Toon posts:

Hoe waardevol zijn dierenlevens?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mieren doodtrappen, muizenvallen plaatsen en ratten vergiftigen: Daar heeft nagenoeg niemand een probleem mee. Maar waarom hebben veel mensen bezwaren indien je hetzelfde zou doen met een hond, een paard of een chimpansee? Het oordeel dat lagere diersoorten meer leed zouden mogen lijden is bekeken vanuit het perspectief van de mens en dus volledig subjectief. Een argument kan zijn: Hoe hoger de levensvorm, hoe hoger het bewustzijn en hoe meer pijn het dier heeft. En hoe is dit wettelijk bepaald? Bij welke dieren is het 'dierenleed' en wat kan een agent doen als je in zijn bijzijn bvb. de nek van een wild katje omdraait? Het lijkt me allemaal zo subjectief. Graag jullie mening.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:23

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik denk dat er een soort ongeschreven wet is: als het dier bijvoorbeeld een plaag is(zoals ratten, kan je moeilijk onkennen) dat je het dan wel mag vermoorden. Echte dierenvrienden vangen natuurlijk het beest en zetten het los in 't bos of ergens anders.

Ook moet je rekening houden met de mate van bedreigde diersoorten e.d. Paarden zijn geliefd bij veel mensen, dus dan mag je die ook niet zomaar vermoorden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

drooger schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:48:
Ik denk dat er een soort ongeschreven wet is
Ga er maar vanuit dat dat allemaal wettelijk geregeld is :)

Bijvoorbeeld in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren.

Wat interessante artikelen :

Artikel 36 lid 1
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.
Artikel 36 lid 3
Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.
Artikel 121
Gedragingen in strijd met de voorschriften vastgesteld bij of krachtens de artikelen 36, eerste lid, 37, 40, 43, 61, eerste lid, en 73, tweede lid, zijn misdrijven.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ondanks het feit dat het een misdrijf is, wordt daar dus zelden iemand op veroordeeld. Wat wel zo is, is dat een een dier een goed is voor de wet, net zoals elk ander voorwerp.

Daarnaast speelt de aaibaarheidfactor een zeer zware rol. Om een of andere reden is het opsluiten van 10000 kippen in een schuur en ze vervolgens scharrelkippen noemen niet erg, maar als je een hond weinig ruimte geeft, dan spreekt men van schande. Wat dat betreft is de wet niet zo subjectief,
maar wat eigenlijk nog erger is,
het heeft simpelweg geen prioriteit, behalve als het zware vormen gaat aannemen. Iemand die een hond doodtrapt, zal op zijn ergst een procesverbaal krijgen.

Verwijderd

Artikel 36 lid 1, Artikel 36 lid 3, Artikel 121......

Als ik dit zo lees dan blijft het natuurlijk erg vaag. Wat is een redelijk doel? en wie bepaald dat? Moeten we alle hulpbehoevende dieren zorg verlenen? Een vlieg moet je naar buiten laten als ie een uur voor je raam zit te zoemen of valt dit onder een redelijk doel?

Het is gewoon per cultuur verschillend wat de normen en waarden zijn ook qua dieren.

Ik denk dat er dus nooit vastomlijnde afspraken zullen komen voor dit onderwerp. Je vraag kun je dus het beste voor jezelf beantwoorden. Een discussie kan er natuurlijk wel toe bijdragen wat jij waardevol vindt.

Sowieso, als we al geen mensenleven op waarde kunnen schatten, waarom dan wel voor dieren?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 22:37:
Sowieso, als we al geen mensenleven op waarde kunnen schatten, waarom dan wel voor dieren?
Voor mensen is het redelijk duidelijk:
-doodslag
-slagen en verwondingen met de dood tot gevolg
-moord zonder voorbedachte rade
-moord met voorbedachte rade

Waarom is het doden van een soortgenoot erger dan het doden van een niet-soortgenoot? Lijkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar er is geen objectief antwoord voor.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Dido

heforshe

offtopic:
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat moord zonder voorbedachte rade doodslag heette, je hebt dus dood door schuld, doodslag en moord. En pogingen daartoe, hoewel ik poging tot doodslag wat vaagjes blijf vinden.

Wat betekent mijn avatar?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dido schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:18:
[ot]Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat moord zonder voorbedachte rade doodslag heette, je hebt dus dood door schuld, doodslag en moord.
Klopt, moord impliceert voorbedachten rade. Als er geen voorbedachten rade is, is het doodslag. De verwarring komt wellicht door vertalingen uit het engels. Daar heb je murder one, of murder in the first degree, en dat staat gelijk aan moord. Murder two staat min of meer gelijk aan doodslag. De "murder in the second degree" wordt weleens vertaald als moord (murder) zonder voorbedachten rade (in the second degree), in plaats van gewoon doodslag :).
En pogingen daartoe, hoewel ik poging tot doodslag wat vaagjes blijf vinden.[/ot]
Als je thuis komt en je vindt je vrouw in bed met een andere vent, waarna je die meteen beetgrijpt en uit het raam gooit vanaf de vijfde verdieping wat hij wonderwel overleeft, dan is het poging tot doodslag. Het is geen moord, want je had niet van tevoren bedacht dat je hem ging vermoorden, je besloot het pas op het moment dat je hem op je vrouw zag. Als je van je collega hebt gehoord dat je vrouw vreemdgaat, je bedenkt dat je hem weleens uit het raam kan gooien om de boel op te ruimen, vervolgens naar huis gaat, wacht tot je gekreun hoort en vervolgens binnenstormt en de man het raam uit gooit dat hij wonderwel overleefd, dan is het geen poging tot doodslag maar poging tot moord. Er is immers weer voorbedachten rade.

Verwijderd

Topicstarter
Ontopic graag...

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik weet dat een mus ongeveer 4,2 miljoen dominostenen waard is :X .

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:00:
[...]
Voor mensen is het redelijk duidelijk:
-doodslag
-slagen en verwondingen met de dood tot gevolg
-moord zonder voorbedachte rade
-moord met voorbedachte rade

Waarom is het doden van een soortgenoot erger dan het doden van een niet-soortgenoot? Lijkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar er is geen objectief antwoord voor.
Op die laatste vraag : het antwoord daarop is heel subjectief, al zal het meest gehoorde antwoord wel behoorlijk hard doorspekt zijn van maatschappelijke en sociaal opgedrongen visies en in die zin dus ook quasi altijd hetzelfde zijn : it's not done.
Maar, gelukkig ben ik niet doorspekt van maatschappelijke en sociaal opgedrongen visies, so here it goes :)

Het doden van een soortgenoot is niet noodzakelijk een slecht iets. Het doden van een soortgenoot (of welk ander wezen dan ook) puur omwille van het doden is dat echter wel. Ten eerste heeft de natuur (wat voor mij persoonlijk gelijk staat met wat gelovigen 'God'/'Allah'/'Whatever' noemen) ons de mogelijkheid daartoe gegeven. Daar moet een reden voor zijn, nietwaar? Maar de natuur heeft ons ook hersenen gegeven. Nu, het gevoel, of de wil om iemand te doden, is dus een heel natuurlijk iets. Maar die hersenen geven je wel de kans om na te denken over die wil. En de conclusie die ik daar persoonlijk uit getrokken heb is heel simpel : als ik me persoonlijk bedreigd, of emotioneel zodanig overhoop gegooid (in zulke mate dat het me levenslang in negatieve zin zal beinvloeden, of net om dit te voorkomen) voel door een bepaald persoon, dan vind ik dat het mijn natuurlijk recht is om die persoon om te leggen.

Maar ook op globaal vlak heeft het z'n nut. Wereldprobleem #1? Overbevolking jawel. Hoe is die er gekomen? Voor een groot deel omdat we niet langer de mogelijkheid hebben onze natuurlijke rechten op te eisen, waaronder dus het doden van anderen.

En als je denkt dat dit off-topic is : vergeet het maar. Want voor mij staan mensen gelijk met dieren (overigens een totaal kromme uitspraak want mensen zijn dieren) en zodoende is bovenstaande evenzeer van toepassing op katten, honden, koeien, kangoeroes, olifanten en muggen.

Maar er moet ook een evenwicht zijn natuurlijk, je kan dus niet zomaar doden om te doden zoals ik hierboven reeds zei. Onder dat evenwicht valt voor mij bijvoorbeeld de vrijgevigheid tegenover muggen om ze een druppel van m'n bloed te gunnen (meen ik echt). Daarentegen, als een mug na een half uur nog steeds geen gebruik gemaakt heeft van mijn gulheid en me dusdanig op m'n systeem werkt met haar gezoem, kan je er vanzelfsprekend donder op zeggen dat diezelfde mug binnen afzienbare tijd tussen de muur en m'n pantoffel haar dood zal vinden.

Wat me op zich meteen bij het volgende punt brengt. Er is wel degelijk een rangorde onder de dieren, en het is nu eenmaal minder erg om een mug te doden puur uit frustratie dan om pakweg een geit neer te leggen omdat het beest de hele dag door mekkert. Al was het maar omdat een mug een insect is, waarvan er triljarden op deze aarde rondzweven, en nog belangrijker, omdat zo'n insect nu eenmaal een heel groot gebrek aan onderscheidende persoonlijkheid heeft. Voor ons mensdieren maakt het dat dus een heel pak gerechtvaardigder om een mug naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Maar ook aan het gemekker van geiten zijn grenzen, of beter gezegd, ook aan het menselijk geduld inzake het mekkeren van geiten zijn grenzen. Bij wijze van voorbeeld uiteraard.
We kunnen ons in zekere zin toch net dat beetje meer met een geit identificeren dan met een mug. Maar rationaliteit gebied me te stellen dat iedereen en alles steeds in z'n achterhoofd zou moeten houden dat alle levende wezens in principe gelijk zijn. Jammer genoeg worden we van kleinsaf aangepraat dat mensen superieur zijn ten opzichte van andere natuurlijke wezens, wat het gehele natuurlijke evenwicht obviously zwaar uit balans brengt. Kijk even uit je raam en zie wat ik bedoel.

