Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro, met artifacts, onderklok?

Pagina: 1
Acties:

• Stormer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11-2024
Hoi,

Ik heb vandaag voor mijn Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro de stock-cooler vervangen voor een Zalman VF700-ALCU. Tijdens de installatieprocedure leek alles allemaal goed te gaan, echter nadat ik hem in mijn systeem heb gezet zie ik pixels die niet helemaal goed zijn ed(rond de muis een paar van die pixels enzo), lijkt mij een geval van artifacts. Windows op zich gaat prima, de iconen zien er hoogstens een beetje raar uit maar verder kun je er best mee werken. Spellen daarentegen kan ik niet veel meer van maken, hele delen van het scherm staan op de verkeerde plaats.

Belangrijk hierin is dat mijn 9800 pro niet overgeklokt is maar nog de standaard fabriekwaarden heeft. Het is voor mij belangrijk dat ook games goed blijven functioneren, zou het een optie zijn als ik hem licht onderklok / flash naar bijvoorbeeld een 9600? Mijn vraag hierom is omdat dan misschien bepaalde ramsinks uitgeschakeld zijn(waar nu dus waarschijnlijk de fout in zit). Hebben jullie hier ervaring mee? Thx

ps. niet helemaal zeker onder welke categorie deze valt, maar dit lijkt met de meest waarschijnlijke. En anders kick hem maar over.

• LeBr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07-2025
Ik heb precies dezelfde kaart en precies dezelfde koeler, en als klap op de vuurpijl precies hetzelfde probleem. Oplossing is om dat randje om je GPU (weet niet hoe dat pcies heet) eraf te halen, dit kan met een scherp mesje eronder en dan langzam eraf trekken. Dan maakt de koeler wel goed contact met de GPU.....
En wat betreft dat onderklokken: ik zou em overklokken en flashen naar een XT, als je snelheden het toelaten (bij mij wel iig) :*)

edit: dat buitenste randje op dit plaatje dus:

http://home.tele2.fr/bigdragon/9800%20pro/R360.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door LeBr op 26-11-2005 23:33 ]

• Stormer
Snelle reply hee ;)

Ik hou dat in ieder geval even in de overweging, alleen wat ik me afvraag, dat is het volgende. Ik was het zo zat vandaag, dus ik denk ik zet de stock cooler weer terug. Deze vertoond nu echter hetzelfde probleem.
kan er wel aan liggen dat ie niet helemaal goed meer contact maakt, gezien hij met andere schroeven vast zit.

Maar ik zal het in ieder geval morgen even proberen, bedankt.

btw, is dat die ijzeren rand naast de gpu? dus met een centimeter ofzo ertussen?

edit: ok

[ Voor 12% gewijzigd door Stormer op 26-11-2005 23:34 ]

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij!
Maar ik heb dan wel een Arctic-Cooling geinstalleerd.
Herinstalleren van stock cooler: ook geen oplossing voor artifacts... :r

Na een tijdje kon ik zelfs de pc niet meer opstarten met de A-C cooler erop :? Herinstallatie stock loste het op, maar nog altijd artifacts. Volgens mij moet ik het geheugen beschadigd hebben bij de installatie. Lijkt me nochtans vrij bizar gezien het feit ik erg voorzichtig geweest ben.
Zou het verwijderen van die shim het kunnen oplossen? Ik wil de kaart niet (nog meer :'() kapot maken

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 23:53 ]

Verwijderd

Ik heb ditzelfde probleem gehad als jij hebt. Ook met een Sapphire 9800 Pro.
Toen had ik stockcooling er nog op, maar hij zat wel in barebone systeempje.

Ik heb deze teruggestuurd naar Mycom (RMA) en met een week had ik een nieuwe.

Hier zit nu zón zalman heatpipe koelverhaal op en hoe lang ik ook game altijd prima.

Dus gewoon terugsturen als je nog garantie hebt.

• LeBr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07-2025
Stormer schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:32:
...

btw, is dat die ijzeren rand naast de gpu? dus met een centimeter ofzo ertussen?

edit: ok
jep, die is het...voorzichtig met een scherp mesje ertussen en dan langzaam omhoog duwen.
Dit is wel een rand die ervoor zorgt dat je je core niet crushed als je de koeler er te strak opdraait. Dus daar is wel enige voorzichtigheid geboden. Maar als je de koeler er niet extreem strak opdraait zal alles gewoon heel blijven en wordt je core goed gekoeld.

• Stormer
Net deze actie uitgevoerd, echter nog steeds hetzelfde resultaat. Lijkt er dus duidelijk op dat deze beschadiging heeft opgelopen.... Lekker dan, zou het nog steeds een optie zijn om te flashen naar een 9600 bijvoorbeeld (zodat je wat geheugen uitschakeld?)?

En anders wordt het toch een nieuwe kopen helaas, maar als dit wellicht een optie is, dan probeer ik deze liever eerst. Iemand hiermee ervaring?
Pagina: 1