A/V Receiver vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Omdat de berg audio en video apparatuur hier maar blijft groeien en ik het moe ben om constant kabels te wisselen ga ik maar eens een receiver kopen. Alleen heb ik nog nooit zo'n ding gehad, en vroeg me af of sommige dingen wel mogelijk zijn.

Om even te verduidelijken even een lijstje van alles wat moet aangesloten worden.

Video en Audio In:
Standalone DVD Speler
Gamecube

Video In:
Video Out van PC 1 (games)
Video Out van PC 2 (tv tuner en HTPC)

Video Out:
Beamer
Video In van PC 1 (om bv. gamecube beelden naar men pc te sturen)

Audio Out:
5.1 speakersetje (bedoeld voor bij de beamer)
2.1 setje (bedoeld voor bij de PC)

Ik neem aan dat er geen reciever bestaat waar je 2 audio sets kan op aansluiten. Ik zal het 2.1 setje dan ook aan rechtstreeks mijn pc laten hangen. Als ik hier een splittertje tussenzet kan ik dus mijn PC geluid zowel op men 5.1 als 2.1 laten horen.

Waarom 2 audio sets?
Tijdens het gamen kijk ik wel wat TV en heb daar natuurlijk graag wat achtergrond geluid bij.

Ik vroeg me nu dus af of je met een receiver meerdere "outs" kan aansluiten en hier makkelijk kan tussen selecteren. Ik wil dus met één kabel naar men beamer en één kabel naar de video in van men pc. Ik wil dus makkelijk kunnen switchen tussen inputs (dit kan elke receiver wel) maar ook de outputs (en dat heb ik nog niet gezien).

Iemand die me wat meer uitleg kan geven en eventueel ook iets aanbevelen? Ik had mijn oog al laten valeln op een PIONEER Audio/Video tuner/versterker 7.1 VSX-915-K

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb een NAD A/V preamp gehad en momenteel een Arcam A/V preamp waarmee je een tweede set kunt aansturen. Dat wordt dan een 2e 'zone' genoemd. Of hetzelfde geintje ook bij receivers (dus met ingebouwde eindversterkers) wordt toegepast weet ik niet, maar ik denk dat er best receivers zijn die dubbele pre-outs hebben die apart aangestuurd kunnen worden. Het hangt ook een beetje van je budgets af.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:15:
Ik heb een NAD A/V preamp gehad en momenteel een Arcam A/V preamp waarmee je een tweede set kunt aansturen. Dat wordt dan een 2e 'zone' genoemd. Of hetzelfde geintje ook bij receivers (dus met ingebouwde eindversterkers) wordt toegepast weet ik niet, maar ik denk dat er best receivers zijn die dubbele pre-outs hebben die apart aangestuurd kunnen worden. Het hangt ook een beetje van je budgets af.
Budget is 400 Euro max voor liefst een 7.1 receiver. Meerdere audio out hoeft ook niet echt per sé. Alleen zie je op de achterkant wel 10x een video out. Ik vraag me dan ook wat nut dit heeft als je niet meerdere "outs" zou kunnen hebben :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Waar je op moet letten is dat je een receiver neemt die intern de videosignalen kan converteren. Dus als je een s-video source hebt, dat ie die ook laat zien op de component video output. Lang niet alle receivers kunnen dat (mijn Yamaha RX-v1400 kan het, maar die was iets van €800,- ofzo). Anders moet je allemaal extra kabels gaan trekken (duur en onhandig) en moet je zowel op de receiver als op de display van source wisselen -> heel onhandig!

Aparte pre outs, sja, dan moet je een receiver hebben met een 2e zone. Maar die zijn duur over het algemeen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:31
Mijn Denon AVR1906 7.1 receiver heeft een zone-2 uitgang en kan ook video-conversie doen. In elk geval video->S-video en S-video->video. D'r zitten ook component in/uitgangen op, de handleiding is alleen niet duidelijk of er ook S-video->component geconverteerd kan worden.

Ik heb 'm gekocht voor 420 euro, on-line is 'ie ondertussen ook al goedkoper te vinden.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:52:
Waar je op moet letten is dat je een receiver neemt die intern de videosignalen kan converteren. Dus als je een s-video source hebt, dat ie die ook laat zien op de component video output. Lang niet alle receivers kunnen dat (mijn Yamaha RX-v1400 kan het, maar die was iets van €800,- ofzo). Anders moet je allemaal extra kabels gaan trekken (duur en onhandig) en moet je zowel op de receiver als op de display van source wisselen -> heel onhandig!

Aparte pre outs, sja, dan moet je een receiver hebben met een 2e zone. Maar die zijn duur over het algemeen.
Hoe word dit aangegeven als je bij de specs kijkt? "Video upsamplingé ofzo?
Wat geeft nu weer de beste beeldkwaliteit? Mijn beamer ondersteunt:
PC: Analog RGB:D-sub 15 pin x 1(shared)
A/V: Component Video:D-sub 15 pin x 1(shared)
S-Video:Mini Din 4 pin x 1
Composite Video:RCA x 1

• Jag

Jag

Ow god, moeilijk. Die projector heeft een gesharede connector voor VGA en component video. Een VGA signaal op native panel resolutie geeft het beste beeld, maar dit moet je vanaf een pc doen dus dat zal wel niet gaan in jouw geval (kan je ook niet via je receiver laten lopen). Maar component video is ook heel goed. S-video is best ok, maar wat softer dan component video. Composite video moet je niet gebruiken, is gewoon niet mooi. En wat je trouwens al ook echt niet moet doen, is via je tv out video naar je projector sturen. Als je een pc als bron gebruikt, altijd VGA of DVI. TV outs van pc zijn al nauwlijks goed genoeg (en sommigen gewoon echt niet goed genoeg) om een CRT tv van beeld te voorzien, voor projectie moet je het al helemaal niet gebruiken.

Samenvatting: van goed naar slecht

DVI - VGA - component video - RGB - s-video - composite video

En tv outs zijn alleen maar voor tv's :).
WhiteDog schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 14:42:
[...]

