Toon posts:

[XP] Xp geeft zwart scherm maar start wel op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende,
ik had in mijn pc een ATI Radeon 9200 zitten. Het rare was dat hij al meer dan een half jaar als je de pc opstarte op mijn monitor OUT OF Range gaf. Mijn monitor is een TFT Hansol H750. Als ik de Svideo op de tv aansloot kon ik wel op de tv alles zien. Zodra welcom bij windows kwam, sprong hij over op de monitor en kon ik gewoon werken.
Nou had ik er een beetje genoeg van en had ik me een ATI Radeon 9550 gekocht. Perfect. ik sloot de kaart aan op mijn monitor kwam voor het eerst na half jaar weer eens mijn bios scherm. Alles ging goed totdat ik in windows de drivers instaleerde en de resolutie aanpaste tot 1024*786. Kreeg een blauw scherm met IRQ_not_even_or_less. Heel vaag. Ik mijn pc gereset, en ja hoor OUT OF range.
Het probleem is dat ik nu ook out of range krijg als windows opstart. Ik hoor het wel nog via de boxen opstarten. Maar ik zie gewoon zwart. Dus ik proberen via veilige modus op te starten. Precies het zelfde probleem. Oude kaart er weer terug in... ook Out of Range.

Ben al half jaar op zoek naar dat out of range probleem.
Kan iemand mijn anders stap voor stap beschrijven hoe ik als blinde mijn refresh rate kan aanpassen.
Dus
- rechtermuis
- pijl omhoog, enter.
Hierana weet ik het niet meer

alvast bedankt

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Beweeg je muis naar een plek waar je zeker weet dat er geen icoontjes staan (dus bij mij zal het helemaal naar rechts zijn)

Simpele methode (enkel resolutie aanpassen):
-rechtermuis
-pijl omhoog
-enter
-4x tab (kom je in instellingentabs)
-4x pijl naar rechts (kom je in de instellingen voor beeldscherm tab)
-tab (ga je naar de schuifbalk voor de resolutie)
-pijl paar keer naar links (zet je de resolutie lager)
-enter

Moeilijke methode, maar bij jou kan het anders zijn omdat ik slechts een on-board video heb:
-RMK, pijl omhoog, enter, 4x tab, 4x rechts,
-4x tab (kom je op knop 'geavanceerd')
-enter
-5x tab
-2x rechts (kom je in beeldscherm tabblad)
-2x tab (kom je in frequentielijst)
-pijl paar keer omhoog (kom je op een lagere frequentie)
-enter

Als het goed gaat krijg je nu een andere verversingsfrequentie, ik heb nu iig hoofdpijn van mijn 60Hz op een CRT ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 26-11-2005 14:04 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

In je boot.ini /basevideo toepassen een optie ?

/BASEVIDEO Forces the use of standard VGA drivers.

Vind het wel raar dat het ook in safe mode het geval is :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas,
het helpt allemaal niet. Het scherm blijft op Out Of Range staan.
Ik heb gelukkig nog een windows2000 partitie die het wel doet. Maar de XP partitie krijg ik niet op het scherm.

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Je geeft niet aan of het probleem ook na een schone install blijft bestaan? Het kan helemaal geen kwaad af en toe eens de moeite te nemen om alles vers erop te zetten.

iR Profiel

Verwijderd

Wat ik nergens ziet staan dus vraag ik het maar even.

Kan je niet gewoon op je monitor de instellingen van schermgrootte veranderen dus in dit geval kleiner maken . Normaal gesproken kan je een monitor per resolutie afstellen op een bepaalde schermgrootte.

Verwijderd

via F8 vgamodus kiezen voor XP krijg je dan wel beeld ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in dat half jaar al meerdere keren een schone install gedaan. Helaas blijft dit geval hetzelfde.
Ik heb net geprobeerd om de vga modus op te starten. Beeld blijft op OUT of Range staan.

Ik heb toevallig nog een oude geforce kaart gevonden. En ja ik krijg de bios wel weer op mijn monitor te zien. Totdat windows geladen wordt, dan springt hij op zwart en zie ik niks meer. ik kan dan wel in het menu van mijn monitor komen. Als ik dan op mijn monitor kijk op welke resolutie hij staat, staat er 640*480 59,6 Hz. Oja, ik heb ook geprobeerd in de veilige modus te komen met die geforce kaart. Ik zie een blinkende cursor links boven. Voor de rest doet hij helemaal niks....

Verwijderd

Kan die monitor dan niet auto syncen of zo iets.

In vindt het erg vreemd en het lijkt me dat die monitor niet goed is.
Als je nu in windows opgestart bent en met welke resolutie is dat ??
kan je dan niet je monitor op zijn kleinst afstellen en dan kijken wat er gebeurt als je reset.

Lijkt me dat als ie op zijn kleinst staat hij niet meer out of range kan staan.
Pagina: 1