[ClarkConnect] 2e netwerkkaart @ 10Mb/s

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn huidige router in mijn netwerk heb ik vervangen door een pc-systeem met ClarkConnect-linux. Het systeem is echt super, en ik ben er zeer over te spreken.

Het systeem wat als router gebruikt wordt heeft de volgende specs:
- 500Mhz Celeron processor
- MSI moederbordje (typenummer weet ik zo niet), het is een mini-atx bordje
- 64Mb Sdram pc100 (dit wordt zsm uitgebreid naar 128Mb)
- 4GB Fujitsu-schijffie (meer als voldoende voor de taken die ie moet verwerken)
- 1x 10/100Mb netwerkkaartje voor WAN (Verbinding van 10/10Mbit)
- 1x 10/100Mb netwerkkaartje voor LAN
- ClarkConnect Home 3.2

Achter het LAN-kaartje hangt een 5-prt 10/100Mb switch zodat ik meerdere computers kan aansluiten.

Nu is het probleem dat de verbinding naar WAN als 100Mb/s wordt gezien door ClarkConnect, maar de verbinding met de switch (dus LAN) maar 10Mb/s.

Ook haal ik met een client-pc een magere snelheid van 2Mbit/s op internet (dit gaat dus via die ClarkConnect-server).

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:00
Waarschijnelijk kun je de poorten hard op 100Mb zetten, het is een redelijk staandaard linux distro.
Maar eerlijk gezecht weet ik niet presies hoe, ik zou zeggen via SSH connecten en dan iets met IFCONFIG doen ofzo.

Een andre oplossing zou kunnen zijn controleren of de kabel tussen de switch en CC wel goed is, mischien is een rotte kabel de rede waarom hij op 10Mb gaat staan.

En inderdaad, het is een super systeem!!!

• Pingelmonster
  • Niet online
ik heb t opgelost, na wat harder zoeken kwam ik tot het commando mii-tool -F 100baseTx-FD. Het snelheidsprobleem is nu opgelost.

Wat me nog wel opviel...is het wegzakken van verbinding. Ik kan hier met 1,80Mb/s downloaden van internet, maar na 5-7 seconden zakt de verbinding weg naar +- 700Kb/s, en meteen daarna stijgt hij weer naar 1,80Mb/s. Hier nog een verklaring voor?

Bvd

Verwijderd

Het geheugen voor de CC server is wat aan de lage kant, probeer er wat meer in te steken ( oude pc/marktplaats) en ga meteen voor 512MB, dan zou je vats zien dat de snelheid ook wat sneller is, teminste dat zijn mijn ervaringen....ik ga binnenkort een nieuws systeempje voor CC maken, en dan eens goed testen

Verwijderd

Ik heb tijden gedraaid met een CC firewall/vpn 2.2 op 128Mb.. dat gaat prima zolang je hem redelijk kaal houdt.. dus alleen als router gebruiken..

Ik heb een paar weken geleden CC3.2 home geinstalleerd en meteen m'n geheugen ge-upgrade naar 384Mb.. Ik draai hem nu redelijk kaal als router met een paar Ipsec vpn verbindingen en intrusion detection/prevention en smtp aan.. dat kost me zo'n 64% van beschikbaar geheugen, en ik heb hem dan ook nog geen swap zien gebruiken.. Web-server, samba, gallery etc gebruik ik allemaal niet; niet op die machine iig..

Gebruik je geen intrusion detection oid moet je met 256Mb makkelijk uit kunnen.. (snort en snort-report VRETEN geheugen, in verhouding dan)

Oh ja.. machine is een P2-400 op een oud p2b bord, dus dat kan bij jou alvast geen issue zijn.. (en dat met alleen de fan van de voeding.. er zit wel een heatsink op de cpu, maar die heeft zo weinig te doen dat dat geen probleem is..)

Nog iets.. Die 4G schijf is misschien wel voldoende qua opslagruimte, maar mijn ervaring is dat die oude bakken veel herrie maken.. kijk of je een 'moderne' 10G kan vinden ergens.. die zijn in de regel een stuk rustiger..

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 11:10 ]

• Pingelmonster
  • Niet online
het is inderdaad waar dat intrusion detection en intrusion prevention geheugen vreten, zo'n 77% van mijn geheugen. Nu staan die 2 services uit, en heb ik nog 47% geheugen vrij.

Ook de netwerkkaarten draaien nu beide op 100Mb/s. Goed dus

De harde schijf die erin zit nu maakt vrijwel geen herrie, en ratelt ook niet. Werkt ook naar behoren

Wat me nog wel erg tegenzit is dat ik lage internetspeeds heb. Ik heb hier een 10/10Mbit glasvezelkabeltje liggen en ik haal met die server maar zon 800Kbs gemiddeld. Af en toe wil ie naar 1Mb/s schieten, maar zakt net zo hard weer terug. Wat dit is weet ik niet

Iemand die dit weet?

[ Voor 10% gewijzigd door Pingelmonster op 28-11-2005 19:48 ]

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 09:45
800kb/s is heel netjes voor een 10 mbits lijntje hoor! niet klagen :) 1200 is het max dacht ik.
en het ligt natuurlijk ook aan de bron waar je vandaan haalt. ik haal met mn 100mbits internet vaak maar 7/8 MB/s... bij lange na geen 11 of 12... heeeel soms wel :)

“An elephant is a mouse with an operating system”

• Pingelmonster
  • Niet online
Met mijn linksys router haalde ik met gemak 1,80Mb/s. En nee 800Kbs is zeker niet netjes voor 10MBit. je moet maximaal 1250Kb/s halen.

Ook valt de verbinding regelmatig van 800KB terug naar 200Kbs. Sinds gisteravond gaat ie niet sneller dan 200Kbs

Als ik download met DC++ (multisource) haal ik max 700KBs

• Pingelmonster
  • Niet online
Een klasgenoot van me (linux-expert) vertelde me dat het de netwerkkaartjes wel eens konden zijn die zorgen voor die lage snelheden.

Van client-pc naar server haal ik maar 680Kb/s max. Via internet haal ik nog geen 800Kb/s, af en toe een piek naar 1Mb/s maar dan houd het op.

Morgen mag ik Intel en 3com kaartjes proberen, deze zouden wel moeten werken.

Is er iemand die hetzelfde zegt als die klasgenoot van me?

Verwijderd

Enige dat ik je kan zeggen is dat ik er een intel en een realtek in heb zitten en ik heb geen problemen..

• Pingelmonster
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 22:09:
Enige dat ik je kan zeggen is dat ik er een intel en een realtek in heb zitten en ik heb geen problemen..
Welke netwerkkaart is aangesloten op internet en welke aan het netwerk?

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Als je twee Realteck 100Mb kaartjes gebruikt mag dat geen isseu zijn.
Intel en 3com halen betere waarden maar als de Realteck 80 Mb haalt is dat voor een 100 kaatje natuurlijk niet goed maar nog altijd veel beter als de 10 die hij moet kunnen halen.

Binnenkort zal ik mijn ervaringen posten met een uitgebreide CC 3.2 server.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

pingelmonster schreef op woensdag 30 november 2005 @ 09:10:
[...]

Welke netwerkkaart is aangesloten op internet en welke aan het netwerk?
De intel is bij mij de buitenkant.. de real zit aan de lan kant..
Pagina: 1