[PHP] Automatische online back-up.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Na wat zoeken met google en hier op GoT, vond ik niets bruikbaars. Ik wil een site automatisch een backup laten mailen naar een email (gmail) account, voor het geval de server zou crashen (de webhosting is niet 100% betrouwbaar... zoals bij de meeste goedkopere hosting services).

Nu weet ik dat iedereen hiervoor een cronjob zou aanraden, maar de desbetreffende hosting service biedt dit niet aan. Een tijdelijke oplossing: het syncen dmv SyncBackSE naar een lokale kopie, maar dit duurt EEUWEN omdat de site een flatfile system gebruikt ipv een database.

Nu zou ik dus een php scriptje nodig hebben dat een backup (zip/tgz/eender) maakt van vooraf ingestelde dirs en dit archief (archieven) vervolgens doormailt. Multi-volume archives zijn een vereiste.

Alle informatie is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je precies backuppen? Alleen je files en je mappenstructuur? Of tevens data uit een database? In dat laatste geval zijn er genoeg oplossingen te vinden, of zelf te maken.

Als je je files op wilt slaan (in eerste instantie; ik zou niet weten waarom?? Je hebt ze er toch zelf opgezet neem ik aan?) kun je het beste zelf iets maken lijkt me. Als je geen gebruik kunt maken van cronjobs, dan kun je bijvoorbeeld een functie maken die contoleert of het nodig is om een backup te maken en als dit zo is, hij dit daadwerkelijk doet. Deze functie plaats je bijvoorbeeld in je index zodat bij elke visit van een bezoeker gekeken wordt of er gebackupt moet worden. Als het proces te lang duurt - en je de bezoeker hier niet lastig mee wilt vallen - zul je een andere oplossing moeten zoeken.

Over het werken met files is genoeg te vinden op php.net, maar ik kan me voorstellen dat je als je zelf een functie maakt je eerst aangeeft welke mappen doorzocht moeten worden en vervolgens ga je al deze bestanden inlezen en in bijvoorbeeld een zip bestandje ergens naar toe mailen. Het is allemaal mogelijk.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:40
wanneer moet dat php scriptje dan gaan draaien?
laat anders op een andere machine (waar je wel cronjobs kan laten draaien) een scriptje draaien dat met ftp/scp die bestanden download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
http://www.smiledsoft.com/demos/phpzip/index.shtml
Check dat maar eens om zipjes eenvoudig te maken en te vullen.

Ik zou iig in die backup alleen de gewijzigde files opstuurt, anders heb je de hele tijd dikke overhead.

edit:
wanneer moet dat php scriptje dan gaan draaien?
gewoon? je zet in een bestand de laatste backup datum en kijkt of er al bijv. een week voorbij is of niet. Het enige is dan dat ie alleen backups maakt wanneer er bezoekers zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door flashin op 26-11-2005 16:27 ]