Toon posts:

[OC/MOLLEN?] Hoe lang gaat ongeveer een geclockte cpu mee?

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af hoe lang een geclockte cpu meegaat.
Dus niet precies 1 type, maar ongeveer het gemiddelde of wat jullie denken, ongeacht hoe hoog ie is geclockt.
Want ik word mn cpu'rje aka Willaprakje een beetje zat. Time 4 Internal Demolition.

ik heb mn cpu al 4-5 jaar en draait zeker gemiddeld 10 uur per dag + dat ie een paar keer redelijk geclockt is (1,8 @ 2,16 GHz Type: Willamette)

het is ook een beetje de bedoeling om mn cpu zo snel mogelijk en"perongeluk" naar de shit te brengen. Wie weet lijdt dit tot een nieuwe cpu (chingching).
Maar dat is een bijzaak

K ben gewoon geinteresseerd :)

(Maar wat vinden jullie, site's kunnen zoveel zeggen)

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
normaal zou een CPU 5 a 8 tot 10 jaar mee moeten. maar omdat het binnen 2 jaar outdated is kun je netzo goed overklokken wat misschien zn levensduur met 30 a 40% verkort ik denk dat goede koeling het wel kan verminderen (de levensduur verkorting) :/

om een CPU perongeluk naar de klote te helpen? laat de fan uit, on opvallend een draadje door knippen (stuk gegaan)
en helaas is de CPU oververhit geraakt :w

[ Voor 47% gewijzigd door Bulls op 27-11-2005 02:28 ]

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Als je geluk hebt nog een jaartje of 10 , anders langer .
Die 300 mhz hoger zal niet veel verschil geven vrees ik .
Met een schroevedraaier over de achterkant van je mobo ritsen op de plaats van de cpu soket kan dit proces met etelijke jaren verkorten 8)

[ Voor 38% gewijzigd door Smollys op 27-11-2005 02:37 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb hier een CPU al 3 jaar bijna 24/7 flink overclockt (AMD Athlon XP1700 1466Mhz -> 2200-2500Mhz) en is altijd volledig belast vanwege distributed computing.

Als je zelf niets kapot maakt door overmatige hitte ofzo, kan een CPU heel lang meegaan. Het eerste defect door 'slijtage' moet ik nog meemaken, normaal gesproken hebben andere componenten dan allang de geest gegeven (moederbord, voeding).

🖥️ | 🚗

Verwijderd

en ik met me 2400+ xp / 1.6@2250mhz.. draait zolang als dat ik hem geoc'ed heb stabiel
mja, hoe lang zal ie het uit houden? (temp is 40 -idle/ stressed 50) :D

rofl @madmarky: leuke o.c ... + / - 80% :*) en je geeft gelijk antwoord op me vraag ook, nice

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 02:37 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 02:18:
ik vraag me af hoe lang een geclockte cpu meegaat.
Dus niet precies 1 type, maar ongeveer het gemiddelde of wat jullie denken, ongeacht hoe hoog ie is geclockt.
Mijn ervaring is dat die krengen erg lang meegaan als je er geen al te vreemde dingen mee doet. Warmte kunnen ze, ondanks dat het de levensduur zou verkorten, erg goed verdragen. Ik hier nog een oude Thunderbird 900, die dingen werden echt heet, maar niet kapot te krijgen. Eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een CPU er voortijdig mee ophield (is meestal het mobo).

Waar ze wel slecht tegen kunnen is een flinke voltage verhoging. Ik denk dat als je een CPU die normaal op 1.5 V draait een tijdje op 2V ofzo laat draaien het redelijk snel gaat >:) Maar dan zul je waarschijnlijk toch je mobo moeten modden op zoveel prik te krijgen.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Verwijderd

Topicstarter
En wanneer zie ik trouwens wanneer ie al de geest gaan geven (dat ie doodgaat..)
K heb nu mn fan uitgezet en de temp loopt nu op tot 52 graden :P
Voltage is geen slecht idee, ff op zn hoogst gooien. 1.85V geloof ik
Iemand nog een idee?
Mobo is NOG goed, daar heb ik wel een plan mee zoals de heatsink erafdoen :P
Nu is ie op 56 graden

EDIT1:
Maar iemand nog tips om de levensduur hard te verkorten (software matig voorrang geven :) )
Net werd ie 60 (in bios 13 graden meer, zo meet ie) dus 73 graden? :P
K ruik wel een vreemd luchtje :P Niet echt vreemd maar wel anders...