Maar, wederom vanuit natuurlijk standpunt gezien, is ieder dierenleven (waaronder dus ook 'mensen'levens) dus even nuttig en nutteloos tegelijk, en zodoende zijn ze ook allemaal even waardevol en waardeloos.

En daarom durf ik dus te stellen dat het doden van iets of iemand eenieder z'n volste recht is, op voorwaarde dat je daar een rationele en logische reden toe hebt. Of een natuurlijke :)

edit : en kom aub niet af met nabestaanden enzo, want verdriet is één van de meest egoïstische gevoelens die een mens kan hebben, wat het rouwen van de nabestaanden meteen tot een non-argument maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 02:16 . Reden: die 'of' moest een 'en' zijn :P ]

Verwijderd

Maar, gelukkig ben ik niet doorspekt van maatschappelijke en sociaal opgedrongen visies, so here it goes :)
Weet je dat zeker? En vind je dat gelukkig?

Maatschappelijk opgedrongen visies vind ik juist een van de sterkere legitimeringen van moraal...
Het doden van een soortgenoot is niet noodzakelijk een slecht iets. Het doden van een soortgenoot (of welk ander wezen dan ook) puur omwille van het doden is dat echter wel.Ten eerste heeft de natuur (wat voor mij persoonlijk gelijk staat met wat gelovigen 'God'/'Allah'/'Whatever' noemen) ons de mogelijkheid daartoe gegeven. Daar moet een reden voor zijn, nietwaar?
Hier wordt het ijs glad... Je veronderstelt een reden achter de huidige orde der dingen. Dat leidt al snel tot zelfbewijzende stellingen. Deze reden kan namelijk vanalles zijn, en het behoeft denk ik geen demonstratie dat je deze reden op elkaar tegensprekende manieren in kan vullen.

Om toch een voorbeeld te geven, dit bijt je stelling dat je je gelukkig moet prijzen niet doordrongen te zijn van maatschappelijke normen en waarden. Het feit dat die normen (en niet andere) maatschappelijk zijn moet in deze manier van denken een reden (een bedoeling) hebben... Kennelijk zijn de maatschappelijke normen en waarden afkomstig van een hogere bedoeling. En daar ga jij dus tegenin :)
Maar de natuur heeft ons ook hersenen gegeven. Nu, het gevoel, of de wil om iemand te doden, is dus een heel natuurlijk iets. Maar die hersenen geven je wel de kans om na te denken over die wil. En de conclusie die ik daar persoonlijk uit getrokken heb is heel simpel : als ik me persoonlijk bedreigd, of emotioneel zodanig overhoop gegooid (in zulke mate dat het me levenslang in negatieve zin zal beinvloeden, of net om dit te voorkomen) voel door een bepaald persoon, dan vind ik dat het mijn natuurlijk recht is om die persoon om te leggen.
Wil je in een maatschappij leven waarin het moreel aanvaard is te doden mits je jezelf maar bedreigd genoeg voelt? Mag iemand die in een minder prettige wijk woont hangjongeren op straat (waardoor hij zich al dan niet terecht ernstig en blijvend bedreigd voelt) vanuit zijn zolderraampje eens lekker besproeien met een volautomatisch wapen? En mogen die jongeren, die op dat moment ontegenzeggelijk ernstig persoonlijk bedreigd worden, enkele explosieven door eerdergenoemd zolderraampje werpen?

Doe mij dan maar een onbewoond eiland... Dit lijkt me geen moraal waarmee ik zou willen leven.
Maar ook op globaal vlak heeft het z'n nut. Wereldprobleem #1? Overbevolking jawel. Hoe is die er gekomen? Voor een groot deel omdat we niet langer de mogelijkheid hebben onze natuurlijke rechten op te eisen, waaronder dus het doden van anderen.
Overbevolking is inderdaad niet langer nummer 1 als we op deze manier met moraal zouden omgaan... Dat heeft echter weinig met bevolkingsoverschot te maken, en alles met competitie om de eerste plaats >:)

Wat zou je ervan vinden als iemand hier je serieus zou nemen en daad bij het woord voegt? Want ik kan mij goed voorstellen dat iemand die je serieus zou nemen, zich door jou uitermate bedreigd zou voelen, en even langs komt om daar iets aan te doen...
En als je denkt dat dit off-topic is : vergeet het maar. Want voor mij staan mensen gelijk met dieren (overigens een totaal kromme uitspraak want mensen zijn dieren) en zodoende is bovenstaande evenzeer van toepassing op katten, honden, koeien, kangoeroes, olifanten en muggen.
Conflicteert deze uitspraak niet met de volgende quote uit dezelfde post:
Wat me op zich meteen bij het volgende punt brengt. Er is wel degelijk een rangorde onder de dieren, en het is nu eenmaal minder erg om een mug te doden puur uit frustratie dan om pakweg een geit neer te leggen omdat het beest de hele dag door mekkert. Al was het maar omdat een mug een insect is, waarvan er triljarden op deze aarde rondzweven, en nog belangrijker, omdat zo'n insect nu eenmaal een heel groot gebrek aan onderscheidende persoonlijkheid heeft. Voor ons mensdieren maakt het dat dus een heel pak gerechtvaardigder om een mug naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Maar ook aan het gemekker van geiten zijn grenzen, of beter gezegd, ook aan het menselijk geduld inzake het mekkeren van geiten zijn grenzen. Bij wijze van voorbeeld uiteraard.
We kunnen ons in zekere zin toch net dat beetje meer met een geit identificeren dan met een mug. Maar rationaliteit gebied me te stellen dat iedereen en alles steeds in z'n achterhoofd zou moeten houden dat alle levende wezens in principe gelijk zijn. Jammer genoeg worden we van kleinsaf aangepraat dat mensen superieur zijn ten opzichte van andere natuurlijke wezens, wat het gehele natuurlijke evenwicht obviously zwaar uit balans brengt. Kijk even uit je raam en zie wat ik bedoel.
Je geeft een verschil aan tussen een mug en een geit, namelijk dat de een minder onderscheidende persoonlijkheid heeft dan de ander, maar dat verschil is objectief toch geen verschil? Waarom is het rationeel om dat verschil te verwaarlozen? Is dat uiteindelijk geen irrationele beslissing van jou?

Ik ga niet pretenderen rationeel te zijn. Als ik uit mijn raam kijk, zie ik een parkje waarin boomsoorten uit minstens 4 continenten in perfecte harmonie naast elkaar staan, met voldoende ruimte voor elk om zich tot een esthetisch voorbeeld voor zijn soort te ontwikkelen. 's avonds klimmen de possums de bomen in waarin de mus, de spreeuw en de kereru nu bij de ondergaande zon hun lied zingen. Als ik dit vergelijk met het stuk warrig inheems struikgewas tegen de heuvelhelling daarachter vergelijk, kan ik toch niet anders dan concluderen dat het het parkje is dat in balans is... Zelfs al is het een balans gevormd door menselijke inspanning en intellect. Het struikgewas zal nooit enige vorm van balans bereiken: dat zal altijd door strijd en successie misvormd en gehinderd blijven.

In analogie zie ik aan de andere kant uit mijn raam een diersoort die erin geslaagd is zelfstandig binnen de wetten van natuurlijke selectie een niche te creeeren waarbinnen het dier perfect aan zijn omgeving aangepast is. Een park in plaats van een slagveld. Het struikgewas is mooi om te bezoeken, om in rond te dwalen en je te verwonderen over de strijd die er gevoerd wordt. Maar aan het eind van de dag ben ik maar wat blij om naar mijn parkje terug te kunnen keren...

Welk ander dier zou dit parkje hebben kunnen scheppen? En maakt het feit dat wij dit kunnen, ons niet anders dan de mug?
Maar, wederom vanuit natuurlijk standpunt gezien, is ieder dierenleven (waaronder dus ook 'mensen'levens) dus even nuttig en nutteloos tegelijk, en zodoende zijn ze ook allemaal even waardevol en waardeloos.
De morele waarde van een levend wezen wordt bepaald door zijn nuttigheid voor de natuur? Hoe bepaal je dit?
En daarom durf ik dus te stellen dat het doden van iets of iemand eenieder z'n volste recht is, op voorwaarde dat je daar een rationele en logische reden toe hebt. Of een natuurlijke :)
Waarmee de vraag wordt, hoe bepaal je of een reden rationeel danwel logisch is?

Afgezien daarvan denk ik dat je de natuur verkeerd interpreteert. Lagere dieren en planten volgen geen enkele moraal: ze bestaan slechts en zijn erop aangepast dat ze blijven bestaan. Het overleven van de overlevenden. Als je daar een moraal analoog aan wil laten zijn, moet je alle acties waartoe iemand in staat is toestaan, welke drijfveer er dan ook achter zit, en slechts de tijd laten beslissen wat in die situatie werkzaam is.

En ik durf te wedden dat je dan op de huidige status quo uitkomt, vol taboes en regels om te voorkomen dat mensen handelen tegen de belangen van de samenleving.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 08:26:
[...]

Weet je dat zeker? En vind je dat gelukkig?

