Consistent crashende pc (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)

Pagina: 1
Acties:

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een probleem, de pc van mijn broertje krijgt telkens een BSOD met deze foutmelding:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

***STOP: 0x000000D1 (aantal hex codes maar lijken mij net echt van belang)

*** HTTP.sys - Adress A579EAFD base at A5797000, datestamp 41672744

Nu leek mij dit een typisch probleem van slecht geheugen, ik heb dus memtest gedraaid maar kon niks vinden, nu heb ik mijn eigen geheugen erin gedaan (waarvan ik zeker weet dat het werkt), maar krijg nog steeds dezelfde melding. Hij is al teruggegaan naar de winkel waar hij hem gekocht had (wil geen bedrijven in een slecht daglicht zetten, dus ik laat de naam maar buiten beschouwing), maar die hebben even gekeken en zeiden dat het niet aan het moederbord lag en dat ze wel verder wilden kijken, maar dat het 100 euro zou kosten.

De specificaties zijn:
Athlon 64 venice 3500
Asus A8N-E moederbord (N-force 4 ultra)
Asus radeon x800xl pci express
2*1gb kingston geheugen valueram
hitachi deskstar 160gb sata drive
Nec 3500 dvd brander
Zalman 380w voeding

Ik heb het geheugen omgewisseld met dat van mij, maar dan krijg ik nog steeds die foutmelding, de dingen die ik al geprobeerd heb:

- memtest draaien
- geheugen vervangen
- format, schone installatie
- de computer direct op de wantcontactdoos aangesloten en de printer/speakers/lampen er allemaal uitgehaald (wie weet iets met de stroom?)
- losgekoppeld van het netwerk
- verschillende drivers voor het moederbord, videokaart

Iemand enig idee wat het probleem hier kan zijn? De voeding lijkt mij sterk, aangezien het toch niet zo is dat ik hier een sli setup draai of 4 harde schijven erin heb zitten, en zalman is nou ook geen B-merk. Misschien dat ik een driver over het hoofd zie of zo, die deze fout veroorzaakt?

Het typische is dat als je hem een tijdje niet gebruikt hebt en je zet hem aan, dan kan je een half uurtje spelen waarna je een blauw scherm krijgt, zet je hem vervolgens aan dan krijg je gelijk de foutmelding die hierboven staat.
Het zou dus iets met de hitte te maken kunnen hebben, maar alle koeling werkt en niks is overclockt.

Als ik nog iets vergeten ben vraag het mij gerust, ik weet namelijk echt niet meer wat het nog kan zijn, of hoe ik er achter kan komen (alle onderdelen vervangen is geen optie, aangezien ik die simpelweg niet heb).

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 20:36

Distortion

Bottle to Throttle

Heb je iets van NVidia Forceware geiinstaleerd?

Kijk even of je Nvidia Forceware Networking Manager erop hebt staan, zo ja, even uninstall proberen.

[ Voor 53% gewijzigd door Distortion op 26-11-2005 21:42 ]

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik heb dit probleem als mijn CPU te ver is overgeclockt en te warm wordt. Wat zijn je temperaturen?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

misschien is het toch handig om een andere voeding te proberen, ook a-merk voedingen gaan een keer kapot. wel minder snel natuurlijk maar toch... je weet maar nooit ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

de irq no less or equal foutmelding is de meest voorkomende foutmelding die er is en zegt weinig tot helemaal niks over de precieze oorzaak.
Het kan zelfs zowel hardware als software zijn.

Aangezien het meteen weer optreedt na een reboot misschien toch temps?

googlen op http.sys lijkt erop te wijzen dat dat iets is van iis? Draai je iis?

hier staat nog wat over nvidia drivers (niet echt van toepassing) en cool'n'quiet:
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/38623/?o=540

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 22:06 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 21:59:
googlen op http.sys lijkt erop te wijzen dat dat iets is van iis? Draai je iis?
Dat is ook waar ik aan dacht :) Mocht je geen IIS draaien, dan kun je het uitschakelen via services of gewoon uninstallen via Configuratiescherm » Software » Windows Componenten en dan Internet Information Services uitvinken B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 26-11-2005 22:14 ]

Verwijderd

ik heb nog effe verder gezocht (nieuwsgierig want search vond bij mij ook meermaals http.sys en draai ECHT geen iis, over me lijk).
http.sys schijnt door sommige progs en drivers ook gebruikt te kunnen worden voor netwerk gerelateerde zaken. misschien dat dat nog iets helpt? drivers van een apparaat of de nvidia network manager geinstaleerd misschien?

• StephaN900
  • Niet online
Ok ik dacht dus ook iets van de netwerkkaart, maar nu heb ik (dom, dom, dom helemaal vergeten dat veilige modus ook nog bestond ;) ) windows in veilige modus met netwerkmogelijkheden gestart en dat werkt gewoon.

Wat ik nu even ga doen (nou ja niet nu, maar morgen ;) ):
- Andere netwerkdrivers
- IIS uitzetten
- andere netwerkkaart
- andere videokaart drivers (aangezien het in veilige modus wel werkt).

Ik denkt niet dat het iets met de koeling te maken heeft, want de cpu wordt absoluut niet heet.