EDIT2:
K heb em net weer t/m 62 graden laten lopen (ja eh, mn vader kijkt hier tv :P )
Maar ik heb ooit es mn verwarming gemeten en die weet wel om 70-80 graden te worden.
Misschien een idee om em er voor een uur tegenaan te plakken? >:)
Lekker hoor! Een gare cpu, vers van de centrale verwarming :Y) :9~ :9 :D

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 03:26 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

geen flauw idee mijn cpu is inmiddels 3 jaar oud en is vanaf het begin al oced van 2.4 naar 2.7 en werkt nog prima

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 03:18:

EDIT2:
K heb em net weer t/m 62 graden laten lopen (ja eh, mn vader kijkt hier tv :P )
knipje hier en daar
Als ik het goed begrijp, probeer jij je proc te slopen om vervolgens van je ouders een nieuwe te krijgen?

beetje triest imho

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
grow up, als je zo graag een ander cpu wilt koop je maar lekker zelf een nieuw setje, iemand zou je ouders eens moeten informeren wat je aan het doen bent..

Verwijderd

idd, dude als je je proc+mobo kwijt wil geef um dan op zun minst aan mij ofzo ipv hem kapot te maken. Beetje nutteloos he, als je een nieuwe pc wil koop die dan gewoon en gebruik deze als server of htpc ofzo

*edit* waarom vraag je eigenlijk in dat andere forum over je virtuele geheuge als je hier zo je best doet om je pc naar de **** te helpe?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 09:59 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 17:29
Heb hier een Pentium 3 1Ghz draaien al jaaaren gehele dag aan elke dag in de week. Hij dient als webservertje en voor me FTP en daar zet ik mijn bestanden op. Heb wel de hdd vergroot en werkgeheugen vergroot eens maar meer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gewoon nieuwsgierig :)
En ik hoor 24 december nieuwe onderdelen te krijgen t/m een bepaald bedrag.
Maar dan heb ik tenminste een back-up plannetje ;)

NMFS:MW kan ie nog hebben.. op zn laagst :/

@ djlorenzo

Ja, dat zou ik ook wel willen, maar een mobo en cpu kosten ook 250 euro als je tenminste iets goeds wilt hebben. Ik denk dat jij geen 100 euro er aan zou willen geven, het is een gevonden (maar toch nieuw) mobo'tje en die cpu komt uit een medionpc.

het slaat niet op veel dingen, maar ik vond het ook wel interresant :)

Overigens moet ik die 2 volt mod uitvoeren want daarmee kwam (ik denk) een duiter van 1,5 naar 2 GHz P4 1,5 GHz Willamette, toch wel een knal voor dat dingetje (ja, ik hou em levend :P )

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 10:45 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:45
Heb thuis een pentium1 166@200Mhz lopen die na 9 jaar zen werk nog altijd doet. Ze zeggen altijd dat overclocken de levensduur van de cpu verkort maar ik heb daar nog nooit "last" van gehad.
Ik heb zelfs nog nooit een cpu kapot gekregen door hem te overclocken (binnen aanvaardbare grenzen).

waarom zou je je cpu willen verneuken?
Verkoop dan de onderdelen die je niet meer nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door FragileM64 op 27-11-2005 10:47 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:44:
Heb thuis een pentium1 166@200Mhz lopen die na 9 jaar zen werk nog altijd doet. Ze zeggen altijd dat overclocken de levensduur van de cpu verkort maar ik heb daar nog nooit "last" van gehad.
Ik heb zelfs nog nooit een cpu kapot gekregen door hem te overclocken (binnen aanvaardbare grenzen).

waarom zou je je cpu willen verneuken?
Kan jij dan veel met een 1,8 GHz Willamette? Die heeft al moeite met Rollercoaster (ja, serieus! no joke!!!! )

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 03:48:
[...]

