Toon posts:

SATA(2) op ATA133 MOBO??

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een ASUS-A7V333 mobo. Dit bord ondersteunt ATA133 IDE schijven. Nu ben ik op zoek naar een grotere harde schijf. Zit zelf aan een Maxtor Diamondmax 10 250 GB te denken. Nu heb ik de keuze tussen een ATA en een SATA schijf (http://www.maxtor.com/_fi...ets/product_line_card.pdf)
). Omdat ik waarschijnlijk eind volgend jaar een nieuwe computer ga kopen zou ik graag de schijf die ik nu koop over willen zetten. Nu mijn vraag:

Is het technisch mogelijk om een SATA-schijf op een ATA port aan te sluiten. Merk je dit in bijvoorbeeld performance verlies? Wat zouden jullie adviseren in mijn geval?

Nou, alvast bedankt voor de reactie en nog een fijne zondag allemaal
:*)
Anneke

Verwijderd

Dit lijkt me een mooie optie. Werkt ook met de meeste combinaties van optische drives - moederborden, en normaal gezien werkt het zeker met alle harde schijven. Performance verlies ga je niet hebben.
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:35:
Nou, alvast bedankt voor de reactie en nog een fijne zondag allemaal
Graag gedaan, jij ook ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 10:40 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:39:
Dit lijkt me een mooie optie. Werkt ook met de meeste combinaties van optische drives - moederborden, en normaal gezien werkt het zeker met alle harde schijven. Performance verlies ga je niet hebben.

[...]

Graag gedaan, jij ook ;)
Uhm volgens mij werkt die precies andersom, dus een ata drive op een sata poort..
ATA > SATA bestond dacht ik niet, andersom wel.

Anders koop je een sata controller, zijn niet zo duur: Pricewatch

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:43:
[...]

Uhm volgens mij werkt die precies andersom, dus een ata drive op een sata poort..

Anders koop je een sata controller, zijn niet zo duur: Pricewatch
Hee, thanks.
Fijn dat er al mensen zo vroeg wakker zijkn :-)
Heb je toevallig ook enig idee welke s-ata controller er voor mijn mobo geschikt is?
Ik ben nogal een leek om harde-schijven IDE gebied.... :X

Verwijderd

Oeps ja 8)7
Hmm, ik dacht dat ik omgekeerd wel al gezien heb (kan me vergissen natuurlijk), maar dat dat nogal exotische bridge stukjes waren... eens zien of ik het kan vinden (tenzij ze natuurlijk niet bestaan...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 10:52 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:51:
[...]

Hee, thanks.
Fijn dat er al mensen zo vroeg wakker zijkn :-)
Heb je toevallig ook enig idee welke s-ata controller er voor mijn mobo geschikt is?
Ik ben nogal een leek om harde-schijven IDE gebied.... :X
Ligt eraan wat je budget is. Je zou een goedkoop sweex kaartje kunnen pakken, werkt gewoon, maar verwacht geen wonderen kwa performance.
Anders koop je een Promise TX kaartje, zijn prima dingen en heb ik goede ervaringen mee. Welke je precies moet hebben kun je zelf uitzoeken aan de hand van je budget en door wat reviews te lezen :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:55:
[...]

Ligt eraan wat je budget is. Je zou een goedkoop sweex kaartje kunnen pakken, werkt gewoon, maar verwacht geen wonderen kwa performance.
Anders koop je een Promise TX kaartje, zijn prima dingen en heb ik goede ervaringen mee. Welke je precies moet hebben kun je zelf uitzoeken aan de hand van je budget en door wat reviews te lezen :)

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Vorige posting ging ff mis.
Budget is ongeveer 50 euri. ik ga wel ff zoeken naar wat reviews. Mocht iemand anders tips hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk.
_/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
[...]

nog ff een vraagje: Stel ik heb 1 harde schijf (S-ATA) dan gaat een dergelijke controller werken? Ik bedoel: Werkt dit ook al heb ik niets op mijn IDE-poorten aangesloten?

