Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Hey People,

Even een vraagje, want ik kom er even niet meer uit.
Ik ben in de gelukkige positie een laptop aan te schaffen via mijn vaders bedrijf, ik zit al een tijdje te zoeken en ik heb er nu één gevonden bij een particulier in België. De Laptop heeft € 2100,- nieuw gekost en hij vraagt er nu € 1800,- voor.
Ik vraag me af of ik BTW kan terugvorderen op deze transactie, het Belgische BTW tarief is 21% en dit zou voor mij dus lekker uitkomen. De verkoper in Belgie zegt dat hij als consument een factuur mag versturen waarop ik in Nederland 21% BTW kan terug vorderen.

De volgende oplossing zou misschien ook kunnen.

Als de orriginele factuur van de laptop niet op naam staat, kan ik dus € 441,- terugvorderen, netto betaal ik dan voor de laptop € 1800 - € 450,- = €1350.

Klopt mijn beredenering?

Groetjes en alvast bedankt!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 07:53

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Misschien kan je hier wat mee?
De intracommunautaire verwerving
U verricht een intracommunautaire verwerving als u goederen verwerft van een ondernemer uit een ander EU-land en die goederen worden vervoerd van het ene EU-land naar het andere EU-land. Voor de Nederlandse BTW is een intracommunautaire verwerving uitsluitend belastbaar als zij in Nederland plaatsvindt. Er zijn twee mogelijkheden:

het vervoer van de goederen vanuit het andere EU-land eindigt in Nederland;
het vervoer van de goederen eindigt in een ander EU-land dan Nederland, maar u bent wel afnemer van de goederen en uw Nederlandse BTW-identificatienummer staat op de factuur vermeld. De belasting terzake van de verwerving kunt u niet aftrekken, wel kunt u om teruggave verzoeken als u kunt aantonen dat in het land van aankomst BTW is geheven. Neem daarover contact op met de Belastingdienst.
Bron
Koeterwaals :)

Zo scherp als een voetbal!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
3mph schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 22:31:
Hey People,

Even een vraagje, want ik kom er even niet meer uit.
Ik ben in de gelukkige positie een laptop aan te schaffen via mijn vaders bedrijf, ik zit al een tijdje te zoeken en ik heb er nu één gevonden bij een particulier in België. De Laptop heeft € 2100,- nieuw gekost en hij vraagt er nu € 1800,- voor.
Ik vraag me af of ik BTW kan terugvorderen op deze transactie, het Belgische BTW tarief is 21% en dit zou voor mij dus lekker uitkomen. De verkoper in Belgie zegt dat hij als consument een factuur mag versturen waarop ik in Nederland 21% BTW kan terug vorderen.
Een particulier kan geen geldige BTW faktuur sturen; daarbij is de bedoeling van een IC levering juist dat er *geen* BTW in rekening wordt gebracht.
De volgende oplossing zou misschien ook kunnen.

Als de orriginele factuur van de laptop niet op naam staat, kan ik dus € 441,- terugvorderen, netto betaal ik dan voor de laptop € 1800 - € 450,- = €1350.

Klopt mijn beredenering?
Nee, want als de faktuur niet op naam staat, staat ook het BTW nummer van het bedrijf van je vader er niet op en kan daarom de BTW niet bij de Belgische fiscus teruggevraagd worden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Het is inderdaad een ICV. Je BTW nummer moet er wel opstaan etc.
Daarnaast een 0% tarief dan. ;)

Op dit moment niet de gelegenheid om het na te kijken voor je.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 22:55 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Eerst en vooral doe je de klassieke rekenfout. De BTW op 1800 euro is 1800-1800/1.21=312 euro.

Verder kan een particulier geen factuur maken, tenzij hij zelfstandige is. Verder, kan je die BTW niet terugvorderen. Als je als buitenlander (jij) bij ons (belgie) iets wil kopen waarop je de BTW wil terugvorderen, dan moet jij aan de belg het bedrag zonder BTW betalen. Doordat het een intracommunautaire levering is, mag jij geen BTW terugvorderen van de Nederlandse staan, en moet de belg geen BTW betalen aan de belgische staat.