Maatschappelijk opgedrongen visies vind ik juist een van de sterkere legitimeringen van moraal...
Dat weet ik zeker en daar ben ik heel gelukkig mee ja.
Het ding met maatschappelijk opgedrongen visies is dat een zodanig groot deel van de bevolking ze aanhangt, dat ik niet anders kan dan geloven dat er een wel heel slecht reukje aan zit, en het dus op z'n minst verdacht te noemen is. Ieder mens is anders, juist? Hoe kan het dan dat zo'n groot deel in wezen zo goed als identiek is qua denken? Omdat ze allen volledig ontwikkeld zijn op dat vlak? Lijkt me net het tegenovergestelde te zijn...
Hier wordt het ijs glad... Je veronderstelt een reden achter de huidige orde der dingen. Dat leidt al snel tot zelfbewijzende stellingen. Deze reden kan namelijk vanalles zijn, en het behoeft denk ik geen demonstratie dat je deze reden op elkaar tegensprekende manieren in kan vullen.

Om toch een voorbeeld te geven, dit bijt je stelling dat je je gelukkig moet prijzen niet doordrongen te zijn van maatschappelijke normen en waarden. Het feit dat die normen (en niet andere) maatschappelijk zijn moet in deze manier van denken een reden (een bedoeling) hebben... Kennelijk zijn de maatschappelijke normen en waarden afkomstig van een hogere bedoeling.
En daar ga jij dus tegenin :)
Wees maar zeker dat ik daar tegenin ga :)
Een hogere bedoeling. Ik ben zeer benieuwd naar wat jij verstaat onder 'hogere bedoeling', of hoe jij dat persoonlijk invult tenminste. Zelf vind ik die 'hogere bedoeling' zoals jij het noemt vrij doorzichtig.
Laat ik de, naar mijn mening, meest voor de hand liggende reden (en makkelijkste, zoveel tijd heb ik niet atm :+) achter die 'hogere bedoeling' aanhalen : geld.
Wat doet elke ligitieme burger. Juist ja, belastingen betalen. Wat kan een dode burger niet? Idd, belastingen betalen. Laat staan dat een dode geld kan uitgeven cq dat anderen eraan kunnen verdienen. De sector der begrafenisondernemers even buiten beschouwing latende.

Ik durf te denken dat jouw invulling van 'hogere bedoeling' uiteindelijk toch weer steunt op het waanidee dat de menselijke soort superieur is tov andere wezens.
Wil je in een maatschappij leven waarin het moreel aanvaard is te doden mits je jezelf maar bedreigd genoeg voelt? Mag iemand die in een minder prettige wijk woont hangjongeren op straat (waardoor hij zich al dan niet terecht ernstig en blijvend bedreigd voelt) vanuit zijn zolderraampje eens lekker besproeien met een volautomatisch wapen? En mogen die jongeren, die op dat moment ontegenzeggelijk ernstig persoonlijk bedreigd worden, enkele explosieven door eerdergenoemd zolderraampje werpen?

Doe mij dan maar een onbewoond eiland... Dit lijkt me geen moraal waarmee ik zou willen leven.
Ja en nee. Ten eerste, moest het moreel aanvaard zijn om te doden, en iedereen zou daar ook naar leven, dan zouden we nog maar moeilijk van een maatschappij kunnen spreken lijkt me.
Is dat erg? Ik vind absoluut van niet, integendeel zelfs. Want het zou een heel groot deel van de makke lammetjes (ik zal het m-woord maar even achterwege laten) die we nu kennen in onze maatschappij elimineren. Het voorbeeld dat je aanhaalt is helaas allesbehalve rationeel te noemen. Het is meer het bewijs dat de gemiddelde mens niet met z'n angsten overweg kan, en zodoende belemmerd wordt in z'n rationaliteit. Als behoorlijk groot ervaringsdeskundige inzake hangjongeren kan ik je vertellen dat je je in principe maar zelden bedreigd hoeft te voelen door ze. Ze hebben echter wel een schitterende neus voor 'angst'. Dus als jij je heel bedreigd voelt door het zien van een groepje hangjongeren, dan zal dit zeker en vast ook te merken zijn aan je, en dan kan je er idd. wel van uitgaan dat ze achter je aan zullen gaan, al was het maar omdat je angst je tot een heel makkelijk slachtoffer maakt. Waarmee ik die hangjongeren niet wil rechtvaardigen, integendeel zelfs, want ze zijn zo mogelijk nog irrationeler bezig, aangezien dat zou neerkomen op het principe van 'doden om te doden', wat dus not done is..
Overbevolking is inderdaad niet langer nummer 1 als we op deze manier met moraal zouden omgaan... Dat heeft echter weinig met bevolkingsoverschot te maken, en alles met competitie om de eerste plaats >:)

Wat zou je ervan vinden als iemand hier je serieus zou nemen en daad bij het woord voegt? Want ik kan mij goed voorstellen dat iemand die je serieus zou nemen, zich door jou uitermate bedreigd zou voelen, en even langs komt om daar iets aan te doen...
? Hier ben je me even kwijt. Waarom zou dit onschuldig stukje tekst bedreigend zijn naar iemand toe? Als iemand dit stuk tekst idd. als bedreigend zou ervaren, dan denk ik dat we beide wel weten wat voor iemand dat dus is (een headcase dus, of iemand van de staatsveiligheid, of beide ;)) Wat dus wederom betekent dat het een irrationele reden zou zijn. Al was het maar wegens gebrek aan inzicht en het vermogen de dingen globaal te bekijken.
Maar gesteld dat die headcase dan idd. effectief zou langskomen met de intentie mij te doden, dan heb ik iig wél een rationele reden om hém (of haar, geen seksisme ten huize TSASDA) te doden.
Conflicteert deze uitspraak niet met de volgende quote uit dezelfde post:

[...]

Je geeft een verschil aan tussen een mug en een geit, namelijk dat de een minder onderscheidende persoonlijkheid heeft dan de ander, maar dat verschil is objectief toch geen verschil? Waarom is het rationeel om dat verschil te verwaarlozen? Is dat uiteindelijk geen irrationele beslissing van jou?
Ooeh, nasty. Naar onze soort toe komt het over alsof die mug een minder onderscheidende persoonlijkheid heeft. Dat had ik idd. iets duidelijker mogen stellen in m'n vorige post, al geeft de zin over onszelf identificeren met een geit wel een indicatie in die richting. Ik beweer nl. helemaal niet dat dat ook zo is. Voor hetzelfde geld beschikt elke mug over meer persoonlijkheid dan de halve wereldbevolking samen. Wat wetenschappenlijk gezien weliswaar vrij onwaarschijnlijk is maar goed. (maar je moet niet alles geloven wat de wetenschap zegt :+ ;))
Ik ga niet pretenderen rationeel te zijn. Als ik uit mijn raam kijk, zie ik een parkje waarin boomsoorten uit minstens 4 continenten in perfecte harmonie naast elkaar staan, met voldoende ruimte voor elk om zich tot een esthetisch voorbeeld voor zijn soort te ontwikkelen. 's avonds klimmen de possums de bomen in waarin de mus, de spreeuw en de kereru nu bij de ondergaande zon hun lied zingen. Als ik dit vergelijk met het stuk warrig inheems struikgewas tegen de heuvelhelling daarachter vergelijk, kan ik toch niet anders dan concluderen dat het het parkje is dat in balans is... Zelfs al is het een balans gevormd door menselijke inspanning en intellect. Het struikgewas zal nooit enige vorm van balans bereiken: dat zal altijd door strijd en successie misvormd en gehinderd blijven.
Ik doe m'n uiterste best rationeel te zijn, al lukt dat niet altijd. Als ik uit mijn raam kijk, zie ik allerhande geslepen en gestapelde steensoorten en andere materialen die de woonplaats gestolen hebben van miljoenen, zelfs miljarden andere diersoorten. Die een ontelbaar aantal bomen op onrechtmatige wijze onteigend hebben. In mensenogen _lijkt_ het een balans, zoals je zelf demonstreert, maar je weet beter dan dat. Het ìs geen balans. Dat armoedig, inheems struikgewas daar achter tegen die heuvel is zeer zeker in balans, alleen lijkt het dat niet te zijn omdat het arme ding z'n uiterlijk niet meeheeft. Dat illustreert trouwens meteen hoe 'verdorven' de menselijke psyche wel is. Iets dat z'n uiterlijk niet meeheeft, kàn haast niet in balans zijn, en helaas trekken we die lijn maar al te vaak door naar onze soortgenoten, met veel kwalijke gevolgen vandien. Waarmee ik niet beweer dat jij dat persoonlijk ook doet.
In analogie zie ik aan de andere kant uit mijn raam een diersoort die erin geslaagd is zelfstandig binnen de wetten van natuurlijke selectie een niche te creeeren waarbinnen het dier perfect aan zijn omgeving aangepast is. Een park in plaats van een slagveld. Het struikgewas is mooi om te bezoeken, om in rond te dwalen en je te verwonderen over de strijd die er gevoerd wordt. Maar aan het eind van de dag ben ik maar wat blij om naar mijn parkje terug te kunnen keren...