• SeatRider
  • Laatst online: 01-03 13:28

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 11:22:
[...]

nog ff een vraagje: Stel ik heb 1 harde schijf (S-ATA) dan gaat een dergelijke controller werken? Ik bedoel: Werkt dit ook al heb ik niets op mijn IDE-poorten aangesloten?
Dan moet je er eentje hebben met een eigen bios, anders gaat je systeem er niet van booten. De goedkoopste Sweex kaartjes hebben dat niet en worden dus pas herkend bij het booten van Windows, en dat is dus te laat.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
VisaRider schreef op zondag 27 november 2005 @ 11:32:
[...]

Dan moet je er eentje hebben met een eigen bios, anders gaat je systeem er niet van booten. De goedkoopste Sweex kaartjes hebben dat niet en worden dus pas herkend bij het booten van Windows, en dat is dus te laat.
hmm, ik zie in mijn mobo-help dat mijn PCI datadoorvoer maar 133 MB/sec is. Heeft het nu nog zien om zo'n ata-SATA controller te kopen?

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:05:
[...]

hmm, ik zie in mijn mobo-help dat mijn PCI datadoorvoer maar 133 MB/sec is. Heeft het nu nog zien om zo'n ata-SATA controller te kopen?
Uhm ja :? Ik weet niet wat voor hd jij wil kopen, maar 133MB/s haald geen enkele single hardisk ;)

Last.fm

Verwijderd

Persoonlijk vind ik het eigenlijk de moeite niet om voor 1 hd een sata controller te kopen. Ik zou gewoon een pata schij kopen en dan kan je die later met je nieuwe pc ook nog gewoon aansluiten op een ide-connector. En als je dan per se toch met sata wilt aansluiten kan je nog zo'n serillel 2 verloopstukje gebruiken. (of als er dan al een 3 is...).

Nuja, je moet natuurlijk zien waar je persoonlijk belang aan hecht, maar mij lijkt het niet echt de moeite.

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:08:
[...]

Uhm ja :? Ik weet niet wat voor hd jij wil kopen, maar 133MB/s haald geen enkele single hardisk ;)
Het heeft dus wel zin om een SATA drive te kopen?? :? :?
Wat is de max data-doorvoer van zo'n sata drive dan?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 08:02:
[...]

Het heeft dus wel zin om een SATA drive te kopen?? :? :?
Wat is de max data-doorvoer van zo'n sata drive dan?
In theorie 150 of 300 mbyte/s ofzo (lees; dat kan de standaard trekken) maar volgensmij trekken de snelste SATA schijfjes niet meer dan 90mbyte/s, de meeste "huis-tuin-en-keuken"-hd's zullen waarschijnlijk niet veel meer dan 70mbyte/s trekken, daarmee bedoel ik dus 'n 'gewone' Maxtor DM 10 etc.

Verwijderd

Topicstarter
Yorixz schreef op maandag 28 november 2005 @ 08:09:
[...]

In theorie 150 of 300 mbyte/s ofzo (lees; dat kan de standaard trekken) maar volgensmij trekken de snelste SATA schijfjes niet meer dan 90mbyte/s, de meeste "huis-tuin-en-keuken"-hd's zullen waarschijnlijk niet veel meer dan 70mbyte/s trekken, daarmee bedoel ik dus 'n 'gewone' Maxtor DM 10 etc.
Aha, dat maakt het er een stuk duidelijker op. Een SATA drive met een pci-kaart ATA-SATA heeft dus voor mij wel zin. Je ziet ik heb er niet heel veel verstand van. :-) Wel moet ik op zoek naar een ata-SATA convertor met een BIOS omdat de SATA drive mijn enige drive zal zijn. _/-\o_

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 22:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je moet geen ATA-SATA convertor hebben want die zijn er niet. (afgezien van wat exotisch spul, maar dat zal wel erg duur zijn) Je moet een SATA-controller hebben voor in een PCI-slot. ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 08:26:
[...]