Wat de belg zegt is dus fout op 2 punten:
a) jij zal NOOIT of te nimmer "belgische" BTW kunnen terugvorderen, in geen enkele situatie.
b) de belg (tenzij hij zelfstandige is) kan geen geldige factuur maken

c) jij hebt de BTW dan nog eens fout berekend.

• StevenK
XTerm schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:01:
a) jij zal NOOIT of te nimmer "belgische" BTW kunnen terugvorderen, in geen enkele situatie.
Jawel, dat kan wel, maar via een omslachtige procedure. Voor diensten geldt dat niet IC geleverd kan worden en omdat je de Belgische BTW uiteraard niet bij de fiscus van een andere lidstaat terug kunt vragen, kan elke EU ondernemer die BTW bij de Belgische fiscus terug vragen, maar dat is een lastige en vooral langdurige procedure. Het kan zomaar een jaar duren voor je je BTW terug hebt.

Koop je echter van een particulier, dan komt dat zeker niet goed..

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
XTerm schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:01:
Eerst en vooral doe je de klassieke rekenfout. De BTW op 1800 euro is 1800-1800/1.21=312 euro.
Rekenfout? Hij neemt €1800 ipv. €2100. Dat noem ik geen rekenfout.

• StevenK
sdomburg schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:10:
[...]

Rekenfout? Hij neemt €1800 ipv. €2100. Dat noem ik geen rekenfout.
Nee, hij maakt wat dat betreft geen rekenfout: wanneer hij de originele Belgische faktuur zou kunnen gebruiken voor teruggaaf, dan zou hij de BTW over die 2100 terug kunnen krijgen.

Alleen rekent hij daarbij de BTW in die 2100 verkeerd uit. Daarnaast is 't fraude...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Lichtelijk offtopic, maar hij maakt wel een rekenfout.. De topicstarter wilt de BTW terugvorderen over het originele aankoopbedrag, € 2100 euro dus. Maar € 2100 euro is incl BTW (dus in principe 121%). Je moet dus 21% van het bedrag excl BTW hebben. En dat is dus 2100-2100/1,21= € 364,46

• 3mph
idd stom, maargoed... Het kan dus wel, maar bizar omslachtig?

• StevenK
3mph schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:15:
idd stom, maargoed... Het kan dus wel, maar bizar omslachtig?
Nee, het kan niet als je van een particulier koopt. En die originele faktuur heb je ook niks aan, want die moet op naam zijn.

• 3mph
Ok cheers guys,

Dan moet er een andere manier bekokstoofd worden om die 15" Powerboek goedkoper te krijgen ;)

• CrushOne
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

StevenK schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:18:
[...]

Nee, het kan niet als je van een particulier koopt. En die originele faktuur heb je ook niks aan, want die moet op naam zijn.
Hoe werkt dat dan als ik (als particulier) iets van een _ondernemer_ koop (met een factuur op naam). Kan ik dan wel BTW terugvorderen?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

CrushOne schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:04:
[...]

Hoe werkt dat dan als ik (als particulier) iets van een _ondernemer_ koop (met een factuur op naam). Kan ik dan wel BTW terugvorderen?

Als particulier betaal je altijd BTW, daar is het voor uitgevonden.

Als je ALS BEDRIJF koopt en het produkt VOOR JE BEDRIJF gaat gebruiken (bedrijfsmiddelen) kan je die BTW aftrekken en betaal je dus geen BTW.

[ Voor 18% gewijzigd door John2B op 10-01-2007 13:52 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
CrushOne schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:04:
[...]

Alleen buiten Europa,
maar dan moet de winkel wel meewerken en bij terugkomst moet je het aangeven bij de douane.

Probleem is dat de winkels die deze dienst verlenen vaak niet de goedkoopste zijn. Daarnaast zorgt het ook voor wat administratieve rompslomp, voordat je het meeneemt moet je kopie geven van je paspoort en aantonen dat je terug gaat naar je eigen land en elk land heeft daar weer zijn eigen regels voor.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Wij leveren bij export automatisch BTW Vrij, adres van de factuur moet gesteld zijn op een adres buiten de officiele EU (Lees Europese Unie) Dus Noorwegen, Zwitserland e.d. is export en dus BTW vrij.

