[SATA] +2e schijf = geen windows.

Pagina: 1
Acties:

• Zupp
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05-2021
Het verhaal

Ik zit met een klein maar heel vervelend probleempje. Had een computer samengesteld met 2 s-ata schijven. Deze gewoon aangesloten en in het BIOS aangegeven dat ze niet in een RAID werkten.

Dus ik windows installeren, maar op het stuk waar hij normaal de schijven detecteerd duurde het erg lang (+/- 5 minuten). Hier kwam de install toch doorheen en uiteindelijk ging ook het hele installatie process goed.

Maar nu komt het, zodra ik Windows ook maar probeerd op te starten, hangt de hele mikmak (hangt in het scherm met het WinXP logo en dat balkje; ben de naam even vergeten) Dit doet hij eigenlijk altijd, maar heel af en toe gaat het goed (echt heel af en toe)

Wat heb ik gedaan?

Andere SATA aansluitingen geporbeerd; allemaal hetzelfde probleem
Gezocht op internet, kan nergens iets vinden over s-ata problemen die hierop lijken
GoT OM faq doorgekeken.
Andere BIOS geprobeerd.

Overige

Met maar 1 s-ata schijf boot het systeem wel op en werkt ook geheel stabiel.

Het is een computer voor een oom van mij, dus ik zal niet alles meteen kunnen testen. Ik zet het echter wel op papier en ga ermee aan de slag.

Mijn oom heeft met zijn oude computer ook een vergelijkbaar probleem gehad, hij had er een aantal externe USB schijven aanhangen. Als deze aangesloten bleven, startte het systeem ook. Hij moest ze dan loskoppelen. Dat is bij USB niet zo'n probleem maar voor s-ata wel (in zijn geval). Misschien (is een vage theorie) dat het komt omdat zowel USB als s-ata "verwijderbare" hardware in Windows is.

Systeemspecs

AMD 64 3500+
4 x 512MB Corsair ValueRAM
Gigabyte GA-K8NF-9 BIOS = F6 http://global.giga-byte.c...ts/Products_GA-K8NF-9.htm

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
Tja als je Windows installeert, doe je dat meestal met maar 1 schijf aangekoppeld, dat werkt het fijnst. Wat gebeurt er als je dat dus doet en vervolgens die andere schijf eraan hangt (nadat alles is geïnstalleerd en klaar voor gebruik)?

• Zupp
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05-2021
The__Virus schreef op zondag 27 november 2005 @ 11:35:
Tja als je Windows installeert, doe je dat meestal met maar 1 schijf aangekoppeld, dat werkt het fijnst. Wat gebeurt er als je dat dus doet en vervolgens die andere schijf eraan hangt (nadat alles is geïnstalleerd en klaar voor gebruik)?
Geeft ook het probleem van Windows hangt.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Is er iemand met een oplossing?
Of weet Zupp het?

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Over welke harde schijven gaat het.
Als het de maxtor diamondmax is kan het een probleem zijn met het moederbord dat een nforce4 chipset heeft.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Verwijderd

@Pepperana

het zijn inderdaad 2 maxtor diamondmax schijven (sata, 80 GB) .

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Daar kan het probleem dan liggen.
In het topic hierover kun je meer info vinden:
Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4

Dit is wel de Diamondmax 10

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Verwijderd

Soort gelijk gezeik had je ook 2,5 jaar terug toen Maxtor met die nep SATA schijven kwam, die niet native SATA waren. Probeer die maar eens 100% lekker op dezelfde controller samen te draaien met een echte native sata schijf. Geheid dat je problemen krijgt.

//offtopic

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 16:39 ]

Pagina: 1