Compaq monitor stuk? of valt het nog te reparen?

Pagina: 1
Acties:

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag mensen,

Ik heb een probleem met mijn monitor. Hij is stuk.

Ik heb er al een tijd last van gehad dat het beeld soms wat trilde.

De laaste paar dagen had die er last van dat het beeld niet klopte.
Als ik van reso verandere dan klopte het beeld niet. Ik had dit eigelijk meer als ik de computer opnieuw opstarte, dus dat je het laadscherm ziet van je bios.
Dan was alles heel groot als of de resolutie niet klopte. Ook zat er een lijn onderaan het beeld (als dit gebeurde) Ik kon dat verhelpen om de stekker even deruit te halen en weer in.

Nu op deze avond ging ik even relaxen en een filmpje kijken :)
Automaties gaat men monitor op stand. Dat deed die ook alleen,.. hij komt er niet meer uit.

Het lampje van standby blijft de hele tijd knipperen en je hoort ook een getik.

Dus ik even die monitor uit elkaar gehaalt, misschien was het wel heel simpel maar heb nog niet echt kunnen vinden waar het misschien aan ligt. Wel weet ik waar het getik vandaan komt.
Het lijkt op een relai maar ik weet het niet zeker.

Wel heb ik even de info wat erop stond opgeschreven en dit stond er op.

OMROM contact
G4U-1-E
1.2A 250V~
5A30V gelijk
COIL:12VDC
O4Z7D

Helaas ben ik geen super techneut maar ik kan best wat vervangen. :)

Wat denken jullie? Weg gooien die troep of kan ik er nog iets aan doen?

EN pls, mensen die er helemaal niks van weten post dan ook niet. ty

Info:
VGA=Geforce 6800LE
MONITOR=een 17" compaq monitor

Mvg John

Blaad

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:34

ThunderNet

Flits!

Zijn de VGA connectoren nog goed?
En maken ze ook goed verbinding in de monitor? Hier kun je het beste eerst naar kijken, gebeurd regelmatig dat hier paar half-losse contacten zitten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

'Dus ik even die monitor uit elkaar gehaalt, misschien was het wel heel simpel maar heb nog niet echt kunnen vinden waar het misschien aan ligt.'

op een monitor word intern hoogspanning gebruikt, zou er niet zelf aan gaan zitten rommelen
als je niet 100% weet waar je mee bezig bent.

-edit: 'Automaties gaat men monitor op stand. Dat deed die ook alleen,.. hij komt er niet meer uit.'

dit komt niet doordat energiebeheer in het configuratiescherm zodanig staat ingesteld........... ?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 02:18 ]

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Als eerste:

Het ligt niet aan vga connectors

2:ik heb alle voorzorg maatregelen (of hoe dat ook heet) genomen

3:nee het is niet software matig, Omdat de die blijft knipperen en tikken. Normaal gesproken als die op standby staat blijft er een orange lampje branden. Nu knippert dat en je hoort een getik. Dat stond ook verder in het bericht.

Ik heb hem ook los van de vga gehad en dan moet die normaal gesproken aan gaan het wit scherm geven. dat doet die dus ook niet.

Blaad

Verwijderd

ook als de monitor van het netstroom af is staat er nog hoogspanning op, kijk uit! :X
en laat je niet verassen

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 02:33:
ook als de monitor van het netstroom af is staat er nog hoogspanning op, kijk uit! :X
en laat je niet verassen
daarom doe ik ook ultra voorzichtig.

heb polsbandje handschoenen noem het maar op.

maar ga nu pitten, in hoop dat er morgen meer antwoorden zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door zBEASTORz op 27-11-2005 02:39 ]

Blaad

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Polsbandje is dus HEEL Fout als je met een monitor werkt,

Wat ik zou controleren zijn de soldeeringen rondom de HStrafo, die knappen vaak los door de warm-koud cycles,

404 Signature not found

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als ik zie dat je een polsbandje gebruikt, dat ervoor zorgt dat je erg goed verbonden bent met de aarde, en ik weet (jij mss nie) dat in een kleurenscherm een hoogspanning van algauw 40.000V wordt gebruikt, die de gemakkelijkste weg naar de aarde zoekt.....dan weet ik dat jij als je even mist de rest van je leven geen scherm meer durft openhalen.

