[gezocht]DDR2 ondersteunend moederbord voor AMD X2

Pagina: 1
Acties:

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 14:15
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een moederbord dat DDR2 ondersteund en geschikt is voor de dual core processors van AMD. De Asus A8N-SLI Premium heeft alles wat ik wil behalve is hij niet toekomstproof doordat hij geen DDR2 ondersteund imho

weet iemand een goed alternatief?

Verwijderd

Zal komen omdat de Athlon 64 nog geen DDR2 ondersteund voorzover ik weet.

De geheugencontroller zit niet op de mobo maar op de cpu zelf.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
AMD zal pas DDR2 ondersteunen met Socket M2 moederborden/processoren.
Zie voor meer info bijvoorbeeld nieuws: Meer details AMD Socket M2 opgedoken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rone op 27-11-2005 13:58 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
lux schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:47:
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een moederbord dat DDR2 ondersteund en geschikt is voor de dual core processors van AMD. De Asus A8N-SLI Premium heeft alles wat ik wil behalve is hij niet toekomstproof doordat hij geen DDR2 ondersteund imho

weet iemand een goed alternatief?
hoezo niet toekomstproof? Wat moet AMD nou met DDR2 met hoge latencies?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• lux
las dit nu ook net...
is wel vervelend eigenlijk aangezien het pas in juni 2006 zal uitkomen
en dan gaat de prijs nog heel hoog zijn en moet ik dus nog een tijdje wachten totdat de prijzen gezakt zijn ...
2 latjes van 1024 MB in Dual Channel zullen ook wel voldoen zeker ? :P

• lux
Yofresh_750 schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:59:
[...]

Is DDR2 slechte dan DDR1 ? :D
raar? Beetje meer uitleg graag

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Yofresh_750 schreef op zondag 27 november 2005 @ 13:59:
[...]
Misschien voor jou ook een goed idee om bovenvermeld nieuwsbericht eens te lezen.
AMD zal DDR2 gaan gebruiken, of je het leuk vindt of niet :)

[ Voor 128% gewijzigd door Rone op 27-11-2005 14:13 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Ja, nou, ik d8 altijd dat AMD veel meer baat heeft bij lage latencies dan dat t de extra bandbreedte nodig heeft, en intel meer baat heeft bij hoge bandbreedte. Dus dan vraag ik me af wat r zo toekomstgericht het is om iets "slechters" te gebruiken.

@ R00n, heb ik gelezen, ook mij is t niet ontgaan dat AMD DDR2 gaat gebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door Yofresh op 27-11-2005 14:07 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
lux schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:01:
[...]
Is DDR2 slechte dan DDR1 ? :D
raar? Beetje meer uitleg graag
DDR1 geheugen wordt gemaakt in een Thin Small Outline Package (TSOP) met een 2-bits Prefetch Size (Double Data Rate).
DDR2 hanteert een 4-bits Prefetch Size en is vaak gemaakt in een Fine Ball Grid Array (FBGA) hetgeen compacter is dan zijn voorganger.
Modules met DDR2 geheugen hebben standaard vaak genoeg aan 1,8 Volt in tegenstelling tot circa 2,6V bij DDR1. Bovendien zijn de latencies van DDR2 chips tweemaal zo hoog als die van DDR1.

Voordeel is dat door de efficiëntere technologie DDR2 veel hogere kloksnelheden kan behalen, welke voor DDR1 ondenkbaar zijn. Er worden dus gewoon nog steeds twee bits per kloktik verstuurd, echter de klok is tweemaal sneller. Op deze manier is alleen DDR2 een geschikte kandidaat om te implementeren in systemen waarvan de kloksnelheden ook blijven stijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rone op 27-11-2005 14:16 ]

• lux
Met bandbreedte bedoel je de Mhz'en?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:00

Krizzie

Progressive Music \o/

Corsair heeft PC2-5400 latjes die 3-2-2-2 timings hebben, DDR-1 zie je dat niet doen op die snelheden. :)

Edit: zie dat ze stock 3-3-2-8 zijn, maar 3-2-2-2 is dus ook mogelijk (met een beetje tweaken :P )

