[Dell geheugenuitbreiding] extra geheugen incompatible?

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
We hebben hier een Dell Dimension 2400 staan:

2,4Ghz Celeron
256MB RAM PC2700 @ 266Mhz (133Mhz) (aan één kant chips, waarschijnlijk 32x8, want er zitten 8 chippies op. Everest geeft aan 1 Rank, 4 Banks, Micron chips)
Onboard graka
1x 80GB

Ik had daar de volgende producten voor besteld:
1x 160GB
512MB PC3200 (512Mx8, V-Data (OEM gekocht))

De nieuwe hardeschijf heb ik na veel gedoe aan de praat gekregen en doet het nu dan ook feilloos, alleen het geheugen wil niet meewerken. Als ik het reepje alleen er in doe, gaat de computer piepen en start ie niet op (beide banken). Icm. met het oude geheugen start ie wel op, maar ziet ie nog steeds maar 256MB (het oude geheugen dus, omwisselen van banken heeft ook hier geen zin). Nu wil ik dit geheugen dus ruilen voor 1x 256MB als dit kan. Maar mijn vraag is dus welk geheugen er mogelijk gaat werken en of er toch nog de mogelijkheid is 1x256MB en 1x512MB te draaien.

Dus welk geheugen gaat het hier dan wel in doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk hiervoor in de QVL van je moederbord. Mogelijk kan je mobo niet overweg met de chips die erop zitten. En of je dan 256MB of 512MB hebt maakt niets uit, als je mobo niet met die chips werkt dan houdt het al heel snel op.

• The__Virus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Memory

Architecture
 DDR SDRAM 

Memory connectors
 two

Memory capacities
 128-, 256-, or 512-MB

Minimum memory
 128 MB shared DDR SDRAM

NOTE: Between 32 and 64 MB of system memory may be allocated to support graphics, depending on system memory size and other factors.

Maximum memory
 1 GB

Memory type
 PC2100 (266-MHz) or PC2700 (333-MHz) DDR SDRAM (non-ECC)

Dit staat op de site van Dell (online manual). Hier kan ik dus ook weinig mee. Want PC3200 hoort zich toch gewoon terug te klokken naar PC2700 of in dit geval PC2100?

Kan het geheugen ook stuk zijn?

Er staat op de site van Dell geen QVL :(.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 26-11-2005 18:27 ]

• The__Virus
Foutje, moest editten.

[ Voor 100% gewijzigd door The__Virus op 26-11-2005 18:25 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ga eens naar www.sallandautomatisering.nl kijk onder het kopje Pc onderdelen >> geheugen, daar staan twee geheugen configurators. Ik heb die van Dane-elec gebruikt, je kunt precies aangeven wat voor Dell Pc je hebt en dan geeft de configurator precies weer welke modullen van Dane-Elec geschikt zijn. Zo heb ik ook geheugen voor mijn Dell laptopje gekocht, wat uitstekend werkt. Bovendien is dit een stuk goedkoper dan bij Dell zelf geheugen te bestellen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
En dat werkt gewoon gegarandeerd dan? Ik heb namelijk bij Azerty besteld en zou ik het dan kunnen ruilen voor Dane-Elec (dat hebben zij ook in hun asortiment)?

Dane-Elec configurator pakt hem trouwens niet goed. Hij kijkt naar een andere computer, die dezelfde typeaanduiding heeft (dimension 2400). Die van Kingston doet het wel goed. Maar doen andere latjes van dat merk van dezelfde grootte het er dan niet in?

En als ik gewoon een 256MB reepje koop met dezelfde specs, dan zal het toch wel gewoon werken?

[ Voor 57% gewijzigd door The__Virus op 26-11-2005 18:59 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat heb je wel meer met merk systemen. In principe zou elke modulle, die gelijk is aan de specificaties die fabrikant opgeeft, moeten voldoen, maar helaas blijkt de praktijk wel eens anders te zijn.

Ik raad je aan om één van de modulen te kiezen die de configurators aangeven, deze zal gegarandeerd gaan werken. (De fabrikant van de betreffende module gegarandeerd het)

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 26-11-2005 19:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The__Virus schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:05:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[...]

Memory connectors
 two

Memory capacities
 128-, 256-, or 512-MB

[...] 

Maximum memory
 1 GB

Memory type
 PC2100 (266-MHz) or PC2700 (333-MHz) DDR SDRAM (non-ECC)

Dit staat op de site van Dell (online manual). Hier kan ik dus ook weinig mee.
Onterecht. Hier kun je veel mee :o

Wat weet je? 2 DIMMs, max 1GB, max 512MB/DIMM

Dus vertaal dat even naar de chips erop: op een DIMM kunnen max (stacked etc. buiten beschouwing latende) 16 chips zitten. 512MB/16=32MB=256Mb per chip max dus.