Welk ander dier zou dit parkje hebben kunnen scheppen? En maakt het feit dat wij dit kunnen, ons niet anders dan de mug?
Nee, die vlieger gaat niet op. Moest de mens echt zo in evenwicht met de natuur zijn, dan zouden we nooit nood hebben gehad aan het zelf aanleggen van een park, dan had dat er gewoon geweest, van de natuur uit. Geen enkel ander dier zou dat parkje hebben kunnen scheppen, dat is waar. Maar geen enkel ander dier is zodanig uit evenwicht met de natuur dat ie nood heeft aan het scheppen van een parkje. Maakt ons dat anders? Op gebied van intellect doet het dat ongetwijfeld. Op gebied van 'in evenwicht zijn met de natuur' zo mogelijk nog meer. Nu is het natuurlijk wel de vraag of dat als een positief, dan wel een negatief iets gezien moet worden.
De morele waarde van een levend wezen wordt bepaald door zijn nuttigheid voor de natuur? Hoe bepaal je dit?
Dat is niet wat er staat. Er staat dat elk wezen even nuttig als nutteloos is. Wat het meteen tot een onbepaalde variabele maakt, die ook altijd onbepaald zal blijven.
Waarmee de vraag wordt, hoe bepaal je of een reden rationeel danwel logisch is?
Zoals ik in de eerste regels van m'n vorige post zei is het gros van de bevolking zodanig doordrongen van maatschappelijk/sociaal opgedrongen visies, dat ze maar heel moeilijk in staat zijn echt rationeel te denken. Als ze het begrip rationeel al kunnen vatten. De mens is momenteel te hard gefocust op z'n eigen noden en willetjes, en blijkt niet in staat te zijn deze af en toe 'uit te schakelen', teneinde alles als een globaal geheel te zien (wat het overduidelijk is). En dat staat rationele beslissingen vanzelfsprekend heel hard in de weg. Dus zoals het er momenteel uitziet mogen de mensen van mij hun rationaliteit nog wel ff in de kast laten liggen.

edit : herlezen kan wonderen doen, dit bijkt namelijk niet echt een antwoord op je vraag te zijn.
Volgens mij kan je van een rationele danwel logische reden spreken als er globaal begrip voor kan opgebracht worden. Of beter nog, als er geen gevoelens aan je reden vasthangen (in het geval van rationele redenen dan) en deze dus puur uit, euh, rede opgebouwd is. :)
Afgezien daarvan denk ik dat je de natuur verkeerd interpreteert. Lagere dieren en planten volgen geen enkele moraal: ze bestaan slechts en zijn erop aangepast dat ze blijven bestaan. Het overleven van de overlevenden. Als je daar een moraal analoog aan wil laten zijn, moet je alle acties waartoe iemand in staat is toestaan, welke drijfveer er dan ook achter zit, en slechts de tijd laten beslissen wat in die situatie werkzaam is.

En ik durf te wedden dat je dan op de huidige status quo uitkomt, vol taboes en regels om te voorkomen dat mensen handelen tegen de belangen van de samenleving.
Klopt :)
Alleen ben ik er rotsvast van overtuigd dat we onze moraal verschrikkelijk hard verkracht hebben en wel door het uitvinden van 2 welbepaalde begrippen, zijnde tijd en geld. Die dingen hebben onze moraal, een moraal waarvan ik zeker ben dat ie voor het uitvinden van deze begrippen behoorlijk in evenwicht was met de natuur, behoorlijk zwaar om zeep geholpen. We hebben het onszelf aangedaan, en je kan niet stellen dat we goed bezig zijn. Want als je dat doet, moet je ofwel stekeblind zijn, of er een verborgen agenda op nahouden, of gewoon oliedom zijn.

naar de mods toe, moest dit alles te offtopic zijn, pas dan even de topictitel aan ja? :P
af en toe je eigen postings nalezen is wel eens zo handig, blijkt maar weer :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 12:03 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Fundamenteel heeft een beest natuurlijk geen enkel recht. Kom op, zo werkt de natuur nu eenmaal.

Echter is het wel handig om wetelijk 1 en ander vast te leggen, regels gaan dan namelijk in op menselijk gedrag. Dierenmishandeling is verboden omdat men dat dan niet kan uitvoeren. Dit heeft opvoedend karakter zodat mensen zich ook tegenover dieren inhouden en daar hun gedrag op aanpassen. Indien je dat zou loslaten, worden enkele gekken ronduit sadistisch en botvieren hun lusten op dieren (de Beul van Twente bv). En indien eenmaal dat gedragspatroon is ingesleten dat levende wezens als voetbal handig zijn, is de stap om een baby of ander mens te schoppen te klein, te onduidelijk.

IMHO hebben dierenregelgeving voornamelijk betrekking op mensen. Enkele mensen zijn daardoor echter zo verknipt en doorgaandraven dat men echte regels voor dieren wil oprichten, wat natuurlijk volkomen absurd is. Daarvoor wil ik alleen de muskusrat aanhalen: prima aaibaar beestje zoals beves dat ook zijn, maar die beesten vreten de dijken stuk en moeten dus keihard aangepakt worden. Daarvoor zijn dieronvriendelijke vallen waarin muskusratten verdinken helaas een deel, maar geef de dierenliefhebber z'n zin en de dijken gaan kapot: onwenselijk voor iedereen.

En is dierenliefhebber dan perse slecht? Mensen zien het als een nobel doel en hoe nobeler een doel lijkt, hoe fanatieker je dat probeert te behalen. Maar om nu de rechter voor een mus in te schakelen is objectief buiten iedere proportie.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ecteinascidin schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:57:
Fundamenteel heeft een beest natuurlijk geen enkel recht. Kom op, zo werkt de natuur nu eenmaal.
Op die manier heeft geen enkel beest heeft geen enkel recht... inclusief de mens. Als je die erbuiten wilt stellen, vervalt je argument, tenzij je glashelder kan definieren waarin de mens verschilt van dieren, inclusief (vermeend) intelligente dieren. Wat geeft ons het recht onszelf boven andere dieren te stellen? Het feit dat we het kunnen? In de praktijk is dat het eigenlijk wel. En daar komt ellende uit voort, want in feite sanctioneren we door die rechtvaardiging van ons gedrag tegen dieren de houding dat mensen ook andere mensen alles aan mogen doen waar ze mee weg kunnen komen.
En indien eenmaal dat gedragspatroon is ingesleten dat levende wezens als voetbal handig zijn, is de stap om een baby of ander mens te schoppen te klein, te onduidelijk.
Ik zie de gemiddelde slachthuismedewerker toch echt niet voor misdadiger aan, terwijl er in slachthuizen dingen met dieren gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Massaslachting gaat niet altijd even vriendelijk. Maatschappelijk aanvaardbaar gedrag tegen dieren is nog geen aanvaardbaar gedrag tegenover mensen. Waarom mogen we eigenlijk niet met katten voetballen?

Dierenregelgeving heeft inderdaad betrekking op mensen: het kan ons een echte reden geven om mensen bepaald gedrag kwalijk te nemen, omdat we het ook dieren niet aan zouden willen doen. Zolang we echter met dieren omgaan zoals we nu doen (waarbij ik me voor kan stellen dat iemand ook een einde aan de dierenmishandeling genaamd 'huisdieren houden' zou willen maken), kan je je afvragen waarom we mensen sommig gedrag eigenlijk kwalijk durven te nemen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Iblies
Confusion schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:42:
[...]

Op die manier heeft geen enkel beest heeft geen enkel recht... inclusief de mens. Als je die erbuiten wilt stellen, vervalt je argument, tenzij je glashelder kan definieren waarin de mens verschilt van dieren, inclusief (vermeend) intelligente dieren...
Definitie die de wet hanteert is natuurlijk persoon. De rest doet er niet aan toe. Dieren zijn wat dat betreft goederen in de zin van de wet. Wel wat regels zoals die boven zijn genoemd, maar daar houdt het verder bij op.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Iblies schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:18:
Definitie die de wet hanteert is natuurlijk persoon. De rest doet er niet aan toe.
Je begaat een cirkelredenering door de wet aan te voeren als rechtvaardiging voor de manier waarop wij dieren beschouwen. Ethiek gaat aan de wet vooraf en is er niet het gevolg van.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik mag toch hopen dat er ergens in de wet een definitie is gebruikt om het onderscheid tussen mens en dier vast te leggen, anders plegen we allemaal genocide, ontvoeringen en vrijheidsberoving.

Dan ga ik liever op het oorspronkelijke punt verder: wat zijn rechten? Wij hebben als mensen onderling besloten dat wij rechten (en plichten) genieten, maar als je het puntje bij paaltje gaat spelen bestaan rechten zelf natuurlijk ook niet. Dat is slechts een onderlinge afspraak.... waar dieren geheel toevallig nog nooit enige bijdrage aan hebben geleverd.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:06:
Mieren doodtrappen, muizenvallen plaatsen en ratten vergiftigen: Daar heeft nagenoeg niemand een probleem mee. Maar waarom hebben veel mensen bezwaren indien je hetzelfde zou doen met een hond, een paard of een chimpansee? Het oordeel dat lagere diersoorten meer leed zouden mogen lijden is bekeken vanuit het perspectief van de mens en dus volledig subjectief. Een argument kan zijn: Hoe hoger de levensvorm, hoe hoger het bewustzijn en hoe meer pijn het dier heeft. En hoe is dit wettelijk bepaald? Bij welke dieren is het 'dierenleed' en wat kan een agent doen als je in zijn bijzijn bvb. de nek van een wild katje omdraait? Het lijkt me allemaal zo subjectief. Graag jullie mening.
Als jij een hond of paard in een keer kan verpletteren, ben je een sterke jongen ;)

Mieren, vliegen, veldmuizen, kikkers en ander klein spul word beschouwt als plaagdieren, oftewel: abschießen :) Honden en katten worden beschouwt als huisdieren, ook diegenen die niet ons huisdier zijn. Dit soort dingen zijn cultuur en milieu bepaald. Als ik niets te eten zou hebben zou ik, mits ik genoeg honger heb, niet schromen een hond in de pot te doen, echter in de nederlandse cultuur is het niet normaal dat je hond eet. In azië verdwijnt alles wat enigszins beweegt in de pan, nu is het moeilijk te zeggen of dit cultuurbepaald is of milieu: Mensen hebben nu eenmaal weinig te eten daar, dus kan er vanzefl een cultuur ontstaan waarbij het eten van huisdieren normaal is.