[ Voor 33% gewijzigd door Krizzie op 27-11-2005 14:19 ]

Geluidswolk

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
lux schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:14:
Met bandbreedte bedoel je de Mhz'en?
Nee. De kloksnelheid van een IC is wel van invloed op de bandbreedte, maar het is zeker niet hetzelfde.
Neem eens een kijkje in de RAM FAQ en dan met name de kopjes:
DDR2
DDR2-SDRAM

[ Voor 29% gewijzigd door Rone op 27-11-2005 14:19 ]

• lux
het is dus de hoeveelheid data (bits) per seconde getransporteerd kunnen worden.

Wanneer wil je dan DDR2 gebruiken en geen DDR1?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Yofresh_750 schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:06:
Ja, nou, ik d8 altijd dat AMD veel meer baat heeft bij lage latencies dan dat t de extra bandbreedte nodig heeft, en intel meer baat heeft bij hoge bandbreedte.
sinds dat amd ook dual-channel heeft, maakt de latencie niet zo héél veel meer uit (lees: net zoveel dan bij intel)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

AMD kan nu nog goed af met DDR1 hoor, kwa prestaties winnen zo nog steeds van Intel op dit moment....

En daar gaat het uiteindelijk om...prestaties!

There is no place like ::1

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Je moet de timings niet één op één met elkaar vergelijken; het zijn nml. geen absolute grootheden maar relatieve. Dat DDR2 wat minder goed scored op het gebied van wachttijden is ook logisch, maar eigenlijk alleen interessant wanneer je traag DDR2 spul neemt. Met DDR 667 heb je dezelfde wachttijden als met PC3200. Zo telt de absolute CL van een PC3200 CL3 DIMM 15ns, die van een DDR 667 CL5 DIMM is ook 15ns. Op die manier kun je een CL2 ,2,5 en 3 PC3200 DIMM goed vergelijken met resp. CL3, 4 en 5 PC5400 DIMM's (halve ns her en der daargelaten). Dus latencies zijn eigenlijk geen issue (die zijn absoluut gezien ook al jaaaaaaaaren lang hetzelfde).

AMD cpu's winnen volgend jaar, wanneer ze DDR2 667 ondersteunen, ruwe geheugenbandbreedte en verliezen niks (winnen ook niks) op gebied van wachttijden. Echter, daar de geheugenperformance in de praktijk van beide factoren afhangt en met name de wachttijden, verwacht ik niet dat het een enorme performanceboost zal opleveren, die DDR2 ondersteuning. Voordeel is wel dat het spul goedkoper is, dus tel uit je winst :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 22:41
r00n schreef op zondag 27 november 2005 @ 14:13:
[...]

DDR1 geheugen wordt gemaakt in een Thin Small Outline Package (TSOP) met een 2-bits Prefetch Size (Double Data Rate).
DDR2 hanteert een 4-bits Prefetch Size en is vaak gemaakt in een Fine Ball Grid Array (FBGA) hetgeen compacter is dan zijn voorganger.
DDR1 kan ook prima in BGA formaat gemaakt worden hoor, format is geen onderdeel van de standaard.

Overigens lijkt me dat ook volkomen oninteressant als je geheugen gaat kopen, prijs vind ik een stuk belangrijker ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

DDR 2 is pas nodig voor een AMD quadcore of een Intel P4 bandbreedtezuipende dualcore die slecht presteerd.
Modbreak:Waar haal je deze 'wijsheid' vandaan :?

Lees de uitgebreide en duidelijke post van Abbadon vlak boven deze, je zou er goed aan doen je in de materie te verdiepen in plaats van gewoon anderen na te blaten :X

Dus gewoon een AMD Athlon64 X2 dualcore met dual channel DDR mobo halen.