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Mijn A8N-E kon ook niet met dat netwerkbeheertooltje uit de Nforce drivers omgaan. Zelfde fout als bij TS. Na uninstall no problems meer.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

mijn nforce4 pro boardje crasht onmiddelijk na het instaleren van de nvidia network management tools.
Maar de beste manier om van dat ding af te komen is een verse install, laatste nforce drivers downloaden en dan erg specifiek instaleren. ide drivers geven ook vaak problemen al werken die bij mij perfect.

ik mis trouwens nog 1 ding, bios update.
Aangezien ie na een reboot meteen weer crasht en na een koude start niet, misschien dat er ergens iets in de bios fout gaat? cmos clear kan ook helpen. bios instellingen nalopen is ook verstandig.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2005 10:22 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb hetzelfde probleem gehad met 2 computers, beiden voorzien van Nforce4. Nvidia Networkmanagement uninstalled en lopen als een zonnetje :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Controleer eventueel de instellingen voor je geheugentimings en DDR voltage.
Ik heb met mijn systeem (ook nforce4 based) in het begin ook problemen gehad. Nadat ik de memory timings handmatig had aangepast en het voltage verhoogd had, liep alles stabiel.

• StephaN900
  • Niet online
Chello lag er helaas weer de hele dag uit, dus vandaar mijn late reactie, maar ik ben hem nu aan het formatten, aangezien ik in veilige modus de network prog van nvidia niet kon verwijderen, en hij in normale modus niet eens meer opstartte.
Ik hoop dat het niet isntalleren van de ide driver en netwerk driver helpt, ik zal mijn bevindingen vanavond natuurlijk plaatsen!

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 14:30

WR.

Ik had precies het zelfde probleem als de poster, en heb nu net me windows opnieuw erop gezet.
tot nu toe geen problemen.....

Is eigenlijk gekomen sinds nieuwe installatie van van videokaart driver (Forceware 81.94/81.95 WHQL)

Had alles geprobeerd maar niks wou lukken dus dan maar nieuwe installatie van windows.

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 10:28
Wellicht even proberen wat de PC doet als je Cool 'n Quiet uitzet in de BIOS. Het probleem lijkt namelijk erg sterk op het probleem dat ik op een Asus A8N VM CSM had. C'nC was hierbij de schuldige.

• StephaN900
  • Niet online
cool n quiet stond al uit, en wat betreft de videodrivers, ik probeer het nu met die specifieke van asus. Ik heb de computer weer opnieuw geinstalleerd en de drivers voor de videokaart al geinstalleerd. Het enige wat ik nog moet doen is de nforce drivers installeren (internet werkt dus nog niet). Tot nu toe nog geen vastloper dus ik ga er iig vanuit dat de fout ergens in die drivers zat.

• WR.

WR.

WR. schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:21:
Ik had precies het zelfde probleem als de poster, en heb nu net me windows opnieuw erop gezet.
tot nu toe geen problemen.....

Is eigenlijk gekomen sinds nieuwe installatie van van videokaart driver (Forceware 81.94/81.95 WHQL)

Had alles geprobeerd maar niks wou lukken dus dan maar nieuwe installatie van windows.
Pfff dat ******** ding heeft er weer last van ik weet het niet meer.

Nvidia Forceware Networking Manager kan ik niet vinden op me pc :?

• StephaN900
  • Niet online
Hmm nou ja deze pc doet het nog steeds, dus ik kan het aanraden om hem opnieuw te installeren met andere videokaart drivers en voor je moederbord nforce niet de ide drivers te installeren en ook niet het netwerk programma van nvidia zelf. Althands ik hoop dat hij nog stabiel blijft ;)

Bedankt voor de hulp

• lord.farquaad
  • Laatst online: 16-02-2025
Nog iemand met hetzelfde probleem. De pc van mijn ouders/broertje. Verschil is dat ik weet waar het door komt, ik snap alleen niet waarom. De pc crasht nl alleen als er gebruik wordt gemaakt van de pas gekochte Logitech webcam (zusje zit in Zuid-Amerika, is dat msn ook eens nuttig). De pc crasht dus als de webcam gebruikt wordt icm msn, maar ook als je gewoon naar jezelf zit te kijken in 'verkenner' (explorer). Raadselachtig.
edit:
Specs: ASUS A7V266-E, Athlon XP, 256 MB RAM, windowsXP Pro SP2

[ Voor 12% gewijzigd door lord.farquaad op 28-11-2005 12:57 ]

Verwijderd

lord.farquaad schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:36:
Nog iemand met hetzelfde probleem. De pc van mijn ouders/broertje. Verschil is dat ik weet waar het door komt, ik snap alleen niet waarom. De pc crasht nl alleen als er gebruik wordt gemaakt van de pas gekochte Logitech webcam (zusje zit in Zuid-Amerika, is dat msn ook eens nuttig). De pc crasht dus als de webcam gebruikt wordt icm msn, maar ook als je gewoon naar jezelf zit te kijken in 'verkenner' (explorer). Raadselachtig.
edit:
Specs: ASUS A7V266-E, Athlon XP, 256 MB RAM, windowsXP Pro SP2
dan heeft de driver een niet zo frisse component.
nieuwere drivers downloaden?

• lord.farquaad
  • Laatst online: 16-02-2025
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:01:
[...]

dan heeft de driver een niet zo frisse component.
nieuwere drivers downloaden?
Ik zal een poging doen, heb gewoon de driver van de CD gebruikt.

• WR.

WR.

Mijn probleem is tot nu toe opgelost.

Het bleek me (losse)netwerkkaart te zijn die de error's veroorzaakte, heb nu de onboard netwerkkaart van nVidia in gebruik met de nForce 5.10 WHQL drivers en tot nu toe geen error's meer. _/-\o_
Pagina: 1