Geen idee eigenlijk, ik denk dat je het het beste voor de zekerheid kan opzoeken in de handleiding.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 14:42:
Ik zie het meestal als 'video upconversion' vermeld staan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 15:51:
Ow god, moeilijk. Die projector heeft een gesharede connector voor VGA en component video. Een VGA signaal op native panel resolutie geeft het beste beeld, maar dit moet je vanaf een pc doen dus dat zal wel niet gaan in jouw geval (kan je ook niet via je receiver laten lopen). Maar component video is ook heel goed. S-video is best ok, maar wat softer dan component video. Composite video moet je niet gebruiken, is gewoon niet mooi. En wat je trouwens al ook echt niet moet doen, is via je tv out video naar je projector sturen. Als je een pc als bron gebruikt, altijd VGA of DVI. TV outs van pc zijn al nauwlijks goed genoeg (en sommigen gewoon echt niet goed genoeg) om een CRT tv van beeld te voorzien, voor projectie moet je het al helemaal niet gebruiken.

Samenvatting: van goed naar slecht

DVI - VGA - component video - RGB - s-video - composite video

En tv outs zijn alleen maar voor tv's :).

[...]
Geen idee eigenlijk, ik denk dat je het het beste voor de zekerheid kan opzoeken in de handleiding.
in PC 1 zit een X800 waarvan beide DVI's reeds in gebruik zijn (dual monitor). Voor TV Out zit er een zo'n box bij die wel component ondersteunt.
Afbeeldingslocatie: http://msicomputer.co.uk/Images/products/ProductImages/Accessories/86_ati_hdtv-vivo.gif

En als ik nu is van de reiever naar de beamer ga met deze kabel?
Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:PUdlcZsDlxcJ:http://www.16nine.com/images/content/Dsub-H15_component.jpg

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:02:
in PC 1 zit een X800 waarvan beide DVI's reeds in gebruik zijn (dual monitor). Voor TV Out zit er een zo'n box bij die wel component ondersteunt.
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat moet werken ja. Ik heb bij m'n TV ook zo'n component cinch naar VGA kabel :)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb men oog ondertussen laten vallen op de YAMAHA A/V tuner/versterker 7.1 RX-V657T

Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.ca/av/Images/receivers/RXV657/rear.jpg

Uit de manual:
Video signal conversion (Composite video <> S-video -> Component video) capability for monitor out

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat ook een mooie receiver is:
Marantz sr-5500. Nu volgens mij voor 400 euro bij de meeste zaken.
7.1 receiver, video-signaal conversie doet hij ook. Component, s-video en composiet aansluiting voor video. Hij heeft een multi-room optie, dan heb je een 5.1 en een 2.0 opstelling met 2 verschillende bronnen tegelijkertijd. :)

Link naar achterkant plaatje: http://www.marantz.com/image/products/e_sr5500_bck.gif
* Innovative 32-bit Digital Signal Processing with DD-EX,
* DTS-ES and DPL IIx provides up to 8 channel audio decoding for any source material at the highest quality.
* Wide range full discrete 7 channel Current Feedback power
* amplifiers offers excellent frequency response and superb sonic performance for the highest standard such as SACD and
* DVD-Audio.
* Video conversion offers the highest analogue quality from all sources connected via a single component connection.
* Sound delay function (LipSync) for synchronizing the audio and video signal.
* Adjustable crossover for matching the performance characteristics of the subwoofer to the main speaker system.
* Multi room/multi source system allows independent audio source selection and control in a second room.
* Dolby headphone offers full multichannel enjoyment via your regular stereo headphone.
* Marantz D-Bus and RS232c connection enables full system integration flexibility.
* Pre-programmed system remote control enables total system control

• Jag

Jag

WhiteDog schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:02:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmmm, lastig. Eén ding snap ik niet helemaal: je 2e pc is je HTPC, kan je daarvandaan geen VGA trekken? Ik neem aan dat je vooral je HTPC als bron gebruikt voor je projector?

Als je echt geen VGA beschikbaar hebt: ik heb nog nooit de kwaliteit van die component video outputs gezien. Maar het probleem met tv outs is niet zozeer het type videosignaal (de s-video uitgang bij een standalone speler is namelijk prima van kwaliteit). Wat wel het probleem is snap ik niet, maar het schijnt onmogelijk een tv out te maken die er (ongeveer) net zo uitziet als de uitgang van een standalone speler. Heel vaak niet beeldvullend, vaak flets, trillen, scheve verhoudingen, enz. Van alles en nog wat gaat mis met tv outs.
Hoe die component video tv outs zijn weet ik niet, misschien wel beter, maar ik blijf een beetje sceptisch. Ik moet de eerste goede tv out nog tegenkomen.
Met zo'n component video output moet je 1280x720 gebruiken (720p, high def resolutie) werken. Anders wordt het PAL en dat is weer een lage resolutie (768x576). En dat 720p signaal moet je projector dan weer omlaag gaan scalen (ervan uitgaande dat je een projector hebt met lager dan 1280x720 reso, wat ik wel verwacht gezien de inputs) naar zijn eigen native panel resolutie. Allemaal niet ideaal.
DIe kabel die je voorstelt is in principe goed, maar het is een beetje lastig verhaal. Er is namelijk geen standaard pin layout voor een component video signaal op een D-Sub connector (zoals hier dus). Dat is namelijk verre van gebruikelijk om te doen (D-Sub wordt voor RGBHV signalen gebruikt, aka VGA). Dus voor het zelfde geld werkt het niet, het is maar net welke pinnetjes de maker van je projector en de maker van die kabel gekozen hebben.
Een voordeel van als je een native panel VGA signaal stuurt, is dat je ook prima desktop werk en games op je projector kan doen. Ik vind dat altijd superrelaxed ff surfen voordat de films start. Een beetje de high def downloads managen met FTD en newsleecher enzo :).

Ik heb zelf de Yamaha RX-v1400 waarbij ik de component video uitgang gebruik. Tot nu toe weinig videobronnen omdat dat voor mij weinig voordeel heeft. De VCR loopt via de receiver en de auxilary ingang aan de voorkant gebruik ik wel eens voor een GameCube (en in de toekomst een XBox 360 via component video).
Voor mijn projector (Panasonic pt-ae500) gebruik ik VGA rechtstreeks vanaf mijn pc met een 1280x720 signaal (native panel). Had eerst DVI (10m), maar die gaf problemen. Kon ook geen verschil zien met VGA in een a-b test met mijn neus bovenop het scherm.

Die receiver ziet er prima uit trouwens. Volgens mij voldoet ie aan je eisen. En je kan er evt later nog mooie speakers bij kopen ipv een computer speaker setje te gebruiken, heb je nog een mooie upgrade voor de boeg :).

