Geheugen uitbreiding welk geheugen CAS 2 of 3

Pagina: 1
Acties:

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik wil mij systeem een boost gegeven
draai ME en heb er 128 MB in zitten PC133 (oem) zat er standaart in

Nu wil ik er nog eens 128MB bij zetten welk geheugen raden jullie mij aan

Msi moederboard met tunderbird 800 @ 800

Moet ik Cas 2 of 3 geheugen kopen welke adviseren jullie mij

Wil er ongeveer 150 piek voor uit geven

want op pricewatch staat bij e__opc.nl geheugen voor 129 of 139 is dit wat

EN welke moet ik in bank 1 doen de nieuwe of de oudste

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
CAS 2 of 3 hangt een beetje af van je andere geheugen; Als dat namelijk CAS3 is kun je er wel CAS2 bijplanten, maar het totaal zal dan alsnog op CAS3 lopen. Het prijsverschil tussen beiden is echter te verwaarlozen. Van "witmerk" geheugen weet ik niet of het wel CAS2 is, zou je moeten vragen bij de desbetreffende winkel.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Padje
Ik zie ook veel mensen praten over 2-2-3 of 2-2-2

Geheugen instellingen denk ik ???
inde bios haalt dat wat uit denk het wel
hoe kan ik dat ook doen ????

Ben er niet mee bekend met "geheugen modules"

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

De eerts hoedft alleen een 2 te hebben.

Was zo volgens mij.

CAS - CAS to RAS (of anders om) - RAS

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Hee padje,

Je hebt nu 128Mb PC133 OEM, de kans is meer dan 90% dat dit een CAS Latency 3 module is, plaats dus ook gewoon een CAS 3 module bij, pak altijd wel effe een goede OEM Dimm.

Paar goede: Spectek, M-Tek(=Micron OEM) of Eudar. Werkt allemaal lekker..:Y)en is niet duur.:)

Suc6

• Padje
Op donderdag 18 januari 2001 22:53 schreef FrankGuthrie het volgende:
De eerts hoedft alleen een 2 te hebben.
CAS - CAS to RAS (of anders om) - RAS
Weet er nog weinig van kan je me uitleggen wat het precies in houd ben een beetje een
:'( newbie :'(

Verwijderd

Padje> koop cas 3 want ik denk niet dat je OEM geheugen op cas2 draait. Kijk anders eens in je bios en probeer de cas latency op 2 te zetten. Draai daarna wat benchmarks (3dmark2000, sisoft sandra). Als je errors of crashes krijgt zet je hem weer terug op cas3.

Hoe lager de latencies, hoe sneller je geheugen. Dus cas2 is sneller dan cas3.

Verwijderd

Je hebt Aopen cas2 voor 159,-

Ik zelf heb Infineons 2*128 133mhz (nu ook 159,- uiteraard heb ik voor eentje ooit het dubbele betaald) en dat is prima snel goed geheugen. Hij draait bij mij nu op cas 2-2-3 maar ik heb nog niet geprobeerd hem op cas 2-2-2 te laten draaien. Maar volgens medetweakers moet dit goed mogelijk zijn.

Verwijderd

btw;

cas 2-2-3 wil zeggen dat wanneer het geheugen draait op 66mhz of 100mhz cas2 is. Op 133mhz cas3

Zo is dus
2-2-2 op 66mhz op 100mhz en op 133mhz cas2

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik raad je aan om gewoon cas 3 te kopen.
1) Is goedkoper
2) Het verschil in snelheid merk (lees zie) je hoofdzakelijk met benchmarks (iets hogere getallen)... bij normaal gebruik kan ik het verschil niet merken
3) Als je mazzel hebt, draait je cas 3 geheugen ook op cas 2... heb ik ook... infineon 128MB 133MHz cas3 draait op 133MHz cas2
4) Staat al eerder genoemd... als je al cas 3 hebt, bestaat de mogelijkheid dat je aan cas2 dus geen ruk hebt... that is.... aan het snelheidsverschil

Verwijderd

Ik heb dus wel cas2 van mushkin, en ik moet zeggen dat ik het verschil, met photoshop ed. wel merk, met games en normaal gebruik niet, alleen met laden van sommige maps dat het iets scheelt, maar daar heb je weer meer aan een snellere hdd. En booten van je system kan ook 2 tot 3 seconden sneller gaan, maar daar koop je het niet voor. Dus ga je waarschijnlijk geen gebruik maken van de kracht van cas2, neem dan gewoon goed cas3 mem, aangezien het nu allemaal erg goedkoop.

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 00:18 schreef funksngrooves het volgende:
btw;

cas 2-2-3 wil zeggen dat wanneer het geheugen draait op 66mhz of 100mhz cas2 is. Op 133mhz cas3

Zo is dus
2-2-2 op 66mhz op 100mhz en op 133mhz cas2
Sorry hoor, maar dit is pure onzin!

Bij de notering 2-2-2 betekenen de getallen het volgende van links naar rechts:
CAS latency, RAS-to-CAS delay, and the RAS precharge time.

CAS latency - Is het aantal processor clock cycles dat gewacht moet worden om de juiste kolom in de geheugenmatrix te adresseren

RAS-to-CAS delay - is het aantal clock cycles dat gewacht wordt NA het adresseren van de juiste rij VOORDAT de juiste kolom geadresseerd kan worden.

RAS precharge time - is het aantal clock cycles voordat een refresh wordt uitgevoed, na een refresh kan opnieuw een row (ras) en een column (cas) geadresseerd worden.