Aha, dat maakt het er een stuk duidelijker op. Een SATA drive met een pci-kaart ATA-SATA heeft dus voor mij wel zin. Je ziet ik heb er niet heel veel verstand van. :-) Wel moet ik op zoek naar een ata-SATA convertor met een BIOS omdat de SATA drive mijn enige drive zal zijn. _/-\o_
Neehoor, er is ook een P-ATA uitvoering van die genoemde Maxtor DM10, en die is niets(kleine marges in benchmarks maar te verwaarlozen) langzamer als de S-ATA variant.

Ik zou als ik jou was geen S-ATA schijf kopen, gewoon een P-ATA schijf kopen zou ik zeggen, werkt net zo vlot.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 12:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Jawel hoor, staat zelfs in de pricewatch: Q-Tec IDE-SATA Converter 2 Poorts

Signatures zijn voor boomers.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 22:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Priyantha Bleeker schreef op maandag 28 november 2005 @ 09:05:
[...]

Neehoor, er is ook een P-ATA uitvoering van die genoemde Maxtor DM10, en die is niets(kleine marges in benchmarks maar te verwaarlozen) langzamer als de S-ATA variant.

Ik zou als ik jou was geen S-ATA schijf kopen, gewoon een P-ATA schijf kopen zou ik zeggen, werkt net zo vlot.
P-ATA wordt door harddisk- en moederbordfabrikanten uitgerangeerd. Bij een nieuwe schijf zou ik dus voor SATA kiezen, zodat deze bij een moederbord-upgrade gewoon mee te nemen is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er inderdaad stoer uit. Ik heb met een dergelijke kaart ook geen problemen met het 'opstarten' van de pc omdat deze kaart direct op de IDE zit.dit itt een PCi-slot SATA kaart.

Iemand ervaring met deze kaart?

Verwijderd

Ik dacht al wel dat het bestond. Alleen vraag ik me af of deze bridge een invloed gaat hebben op prestaties en hoeveel die gaat kosten.
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 09:40:
Ik heb met een dergelijke kaart ook geen problemen met het 'opstarten' van de pc omdat deze kaart direct op de IDE zit.dit itt een PCi-slot SATA kaart.
Euhm, dit is toch een vraag als ik het goed begrijp he?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:27:
[...]

Ik dacht al wel dat het bestond. Alleen vraag ik me af of deze bridge een invloed gaat hebben op prestaties en hoeveel die gaat kosten.

[...]

Euhm, dit is toch een vraag als ik het goed begrijp he?
klopt ;)

Ik heb met een dergelijke kaart ook geen problemen met het 'opstarten' van de pc omdat deze kaart direct op de IDE zit??????

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:38:
[...]

klopt ;)

Ik heb met een dergelijke kaart ook geen problemen met het 'opstarten' van de pc omdat deze kaart direct op de IDE zit??????
Sorry, was even verwarrend 8)7
Volgens mij kan je hiervan booten ja (niet zeker). Het kan zelfs zijn dat je niks meer van sata drivers gaat moeten doen (zoals je in sommige gevallen wel moet doen wanneer je een sata rive aansluit op een sata poort van je mobo) maar dat zal iemand nog wel bevestigen/weerleggen...

Maar toch vraag ik mij af, of dit stukje invloed gaat hebben op de prestaties, of er andere beperkingen gaan zijn, en hoe het zit met de compatibiliteit (werkt het met elke combinatoe mobo-hd).

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik vraag mij af op de TS, vanplan is om in de nabije toekomst wilt gaan upgraden naar een moederbord waar geen P-ATA aansluitingen meer op zitten.
Als de TS dat niet vanplan is, waarom dan zoveel moeite op je hals halen, (vrijwel) alle HDD's die nu nog uitgebracht worden hebben nog gewoon een P-ATA uitvoering met identieke prestaties. Voor de prestaties hoef je niet te kiezen voor een S-ATA schijf(tenzij je een Raptor neemt bijv.),

