Toon posts:

dedicated ftp server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben van plan om binnenkort bij mijn hoster een dedicatedserver aan te vragen. Nu ben ik van plan om daar een FTP-service op te draaien (max. 25 users tegelijk) en enkele (lichte) websites.

Ik dacht aan de volgende configuratie:
Processor AMD Sempron 2800+
Geheugen 256MB DDR RAM PC 3200
Hardeschijf 80GB 7200 RPM 2MB Cache

Nu is mijn vraag: Kan die AMD Sempron dat wel aan? Of moet ik beter kijken naar iets zwaarders?
Eventueel kan de 256MB DDR RAM nog veranderd worden door 512MB DDR Ram

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
25 man tegelijk op 1 80GB schijf is niet te doen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Is 10 man eventueel te doen? Of uitkijken naar een 2de schijfje?

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ligt eraan wat je er allemaal mee van plan bent.
Krijgen de users allemaal vaste ruimte op de FTP , of is het 1 grote map.
Volgens mij red je het met een enkel schijfje niet , maar ik zou gaan voor meerdere schijven en dan in een raid configuratie , dat is altijd sneller. de processor is meer een bijzaak daarin

www.degroot-it.nl

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Denk dat 25 man inderdaad erg veel is, zou 2x 80gb doen dan

Verwijderd

Topicstarter
Het zal 1 grote map zijn, met verschillende submappen. Zou ik het met 10 gebruikers kunnen redden?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Processor is goed zat, geheugen is aan de lage kant, harde schijf is misschien niet snel genoeg. Ligt aan de upload-snelheid die de server krijgt toebedeeld.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat is de verwachte usergedrag op je server?

bv Je bent clanleader en je wilt een filmpje van de laatste war publiceren. De spelers van je clan kan op de clansite op een linkje naar dat filmpje klikken om het te downloaden. Die 25 spelers klikken bijna tegelijkertijd, dan zal is een Linux-server met 1GB ram aan te raden. De harde schijf leest het filmpje 1x in en iedereen downloadt direct vanuit je ram.

Antwoord op deze vraag en geeft meer gedetaileerde uitleg over wat er zoal verwacht word.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
rapture schreef op zondag 27 november 2005 @ 01:59:
Wat is de verwachte usergedrag op je server?

bv Je bent clanleader en je wilt een filmpje van de laatste war publiceren. De spelers van je clan kan op de clansite op een linkje naar dat filmpje klikken om het te downloaden. Die 25 spelers klikken bijna tegelijkertijd, dan zal is een Linux-server met 1GB ram aan te raden. De harde schijf leest het filmpje 1x in en iedereen downloadt direct vanuit je ram.

Antwoord op deze vraag en geeft meer gedetaileerde uitleg over wat er zoal verwacht word.
idd. 25 man tegelijk FTP-en, die alllemaal 8mbit hebben, trekt dus je 100mbit uplink helemaal dicht en je HDD met 7k2 krijgt last van traagheid/zoektijden enz.

Misschien verstandiger om de data apart van je OS schijf te houden, je OS (+apps) blijven dan soepel draaien, ook al voer je veel lees/schrijfbewerkingen uit op je FTP schijf.

In de praktijk zal t met t door jouw genoemde schijfje prima kunnen. Tenzij je een klein kapitaal aan traffic/mbits hebt betaald zul je toch niet non-stop de lijn kunnen/mogen gebruiken.

Mijn eigen server (P3 1Ghz) draait al 3 jaar zonder problemen op een (inmiddels verouderd) 10k SCSI schijfje. Door de 10k en SCSI interface blijft t enigszins soepel lopen. Ik heb toch geen grote files en als ze teveel tegelijk willen downloaden, dan maar iets langzamer, 's ook beter voor de datalimiet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 500GB dataverkeer p/m die in de prijs inbegrepen zit. Dit zegt mijn host over die 100Mbit:

"Standaard krijgt u bij een dedicated server 1 100Mbit aansluiting op een van onze switches. Deze verbinding is niet afgeknepen en u mag gerust voor een langere periode 100Mbit verkeer verzetten."

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 17:00:
Ik heb 500GB dataverkeer p/m die in de prijs inbegrepen zit. Dit zegt mijn host over die 100Mbit:

"Standaard krijgt u bij een dedicated server 1 100Mbit aansluiting op een van onze switches. Deze verbinding is niet afgeknepen en u mag gerust voor een langere periode 100Mbit verkeer verzetten."
Meer details dan enkel cijfermateriaal, maak maar een verhaaltje van minstens 100 woorden.

Eerst moeten we weten wat er exact met de server gebeurd, dan kunnen we pas raad geven. Vermeld ook of het een Linux of een Windows server is

Die clanserver met een warfilmpje is een heel andere omstandigheid dan bv een Gamespy server waar gebruikers allemaal een ander bestand willen downloaden.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 27-11-2005 19:30 ]

Pagina: 1