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 26-11-2005 21:43 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Metal schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 20:06:
Wat ook een mooie receiver is:
Marantz sr-5500. Nu volgens mij voor 400 euro bij de meeste zaken.
7.1 receiver, video-signaal conversie doet hij ook. Component, s-video en composiet aansluiting voor video. Hij heeft een multi-room optie, dan heb je een 5.1 en een 2.0 opstelling met 2 verschillende bronnen tegelijkertijd. :)

Link naar achterkant plaatje: http://www.marantz.com/image/products/e_sr5500_bck.gif

[...]
Die vind ik toch niet meteen onder de 500€ :)
Maar ik zoek dus iets waar je makkelijk tussen OUTPUTS kan wisselen. Dus ik selecteer bv. men gamecube. En met de afstansbediening wil ik daarna snel kunnen kiezen of ik die naar men beamer of pc wil sturen. Is zoiets een beetje makkelijk in te stellen? :)

Ik neem nu aan:
"Monitor Out" toont de geselecteerde input
bv "VCR Out" is gewoon een doorlussing van de VCR input, ook al heb ik men DVD geselecteerd.
is dit correct?

[ Voor 4% gewijzigd door WhiteDog op 26-11-2005 21:41 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
WhiteDog schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 21:40:
[...]

Die vind ik toch niet meteen onder de 500€ :)
Maar ik zoek dus iets waar je makkelijk tussen OUTPUTS kan wisselen. Dus ik selecteer bv. men gamecube. En met de afstansbediening wil ik daarna snel kunnen kiezen of ik die naar men beamer of pc wil sturen. Is zoiets een beetje makkelijk in te stellen? :)
Een tijdje terug vond ik via kieskeurig meerdere winkels met een prijs rond de 400. Nu zijn die opeens allemaal verdwenen :? In ieder geval heb ik hem voor 350 euro gekocht bij Correct in Rotterdam. Momenteel is hij daar 400 euro. :)
Deze receiver kan alle videosignalen converteren naar een ander soort signaal behalve van : Component naar composiet of s-video.
Verder zal hij standaard gewoon het zelfde signaal uitsturen tenzij je in het menu : Video Convert kiest. Echter is dit vrij omslachtig. Je moet dus telkens een aantal stappen doen. Als dit erg belangrijk voor je is (om dus snel te kunnen wisselen) is het niet echt een aanrader.
(afstandbediening+ menu zijn toch een beetje een minpunt van deze receiver) :)
WhiteDog schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 21:40:
Ik neem nu aan:
"Monitor Out" toont de geselecteerde input
bv "VCR Out" is gewoon een doorlussing van de VCR input, ook al heb ik men DVD geselecteerd.
is dit correct?
Monitor Out geeft inderdaad de geselecteerde input. Of VCR out een doorlussing is, Ik denk eerlijk gezegd niet. Aangezien er een plaatje staat:
Videorecorder naar VCR1 IN. en eentje van VCR1 OUT naar dezelfde videorecorder. Ik denk dat dit gewoon een apart signaal is om op te kunnen nemen via de videorecorder. Anders zou je hetzelfde beeld als je afspeeld ontvangen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Satch op 26-11-2005 23:22 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik ga mijn beamer op de receiver aansluiten met een VGA <> Component kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/SVGAYUV.jpg

Dit mag geen probleem zijn volgens de manual van mijn beamer:
1. Take the (optional accessory) Component Video to VGA (D-Sub) adaptor cable and
connect the end with 3 RCA type connectors to the Component Video output sockets
of the Video source device. Match the color of the plugs to the color of the sockets;
green to green, blue to blue; and red to red.
Verder:
Gamecube: composiet > receiver
DVD speler: component > receiver

Ik weet dus alleen niet hoe ik mijn pc's moet aansluiten op de receiver. Kan ik gewoon een "VGA <> Component kabel" gebruiken? Dan krijg ik dit:

PC ==> VGA <> Component Kabel ==> Receiver ==> VGA <> Component Kabel ==> Beamer

Ik stel me vragen of dit wel gaat werken. Raken pc en beamer niet helemaal in de knoop omdat de receiver er tussen zit? Ik vraag me af of ik niet beter mijn pc rechtsreeks kan aansluiten op de beamer via VGA. En de receiver met s-video ofzo.

Is er iemand die zijn PC via een receiver op een beamer heeft aangesloten, en hoe dit dan het beste kan?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:20:
Dan krijg ik dit:

PC ==> VGA <> Component Kabel ==> Receiver ==> VGA <> Component Kabel ==> Beamer

Ik stel me vragen of dit wel gaat werken. Raken pc en beamer niet helemaal in de knoop omdat de receiver er tussen zit? Ik vraag me af of ik niet beter mijn pc rechtsreeks kan aansluiten op de beamer via VGA. En de receiver met s-video ofzo.

Is er iemand die zijn PC via een receiver op een beamer heeft aangesloten, en hoe dit dan het beste kan?
Dit gaat wel werken hoor. Als het goed is fungeert de receiver gewoon als switch die het component signaal van je PC doorlust naar je beamer. Bij mijn preamp geldt dat ook voor HDMI switching. Zelf doet ie niks met het signaal. Tenzij je aan upconversion vanaf composite of svideo doet uiteraard.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:24:
[...]

Dit gaat wel werken hoor. Als het goed is fungeert de receiver gewoon als switch die het component signaal van je PC doorlust naar je beamer. Bij mijn preamp geldt dat ook voor HDMI switching. Zelf doet ie niks met het signaal. Tenzij je aan upconversion vanaf composite of svideo doet uiteraard.
Dat zou dus geen probleem mogen zijn omdat ik steeds component blijf gebruiken. Alleen kan je niet zomaar een VGA<>Component kabel gebruiken. Het apparaat moet het ook nog ondersteunen natuurlijk. Dus ik vraag me af of mijn PC de beamer wel gaat "zien" met de receiver ertussen...

Word echt eens tijd dat men beamer binnenkomt (normaal volgende week) zodat ik wat kan experimenteren :) Zou het wel zonde vinden om een receiver van 400 Euro en voor 100 Euro kabels te kopen en er dan achter te komen dat ik het niet kan gebruiken...

