Ik heb hier sinds kort twee vrijwel identieke machines (specs: Via Epia M10000, 256MB geheugen, 80GB harddisk, de ene 2.5inch en de andere 3.5inch. Verder alles on-board van het moederbord gebruikt).
De ene machine ('A') staat als server 24/7 in de meterkast z'n werk te doen:
Debian Sarge, kernel 2.6 - Webserver, mailserver, downloaden (mldonkey), ssh, samba.
Die andere machine ('B') zou ik als standby machine willen gaan gebruiken. Hij moet dan eens per week of zo aangezet worden (wake-on-lan, werkt!) en dan zichzelf synchroniseren met de 24/7 draaiende 'A' machine. Ik ben er nog niet helemaal uit wat hier de beste aanpak is.
Ik wil dit topic eigenlijk gebruiken om uit te leggen wat ik van plan ben en hopelijk de nodige tips te krijgen over hoe ik sommige dingen handig aan kan pakken.
Ideaal zou een exacte mirror van de twee harddisken zijn, maar dat lijkt mij moeilijk te verwezenlijken. Ik ben al op het punt aangekomen dat de twee machines verschillende IP-adressen nodig hebben, dus daarin krijg je al een verschil tussen de installaties.
Wat moet er dus zoal gebeuren:
Zijn er hier mensen met ervaring met zo'n project? Tips? Mis ik hierboven nog iets essentieels? Met name voor het eerste punt (apt-get syncen) kan ik wel wat tips gebruiken...
De ene machine ('A') staat als server 24/7 in de meterkast z'n werk te doen:
Debian Sarge, kernel 2.6 - Webserver, mailserver, downloaden (mldonkey), ssh, samba.
Die andere machine ('B') zou ik als standby machine willen gaan gebruiken. Hij moet dan eens per week of zo aangezet worden (wake-on-lan, werkt!) en dan zichzelf synchroniseren met de 24/7 draaiende 'A' machine. Ik ben er nog niet helemaal uit wat hier de beste aanpak is.
Ik wil dit topic eigenlijk gebruiken om uit te leggen wat ik van plan ben en hopelijk de nodige tips te krijgen over hoe ik sommige dingen handig aan kan pakken.
Ideaal zou een exacte mirror van de twee harddisken zijn, maar dat lijkt mij moeilijk te verwezenlijken. Ik ben al op het punt aangekomen dat de twee machines verschillende IP-adressen nodig hebben, dus daarin krijg je al een verschil tussen de installaties.
Wat moet er dus zoal gebeuren:
- packages synchroniseren. Op de een of andere manier moet ik op machine 'A' een lijst krijgen met geinstalleerde packages ('dpkg -l' doet wel zo iets) en op machine 'B' die lijst laten installeren. Hoe kan ik dan de gede-installeerde packages op 'B' ook gede-installeerd krijgen? Ik kan wel wat verzinnen door wat awk-scripts te maken, maar is hier ook al een simpele oplossing voor?
- Enkele systeemdirectories syncen. /usr, /etc, /lib, /var, /opt, /boot, /bin, /sys en /root bijvoorbeeld (met in /etc uitkijken dat ik bestanden met IP-nummer van de server niet overneem). /proc en /dev waarschijnlijk niet.
- Userdirectories syncen. Is mooi meteen m'n IMAP mailfolder gebackupd. Waarschijnlijk ga ik de directories van de webserver en downloadserver niet of gedeeltelijk syncen, is nogal veel data met erg weinig waarde voor mij.
Zijn er hier mensen met ervaring met zo'n project? Tips? Mis ik hierboven nog iets essentieels? Met name voor het eerste punt (apt-get syncen) kan ik wel wat tips gebruiken...