Nog een voorbeeld: Als ik zeg Leguaan of Krokodil, denken jullie niet gelijk aan een smakelijke maaltijd. Tenslotte is het in nederland niet gebruikelijk deze dieren te eten.ik zou niet verrast op kijken als er krokodil in de pan zit(eerder verrukt :9~ ). Dit is dus het resultaat van een stukje surinaamse cultuur wat ik heb meegekregen.

Dus welke dieren we wel en niet graag doden is dus grotendeels cultuur bepaald, en dus ook wettelijk. Wat hier verboden is(slachten/doden van huisdieren), is in andere landen heel normaal...
In de praktijk is dat het eigenlijk wel. En daar komt ellende uit voort, want in feite sanctioneren we door die rechtvaardiging van ons gedrag tegen dieren de houding dat mensen ook andere mensen alles aan mogen doen waar ze mee weg kunnen komen.
Blijkt wel weer uit de criminaliteitscijfers, stel de pakkans is 100%, dan zou criminaliteit, op een paar uitzonderingen, op den duur een zeldzaamheid worden. Het feit dat we 99/100 keer niet (direct) gepakt worden verschaft een voedingsbodem voor criminaliteit. Uiteraard spelen andere factoren als groepsdruk, milieu en opvoeding een rol, maar het is de pakkans die op lange termijn er voor zorgt dat we dingen doen waarvan we donders goed weten dat die niet mogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-11-2005 16:58 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Ecteinascidin schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 16:13:
Ik mag toch hopen dat er ergens in de wet een definitie is gebruikt om het onderscheid tussen mens en dier vast te leggen, anders plegen we allemaal genocide, ontvoeringen en vrijheidsberoving.
Er zijn biologen die denken dat we de chimpanzee en bonobo eigenlijk in de menselijke familie zouden moeten plaatsen. Tenslotte delen zij 96% van ons genetisch materiaal, zijn het cultuurdragers en is het zeer aannemelijk te maken dat zij een goed ontwikkeld bewustzijn hebben. Zodoende doen wij al aan ontvoering, nazi-achtige experimenten met bijv. AIDS enz.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Spheroid schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 16:44:
[...]
Tenslotte delen zij 96% van ons genetisch materiaal....
Ik trek nergens een grens, maar conformeer mij aan onderlinge afspraken. Da's alles. Dat maakt het wel zo makkelijk, want puur op je DNA-cijfertje sta ik dichter bij een chimpansee dan bij een vrouw.

• Spheroid
Ecteinascidin schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 17:01:
[...]

Ik trek nergens een grens, maar conformeer mij aan onderlinge afspraken. Da's alles. Dat maakt het wel zo makkelijk, want puur op je DNA-cijfertje sta ik dichter bij een chimpansee dan bij een vrouw.
Er zijn dus mensen die die afspraken willen openbreken en die beesten misschien in onze familie willen plaatsen en misschien zelfs mensenrechten geven.
We demand the extension of the community of equals to include all great apes: human beings, chimpanzees, bonobos, gorillas and orang-utans.
bron

[ Voor 19% gewijzigd door Spheroid op 29-11-2005 17:09 ]

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Misschien een toevoeging aan deze discussie. Gaat het hebben van rechten niet gelijk op met het hebben van plichten. Het merendeel van de mensenrechten gaat alleen op bij het opvolgen van bepaalde plichten.

Nu, hoe kunnen we dieren bepaalde verplichtingen opleggen. Een voorbeeld, willen we dieren meer bescherming bieden zullen we ook een afspraak moeten gaan maken dat zij elkaar het leven niet onveiligmaken. Wij kunnen we afspreken een mus niet te doden, maar wat heeft dit voor nut als deze mus door een soortgenoot wel verorberd mag worden. Of om de stelling actueel te houden; Wat doen we met de 2 bulldogs die een andere hond het ziekenhuis in hebben gebeten. (Vooralsnog niets, er is nu een handtekeningen actie aan de gang om de beesten te voorzien van muilkorf).

Iemand bekend met de wetgeving in Zweden en Denenmarken. Ik meen gelezen te hebben dat zij een stuk een verder zijn met dierenrechten, maar ik kan op dit moment daar niets over terugvinden.

• Iblies
Confusion schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 16:05:
[...]

Je begaat een cirkelredenering door de wet aan te voeren als rechtvaardiging voor de manier waarop wij dieren beschouwen. Ethiek gaat aan de wet vooraf en is er niet het gevolg van.
En welke ethiek hebben we ten opzichte van dieren hier in het westen. Huisdieren zijn enigzins heilig, en dan met name hond kat,
daarnaast nog enkele andere dieren, paard altijd nauw verbonden met de mens, dolfijn; dankzij flipper.

Maar vandaag de dag, en in de hele geschiedenis van de mens is een dier altijd een gebruiksvoorwerp geweest. Honden om te jagen, paarden om te verplaatsen trekken, vee voor melk en vlees.
Bepaalde dieren kregen krachten toegewezen, adelaar, katten; tevens huisdier in het oude Egypte,
maar nooit of te nimmer is een dier gelijk gesteld aan een mens.

Tevens zou je een draak van een wet krijgen als je in eerste instantie een dier gelijk zou stellen aan een mens, of als je bepaalde dieren meer rechten zou gunnen. Maar dan krijg je proberen in een heel andere orde.
Hoe gaat het dier zichzelf verdedigen, wie of wat gaat aanklagen, namens wie, etc etc. De gekozen oplossing, dieren zijn geen natuurlijk persoon, maar objecten/goederen is de beste oplossing.

Stel je voor,
iemand trapt je hond het ziekenhuis in, wordt procesverbaal opgemaakt en misschien krijgt de man een schikking of gaat de gevangenis in,
daarnaast kun je voor de geleden schade een vergoeding aanvragen door middel van het civiel recht, je hond heeft schade geleden en je hebt kosten gemaakt om die te op te lossen, daarnaast kun je ook gewoon emotionele schade eisen. Als de hond doodgaat, kun je vervanging eisen.

Klinkt cru, maar in dit opzicht is het redelijk geregeld in de wet. Het fenomeen dat mensen (huis)dieren als gelijkene zien is vreemd en tijdgebonden. Wat het gaat in eerste instantie altijd om dieren met een hoge aaibaarheidsfactor. Dergelijke dieren worden in het verre oosten als lunch verorberd.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Op die manier heeft geen enkel beest heeft geen enkel recht... inclusief de mens. Als je die erbuiten wilt stellen, vervalt je argument, tenzij je glashelder kan definieren waarin de mens verschilt van dieren, inclusief (vermeend) intelligente dieren. Wat geeft ons het recht onszelf boven andere dieren te stellen? Het feit dat we het kunnen?
Het is glashard gedefinieerd. Wij zijn beter dan dieren, omdat wij bovenaan de voedselketenen de machtsverhoudingen staan. Als de wereld vol met aligators zat, aten die ook gewoon mensen bij de duizenden, simpelweg omdat ze lak aan ons hebben. Dat wij menen dat we ethisch verantwoord moeten handelen en geen dieren mogen doden, is de enige reden dat we dit niet doen. BTW, in china eten ze honden, en dar vinden wij vreselijk, maar wij eten koeien, wat ze in india vreselijk vinden. Daarnaast eten we ook varkens, wat moslims niet bepaald waarderen. En bosvolk dat krekels en sprinkhanen eet?

Het is leuk en aardig dat we onderling hebben afgesproken dat we elkaar niet doden, maar eigenlijk slaat dat gewoon op kont. Evolutie-technisch gezien hoort het erbij. Het in leven houden van geestelijk en lichamelijk gehandicapten en andere die onze overlevingskansten beperken verzwakt ons ras. De reden dat we het niet doen is dat we de maatschappij niet meer draaiend kunnen houden, omdat je regelmatig ermee te maken zou krijgen dat de burgemeester, systeembeheerder, cassiere of baas dood was, waardoor de maatschappij zou vertragen. Nu we vinden dat het doordraaien van de maatschappij zo belangrijk is, hebben we dus besloten dat we elkaar niet vermoorden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Spheroid
Dirk-Jan schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:04:
[...]

Het is glashard gedefinieerd. Wij zijn beter dan dieren, omdat wij bovenaan de voedselketenen de machtsverhoudingen staan.
Dan zijn we dus machtiger dan dieren, niet noodzakelijkerwijs beter.
Het is leuk en aardig dat we onderling hebben afgesproken dat we elkaar niet doden, maar eigenlijk slaat dat gewoon op kont. Evolutie-technisch gezien hoort het erbij.
Dat is klinkklare onzin. Het doden van zwakkere individuen is bij primaten zeker geen standaardpraktijk. Beweren dat dieren nooit soortgenoten doden is wat overdreven, maar in de meeste diersoorten en zeker primaten is het heel zeldzaam.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Spheroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:16:
Dat is klinkklare onzin. Het doden van zwakkere individuen is bij primaten zeker geen standaardpraktijk. Beweren dat dieren nooit soortgenoten doden is wat overdreven, maar in de meeste diersoorten en zeker primaten is het heel zeldzaam.
Is dat zo? Dus als een nieuwe leeuw koning is doodt 'ie niet de leeuwtjes van z'n voorganger? Volgens mij deden zelfs Gorilla's dat.

