Edit by Confusion: we hebben de zaak even over meerdere topics verdeeld, teneinde het een beetje overzichtelijk te houden. Het lijkt ons niet nodig spoilertags te gebruiken (afgezien van in de topicstart), omdat we hier tenslotte over antwoorden discussiëren en mensen de antwoorden geven waarvan ze denken dat ze goed zijn.
Origineel bericht:
Op de NWO website staan de vragen van 2005 alweer!
Wederom lastige vragen! Laten we weer meedoen! Dit zijn mijn antwoorden, zonder er nog echt over nagedacht te hebben, dus deze stuur ik nog niet in, voordat ik met jullie gediscussieerd heb! ;-)
Origineel bericht:
Op de NWO website staan de vragen van 2005 alweer!
Wederom lastige vragen! Laten we weer meedoen! Dit zijn mijn antwoorden, zonder er nog echt over nagedacht te hebben, dus deze stuur ik nog niet in, voordat ik met jullie gediscussieerd heb! ;-)
| Vraag 1: Stel je woont op de maan en de aarde staat pal boven je. Wanneer verdwijnt de aarde aan de horizon? |
| A. 12 uur later. |
| B. 27 dagen, 7 uur en 43 minuten later. |
| C. Helemaal niet. |
spoiler:
C - Vanaf de aarde zien wij altijd dezelfde kant van de maan...
| Vraag 2: Elk uur vertrekken er vanaf station Abcoude drie treinen richting Breukelen met verschillende tussenpozen. Je komt op een willekeurig tijdstip op het perron te Abcoude voor de trein naar Breukelen. Hoe lang moet je gemiddeld wachten? |
| A. Meer dan 10 minuten. |
| B. Precies 10 minuten. |
| C. Minder dan 10 minuten. |
spoiler:
A - Maar dit is op zich logisch... dus waarschijnlijk het welbekende addertje...
| Vraag 3: Een verliefd stelletje kerft op twee meter boven de grond een hartje in een boom. De boom is dan vijf meter hoog. Na tien jaar is de boom tien meter hoog. Hoe hoog zit dan het ingekerfde hartje? |
| A. Twee meter. |
| B. Drie meter. |
| C. Vier meter. |
spoiler:
A - Een boom groeit in de lengte toch? Toch niet van onderaan?
| Vraag 4: Maak in een ijsblok een kuil. Vul de kuil met water. Verwarm het geheel in de magnetron. Wat gebeurt er? |
| A. Het water wordt heet en het ijs blijft ijs. |
| B. Het water blijft koud totdat het ijs is gesmolten. |
| C. Het ijs ontploft. |
spoiler:
A - Uiteindelijk smelt het ijs wel, maar een magnetron maakt gebruik van de dipooleigenschap en die is groter bij vloeibaar water dan bij vast water.
| Vraag 5: Waarom lopen pinguïns zo eigenaardig? |
| A. Omdat hun vetlagen in de weg zitten. |
| B. Omdat ze geen knieën hebben. |
| C. Omdat ze zulke korte poten hebben. |
spoiler:
C - ? Ze hebben in ieder geval wel knieën.
[ Voor 89% gewijzigd door Confusion op 27-11-2005 15:11 . Reden: spoiler ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.