Hoe werkt het nou precies.
Voor het gemak moet je het geheugen even voorstellen als een Exel worksheet met rijen en kolommen.
De CPU stuurt een verzoek naar het geheugen om uit een bepaalde rij en kolom een waarde op te halen. Het eerste wat hierbij gebeurd is dat via de RAS-lijn de juiste rij wordt bepaald. na een bepaalde wachttijd (ras-to-cas delay) verstuurd de CPU een signaal over de CAS-lijn om de juiste kolom te bepalen.
Hierna wordt de data op de output-lijn geplaatst vanaf waar hij beschikbaar is.

Deze data blijft gedurende een bepaalde tijd beschikbaar (RAS precharge time) voordat een nieuwe waarde opgehaald kan worden.

• Meister
  • Laatst online: 20-07 14:18
Op donderdag 18 januari 2001 22:56 schreef mentor het volgende:
Hee padje,

Paar goede: Spectek, M-Tek(=Micron OEM) of Eudar. Werkt allemaal lekker..:Y)en is niet duur.:)

Suc6
Hoe weet je dat M-Tek een Micron OEM is? Heb namelijk net een PC 133 module gekocht met volgens mij dat merk geprint op de chips en een PC 133 sticker. De SPD info (ik weet, bij non-brand name modules zelden correct) zegt echter PC 100. Heb je een misschien link voor M Tek zodat ik de specs kan opzoeken?

• Padje
Heb in mij bios gekeken en daar stond
het geheugen in gesteldt
op 100Mhz en Cas 3

Heb het nu ingesteld op 133 Mhz en dan op CAS 2

Had er voor 3dmark 2000 1.1 gedraait en het kwam uit op een score van 2146

en na het omzetten is de score 36 Marks hoger heeft dit veel nut ?????

op de factuur stondt Pc133 Mhz
maar na een bios update is dit waarschijnlijk terug gezet op 100Mhz

is er geen programma om tekijk wat voor geheugen het is ?????

Dus het is aan te raden CAS-3 133Mhz te kopen..

Ik zie dat jullie je geheugen draaien op hoger Mhz dan 133 Mhz is dit aan te raden

en hoe in te stellen ????...

En dat 2-2-3 of 2-2-3
kan ik nergens terug vinden in mijn bios

van mijn MSI K7T pro 2a KT133a

Alvast bedankt voor de vele reacties...*D

Verwijderd

Meister,

Ik ben inkoper voor een computerwinkel en heb dagelijks met diverse merken te maken, de chips van M-Tek komen uit de micron fabriek. Micron stempeld deze met M-Tek voor OEM verkoop, het is alleen wel zo dat de eindcontrole op deze chips minder is, maar dit hoeft niet te betekenen dat deze slechter zijn. Het is als het ware de Aristona van Philips :)
Deze chippies worden dan verkocht aan diverse Dimm fabrikanten die ze op hun manier op een print zetten, over het algemeen gaat dit erg goed. Natuurlijk zijn er ook mindere fabrikanten en slechte tussenhandelkanalen die de boel bedotten met stikkers met een hogere timing. Maar bijvoorbeeld de huidige serie M-Tek modules met 6ns chips zijn erg goed, deze kunnen een FSB halen van plusminus 180Mhz alleen jammer dat de harde schijven enzo dat niet trekken.;)

Meld anders ff je ns van je chip misschien dat ik dan meer weet, draai anders de SPD check van Sisoft en kijk wat die zegt.

Misschien kan ik je dan verderhelpen. Suc6

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 12:45 schreef bastard het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dit is pure onzin!

Bij de notering 2-2-2 betekenen de getallen het volgende van links naar rechts:
CAS latency, RAS-to-CAS delay, and the RAS precharge time.

CAS latency - Is het aantal processor clock cycles dat gewacht moet worden om de juiste kolom in de geheugenmatrix te adresseren

RAS-to-CAS delay - is het aantal clock cycles dat gewacht wordt NA het adresseren van de juiste rij VOORDAT de juiste kolom geadresseerd kan worden.

RAS precharge time - is het aantal clock cycles voordat een refresh wordt uitgevoed, na een refresh kan opnieuw een row (ras) en een column (cas) geadresseerd worden.

Hoe werkt het nou precies.
Voor het gemak moet je het geheugen even voorstellen als een Exel worksheet met rijen en kolommen.
De CPU stuurt een verzoek naar het geheugen om uit een bepaalde rij en kolom een waarde op te halen. Het eerste wat hierbij gebeurd is dat via de RAS-lijn de juiste rij wordt bepaald. na een bepaalde wachttijd (ras-to-cas delay) verstuurd de CPU een signaal over de CAS-lijn om de juiste kolom te bepalen.
Hierna wordt de data op de output-lijn geplaatst vanaf waar hij beschikbaar is.

Deze data blijft gedurende een bepaalde tijd beschikbaar (RAS precharge time) voordat een nieuwe waarde opgehaald kan worden.
Dan ben ik verkeerd ingelicht :(

Ik had het op 2 verschillende websites gelezen, maar ik denk dat je gelijk hebt met je uitleg.

Verwijderd

ik heb vorige week ook een M-tech 64 mb stripje gekocht voor 85 piek en die zoemt nu lekker op 100mhz cas2-2-2 dus...

• Meister
  • Laatst online: 20-07 14:18
Ah Mentor, bedankt voor de uitleg:) Dankzij SiSoft Sandra ('99) maakte ik me enigszins zorgen, want onder motherboard info: Bank 4 + 5 Memory module: 128 MB SDRAM CAS3 PC100-322-522.

Dat terwijl hij hier sowieso al prima op 100 2-2-2 loopt (heb nog geen 133 Mhz FSB cpu); heb vervolgens een beetje gezocht met behulp van het part no. (TBS6408B4E-6). Vond het hier terug (helaas in Japans), maar bevestigt in ieder geval PC 133..

http://www.biwa.ne.jp/~yok/m-taisei.htm
Pagina: 1