En het is maar goed dat dieren geen rechten hebben, want als een kat een vogeltje opvreet dient 'ie wel de gevangenis in te gaan.

• Spheroid
Ecteinascidin schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:24:
[...]

Is dat zo? Dus als een nieuwe leeuw koning is doodt 'ie niet de leeuwtjes van z'n voorganger?
Gorillas niet, leeuwen wel ja. Bij Bavianen is gebeurt het schijnbaar ook wel eens. Dat is echter niet zoals Dirk-Jan stelt stelselmatig de zwakkeren doden. Dat is koters van de vorige alfa-male doden, zodat de vrouwtjes sneller vruchtbaar worden en de nieuwe alfa-male zijn genen door kan geven.

Bij onze naaste verwanten chimpanzees en bonobos gebeurt dat niet. Wel is er bij chimpanzees dodelijk geweld geconstateerd. Zo heeft Goodall's favoriet Frodo schijnbaar wel eens chimpanzee babies opgegeten. Ook is er een oorlog geweest waarbij een groep de andere uitmoordde. Tegenwoordig wordt in ieder geval die oorlog als onnatuurlijk beschouwd en denkt men dat die waarschijnlijk is ontstaan doordat Goodall et al. waren gestopt met het bijvoeren van de chimpanzees. Dodelijk geweld tussen groepen is namelijk in andere onderzoeksgebieden niet of nauwelijks geconstateerd.
En het is maar goed dat dieren geen rechten hebben, want als een kat een vogeltje opvreet dient 'ie wel de gevangenis in te gaan.
Wat een onzin. De grens tussen mens en dier is imho heel ambigu. Om er maar eens een platitude tegenaan te gooien. De mens is ook een dier. Dat wij andere dieren houden en opeten valt imho wel te billijken (ook omdat ik het lekker vindt) maar ik vind dat bepaalde praktijken, zoals dierproeven of fokken van dieren voor bont of leer voor tasjes niet door de beugel kan. Tenslotte is er eigenlijk geen enkel fundamenteel verschil tussen mens en dier.

[ Voor 5% gewijzigd door Spheroid op 30-11-2005 14:07 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Spheroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:07:
Tenslotte is er eigenlijk geen enkel fundamenteel verschil tussen mens en dier.
Daar ging het niet om, het ging hierzo specifiek om direnrechten in wettelijke zin. Al dat andere ben ik zo met je eens, maar waar trekt een wetboek z'n grens? Dat die grens er moet zijn lijkt me wel vrij duidelijk.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Wij zijn allemaal dieren.
Wat maakt ons beter dan een ander dier? Het feit dat wij een "wetboek" hebben??

We maken allemaal deel uit van een keten, echter trekken wij als mens de weegschaal uit balans.
Ik vind dat een dier evenveel recht heeft als een mens.

wijze woorden

• Dido
  • Registratie: Maart 2002

Dido

heforshe

Zosas schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:33:
Wordt leuk... mensen hebben mensenrechten. Eens kijken hoe je die van toepassing laat zijn op dieren:
Artikel 1:
All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.
Laat me niet lachen.
Artikel 3:
Everyone has the right to life, liberty and security of person.
Allemaal vegetarier worden dus (ook de dierlijke carnivoren). Ga jij Simba vegaburgers voeren?
Artikel 4:
No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms.
Huisdieren houden is dus al fout.

De rest ga ik niet eens doorlopen :P

Wat betekent mijn avatar?

• Rey Nemaattori
Spheroid schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 17:07:
Er zijn dus mensen die die afspraken willen openbreken en die beesten misschien in onze familie willen plaatsen en misschien zelfs mensenrechten geven.

bron
Een status aparte? Misschien, maar mensenrechten aan apen verlenen vind ik wat ver gaan imo....
Dan zijn we dus machtiger dan dieren, niet noodzakelijkerwijs beter.
Als we niet 'beter' zouden zijn zouden we gezag hebben ipv macht.

Over het algemeen hebben mensen, als je ze in de natuur los laat, alleen gezag: We zijn vrij groot, ruiken raar maar kunnen niets speciaals. Dat beren(en eigenlijk een heleboel vrij grote roofdieren) mensen met rust laten is omdat ze ons niet als dagelijks voedsel beschouwen. 9:10 ontmoeitngen met beren loopt goed af. Als het fout gaat dan was de beer in kwestie geërgerd(net een gevecht verloren, uitgedaagd, aangeschotenetc.) of gewoon erg hongerig.

We hebben pas macht als we iets hebben dat ons beter maakt dan andere dieren: Gereedschappen, met name wapens, abstracte communicatie en grote aantallen. Daartegen legen beren en andere roofdieren het af.

Wat ons beter maakt zijn onze hersenen, die ons zo veel mogelijkheden geven, dat we verder dezelfde bouwstenen hebben doet daar niets aan af.
Bij leeuwen is het vrij gebruikelijk dat een nieuwe leider van de troep de welpen van de vorige doodt, en d'r zullen vast nog wel meer voorbeelden te bedenken zijn....
Zosas schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:33:
Wij zijn allemaal dieren.
Wat maakt ons beter dan een ander dier? Het feit dat wij een "wetboek" hebben??

We maken allemaal deel uit van een keten, echter trekken wij als mens de weegschaal uit balans.
Dan zou ik mezelf maar oplsuiten als ik jou was, godweet hoeveel dieren er zijn vermoord om jou PC te bouwen, te vervoeren en van stroom te voorzien :X

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 30-11-2005 13:57 ]

• Spheroid
Rey Nemaattori schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:55:
[...]

Een status aparte? Misschien, maar mensenrechten aan apen verlenen vind ik wat ver gaan imo....
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar logisch gesproken zou het moeten kunnen. Verder gaat het om een aangepaste versie:
1. The Right to Life
The lives of members of the community of equals are to be protected. Members of the community of equals may not be killed except in very strictly defined circumstances, for example, self-defense.

2. The Protection of Individual Liberty
Members of the community of equals are not to be arbitrarily deprived of their liberty; if they should be imprisoned without due legal process, they have the right to immediate release. The detention of those who havenot been convicted of any crime, or of those who are not criminally liable, should be allowed only where it can be shown to be for their own good, or necessary to protect the public from a member of the community who wouldclearly be a danger to others if at liberty. In such cases, members of the community of equals must have the right to appeal, either directly or, if they lack the relevant capacity, through an advocate, to a judicial tribunal.

3. The Prohibition of Torture
The deliberate infliction of severe pain on a member of the community of equals, either wantonly or for an alleged benefit to others, is regarded as torture, and is wrong.
Ik moet zeggen dat ik het verbieden van jacht op mensapen en het verbieden van dierproeven op die beesten best redelijk vind klinken. Verder zijn er ook geen grote economische belangen mee gemoeid, het is geen hoofdingredient van het menselijk dieet. Alleen de bescherming van hun habitat wordt een probleem.

Uberhaupt moet ik zeggen dat ik het intuitief misschien een vreemde move vind, maar dat ik grote moeite heb om met steekhoudende argumenten tegen het verlenen van deze rechten op de proppen te komen.
Rey Nemaattori schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:55:
Wat ons beter maakt zijn onze hersenen, die ons zo veel mogelijkheden geven, dat we verder dezelfde bouwstenen hebben doet daar niets aan af.
Dat is nogal een antropocentrische redenatie. Dat wij de natuur in meer of mindere mate naar onze hand kunnen zetten is mooi, maar niet eens zo uitzonderlijk. Zie bijvoorbeeld beverdammen of mieren schimmel culturen. Ook qua aantallen mensen zijn we helemaal niet zo'n succesvolle diersoort. Verder zijn we ook niet de meest voor de hand liggende soort om een mass extinction event te overleven.

Dat wij vrij intelligent zijn is ook mooi, maar het brengt ons biologisch gezien en een vrij precaire positie. Het is namelijk helemaal niet zo'n voor de hand liggende aanpassing, omdat er ook kosten en risico's aan verbonden zijn. Ik ben een keer de uitspraak tegengekomen: "Animals are under very strong selective pressures to remain as stupid as possible." Daar zit wat in, het is namelijk zo dat in de mens een vrouw haar kinderen niet als jager/verzamelaar alleen op kan voeden. Verder moeten die kinderen een heel lange jeugd doorlopen voordat ze genoeg voor zichzelf kunnen produceren en zich kunnen voortplanten. Een kind vergt dus een hoop investering, als hij volwassen wordt betaald die zich terug, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ook daar gaat het topic niet over, het gaat over de juridische aspecten van dierenrechten. Dat als je aangevallen wordt door een leeuw dat je met een wetboek kan zwaaien en die leeuw van je af dient te blijven zeg maar.

• Iblies
1. The Right to Life
The lives of members of the community of equals are to be protected. Members of the community of equals may not be killed except in very strictly defined circumstances, for example, self-defense.

2. The Protection of Individual Liberty
Members of the community of equals are not to be arbitrarily deprived of their liberty; if they should be imprisoned without due legal process, they have the right to immediate release. The detention of those who havenot been convicted of any crime, or of those who are not criminally liable, should be allowed only where it can be shown to be for their own good, or necessary to protect the public from a member of the community who wouldclearly be a danger to others if at liberty. In such cases, members of the community of equals must have the right to appeal, either directly or, if they lack the relevant capacity, through an advocate, to a judicial tribunal.

3. The Prohibition of Torture
The deliberate infliction of severe pain on a member of the community of equals, either wantonly or for an alleged benefit to others, is regarded as torture, and is wrong.
Zoiets dergelijks is dus nooit houdbaar.