[ Voor 13% gewijzigd door WhiteDog op 27-11-2005 18:34 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:31:
Zou het wel zonde vinden om een receiver van 400 Euro en voor 100 Euro kabels te kopen en er dan achter te komen dat ik het niet kan gebruiken...
Als je bij een beetje redelijk winkel koopt dan moet dat niet zo'n probleem zijn. Je kunt het verhaal voorleggen en een beetje coulante zaak geeft je de mogelijkheid om het uit te proberen. En ja, dat is misschien wat duurder dan een webshop ofzo. Maar is nou de meerwaarde van een winkel ;)

• Jag

Jag

WhiteDog schreef op zondag 27 november 2005 @ 18:20:
Ik vraag me af of ik niet beter mijn pc rechtsreeks kan aansluiten op de beamer via VGA. En de receiver met s-video ofzo.

Ja natuurlijk is rechtstreeks met VGA beter. Maar zie ook mijn eerdere reactie: Jag in "A/V Receiver vraagjes".

Ik snap bovendien ook niet hoe jij component video gaat halen uit de vga uitgang van je pc. Je pc had toch een component video tv out, dat was toch het idee?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jag schreef op zondag 27 november 2005 @ 23:54:
Ik snap bovendien ook niet hoe jij component video gaat halen uit de vga uitgang van je pc. Je pc had toch een component video tv out, dat was toch het idee?
Veel Radeon kaarten (de 8500 al) en nieuwe nVidia kaarten bieden component signaal dat via de DVI/VGA aansluiting naar buiten komt. Er zit dan een verloopje bij zoals TS liet zien.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:21:
[...]

Veel Radeon kaarten (de 8500 al) en nieuwe nVidia kaarten bieden component signaal dat via de DVI/VGA aansluiting naar buiten komt. Er zit dan een verloopje bij zoals TS liet zien.
Jag schreef op zondag 27 november 2005 @ 23:54:
[...]
Ja natuurlijk is rechtstreeks met VGA beter. Maar zie ook mijn eerdere reactie: Jag in "A/V Receiver vraagjes".

Ik heb dus 2 PC's. Eentje met een X800 (Dual DVI, ViVo) waar dat blokje bijzat. Hier verwacht ik geen problemen mee :)

Daarnaast heb ik mijn HTPC / File Server. Deze beheer ik remote. Er zit een GeForce 5900 in met VGA, DVI en TV-Out. Ik moet dus op een of andere manier deze PC aan de beamer koppelen, door de receiver.

Deze ook net besteld:
Afbeeldingslocatie: http://image.lik-sang.com/images//170/gc_cvcable.jpg

Alleen moet ik nu wel op zoek naar een receiver die 4 component ingangen heeft :X

[ Voor 9% gewijzigd door WhiteDog op 28-11-2005 00:33 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:26:
Daarnaast heb ik mijn HTPC / File Server. Deze beheer ik remote. Er zit een GeForce 5900 in met VGA, DVI en TV-Out. Ik moet dus op een of andere manier deze PC aan de beamer koppelen, door de receiver.
Dat gaat het beste als je deze PC via S-video aansluit op de receiver en de receiver laat upconverten naar component. Beamer hangt via component aan de receiver en zo kan je andere PC z'n component output benutten.

edit: 4 component ingangen? Dat ga je niet vinden denk ik. Ik heb zelf een tamelijk dure A/V preamp en die heeft er ook "maar" 3.

[ Voor 12% gewijzigd door Exirion op 28-11-2005 00:37 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:35:
[...]

Dat gaat het beste als je deze PC via S-video aansluit op de receiver en de receiver laat upconverten naar component. Beamer hangt via component aan de receiver en zo kan je andere PC z'n component output benutten.
Ok maar op een receiver kan je 2-3-4 apparaten via component aansluiten. Waarom 1 pc via componen en de andere niet? :) Mijn grote vraag is eigenlijk: Als ik mijn videokaart via VGA of DVI aansluit op de receiver, wat gebeurt er dan? TV-Out kan je alles op aansluiten, dingen via VGA / DVI gaat je PC steeds als monitor zien (denk ik) en ik betwijfel of men pc de receiver als monitor "accepteert". Mss kan ik beter voor men HTPC een andere videokaart halen die wél component ondersteunt :?

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:35:
[...]

edit: 4 component ingangen? Dat ga je niet vinden denk ik. Ik heb zelf een tamelijk dure A/V preamp en die heeft er ook "maar" 3.
Inderdaad een beetje dom hé :D dan ga je eens voor kwaliteit...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:39:
Mss kan ik beter voor men HTPC een andere videokaart halen die wél component ondersteunt :?
Dat zal wel moeten, want anders snap ik net als Jag niet hoe je het voor elkaar denkt te krijgen een PC op die receiver aan te sluiten via VGA/DVI.
WhiteDog schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:40:
Inderdaad een beetje dom hé :D dan ga je eens voor kwaliteit...
Persoonlijk vind ik 3 meer dan genoeg. Zoveel apparaten met component uitgangen zijn er niet en op mijn DVD/TV combo is SCART ook nog eens beter dan component dus gebruik ik die hele component ingangen niet eens.

[ Voor 36% gewijzigd door Exirion op 28-11-2005 00:42 ]

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Als ik het goed begrijp kan je tegenwoordig al met een receiver video kanalen wisselen? Dat betekend dus dat als je hem op aux 1 hebt staan bijvoorbeeld, waar je je gamecube op aangesloten hebt, dat je èn geluid hoort en hij hem overschakelt op dat beeld :o ?

Is dat standaard bij een receiver? Heb ik nooit geweten dat dat tegenwoordig al kon 8)7

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Waypoint schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:41:
Als ik het goed begrijp kan je tegenwoordig al met een receiver video kanalen wisselen? Dat betekend dus dat als je hem op aux 1 hebt staan bijvoorbeeld, waar je je gamecube op aangesloten hebt, dat je èn geluid hoort en hij hem overschakelt op dat beeld :o ?

Is dat standaard bij een receiver? Heb ik nooit geweten dat dat tegenwoordig al kon 8)7
Welkom in de hedendaagse A/V wereld ;)

Kun je hier ook zien he: http://www.yamaha.ca/av/Images/receivers/RXV657/rear.jpg

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Men eerste keuze PIONEER Audio/Video tuner/versterker 7.1 VSX-915-S heeft er 3. Heb ik eigenlijk ook nergens upsampling voor nodig als ik alles met component doe. Kan ik wel men standalone dvd-spelr niet meer aansluiten maar ach die gebruik ik toch amper :)
Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Pioneer/VSX915/VSX915_Dos_TG.jpg

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:41:
[...]