Als je een 512MB DIMM wilt gebruiken moet het dus 16 chips van 256Mb hebben :o

Jij meldt nergens hoeveel chips er op die DIMM van je zeiiten, maar als dat bijvoorbeeld 8 chips zijn, weet je gelijk waarom het niet werkt.

Ander potentieel punt die je niet direct uit de specs kunt halen maar wel erdoor te verwachten zijn. Dit geval heeft Dell kennende hoogstwaarschijnlijk een Intel chipset. Het heeft integrated VGA en single channel DDR-SDRAM op 166MHz. Dat wijst heel erg richting de i845G chipset. Die slikt (evenals de meeste Intel chipsets) alleen chips met 8 of 16 datalijnen. Als er wel 16 chips op dat reepje zitten kan het zijn dat ze maar 4 datalijnen elk hebben (64Mx4 chips). Dat gaat dus ook niet werken.
Want PC3200 hoort zich toch gewoon terug te klokken naar PC2700 of in dit geval PC2100?
De PC3200 klokt zich niet terug, omdat het geheugen helemaal niets klokt :o

De geheugenbusclock wordt enkel en alleen door het moederbord gegenereerd. Het is een grote misvatting om te denken dat de RAM daar zelf iets mee doet. Het moederbord stuurt het geheugen gewoon op de ingestelde snelheid (vermoedelijk 166MHz) aan.
Kan het geheugen ook stuk zijn?
Kan, maar onwaarschijnlijk
Er staat op de site van Dell geen QVL :(.
Nee, maar je kunt er wel zelf een gedeeltelijke uit trekken. Zoek op wat voor Dell partnummers de geheugenupgrades hebben. Ga daarop Googlen. Vaak vind je een vermelding van de originele vendor (Kingston etc.) bij met een productnummer. Daar kun je dan weer reepjes+chiptypes uithalen. Het is een beetje omslachtig, maar is prima te doen als het (zoals nu) relevant is :)
_Dune_ schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 19:21:
Dat heb je wel meer met merk systemen. In principe zou elke modulle, die gelijk is aan de specificaties die fabrikant opgeeft, moeten voldoen, maar helaas blijkt de praktijk wel eens anders te zijn.
Onwaar. 'Merk'systemen bestaan net zo goed uit een samengeraapt stelletje onderdelen als wat je zelf los koopt. Dell gebruikt bijvoorbeeld meestal licht aangepaste Intel OEM borden. Wat op het vergelijkbare Intel bord werkt zal waarschijnlijk ook hierop werken. En dat is niet kieskeuriger dan willekeurig welk ander bord.

Enige reden dat je veel meer problemen hoort is simpel en alleen dat de soort mensen die kant-en-klare systemen kopen niet bepaald de mensen zijn die van tevoren opzoeken welke chipset erin zit en welke geheugenchips/repen daarmee compatibel zijn. Zie dit topic als voorbeeld daarvan :o
Ik raad je aan om één van de modulen te kiezen die de configurators aangeven, deze zal gegarandeerd gaan werken. (De fabrikant van de betreffende module gegarandeerd het)
Tja, kan, maar met een 'oh, ik gebruik maar de configurator'-houding mag je jezelf niet bepaald een tweaker noemen. Er is NIETS mysterieus aan kant-en-klare systemen, exact dezelfde regels gelden ervoor als bij andere systemen :z

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 26-11-2005 20:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

• The__Virus
Zoals je kon zien in de TS was het dus 8x 512MB. Daarom zal het niet werken (het zijn dus 8 chips van 512Mb elk). Dus als ik een geheugenreepje koop met dubbelzijdig chips, dan zou het al moeten werken? En dat van dat terugklokken, je begrijpt wat ik bedoel ;). Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg, weet nu iig wat er in kan. Die 256MB heeft ook 8 chips, maar die zijn dus van lagere capaciteit, de maximale dus. Dus nu gewoon een dubbelzijdig bedekt reepje vinden, dan moet het klaar zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The__Virus schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 22:18:
Zoals je kon zien in de TS was het dus 8x 512MB.
Allereerst zegt 512Mx8 niets, het is geen officiele aanduiding, dus had ik dat er niet uit kunnen halen. Ten tweede is 8x512MB niet minder dan 4TB 4GB :o - let op je hoofdletters anders gaat het vooral bij deze materie gruwelijk mis.
Daarom zal het niet werken (het zijn dus 8 chips van 512Mb elk).
Als de specs van Dell kloppen, dan is dat de reden ja. Voortaan dat soort specs dus niet zo snel afwimpelen :o
Dus als ik een geheugenreepje koop met dubbelzijdig chips, dan zou het al moeten werken?
Dubbelzijdige chips :? Ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen...