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 27-11-2005 15:07 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Breepee schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:00:
[...]
DDR1 kan ook prima in BGA formaat gemaakt worden hoor, format is geen onderdeel van de standaard.
Natuurlijk, alleen vind je ze in dat formaat voornamelijk op videokaarten en registered DIMM's.
Overigens lijkt me dat ook volkomen oninteressant als je geheugen gaat kopen, prijs vind ik een stuk belangrijker ;)
Als men modules maakt middels een goedkoper productieproces (zoals FBGA) dalen de kosten en voor ons de prijs. Op die manier is ook de package van de chips interessant :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Modbreak:Waar haal je deze 'wijsheid' vandaan :?

Lees de uitgebreide en duidelijke post van Abbadon vlak boven deze, je zou er goed aan doen je in de materie te verdiepen in plaats van gewoon anderen na te blaten :X
Volgens reviews heeft een singlecore Athlon64 genoeg aan single channel DDR geheugen (de winst met dual channel DDR is max enkele procenten). Een dualcore heeft daarom dual channel DDR nodig en om dual channel DDR2 te kunnen benutten heb je al 4 cores nodig => quadcore.

Abbadon zegt zelf ook dat er geen performanceboost is tov dual channel DDR voor Athlon64 dualcores en singlecores. Je gaat toch pas geheugenbandbreedte verhogen als het nodig is?

[ Voor 33% gewijzigd door rapture op 27-11-2005 15:28 ]

• lux
rapture schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:25:
[...]
Volgens reviews heeft een singlecore Athlon64 genoeg aan single channel DDR geheugen (de winst met dual channel DDR is max enkele procenten). Een dualcore heeft daarom dual channel DDR nodig en om dual channel DDR2 te kunnen benutten heb je al 4 cores nodig => quadcore.

Abbadon zegt zelf ook dat er geen performanceboost is tov dual channel DDR voor Athlon64 dualcores en singlecores. Je gaat toch pas geheugenbandbreedte verhogen als het nodig is?
Dus conclusie niet wachten op de socket M2 dat DDR2 ondersteunt. Gewoon Dual channel RAM kopen voor dat asus moederbord waarvan iedereen zo blij is :*)
Behalve dan als ze Maxtor diamond max 9 schijven hebben :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
rapture schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:25:
[...]

Jawel, maar je maakt nu een iets te simpel optelsommetje: 'één core, enkel kanaal DDR, twee core's twee kanalen DDR, vier core's dus twee kanalen DDR2' . En hoewel er in het eerste deel v.d. som zeker een kern van waarheid zit (het praktische verschil tussen single- en dualchannel is idd niet vreselijk groot) gaat het fout bij het laatste deel. Bandbreedte alleen is niet waar het om draait, er komen meerdere zaken om de hoek. Zo zullen vier core's telkens onderling moeten uitmaken wie nu de geheugencontroller tot z'n beschikking heeft; de controller kan nml. maar één opdracht tegelijk aan. En wanneer de controller werk verricht voor core 1, zullen core 2, 3 en 4 dus even moeten wachten. Da's niet efficient, wat voor snelle en intelligente crossbridge/arbitter je ook inbouwd, de core's staan gewoon te wachten op de toegang tot het geheugen (en dan komen de grafische kaart en de overige I/O er ook nog eens tussendoor, die willen allemaal ook toegang tot het geheugen).

De voornaamste reden waarom er minder verschil tussen single- en dual channel zit zijn de wachttijden! (latencies). Met twee geheugenkanalen verkort je de wachttijden niet, sterker, de totale latency wordt vaak zelfs iets groter (de controller moet meer werk verrichten om de juiste kanalen te adresseren). Of je moet het op een andere manier implementeren (zie nForce2), dan kun je iets winnen op de wachttijden, maar dan spreken we niet over sec dual-channel maar over twee afzonderlijke geheugencontrollers, maar da's een ander verhaal.

Dus om te stellen dat DDR pas zinvol is met vier core's is nogal kort door de bocht en imo ook compleet bezijden de waarheid :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• lux
Ik zie overigens dat je een Lian Li PC-60 case hebt Abbadon.
Vind je die niet wat de klein? Ik ben van plan om een Coolermaster Stacker te kopen...
om geen plaatsgebrek te hebben wat HD's betreft.
Overigens vind ik de Lian-Li cases wel heel erg mooi... maar best prijzig
Pagina: 1