Dat zal wel moeten, want anders snap ik net als Jag niet hoe je het voor elkaar denkt te krijgen een PC op die receiver aan te sluiten via VGA/DVI.
Nou: VGA > Component > Receiver > Component > VGA op beamer.
In theorie zou ik dan denken dat, indien de receiver er écht niet aankomt, ik de pc gewoon met VGA aansluit :)

PC > Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:PUdlcZsDlxcJ:http://www.16nine.com/images/content/Dsub-H15_component.jpg > Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Pioneer/VSX915/VSX915K_m.jpg >Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:PUdlcZsDlxcJ:http://www.16nine.com/images/content/Dsub-H15_component.jpg > Afbeeldingslocatie: http://images.google.be/images?q=tbn:DI_h_hKXusQJ:http://www.benq.fr/images/new_showcases/mp610_thumb.jpg

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Waypoint schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:41:

Daarom heten die dingen ook een Audio / video receiver. Alleen heb ik zo het gevoel dat < 1% van de mensen met een TV zo'n ding in huis hebben?

Zie ik ook net deze op lik-sang voor maar 11 euro. Kan ik er nog altijd tussengooien voor de minder gebruikte apparaten:
Afbeeldingslocatie: http://image.lik-sang.com/images//large/ypbpr-powerbox.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door WhiteDog op 28-11-2005 00:56 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:50:
Nou: VGA > Component > Receiver > Component > VGA op beamer.
In theorie zou ik dan denken dat, indien de receiver er écht niet aankomt, ik de pc gewoon met VGA aansluit :)
Dat gaat echt niet zomaar werken. Die VGA->component kabel werkt alleen als je videokaart component signaal op de VGA uitgang ondersteunt, zoals die Radeons vaak doen. De nVidia weet ik niet veel over, maar het werkt echt niet met elke VGA kaart.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:58:
[...]

Dat gaat echt niet zomaar werken. Die VGA->component kabel werkt alleen als je videokaart component signaal op de VGA uitgang ondersteunt, zoals die Radeons vaak doen. De nVidia weet ik niet veel over, maar het werkt echt niet met elke VGA kaart.
Nou dan ga ik voorlopig mijn PC met X800 maar gebruiken voor films. Dan sluit ik men HTPC wel met s-video aan en gebruik ik die enkel voor TV (zit tuner in men HTPC). Beetje gek namelijk om nu nog geld te geven aan een AGP kaart met component, binnen 6 maand koop je zoiets op ebay voor 50 € :)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Nog één vraag, hoef ik hier rekening mee te houden? Uit de manual van men beamer:
Afbeeldingslocatie: http://www.how2.be/whitedog/timings2.PNG

Afbeeldingslocatie: http://www.how2.be/whitedog/timings.PNG

Alvast bedankt iedereen voor de info :P Ik post zeker wat leuke pics van het verbouwen van men kamer :D Nu nog een leuke reciever vinden. Als iemand een leuke shop of reviewsite heeft waar ik wat kan vergelijken... spammen mag :)

[ Voor 61% gewijzigd door WhiteDog op 28-11-2005 01:20 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Minor setback :(

Blijkt dat ATI-kaarten niet tegelijk dual-screen en tv-out kunnen doen :X Daar sta je dan met je videokaart van 400 €. Mijn gamepc aan de beamer hangen zal dus niet zo vaak gebeuren :) Nu heb ik volgende mogelijkheden voor men htpc:
- voorlopig s-video gebruiken
- kaart scoren die HDTV support heeft. Club 3D AGP Geforce 6600 256Mb GDDR3 128BITS TV+DVI+CRT @ 129 € is de goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb.
- iets kopen om vga > component om te zetten.

En voor men game pc:
- hdtv gebruiken (clone van scherm 1) en er een goedkope PCIe kaart bijprikken voor monitor 2.

Allemaal een beetje dure oplossingen dus. Bovendien zitten er al 6 hard disks in mn htpc/server en heeft dat ding een brakke 350W voeding. Zet daar een Geforce 6600 bij + Audigy 2 + TV Tuner en ik mag dus ook meteen een nieuwe voeding gaan scoren :(

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16

IQM

Vraagje, als je nu eens wat langer doorspaart dan kun je misschien wel beter een duurdere receiver kopen met bijvoorbeeld 2 DVI ingangen en 1 DVI uitgang. (naast 2 component ingangen en een uitgang) Of misschien kun je ook iets tweedehands vinden.
Mijn Marantz SR-8500 heeft dat ook. (maar die kost veel meer dan jou budget) Dan kun je een DVD speler en HTPC via DVI aansluiten. Dat leek me wel handig voor toekomstige DVD spelers, HTPC's en schermen

De meeste receivers kunnen tegenwoordig wel met 2 of meer zones werken dus je kunt prima met een tweede bron op een tweede set luidsprekers werken. Wat dat betreft is een receiver een stuk universeler dan je denkt.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
IQM schreef op maandag 28 november 2005 @ 08:36:
Vraagje, als je nu eens wat langer doorspaart dan kun je misschien wel beter een duurdere receiver kopen met bijvoorbeeld 2 DVI ingangen en 1 DVI uitgang. (naast 2 component ingangen en een uitgang) Of misschien kun je ook iets tweedehands vinden.
Mijn Marantz SR-8500 heeft dat ook. (maar die kost veel meer dan jou budget) Dan kun je een DVD speler en HTPC via DVI aansluiten. Dat leek me wel handig voor toekomstige DVD spelers, HTPC's en schermen

De meeste receivers kunnen tegenwoordig wel met 2 of meer zones werken dus je kunt prima met een tweede bron op een tweede set luidsprekers werken. Wat dat betreft is een receiver een stuk universeler dan je denkt.
f*cking nice :9~ :9~ Denk alleen tegen de tijd dat ik een TV / whatever heb met DVI deze dingen maar 500 € meer kosten. Ga het er nu dus niet aan geven... Weet je geen leuke shops waar ik wa kan vergelijken :?

• Jag

Jag

Je bent echt helemaal op het verkeerde pad, kijk nou nog eens goed naar mijn eerdere reactie.

In het kort hoe je het het beste kan doen:
- pc's sluit je op projectoren aan via VGA of DVI, al het andere is een workaround voor als VGA en DVI niet beschikbaar zijn.
- alle andere video sources laat je via je receiver lopen en dan met component video naar je projector

Nou heeft je projector maar 1 VGA input en geen DVI, dus je zult één pc via een tv out (of dat nou component video of s-video is). Dan neem je gewoon de minst belangrijke, degene die je het meest gebruikt of de beeldkwaliteit het belangrijkst is gebruik je VGA.