Stel je eens voor, gewoon een ideetje ergens in je achterhoofd, dat bestaande wetgeving wordt uitgebreid, en dat (een selectieve groep) dieren rechten krijgen. Dan ben je nog van huis.
Ten eerste kennen dieren geen vrijheid, dat is al een probleem, en stel je eens voor dat ze al een vorm van intelligentie hebben, dan nog zouden als zwakbegaafd worden bestempeld, en hebben ze dus begeleiders nodig.
Daarnaast nog de problemen onderling tussen dieren. Als blijkt dat een dier te aggressief is, dan wordt die ingenomen en krijgt deze een spuitje (wordt dus in zijn slaap doodgemaakt); en in het vervolg,
moet die dan de cel in, of is het dan de doodstraf?

Ik ben van mening dat de huidige wetgeving heel veel mogelijkheden bied, en dat in bepaalde situaties uitbreiding gewenst is, maar niet in de mate die de TS of andere proberen aan te geven. Zo is vb eruopees afgesproken dat het niet meer is toegestaan om kippen in een kooi te houden. Verder moeten veehouders zoveel hectare grond hebben om koeien rond te laten lopen, en is er nog een scala aan wetgeving die ervoor moet zorgen dat dieren het niet slecht hebben. Desondanks blijven dieren dieren. Hoe moet een aap in hemelsnaam zichzelf duidelijk maken dat hij meer rechten wil hebben. Gaat toch niet. Enigste wat hij kan doen is dat hij zich niet thuis voelt in een bepaalde omgeving, en dat leid je af uit zijn gedrag, hij zal het je niet komen vertellen.
Wat betreft niet wel of niet in een kooi stoppen, ooit aan huisdieren gedacht.

Verwijderd

Ten eerste wil ik opmerken dat de rechten die we aan dieren geven niet af te leiden zijn uit rationele principes. Het is een fundamentele keuze in ons waardesysteem wat de waarde van een dier is. We kunnen het eventueel afleiden uit andere waarden (ik vind bewustzijn van waarde, een aap heeft een zekere vorm van bewustzijn, dus een aap heeft waarde), maar volgens mij zijn de meeste waardesystemen redelijk coherent met verschillende dierenwaarden.

Overigens zijn ook de waarden die we aan "zwarten" toekennen, of aan mensen van exact 1.53 m. niet uit rationele principes af te leiden. Het gaat allemaal om subjectieve gevoelens van wat ongeveer gelijk is en wat bij elkaar hoort en wat niet.

Zelf vind ik dat er voldoende onderscheid is tussen mensen en dieren om een significant waardeverschil te rechtvaardigen. Bij koeien, varkens en schapen is dit genoeg om ze (met zo min mogelijk pijn) te fokken en op te eten en bij apen genoeg om hun leven en welzijn te beschermen. Bovendien is het beschermen van het voortbestaan van soorten te rechtvaardigen, omdat dit de wereld rijker en interessanter maakt.

• Rey Nemaattori
Dido schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:18:
offtopic:
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat moord zonder voorbedachte rade doodslag heette, je hebt dus dood door schuld, doodslag en moord. En pogingen daartoe, hoewel ik poging tot doodslag wat vaagjes blijf vinden.
Een poging tot doodslag is dus bijvoorbeeld als er bij een ordinaire café ruzie een van de vechtenden een mes trekt en de ander neer steekt zonder dat er sprake is van noodweer exces of overmacht("hij liep in mijn mes oid ") en de gestokene het overleefd. Je kunt met alle redelijkheid stellen dat iemand neersteken(hoewel de plaats en het aantal steken van belang zijn, in een ledemaat oid word het waarsch. zware mishandeling of een poging daartoe) een poging is om die persoon van het leven te beroven.
eamelink schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:11:
Klopt, moord impliceert voorbedachten rade. Als er geen voorbedachten rade is, is het doodslag. De verwarring komt wellicht door vertalingen uit het engels. Daar heb je murder one, of murder in the first degree, en dat staat gelijk aan moord. Murder two staat min of meer gelijk aan doodslag. De "murder in the second degree" wordt weleens vertaald als moord (murder) zonder voorbedachten rade (in the second degree), in plaats van gewoon doodslag :).
Op zich zou moord zonder voorbedachte rade iets kunnen zijn als willens en wetens gewapend met een knuppel, stekke of vuurwapen van huis gaan, en bij een conflict iemand om het leven brengen. Tenslotte is met wapens van huisgaan bijna een garantie deze te gebruiken(op den duur that is), in de praktijk valt het dan gewoon onder doodslag.
eamelink schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:11:
Als je van je collega hebt gehoord dat je vrouw vreemdgaat, je bedenkt dat je hem weleens uit het raam kan gooien om de boel op te ruimen, vervolgens naar huis gaat, wacht tot je gekreun hoort en vervolgens binnenstormt en de man het raam uit gooit dat hij wonderwel overleefd, dan is het geen poging tot doodslag maar poging tot moord. Er is immers weer voorbedachten rade.
Alleen wordt dit qua bewijslast heeeel moeilijk :+
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 08:26:
In zo'n maatschappij leven we toch al? Als jij je bedreigd voelt door die jongeren, maar je daar tegen optreden. Uiteraard in verhouding met de bedreiging. Volautomatische wapens horen daar niet bij, nog ze belagen met wat dan ook vanuit een zolderraan, want vanaf daar vormen ze geen directe bedreiging. Een paar ferme klappen uitdelen omdat men je de weg versperd en vastgrijpt mogen bijvoorbeeld wel...
Spheroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 14:20:
Ik moet zeggen dat ik het verbieden van jacht op mensapen en het verbieden van dierproeven op die beesten best redelijk vind klinken. Verder zijn er ook geen grote economische belangen mee gemoeid, het is geen hoofdingredient van het menselijk dieet. Alleen de bescherming van hun habitat wordt een probleem.

Uberhaupt moet ik zeggen dat ik het intuitief misschien een vreemde move vind, maar dat ik grote moeite heb om met steekhoudende argumenten tegen het verlenen van deze rechten op de proppen te komen.
Idd. Zo mag je ze niet gevangen houden zonder dat ze een misdaad hebben begaan. Maar als een gorilla mannetje een mensvermoord omdat die in zijn terrotorium liep, kun je die gorilla dan aansprakelijk houden voor moord :? Beseefen dat soort apen enorm abstracte begrippen als wetten en criminaliteit?
Spheroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 14:20:Dat is nogal een antropocentrische redenatie. Dat wij de natuur in meer of mindere mate naar onze hand kunnen zetten is mooi, maar niet eens zo uitzonderlijk. Zie bijvoorbeeld beverdammen of mieren schimmel culturen. Ook qua aantallen mensen zijn we helemaal niet zo'n succesvolle diersoort. Verder zijn we ook niet de meest voor de hand liggende soort om een mass extinction event te overleven.
Uiteraard, maar er zijn weinig hogere levensvormen die een mass extiction event overleven ;) Je kunt de mens niet afschrijven als superieur omdat hij geen meteoorinsalg overleeft. Geen enkel beest doet dat. Tenslotte zijn ze niet 'fit' voor dat soort snelle habitat veranderingen.

Als je een willekeurig dier pakt en je haalt het uit zijn habitat en plaatst het ergens anders is het binnen een dag of 2 dood. Haal je een mens uit zijn habitat en je plaatst hem ergens anders, heb je veel kans dat ie het, door vindingrijkheid overleeft. Tuurlijk zullen de meeste mensen het loodje leggen, maar statitisch gezien zullen meer mensen een habitats verandering overleven dan op specifieke habitats afgestemde dieren.

We blinken nergens in uit, (we kunnen niet hard rennen, hebben geen klauwen, geen tanden, zijn vrij zwak) maar we kunnen wel heel veel.
Spheroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 14:20:
Dat wij vrij intelligent zijn is ook mooi, maar het brengt ons biologisch gezien en een vrij precaire positie. Het is namelijk helemaal niet zo'n voor de hand liggende aanpassing, omdat er ook kosten en risico's aan verbonden zijn. Ik ben een keer de uitspraak tegengekomen: "Animals are under very strong selective pressures to remain as stupid as possible." Daar zit wat in, het is namelijk zo dat in de mens een vrouw haar kinderen niet als jager/verzamelaar alleen op kan voeden. Verder moeten die kinderen een heel lange jeugd doorlopen voordat ze genoeg voor zichzelf kunnen produceren en zich kunnen voortplanten. Een kind vergt dus een hoop investering, als hij volwassen wordt betaald die zich terug, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend.
In de huidige maatschappij ja. Tot voor 100-150 jaar terug werkten kinderen vanaf hun 8-9e jaar al, en verdienden ze zichzelf al vrij snel min of meer terug.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld primaten, zie je dat die, net als mensen, een vrij lang jeugd hebben.(ook iets van 10+ jaar oid, bij bijvoorbeeld chimpansees en gorilla's).Dat geldt ook voor olifanten, die net als mensen iets van 20 jaar nodig hebben. En we hebben allemaal iets gemeen: Geen natuurlijke vijanden, geen gevaarlijke habitat, dus we kunnen lange opgroei en opvoed tijden permitteren.

Dat een kind een grote investering is, moge duidelijk wezen, maar zonder gevaren is het vrijwel zeker dat zo'n kind blijft leven...

