[VM]Hoe het virtuele geheugen volledig uit te schakelen

Pagina: 1
Acties:

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Ik heb al enige tijd mn geheugen geupgrade naar 1024MB wat ruim genoeg is voor mijn systeem (incl. virtueel geheugen verbruikt ie nooit meer dan 600MB). Nu had ik dus ook de optie uitgeschakeld dat Windows virtueel geheugen kon gebruiken, maar als ik nu dus in taakbeheer kijk wordt het toch nog steeds gebruikt.

Ik heb al gezocht hier op got op virtueel geheugen en heb daarbij enkele topics doorgelezen (waaronder een die vertelde dat het juist een slimme instelling is van het systeem), maar ik wil het gewoon helemaal uitgeschakeld hebben. Iemand ideeën hiervoor?

telefoontoestel

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Windows _werkt_ met virtueel geheugen, alleen de oude zut als '98 en ME heeft geen virtuele geheugenmanagement, maar daar wil je niet naar terug.

Overigens, waarom zou je het willen uitschakelen mocht dat mogelijk zijn :? Anyway, jij doelt vast op de pagefile, deze kun je uitschakelen, maar ook dit zal er niet voor zorgen dat Windows sneller draait o.i.d. Er bestaan nogal wat broodje-aap verhalen over pagefile's welke hun oorsprong hebben in vervlogen dagen (tegenwoordig werkt het allemaal erg intelligent, intelligenter dan wat jij met één druk op de knop kunt instellen :) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Je kan in het register zoeken op de sleutel DisablePagingExecutive en de waarde ervan op '1' zetten. Dit werkt in ieder geval voor Win 2000 en XP. Normaalgesproken parkeert Windows minder vaak aangesproken data in de pagefile, zelfs als alles in het geheugen past. Door deze waarde aan te passen wordt de PagingExecutive uitgeschakeld en wordt alles zoveel mogelijk in het fysieke geheugen gehouden.

Overigens kan je de pagefile uitschakelen bij de geavanceerde opties, maar soms kom je slecht geprogrammeerde software tegen die per sé een pagefile nodig heeft/vereist, ook al is er geheugen zat. Het kan geen kwaad om dus op zeker te spelen en wel een pagefile in stand houden dus.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Ok, duidelijk dus. Eens kijken dan wat die register ingang kan betekenen, maar soms willen programma's toch nog wel eens een kleine vertraging vertonen.

telefoontoestel

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat zou betekenen dat er toch gepaged wordt, al je dan je paging uit zet, blijft alles in het geheugen en zullen je applicaties mogelijk minder vlot of minder stabiel werken. Pagefiling heeft een reden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Disablepagingexecutive zorgt er alleen voor dat een aantal systeem processen niet gepaged worden, het maakt niet zo veel uit.

Windows paged zowiezo altijd, zelfs als je de pagefile uit zet. (maar dan naar andere bestanden)

En waarom wil je hem uit hebben? De pagefile uitzetten schijnt af en toe bij games een heeeeel klein beetje verschil uit te maken, maar het hoort gewoon bij het NT geheugen systeem.

De beste truuk om te zorgen dat je prog's minder snel pagen is door ze niet te minimaliseren :)

specs

• HunterPro
  • Niet online
en als je dat wel doet, paget windows ze sneller weg, waardoor je geheugen vrijkomt voor wél boeiende taken. Zoals het hoort. Zo wordt het aantal apps wat open staat niet gelimiteerd door cpu en ram, maar door hdd-space. Je kan alles open laten staan, en kunt zonder laadtijd bijv weer Photoshop openklikken. :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou, ik heb wel eens dat windows wat te snel geminimaliseerde apps wegpaged, zelfs als je nog plenty ram hebt. Hij zal vast dingen wegpagen om voor dingen die gaan komen ruimte te maken, wat op zich goed is, tenzij er niks gaat komen :) Maarja dan moet je dus inderdaad gewoon dingen open laten staan, maar ik merk dat ik te snel dingen minimaliseer.... (moet...op...minnetje....drukken....nggggg)

specs

• HunterPro
  • Niet online
ik juist niet... ben een stapelaar :P
Pagina: 1