Ook moet je als leverancier aantonen dat het buiten de EU is/wordt afgeleverd (Kopie verzenddocument van b.v. UPS, FEDEX ect)

Maar voordat we gaan afdwalen, wat de TS vraagt het terug claimen van BTW schijnt wel mogelijk te zijn, maar is heb ik mij laten vertellen inderdaad er omslachtig.

[ Voor 20% gewijzigd door John2B op 10-01-2007 14:22 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Dat is inderdaad erg omslachtig, je moet voor 1 juli van het erop volgende kalendjaar een verzoek indienen bij de betreffende Belastingdienst samen met de originele factuur. Vervolgens moet je hopen dat je er ooit nog iets van hoort. Een termijn van een aantal jaren is niet ongebruikelijk.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:49:
Dat is inderdaad erg omslachtig, je moet voor 1 juli van het erop volgende kalendjaar een verzoek indienen bij de betreffende Belastingdienst samen met de originele factuur. Vervolgens moet je hopen dat je er ooit nog iets van hoort. Een termijn van een aantal jaren is niet ongebruikelijk.
als onderneming bedoel je?

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Ja als onderneming. Als particulier kun je alleen buiten de EU BTW terugvragen.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:49:
Dat is wel erg negatief gesteld. Je kunt per periode, in beginsel kalenderjaar, een verzoek indienen samen met een verklaring van hoedanigheid van je lokale belastingdienst dat je in jouw land BTW-plichtig en ondernemer bent, en in beginsel heb je het dan voor juli van het jaar erop terug in NW-Europa.

Kwestie van telefoontje naar de belastingdienst, heb je binnen 10 dagen die verklaring binnen, en vervolgens het formulier uitprinten.

[ Voor 8% gewijzigd door curry684 op 11-01-2007 07:13 ]

Professionele website nodig?

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:16:
[...]

Ja als onderneming. Als particulier kun je alleen buiten de EU BTW terugvragen.
dat is toch raar. Want eigenlijk betaal ik nu BTW aan het land waar ik het koop? En als het van buiten de EU komt betaal ik BTW aan NL

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
CrushOne schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:22:
[...]

dat is toch raar. Want eigenlijk betaal ik nu BTW aan het land waar ik het koop? En als het van buiten de EU komt betaal ik BTW aan NL
Helemaal niet raar,
BTW-regels bestonden al voordat de EU daadwerkelijk van de grond kwam, gewoon vrij verkeer van goederen, maar daar zitten ook weer uitzonderingen op (accijnsgoederen en auto)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Denk je er wel aan dat ze in Belgie een azerty toetsenbord hebben?

Twitter

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Iblies schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:19:
[...]

Helemaal niet raar,
BTW-regels bestonden al voordat de EU daadwerkelijk van de grond kwam, gewoon vrij verkeer van goederen, maar daar zitten ook weer uitzonderingen op (accijnsgoederen en auto)
je antwoord nu met "dat die regels al heel lang bestaan" op mijn uiting dat ik het raar vind? Ja dus? :? 8)7

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Waarom is het raar? Ik zou het raar vinden als Nederland jou ging belasten voor een product dat 100% in Belgie is gefabriceerd.

Wellicht moet je eens opzoeken waarom ondernemers hun BTW uberhaupt mogen terugvragen ;)

Professionele website nodig?

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

curry684 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:55:
Waarom is het raar? Ik zou het raar vinden als Nederland jou ging belasten voor een product dat 100% in Belgie is gefabriceerd.

Wellicht moet je eens opzoeken waarom ondernemers hun BTW uberhaupt mogen terugvragen ;)
Dat zeg ik toch waarom ik dat raar vind: Als ik iets uit de US bestel betaal ik in NL BTW. Waarom dan wel aan NL? En nee ik heb me er inderdaad nooit in verdiept, het was gewoon een uiting ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CrushOne op 13-01-2007 14:35 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:10

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Wanneer je, vanuit Nederland, buiten de EU een product aanschaft, wordt je volgens de Nederlandse wet als importeur gezien. Je bent als importeur verplicht BTW af te dragen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1