Verwijderd

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:50:
Ik vraag mij af op de TS, vanplan is om in de nabije toekomst wilt gaan upgraden naar een moederbord waar geen P-ATA aansluitingen meer op zitten.
Als de TS dat niet vanplan is, waarom dan zoveel moeite op je hals halen, (vrijwel) alle HDD's die nu nog uitgebracht worden hebben nog gewoon een P-ATA uitvoering met identieke prestaties. Voor de prestaties hoef je niet te kiezen voor een S-ATA schijf(tenzij je een Raptor neemt bijv.),
Dat upgraden gaat pas eind volgend jaar worden. Ik denk dat ik inderdaad ga voor een P-ata. Voorkeur voor maxtor.

Verwijderd

[...]

Nou je kunt zeggen wat je wil van die sweex s-ata kaart! ik heb hem in mijn pc zitten die ook nog eens op het moederbord is voorzien van s-ata, maar de performance zijn net zo goed als de onboard performance! en heb dat kaartje toch al bijna 2 jaar!! :)

Groeten Freek

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben er toch (bijna) uit. Het wordt een "normale" p-ata schijf. Ik twijfel alleen nog tussen de MAXTOD DM10 250 en de Hitachi Deskstar T7K250. PERFORMANCE komt voor mij op de eerste plaats.
Mocht iemand een suggestie hebben........ :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:05:
[...]

Nou, ik ben er toch (bijna) uit. Het wordt een "normale" p-ata schijf. Ik twijfel alleen nog tussen de MAXTOD DM10 250 en de Hitachi Deskstar T7K250. PERFORMANCE komt voor mij op de eerste plaats.
Gewoon benchmarkjes zoeken en vergelijken. Misschien ook eens naar de prijs van beiden kijken en zien of het verschil in performance ook het verschil in prijs rechtwaardigt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben er wel uit. Het wordt een P-ATA.
Ik twijfel alleen aan de maxtor DM 10 250 GB of de hitachi 250GB

iemand nog tips :P

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:05:
[...]

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:12:
[...]

Nou ik ben er wel uit. Het wordt een P-ATA.
Ik twijfel alleen aan de maxtor DM 10 250 GB of de hitachi 250GB

iemand nog tips :P
Iedere keer je topic kicken is niet de bedoeling hoor...

Zoals disco stu al zegt, zoek eens een paar benchmarks op van de hd's waar je tussen twijfelt, zelf wat uitzoeken kan ook geen kwaad ;)

Last.fm

Verwijderd

Hou ook rekening met wat je het belangrijkste vindt: doorvoersnelheid of acces time...

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 08:32
ik zou gewoon een cheapo sata controller halen. wat kost dat nou? 20euro? volgens mij nog minder zelfs.
volgens mij zit een onboard controller ook gewoon aan de pci bus, dus dat haalt geen reed uit.
aan sata schijven heb je nog s wat in de toekomst. ide verdwijnt op een gegeven moment wel.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

sharkzor schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:52:
ik zou gewoon een cheapo sata controller halen. wat kost dat nou? 20euro? volgens mij nog minder zelfs.
volgens mij zit een onboard controller ook gewoon aan de pci bus, dus dat haalt geen reed uit.
aan sata schijven heb je nog s wat in de toekomst. ide verdwijnt op een gegeven moment wel.
Onzin. Over een paar jaar zijn er nog steeds IDE-poorten. bovendien is tegen die tijd zijn S-ata controller + S-ata harddisk ook al verouderd. Dus hoezo "meer' futureproof :?

Onboard controllers zitten idd. meestal op de PCI-bus, sommige nieuwere moederborden wijken hier echter vanaf. Die gebruiken de PCI-E bus.

Kan ook de WDC 320 GB (ATA) aanraden, die zet prima prestaties neer.

http://www.tomshardware.c...50927/hd_round_up-34.html

[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 30-11-2005 23:58 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie weinig inzet van jouw kant, Kuwerti. De keuze van de HDD kun je makkelijk zelf afwegen met behulp van OM FAQ / Beleid » Welke harddisk moet ik nemen? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.