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
ik vind het eigenlijk een onzinnige discussie.
een geit vermoorden is niet toegestaan. dus ik veronderstel een koe ook niet.
maar iedereen eet rundvlees.
oftewel het is moreel wel toegestaan om dieren te doden voor voeding! zolang dit maar niet gezien wordt door het grote publiek.
op zich is dit geheel een natuurlijke beweging als je naar de kringloop kijkt.
waarom wordt dit niet als moord gezien door jullie? omdat je anders niets te eten krijgt?
schijnbaar is dus de enige toegestane reden voor moord eten. maar het vermoorden van een mens om op te eten is weer niet toegestaan terwijl er eigenlijk wel dezelfde regels voor staan

• Spheroid
Rey Nemaattori schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:40:
Idd. Zo mag je ze niet gevangen houden zonder dat ze een misdaad hebben begaan. Maar als een gorilla mannetje een mensvermoord omdat die in zijn terrotorium liep, kun je die gorilla dan aansprakelijk houden voor moord :? Beseffen dat soort apen enorm abstracte begrippen als wetten en criminaliteit?
Nee, ik vermoed dat de opstellers van dat soort petitities eigenlijk vooral het gedrag van ons mensen willen aanpassen. Wel hebben apen sociale gedragscodes met betrekking tot wenselijk en onwenselijk gedrag, die zou je kunnen zien als primitieve wetten/principes.
We blinken nergens in uit, (we kunnen niet hard rennen, hebben geen klauwen, geen tanden, zijn vrij zwak) maar we kunnen wel heel veel.
Een titel van een boek over de menselijke evolutie geeft de situatie goed weer, we zijn "Just another unique species."
In de huidige maatschappij ja. Tot voor 100-150 jaar terug werkten kinderen vanaf hun 8-9e jaar al, en verdienden ze zichzelf al vrij snel min of meer terug.
Bij jagers/verzamelaars is gemeten hoeveel energie een individu consumeert en opbrengt, hier zie je het door mij genoemde patroon. De arbeidsomstandigheden tijdens de industriele revolutie lijken me in deze minder representatief.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld primaten, zie je dat die, net als mensen, een vrij lang jeugd hebben.(ook iets van 10+ jaar oid, bij bijvoorbeeld chimpansees en gorilla's).Dat geldt ook voor olifanten, die net als mensen iets van 20 jaar nodig hebben. En we hebben allemaal iets gemeen: Geen natuurlijke vijanden, geen gevaarlijke habitat, dus we kunnen lange opgroei en opvoed tijden permitteren.
Tegenwoordig ja. Het lijkt erop dat dat vroeger niet het geval was. Zo is gesuggereerd voor Neanderthalers dat ze zo'n 10% sneller opgroeiden dan moderne mensen, waarschijnlijk door de hoge sterfte onder volwassenen. Bewijs voor de aanwezigheid van natuurlijke vijanden gedurende de menselijke evolutie zijn de grote hoeveelheden menselijke fossielen met knaagsporen van carnivoren erop. Dat we ons uiteindelijk onze lange jeugd kunnen permitteren spreekt voor zich, anders waren we uitgestorven. Echter het is niet noodzakelijkerwijs een voor de hand liggende oplossing.

Om weer ontopic te geraken. Stel dat er nog andere soorten hominiden zouden leven. Zouden zij kwalificeren voor mensenrechten? Tenslotte lijkt Homo floresiensis pas 12.000 jaar geleden door een ongelukkige vulkaanuitbarsting uitgestorven te zijn. Het is dus geen ondenkbaar scenario.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die laatste vraag is makkelijk te beantwoorden: tijdens de evolutie zal de drang naar leefgebied veel primairder zijn dan de ontwikkeling naar zoiets als rechtsspraak. Ergo, die andere soort was lang voordat men uberhaupt nadahct over wetten of recht uitgeroeid.

• Spheroid
Ecteinascidin schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:38:
Die laatste vraag is makkelijk te beantwoorden: tijdens de evolutie zal de drang naar leefgebied veel primairder zijn dan de ontwikkeling naar zoiets als rechtsspraak. Ergo, die andere soort was lang voordat men uberhaupt nadahct over wetten of recht uitgeroeid.
Soorten roeien elkaar niet expres uit, dus of men al nadacht over wetten of niet, die soort hoeft helemaal niet uitgeroeit te zijn. Verder kan het zo zijn dat verschillende soorten homininen verschillende niches hadden, waardoor er geen of minder competitie optradt. Dat is in het geval van Homo floresiensis best voor te stellen. Deze soort van een stuk kleiner dan de moderne mens en had volgens sommigen een meer aapachtige levenswijze. Tenslotte: Homo sapiens sapiens was al tienduizenden jaren in het gebied aanwezig zonder dat H. floresiensis uitstierf. Zijn uiteindelijke uitsterven had dus wsch. niets met de moderne mens te maken, anders was ie wel veel eerder uitgestorven.

Ook lijkt het erop dat op Java de klassieke Homo erectus het tot tenminste 27000 jaar geleden heeft uitgehouden, die heeft dan ook lang naast de moderne mens doorgeleefd.

Vandaar dat ik het wel interessant vind, filosofisch gezien, of we deze soorten als mensen of als dieren zouden berechten in onze huidige maatschappij.

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Spheroid schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 14:04:
[...]

Soorten roeien elkaar niet expres uit, dus of men al nadacht over wetten of niet, die soort hoeft helemaal niet uitgeroeit te zijn. Verder kan het zo zijn dat verschillende soorten homininen verschillende niches hadden, waardoor er geen of minder competitie optradt. Dat is in het geval van Homo floresiensis best voor te stellen. Deze soort van een stuk kleiner dan de moderne mens en had volgens sommigen een meer aapachtige levenswijze. Tenslotte: Homo sapiens sapiens was al tienduizenden jaren in het gebied aanwezig zonder dat H. floresiensis uitstierf. Zijn uiteindelijke uitsterven had dus wsch. niets met de moderne mens te maken, anders was ie wel veel eerder uitgestorven.

Ook lijkt het erop dat op Java de klassieke Homo erectus het tot tenminste 27000 jaar geleden heeft uitgehouden, die heeft dan ook lang naast de moderne mens doorgeleefd.

Vandaar dat ik het wel interessant vind, filosofisch gezien, of we deze soorten als mensen of als dieren zouden berechten in onze huidige maatschappij.
Ik denk dat je een dergelijke vraag redelijk kan beantwoorden als je kijkt naar het berechten kinderen, geestelijk gehandicapten. Mensen uit deze groepen zijn soms ook niet in staat om te handelen naar de geldende wetten. Rechtspraak gaat daarom dan ook heel anders om met hun (bijv. kinderen onder de 12 jaar mogen niet in een gevangenis worden opgesloten.)

Indien deze soorten nog geleefd hadden, zouden ze denk ik een aparte status hebben gekregen in het wetboek. (UIteraard niet in elke maatschappij).
Ze zouden mogelijk standaard als ontoerekeningsvatbaar worden beschouwd.

(Ik neem even aan dat de homo erectus en homo florensiensis een stuk minder intelligent zijn dan mensen, maar wel een stuk slimmer zijn dan de huidige mensapen)

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 02-12-2005 15:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

@Spheroid,
Toen de mens eenmaal ehct begon te verspreiden en zo 50k jaar BC de nieuwe werelden begon te ontdekken had deze al aardig geoefend met jagen in Afrika. Die nieuwe technieken namen ze mee naar de rest van de wereld en de beesten op de rest kenden dus de mensen niet. Wat je ziet is massale uitsterving van alles wat loopt en beweegt. Alle diersoorten waarbij 'mammoet' in de naam voorkomt bijvoorbeeld, maar dus ook paarden in Amerika en ei'k al het spul groter als een Koala-beer in Australie (kangoeroe uitgezonderd, die's schuw). In het kader van die enorme massale uitsterving kan ik mij niet voorstellen dat onze voorvaderen voor enige competatieve mensaap een uitzondering zou maken. En het is niet zo dat die voorvaderen onderling elkaar niet lastig vielen of zo.

• Spheroid
Ecteinascidin schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 15:28:
@Spheroid,
Toen de mens eenmaal ehct begon te verspreiden en zo 50k jaar BC de nieuwe werelden begon te ontdekken had deze al aardig geoefend met jagen in Afrika. Die nieuwe technieken namen ze mee naar de rest van de wereld en de beesten op de rest kenden dus de mensen niet. Wat je ziet is massale uitsterving van alles wat loopt en beweegt. Alle diersoorten waarbij 'mammoet' in de naam voorkomt bijvoorbeeld, maar dus ook paarden in Amerika en ei'k al het spul groter als een Koala-beer in Australie (kangoeroe uitgezonderd, die's schuw). In het kader van die enorme massale uitsterving kan ik mij niet voorstellen dat onze voorvaderen voor enige competatieve mensaap een uitzondering zou maken. En het is niet zo dat die voorvaderen onderling elkaar niet lastig vielen of zo.
Dat is idd. een theorie. Daar zijn een aantal dingen tegenin te brengen.

Ten eerste is er weinig reden om aan te nemen dat Neanderthalers minder goede jagers waren dan moderne mensen. Dan had dat uitsterven al eerder moeten gebeuren.

Ten tweede is het zo dat er mensen zijn die betwijfelen of de mens daadwerkelijk verantwoordelijk was voor het uitsterven van veel van die megafauna. (Zie bijv. de Aziatische megafauna (lees olifanten, neushoorns, orang oetan) die het ook overleefd heeft). De andere hypothese is dat het uitsterven van de meganfauna is veroorzaakt door een combinatie van factoren, waarvan de belangrijkste de grillige laatste fase van de vorige ijstijd was.

Hiervoor spreekt het heel lang overleven in bepaalde gebieden van bijvoorbeeld mammoet en reuzenhert, tot 7700 jaar geleden voor het reuzenhert en mammoet tot ongeveer 2-3 duizend voor christus.

Pagina: 1