En naar elk LCD apparaat moet je een signaal met dezelfde resolutie als het LCD paneel sturen: de native panel resolutie. Of dat nou een computer monitor, LCD tv of LCD projector is. Het verschil tussen een native panel reso en een andere is ook echt groot.

En de vraag wie heeft zijn pc op een projector aangesloten? Ja, ik dus :). Ik heb een 1280x720 (16:9) projector. En dan maak je met powerstrip gewoon even een nieuwe resolutie aan, werkt prima. Ik werk ook alleen maar met die reso als mijn projector aanstaat.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Jag schreef op maandag 28 november 2005 @ 17:52:
Je bent echt helemaal op het verkeerde pad, kijk nou nog eens goed naar mijn eerdere reactie.

In het kort hoe je het het beste kan doen:
- pc's sluit je op projectoren aan via VGA of DVI, al het andere is een workaround voor als VGA en DVI niet beschikbaar zijn.
- alle andere video sources laat je via je receiver lopen en dan met component video naar je projector

Nou heeft je projector maar 1 VGA input en geen DVI, dus je zult één pc via een tv out (of dat nou component video of s-video is). Dan neem je gewoon de minst belangrijke, degene die je het meest gebruikt of de beeldkwaliteit het belangrijkst is gebruik je VGA.

En naar elk LCD apparaat moet je een signaal met dezelfde resolutie als het LCD paneel sturen: de native panel resolutie. Of dat nou een computer monitor, LCD tv of LCD projector is. Het verschil tussen een native panel reso en een andere is ook echt groot.

En de vraag wie heeft zijn pc op een projector aangesloten? Ja, ik dus :). Ik heb een 1280x720 (16:9) projector. En dan maak je met powerstrip gewoon even een nieuwe resolutie aan, werkt prima. Ik werk ook alleen maar met die reso als mijn projector aanstaat.
Ik begrijp je, maar men beamer heeft een gedeelde component / VGA plug. Ik kan dus niet én VGA én component tegelijk aansluiten. Ik vind het dan ook een beetje zonde om men pc via VGA aan te sluiten en de rest via s-video (aangezien ik voor men gamecube ed. component kabels heb).

Als ik de beamer via component aan de receiver hang, en al mijn andere apparaten (incl. pc) via component aan de receiver, zou ik toch ook goed beeld moeten krijgen :? En ik hoef nooit van input te wisselen op de beamer zelf. Of zie ik hier wat over het hoofd? :)

• Jag

Jag

Ow, dat is heel hoerig. In dat geval wordt het een stuk lastiger. Ik denk dat je dan moet zoeken naar een kastje met twee VGA inputs en 1 output, ik denk dat dat niet zo duur is. Edit: net ff voor je opgezocht, €9,- bij electronica online.nl. Wel geen mooi kastje, wel iets om een beetje uit het zich te houden. Of €12,- voor een 4-weg switcher, kan je voor beide pc's VGA gebruiken.
Je moet dan dus wel switchen tussen pc's en receiver, dus niet heel handig.

Het alternatief is idd beide pc's via component video, ook geen goede oplossing. Het heeft namelijk de volgende consequenties:
- niet native panel resolutie, dus scaling artefacten (zeer zichtbaar met desktop werk en games)
- ik gok alleen ondersteuning voor 576i, 720p en 1080i (en waarschijnlijk nog NTSC). Dat betekent of een hele lage reso of een 16:9 reso (op ik neem aan een 4:3 projector). Het eerste is prima voor standard definition video/film materiaal, 720p voor High Def video/film, maar beide zijn niet geschikt voor games en desktop werk.
- component video kabels zijn erg duur. Worden niet zo gek veel gebruikt en ik heb ze nog niet goedkoop kunnen vinden. Je kan dan beter een coax multi op rol kopen (drie coax kabels in 1 isolatie, is ervoor bedoeld) en daar zelf connectoren op solderen, maar dan betaal je ook wel meerdere euro's per meter. En als je alles gewoon kant en klaar in de winkel koopt ben je een godsvermogen kwijt.
En ik zou zoiezo ook echt alleen maar met verloopjes werken (VGA -> component), niet lange VGA naar component video kabels. Daar heb je namelijk alleen maar wat aan in deze setup, later (als je een mooie nieuwe 720p projector hebt gekocht ;) ) kan je ze wegpleuren. Component video kabels kan je blijven gebruiken of verkopen (hetzelfde geldt voor VGA kabels, bovendien zijn die spotgoedkoop).

Ik zou dan toch gaan voor de oplossing met een VGA schakel kastje. Je hebt dan twee VGA kabels van je pc naar het kastje lopen, en nog een korte component video naar VGA kabel tussen receiver en het kastje. En dan 1 lange VGA kabel naar de projector. En alle andere (component video of niet) sources lopen naar de receiver.

[ Voor 16% gewijzigd door Jag op 28-11-2005 20:20 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Jag schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:04:
Ow, dat is heel hoerig. In dat geval wordt het een stuk lastiger. Ik denk dat je dan moet zoeken naar een kastje met twee VGA inputs en 1 output, ik denk dat dat niet zo duur is. Edit: net ff voor je opgezocht, €9,- bij electronica online.nl. Wel geen mooi kastje, wel iets om een beetje uit het zich te houden. Of €12,- voor een 4-weg switcher, kan je voor beide pc's VGA gebruiken.
Je moet dan dus wel switchen tussen pc's en receiver, dus niet heel handig.
Best goedkoop voor zo'n kastje. Alleen ja, moet ik dus manueel switchen wat ik net niet wil :)
Het alternatief is idd beide pc's via component video, ook geen goede oplossing. Het heeft namelijk de volgende consequenties:
- niet native panel resolutie, dus scaling artefacten (zeer zichtbaar met desktop werk en games)
PC gaming is nu niet meteen de prioriteit. Vooral films, tv kijken, gamecube, ... pc gaming op een projector lijkt me niet echt aangenaam en voor desktop heb ik 2 TFT's :) Dus als de kwlaiteit bij films maar goed is (dvd, xvid) :)
- ik gok alleen ondersteuning voor 576i, 720p en 1080i (en waarschijnlijk nog NTSC). Dat betekent of een hele lage reso of een 16:9 reso (op ik neem aan een 4:3 projector). Het eerste is prima voor standard definition video/film materiaal, 720p voor High Def video/film, maar beide zijn niet geschikt voor games en desktop werk.
Volgens de specs: HDTV Compatibel (480p, 576p, 720p, 1080i). Natuurlijk doet men videokaart wel aan component-out dus ik verwacht dat daar dan ook een degelijk signaal uitkomt :) Projector is idd 4:3 maar ondersteunt 16:9. full specs hier: http://www.benq.nl/Produc...t=581&page=specifications
- component video kabels zijn erg duur. Worden niet zo gek veel gebruikt en ik heb ze nog niet goedkoop kunnen vinden. Je kan dan beter een coax multi op rol kopen (drie coax kabels in 1 isolatie, is ervoor bedoeld) en daar zelf connectoren op solderen, maar dan betaal je ook wel meerdere euro's per meter. En als je alles gewoon kant en klaar in de winkel koopt ben je een godsvermogen kwijt.
Dat gaat nog meevallen denk ik. Projector hangt maar paar meter van men pc vandaan. Ik vond deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/component_video_kabel.jpg
HQ PRO 75 OHM kwaliteits kabel voor component video aansluitingen met dubbele afscherming @ 25 € voor 5m

Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/HQ_PRO_Component_video2.jpg
PRO- X-1 professionele component videokabel @ 29 € voor 5m
En ik zou zoiezo ook echt alleen maar met verloopjes werken (VGA -> component), niet lange VGA naar component video kabels. Daar heb je namelijk alleen maar wat aan in deze setup, later (als je een mooie nieuwe 720p projector hebt gekocht ;) ) kan je ze wegpleuren. Component video kabels kan je blijven gebruiken of verkopen (hetzelfde geldt voor VGA kabels, bovendien zijn die spotgoedkoop).
Ik had deze al gevinden voor 28 Euro, zaols je ziet enkel een convertor :)
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/SVGAYUV.jpg
Ik zou dan toch gaan voor de oplossing met een VGA schakel kastje. Je hebt dan twee VGA kabels van je pc naar het kastje lopen, en nog een korte component video naar VGA kabel tussen receiver en het kastje. En dan 1 lange VGA kabel naar de projector. En alle andere (component video of niet) sources lopen naar de receiver.
Beamer komt helaas pas 1e of 2e week van december. Anders kon ik gewoon is proberen wat het geeft via component. Als ze die beamer adverteren met "HDTV Compatibel" verwacht ik natuurlijk wel degelijk beeld met component. Anders gaan ze er nog van horen :(

• Jag

Jag

WhiteDog schreef op maandag 28 november 2005 @ 20:40:
[...]

Best goedkoop voor zo'n kastje. Alleen ja, moet ik dus manueel switchen wat ik net niet wil :)
Zo'n kastje is ook alleen maar een schakelaar: verbindt of de ene of de andere ingang met de uitgang. Maar je moet idd handmatig schakelen.
PC gaming is nu niet meteen de prioriteit. Vooral films, tv kijken, gamecube, ... pc gaming op een projector lijkt me niet echt aangenaam en voor desktop heb ik 2 TFT's :) Dus als de kwlaiteit bij films maar goed is (dvd, xvid)
Ik zag dat je projector een native heeft van 800x600, schiet niet echt op om dan op native reso te draaien.
Ik dacht ook alleen maar films te kijken op mijn pj, maar het is gewoon heel relaxed ff te surfen, quikparren, FTDen, enz voordat je de film aanzet. Ik post dit nu ook met mijn pj als monitor. Gewoon lekker op de bank met een biertje erbij, echt prima (ook als je met meerdere mensen bent erg handig). Kan ik ook naar mijn echte HiFi set luisteren ipv de 602's die bij mijn pc staan.

Koop je die projector nieuw of 2e hands trouwens? Ziet er uit als een oud model.
Volgens de specs: HDTV Compatibel (480p, 576p, 720p, 1080i). Natuurlijk doet men videokaart wel aan component-out dus ik verwacht dat daar dan ook een degelijk signaal uitkomt :) Projector is idd 4:3 maar ondersteunt 16:9. full specs hier: http://www.benq.nl/Produc...1&page=specifications
Dat wordt dus 576p voor jou, de rest heb je niet zoveel aan. 720p naar een 800x600 4:3 projector sturen is niet zo zinvol :P. Dat betekent dat je er echt alleen maar DivXjes en DVDtjes mee kan kijken. Wel lekkere lichtopbrengst en contrast :9.
Wat betreft component video en een goed signaal: ik hoop dat het de kwaliteit van normale tv outs overstijgt.
En 16:9 ondersteunen, dat staat er altijd bij bij 4:3 projectoren. Totaal loze toevoeging: als je een 4:3 pj op 16:9 instelt zet ie gewoon een deel van zijn LCD/DLP op zwart, zeg maar precies hetzelfde als gewoon een 16:9 film afspelen (dan heb je dus precies dezelfde zwarte balken). 4:3 pj voor films is gewoon erg jammer, je verliest lichtopbrengst en een hoop resolutie en het vervelendste: je hebt een 4:3 scherm nodig waarvan je gemiddeld maar de helft gebruikt en je 16:9 films zijn niet mooi afgekadert met zwart (belangrijk!).
Als je veel tv kijkt is 4:3 wel weer erg handig.
Dat gaat nog meevallen denk ik. Projector hangt maar paar meter van men pc vandaan. Ik vond deze:
Het is niet extreem duur maar nog steeds niet goedkoop: 5 euro per meter. Ik denk dat je coax multi voor 3 euro per meter kan krijgen (die tweede kabel is een (beetje cheap ass) coax multi). Kan je je kabels mooi op lengte maken en veel mooier (als je het netjes doet met krimpkousjes enzo). Vooral dat je alles op lengte kan maken is een groot voordeel. Vaak heb je net 6m nodig ofzo en dan moet je meteen 10m nemen. Hoeveel heb je in totaal nodig?
Ik had deze al gevonden voor 28 Euro
Oei, da's wel duur. Kan je niet zelf solderen zo'n D-Sub connector, dus die moet je wel kopen (complete d-sub naar component video kabel op lengte is misschien wel interessant).
Beamer komt helaas pas 1e of 2e week van december. Anders kon ik gewoon is proberen wat het geeft via component. Als ze die beamer adverteren met "HDTV Compatibel" verwacht ik natuurlijk wel degelijk beeld met component. Anders gaan ze er nog van horen
Sja, HDTV compatible, dat betekent dat ie 720p en 1080i signalen accepteert. Maar je hebt er niks aan: je gaat eerst de video upscalen en vervolgens weer net zo hard downscalen. En het zijn nog 16:9 reso's ook.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jag schreef op woensdag 30 november 2005 @ 23:39:
Oei, da's wel duur. Kan je niet zelf solderen zo'n D-Sub connector, dus die moet je wel kopen (complete d-sub naar component video kabel op lengte is misschien wel interessant).
Hoezo niet zelf solderen? Zo worden VGA->SCART kabels ook gemaakt hoor. Als je een ouderwetse VGA kabel hebt met metalen pluggen die je kunt openschroeven, kun je er ook andere kabel aan solderen. Zo'n D-Sub naar 3 maal tulp voor component is dus vrij simpel zelf te maken :)

• Jag

Jag

Exirion schreef op donderdag 01 december 2005 @ 00:07:
[...]