Als ik het goed begrijp, probeer jij je proc te slopen om vervolgens van je ouders een nieuwe te krijgen?

beetje triest imho
Met stom. Doe zelf wat moeite en schraap wat centjes bij elkaar voor een nieuwe cpu.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:45
Voor te gamen niet nee, op dat gebied is hij niets meer waard maar voor te experimenteren/voor andere OS-en op te zetten/als home theaterpc of dvdspeler uitbouwen/als fileserver/als router...

Ik ben zelf een fervent gamer, maar als mijn pc het niet meer kan trekken, dan kijk ik of ik er nog iets mee kan doen en anders verkoop ik hem. Ik ben in ieder geval niet zo stom om hem op te laten branden.
Het probleem is dat jij een pentium 4 hebt, en ook al trek jij héél je koelblok eraf, nog zal dat ding niet doorbranden :)

hierzie nog een filmpje
http://www.de.tomshardware.com/vorschaltung.html?thg_video_1_cpu_cooling.zip

[ Voor 16% gewijzigd door FragileM64 op 27-11-2005 10:58 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat jij een pentium 4 hebt, en ook al trek jij héél je koelblok eraf, nog zal dat ding niet doorbranden

Geweldig man!
Effe een 2Volt Core modden en indien mogelijk daarna 2,2 VOLT
Lekker een 2.5 , dat is teminste iets waard :9

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 22:36
Waarom laat je je pc niet van de trap vallen? Weet je zeker dat ie stuk is. |:(

Neem een krantenwijk ofzo en VERDIEN een nieuwe PC. n00b.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 10:47:
[...]

Kan jij dan veel met een 1,8 GHz Willamette? Die heeft al moeite met Rollercoaster (ja, serieus! no joke!!!! )
Klinkt meer als tijd voor een nieuwe Graka dan CPU ;)
Broertje van me vriendin speelt Farcry op een PIII 600mhz dus wat zeur je.
Als je zo'n hekel hebt aan die CPU en en dood wilt hebben steek en dan in de fik of rij er met je fietsje overheen ofzo, maar stop emt zeiken in tig topics dat ie langzaam is en besteed die tijd die je zit te miepen aan werk zodat je geld verdient en een nieuw setje kunt kopen. Nu zal ik vast te horen krijgen "ik ben pas 12/13/14/ect. wat vast erg boeiend is, maar ik had op me 15e wel een Game PC van 3000 Gulden bijelkaar dus leeftijd vind ik weinig zeggend.
Dus mol die CPU of stop met zeiken dat hij sloom is, want dit is al eht weet-ik-hoeveelste-topic waarin ik je gezeur lees over je Willamette |:(

Gabriël AM5

Verwijderd

In plaats van hem te slopen, waar ik je weinig over kan vertellen. Kan je hem misschien beter verkopen, veel zal het niet opbrengen maar het is wel een extra-tje dat je kan gebruiken bij de aanschaf van een nieuwe CPU.

En dat heeft een stuk meer nut dat hem te slopen.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je toch een nieuwe wilt, stuur mij dan die proc.. kapot of niet kapot :) Email vind je in me profiel..

Alvast bedankt dude :) O+ O+ O+

PLEASE? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
3 sec in de magnetron.. 'fixes everything'

Verwijderd

Ik vind het wel allemaal een beetje vreemd.. :S Als je ehm egt kapot wil hebben, haal ehm eruit.. En kras er met een schroevendraaier over heen en stop ehm er weer in en ga luisteren naar die heerlijke piepjes.. :/

Mijn CPU loopt sinds ik ehm heb al op 2.5GHz ipv 1.86 GHz en het ziet er niet naar uit dat die het gaat begeven, hoeft ook niet want bij bevalt nog prima.. :)

Maar in iedergeval suc6 en ik ben benieuwd wat je nou gaat doen.. :p Trouwens, je kan beter een topic openenen met 'meest gruwelijke CPU kills ofso'.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
@ Fixer.nl

Ruilen tegen een Prescott? Mag heus wel een 1,6 zijn :) (Moet wel lekker kunnen clocken :9 )