Je hebt een dubbelzijdige reep nodig (en die dubbelzijdigheid gaat over organisatie van datalijnen, 128 stuks dus, het zegt niets over of er echt aan beide kanten van de DIMM chips zitten) met doodgewone 32Mx8 chips. Die werken per slot van rekening op je huidige DIMM ook al.
En dat van dat terugklokken, je begrijpt wat ik bedoel ;).
Ik kan je volgen, maar dat is alleen omdat het hier gelukkig een erg rechttoe-rechtaan situatie betreft. Als het ingewikkelder was geweest zaten we waarschijnlijk volledig langs elkaar heen te praten. Wees nauwkeurig, sowieso altijd een goede gewoonte :7
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg, weet nu iig wat er in kan. Die 256MB heeft ook 8 chips, maar die zijn dus van lagere capaciteit, de maximale dus. Dus nu gewoon een dubbelzijdig bedekt reepje vinden, dan moet het klaar zijn.
Yup, een dubbelzijdige met 16 stuks 32Mx8 chips. Let op dat een reep met 16 stuks 64Mx4 dus niet gaat werken (en bovendien is het enkelzijdig want maar 64 datalijnen, ook al zitten aan beide kanten chips).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:41:
[...]

Allereerst zegt 512Mx8 niets, het is geen officiele aanduiding, dus had ik dat er niet uit kunnen halen. Ten tweede is 8x512MB niet minder dan 4TB :o - let op je hoofdletters anders gaat het vooral bij deze materie gruwelijk mis.
Bij mij is 8x 512MegaByte nog steeds 'maar' 4 GigaByte, bij lange na niet 4 TerraByte dus! :?
B)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dion_b schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 19:59:
[...]
Onwaar. 'Merk'systemen bestaan net zo goed uit een samengeraapt stelletje onderdelen als wat je zelf los koopt. Dell gebruikt bijvoorbeeld meestal licht aangepaste Intel OEM borden. Wat op het vergelijkbare Intel bord werkt zal waarschijnlijk ook hierop werken. En dat is niet kieskeuriger dan willekeurig welk ander bord.

Enige reden dat je veel meer problemen hoort is simpel en alleen dat de soort mensen die kant-en-klare systemen kopen niet bepaald de mensen zijn die van tevoren opzoeken welke chipset erin zit en welke geheugenchips/repen daarmee compatibel zijn. Zie dit topic als voorbeeld daarvan
mmmmm, dit is inderdaad waar ja en het tweede punt kan ik mij iets bij voorstellen.

• The__Virus
dion_b schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 23:41:

[...]
Dubbelzijdige chips :? Ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen...
Ik had het dus over een geheugenreep met dubbelzijdig chips, dus chips aan beide kanten. Beetje gebrekkig Nederlands. En van dat 512MB wat Mb moest wezen, was een tikfout ;).
Yup, een dubbelzijdige met 16 stuks 32Mx8 chips. Let op dat een reep met 16 stuks 64Mx4 dus niet gaat werken (en bovendien is het enkelzijdig want maar 64 datalijnen, ook al zitten aan beide kanten chips).
Dus 64Mx64 gaat niet werken? Dan moet ik dus echt opzoek naar 32Mx128 (zoals het vaak op websites wordt aangegeven, 32Mx8x16chips)? Bestaan die wel?

Voldoet deze reep dan?
http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=19

Ik ga wel gewoon voor een 32Mx8 256MB module. Hoop dat ze hem willen omruilen...

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 27-11-2005 09:54 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The__Virus schreef op zondag 27 november 2005 @ 09:39:
[...]

Ik had het dus over een geheugenreep met dubbelzijdig chips, dus chips aan beide kanten. Beetje gebrekkig Nederlands. En van dat 512MB wat Mb moest wezen, was een tikfout ;).

[...]

Dus 64Mx64 gaat niet werken? Dan moet ik dus echt opzoek naar 32Mx128 (zoals het vaak op websites wordt aangegeven, 32Mx8x16chips)? Bestaan die wel?
64Mx64 zegt helemaal niets, evenmin als je 512Mx8. Maar 32Mx8 met 16 chips gaat wel lukken ja.
Perfect :)
Ik ga wel gewoon voor een 32Mx8 256MB module. Hoop dat ze hem willen omruilen...
Hoezo? Dat zijn exact dezelfde chips als op die 512MB module, als de 256MB werkt, werkt de 512MB ook :o

Oslik blyat! Oslik!

• The__Virus
Ja maar die modules zijn wel een stuk duurder en ik doe het voor kennissen van ons. En aangezien die 256MB iets goedkoper is als die 512MB die we nu hebben, is dat misschien wat eerlijker dan opeens een veel duurdere te nemen. Maar ik denk dat ik het geheugen gewoon terugstuur en het geld terug laat storten (7 dagen bedenktijd ;)) en dan koop ik hier lokaal wel iets. Mocht het dan foutgaan, heb je niet iedere keer verzendkosten.
Pagina: 1