een overlijdende monitor? of moet het wat anders zijn?

Home Assistant Configuratie V&A

• Xander
  • Laatst online: 20:29
Volgens mij is dit vrij normale slijtage voor een monitor die 7 jaar in gebruik geweest is? Lichter wordende beeld toch zeker...

Overlijdend? Neuh, hij gaat waarschijnlijk nog wel eventjes mee. Maar gewoon ouderdom?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BiG-GuY

BiG-GuY

Topicstarter
is dat lichter worden te fixen :)?
of is het dan slimmer om een nieuwe te kopen?

• Xander
  • Laatst online: 20:29
BiG-GuY schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:42:
is dat lichter worden te fixen :)?
of is het dan slimmer om een nieuwe te kopen?
Denk het niet, maar ik ben dan ook geen monitor-expert. :P Weet alleen dat ik dit zelf ook tegenkom bij oudere monitoren.

(Overigens, weet je zeker dat ie echt lichter wordt :? Ik zou het logischer vinden dat het contrast minder wordt, en je de helderheid moet verlagen om dezelfde zwartwaardes te krijgen... dat de lichtopbrengst toeneemt zou ik best origineel vinden eigenlijk :P)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-03 12:58
Probeer eens de resolutie en/of de refreshrate iets lager te zetten.

Bij mijn oude HP 21" A4331D (ook met Sony trinitron buis), bouwjaar 1997, heb ik de boel van 1400x1050 @ 80Hz terug gezet naar 1280x960 @ 75Hz. De reden daarvoor was dat bij het opstarten in het eerste half uur het beeld soms een beetje blauwachtig werd. Toen ik de instellingen wat naar beneden had teruggeschroefd was het na een paar dagen verdwenen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Topicstarter
ah... maar das nou niet de bedoeling :P, vind 85Hz net kunnen... lager dan dat ga ik niet, dan krijg ik nog meer koppijn... op de andere pc's thuis werken we met 100Hz schermen, vandaar... ik zie wel hoe lang die het nog uithoud.. en ik zoek alvast een waardige vervanger :)

Pagina: 1