In een computer prutsen is niet gevaarlijk, je kan je verbranden aan je proc, er kunnen elco's omtploffen en je kan erg dure componenten kapot doen, dat valt allemaal nog mee (zolang je niet in de voeding zelf gaat rommelen, daar zit 315V in, op mooie elco's, klaar om je wekker te maken :+). In een scherm zit je met hoogspanningsgeneratoren, sterke spoelen en dergerlijke, das véél gevaarlijker. Voor zover ik zie ben je TOTAAL NIET GESCHIKT om aan een scherm te prutsen, ik raad je aan om het (door iemand anders) te laten vermaken, of een ander scherm te kopen. Als je het persé zelf wil doen, zorg er dan voor dat er iemand bij is die er voldoende van kent, en jou kan wijzen op de veiligheidsmaatregelen (en liefst zelf eerst de veiligheidsmaatregelen voordoet, zodat jij zeker niets kan tegenkomen).

Met een oude zwart-witTV kon je nog aan de hoogspanning komen, en dan de TV inschakelen tot je zelf netjes opgeladen was tot enkele kilovolts (je moet wel op hout ofzo zitten, los van de aarding), en dan de tv loslaten en iemand een tikje geven (au!). Als je dit met een moderne tv probeert, heb je erg veel kans op zware verwondingen, en eventueel dood (je hart is geen liefhebber van stroom).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Oke, misschien een fout van mij, maar.. ik heb altijd gehoort dat je een pols bandje MOET dragen als je met zoiets bezig bent.

Ik heb ooit es gelezen dat als je een polsbandje draagt en je krijgt een opdonder dat het de snelste weg terug gaat (dus via het polsbandje) en dat je zelf geen erge beschadigingen krijgt.

En op werk plaatsen dragen ze volgens mij ook allemaal polsbandjes of een mat.

Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd O-) of jullie hebben het mis.

Zelf weet ik dat het gevaarlijk is en dat je met hoge spanningen te maken hebt.

maar tenslote, Het getik kwam ergens anders vandaan en het is een grote spoel. Ik weet niet of die stuk is maar ik gooi die troep gewoon weg.

in ieder geval bedankt. maar toch zou ik willen weten of het echt zo slecht is om een polsbandje om te doen. :)

Blaad

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
zBEASTORz schreef op maandag 28 november 2005 @ 01:42:
Oke, misschien een fout van mij, maar.. ik heb altijd gehoort dat je een pols bandje MOET dragen als je met zoiets bezig bent.

Ik heb ooit es gelezen dat als je een polsbandje draagt en je krijgt een opdonder dat het de snelste weg terug gaat (dus via het polsbandje) en dat je zelf geen erge beschadigingen krijgt.

En op werk plaatsen dragen ze volgens mij ook allemaal polsbandjes of een mat.

Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd O-) of jullie hebben het mis.

Zelf weet ik dat het gevaarlijk is en dat je met hoge spanningen te maken hebt.

maar tenslote, Het getik kwam ergens anders vandaan en het is een grote spoel. Ik weet niet of die stuk is maar ik gooi die troep gewoon weg.

in ieder geval bedankt. maar toch zou ik willen weten of het echt zo slecht is om een polsbandje om te doen. :)
Als je aan een PC werkt, of met een electronisch schema bezig bent, moet je inderdaad met een polsbandje/geaarde mat werken, om de gevoelige componenten niet te beschadigen. Dit gebeurt echter steeds zonder spanning, of met een ongevaarlijk lage spanning op de schakeling. Wanneer je bijvoorbeeld een geschakelde voeding aan het nakijken bent, dan mag je echt geen polsbandje gebruiken.
Het verschil zit em dus in de toepassing: werk je met gevaarlijke spanningen, dan ongeaard (en hééél voorzichtig) werken. Wanneer je met gevoelige/laagspanningszaken bezig bent, dan werk je geaard.
en als je holebi bent, ben je andersgeaard :+

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 28-11-2005 17:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1