Mja, t is niet dat ik em dood wil hebben ofzo, maar gewoon eigenlijk het maximum eruithalen.
Nu draait ie op 2142 MHz @ 1,85V (0,1 volt meer, niet wat je geweldig noemt )
Ik weet zeker dat het aan mn voltage ligt, ik heb een pci/agp lock en mn geheugen loopt op 50% van zn snelheid (200 MHz ipv 400 (oke, door de oc 100 MHz hoger )
maar ik vind het wel tijd worden dat ik es ga solderen, alleen ik weet niet waar ik dat topic moet vinden hoe je het moet doen (VoltageMod). Hopelijk dat iemand me kan helpen, ik heb al gezocht :)

Ook mag ik van mn vader geen krantenwijk hebben.
De echt enige manier om een betere pc/cpu te krijgen is:
1. Een goed rapport (kan me een AMD64 3500+ en Geforce 6800GT 256 MB + een mobo opleveren :Y) )
2. Ik loop elke week kranten, elke keer 7 euri, heeft niet veel zin, beter dat ik een cpu voor kerst vraag :P

Of ik ga terug naar die goeie ouwe tijd en neem een celeron want toen ik mn Celeron 1 Ghz nog had.
Die was met opstarten en andere progjes sneller, Need for speed Underground 1 deed er geweldig goed op. Maar die celerons presteren tegenwoordig niks meer geloof ik :P

Misschien koop ik dan ook een waterkoelingsetje in Tsjechie als ik er misschien in december ben.
Mn opa woont daar en las in een pc-tijdschrift dat er een zeer stille watercoolingset is voor 50 euri met alles (cpu/vga/mobo etc). Leuk prijsje :)

Maar is er iemand die me een linkje kan geven naar de VColtage mod plz? Alvast bedankt :)

Citaten: :P

***Ik vind het wel allemaal een beetje vreemd.. :S Als je ehm egt kapot wil hebben, haal ehm eruit.. En kras er met een schroevendraaier over heen en stop ehm er weer in en ga luisteren naar die heerlijke piepjes.. ***

ik hoor al piepjes... :P

***Maar in iedergeval suc6 en ik ben benieuwd wat je nou gaat doen.. Trouwens, je kan beter een topic openenen met 'meest gruwelijke CPU kills ofso'.. ***

Goed idee, maar dat doe ik later :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 12:17 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Tsja, je kunt hem ook gewoon opsturen..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

geheugen wat op 400 mhz loopt? zeker PC3200DDR400 ?
Dat loopt op 200mhz kerel

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat levert niks op :P
Zowieso zit jij met die processor en het is niet aardig om iemand ergens onder te laten lijden waar je zelf aan moest lijden :P

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:22:
geheugen wat op 400 mhz loopt? zeker PC3200DDR400 ?
Dat loopt op 200mhz kerel
Dat weet ik ook kerel, maar door mn brakke cpu die een FSB heeft van 100 MHz wilt mn geheugen ook niet sneller dan 200 MHz, moet echt een FSB van 200 MHz zijn wilt ie op 100% draaien :).
C? Weer een reden om mn Willaprakje te haten :) :D

EDIT: Het gaat wel steeds slechter (met Windows)
Eerst dat virtueel geheugen probleempje dat zegt dat ik nu 800-900 MB verbruik, nu mn startbalk simsalabim verdwenen en hij moet pagina's wel 3 sec laden (opzich normaal, maar niet normaal als ie em "scrollend" opent )

EDIT2: geheugenverbruik vergroot zich elke 5 seconden! nu staat ie op 960 MB verbruik! :(
Klopt echt geen zak van! :(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 12:34 ]

Verwijderd

doe dan gewoon een clean install van windows, zal je pc ook een stuk sneller maken. Want volgens mij is het zo langzaam nog niet eens, en verkoop het gewoon en koop een opteron144 voor €150 + een goedkoop mobo a €70 euro ofzo en als je zo van overclocken houd, die opteron doet vaak zat 3ghz dus leef je uit.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:23:
[...]

Dat weet ik ook kerel, maar door mn brakke cpu die een FSB heeft van 100 MHz wilt mn geheugen ook niet sneller dan 200 MHz, moet echt een FSB van 200 MHz zijn wilt ie op 100% draaien :).
C? Weer een reden om mn Willaprakje te haten :) :D

EDIT: Het gaat wel steeds slechter (met Windows)
Eerst dat virtueel geheugen probleempje dat zegt dat ik nu 800-900 MB verbruik, nu mn startbalk simsalabim verdwenen en hij moet pagina's wel 3 sec laden (opzich normaal, maar niet normaal als ie em "scrollend" opent )

EDIT2: geheugenverbruik vergroot zich elke 5 seconden! nu staat ie op 960 MB verbruik! :(
Klopt echt geen zak van! :(
Ik volg je echt neit meer.
Eerts zeg je dat je geheugen op 50% van de snelheid loop (=100mhz) en daarna dat je door je OC 100mhz hoger draait (=200mhz) wat betekend dat je geheugen toch 100% draait (die 200mhz) of dat je fsb van je proc origineel 0 mhz is en nu door je OC op 100mhz loopt.
Klopt beide dus neit :?

Daarna zeg je dat door je cpu's FSB van 100mhz je geheugen neit harder wilt dan 200mhz (wat op een OC van 100mhz duid), dan zeg je dat je echt 200mhz moet draaien om 100% te draaien terwijl je daarvoor zegt dat je geheugen op 200mhz draaide door je proc :?

Volgens mij haal jij de DDR snelheden en FSB doorelkaar.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geheugen dat op 400 MHz moet draaien (dus 2x mn CPU:FSB )
100x2=200 MHz
Ik had het een tijdje terug gevraagd en dat kreeg ik als antwoord hier, komt door mn cpou die @ 100 MHz FSB draait.

Dus ik moet een cpu hebben die op minstens 200 MHz FSB draait.
Een clean windows install zal ik doen (ik denk vandaag nog)

Maar ook, ik mag geen nieuwe pc onderdelen, dus niet eens een extra geheugenchunk of een geluidskaartje, kortom: Alles was mn pc verbeterd mag ik niet. Ik moet een nieuwe pc verdienen door een goed rapport (een 8 gemiddeld :S :r )

maar toch, omdat ik toch lees dat de Pentium 4 haast niet kapot wil, wil ik wel es een poging wagen tot een Voltagemod van 2 Volt

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

je geheugen hoeft maar 100mhz te draaien als het 1:1 wil draaien emt je cpu :?

Gabriël AM5

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:52:
ik heb geheugen dat op 400 MHz moet draaien (dus 2x mn CPU:FSB )
100x2=200 MHz
Ik had het een tijdje terug gevraagd en dat kreeg ik als antwoord hier, komt door mn cpou die @ 100 MHz FSB draait.

Dus ik moet een cpu hebben die op minstens 200 MHz FSB draait.
Een clean windows install zal ik doen (ik denk vandaag nog)

Maar ook, ik mag geen nieuwe pc onderdelen, dus niet eens een extra geheugenchunk of een geluidskaartje, kortom: Alles was mn pc verbeterd mag ik niet. Ik moet een nieuwe pc verdienen door een goed rapport (een 8 gemiddeld :S :r )

maar toch, omdat ik toch lees dat de Pentium 4 haast niet kapot wil, wil ik wel es een poging wagen tot een Voltagemod van 2 Volt
Gasten, dit mannetje is net 12 jaar. Ga nou niet serieus reageren hierop... :Z :Z

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FSB van P4 zijn Quad-Pumped: 4x 100 Mhz, 4x 133 Mhz, 4x 200 Mhz, 4x 266 Mhz.

AMD Athlon Xp: DDR dus 2x100 Mhz, 2x133 Mhz, 2x166 mhz, 2x200 Mhz.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

als je eens ging leren voor je proefwerken zodat je een 7,5 of 8 haalt ipv hier zitten blaten over hoe je je cpu'tje moet mollen. dan krijg je denk ik eerder een nieuwe pc.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Beetje triest topic dit :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.