Hoezo niet zelf solderen? Zo worden VGA->SCART kabels ook gemaakt hoor. Als je een ouderwetse VGA kabel hebt met metalen pluggen die je kunt openschroeven, kun je er ook andere kabel aan solderen. Zo'n D-Sub naar 3 maal tulp voor component is dus vrij simpel zelf te maken :)
Een Socapex connector is ook zelf te solderen, maar dat betekent niet dat het voor iedereen haalbaar is. Een d-sub connector lijkt me erg lastig om te solderen, ik zou het denk ik niet zo snel zelf doen. Maar misschien vergis ik me erin.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 30 november 2005 @ 23:39:
Ik zag dat je projector een native heeft van 800x600, schiet niet echt op om dan op native reso te draaien.
Ik dacht ook alleen maar films te kijken op mijn pj, maar het is gewoon heel relaxed ff te surfen, quikparren, FTDen, enz voordat je de film aanzet. Ik post dit nu ook met mijn pj als monitor. Gewoon lekker op de bank met een biertje erbij, echt prima (ook als je met meerdere mensen bent erg handig). Kan ik ook naar mijn echte HiFi set luisteren ipv de 602's die bij mijn pc staan.

Koop je die projector nieuw of 2e hands trouwens? Ziet er uit als een oud model.
Ik ga echt niet gamen ermee. Daarvoor heb ik veel te goede schermen :) Heb ook geen ruimte meer in de kamer om op de bank te gamen :P FTD'en doe ik nu ook gewoon remote vanop men workstation. Ik ga trouwens Win2003 op men server zetten, user voor FTD en user voor mediaportal :)

Projector is nieuw en is ook een van de nieuwere modellen die BenQ heeft :) Maar er zijn wel paar oude modellen die er hard op lijken :p
Dat wordt dus 576p voor jou, de rest heb je niet zoveel aan. 720p naar een 800x600 4:3 projector sturen is niet zo zinvol :P. Dat betekent dat je er echt alleen maar DivXjes en DVDtjes mee kan kijken. Wel lekkere lichtopbrengst en contrast :9.
Wat betreft component video en een goed signaal: ik hoop dat het de kwaliteit van normale tv outs overstijgt.
En 16:9 ondersteunen, dat staat er altijd bij bij 4:3 projectoren. Totaal loze toevoeging: als je een 4:3 pj op 16:9 instelt zet ie gewoon een deel van zijn LCD/DLP op zwart, zeg maar precies hetzelfde als gewoon een 16:9 film afspelen (dan heb je dus precies dezelfde zwarte balken). 4:3 pj voor films is gewoon erg jammer, je verliest lichtopbrengst en een hoop resolutie en het vervelendste: je hebt een 4:3 scherm nodig waarvan je gemiddeld maar de helft gebruikt en je 16:9 films zijn niet mooi afgekadert met zwart (belangrijk!).
Als je veel tv kijkt is 4:3 wel weer erg handig.
Wat ik nu doe is de ondertitels op de onderste zwarte balk zetten zodat de letters niet in het beeld komen :P
Het is niet extreem duur maar nog steeds niet goedkoop: 5 euro per meter. Ik denk dat je coax multi voor 3 euro per meter kan krijgen (die tweede kabel is een (beetje cheap ass) coax multi). Kan je je kabels mooi op lengte maken en veel mooier (als je het netjes doet met krimpkousjes enzo). Vooral dat je alles op lengte kan maken is een groot voordeel. Vaak heb je net 6m nodig ofzo en dan moet je meteen 10m nemen. Hoeveel heb je in totaal nodig?
[...]
Afstanden weet ik nog niet 100%. Maar ik wil er best wel paar euro's aan geven, echt geen tijd om kabels te beginnen maken :)
Sja, HDTV compatible, dat betekent dat ie 720p en 1080i signalen accepteert. Maar je hebt er niks aan: je gaat eerst de video upscalen en vervolgens weer net zo hard downscalen. En het zijn nog 16:9 reso's ook.
:/

• Jag

Jag

WhiteDog schreef op donderdag 01 december 2005 @ 08:23:
[...]

Ik ga echt niet gamen ermee. Daarvoor heb ik veel te goede schermen :) Heb ook geen ruimte meer in de kamer om op de bank te gamen :P FTD'en doe ik nu ook gewoon remote vanop men workstation. Ik ga trouwens Win2003 op men server zetten, user voor FTD en user voor mediaportal :)

Projector is nieuw en is ook een van de nieuwere modellen die BenQ heeft :) Maar er zijn wel paar oude modellen die er hard op lijken :p
Gamen is ook niet heel erg relaxed op een pj, beter gewoon achter je normale monitor. De rest is wel relaxed vanaf de bank :).

Hoeveel kost die projector? Ik vind het wel een opmerkelijke keuze voor als je een nieuwe projector koopt en je hem primair voor film kijken gaat gebruiken.
Afstanden weet ik nog niet 100%. Maar ik wil er best wel paar euro's aan geven, echt geen tijd om kabels te beginnen maken
Als je nul soldeer ervaring hebt en niemand kent die dat wel heeft, is het wel praktisch om prefab kabels te kopen. Anders zou ik ze zelf maken, zeker met component video kabels (makkelijk en mooi zelf te maken en goedkoper).

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Jag schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 00:53:
[...]
Hoeveel kost die projector? Ik vind het wel een opmerkelijke keuze voor als je een nieuwe projector koopt en je hem primair voor film kijken gaat gebruiken.
Net geen 800 €. Vind je het wel of geen goede keuze :?
[...]
Als je nul soldeer ervaring hebt en niemand kent die dat wel heeft, is het wel praktisch om prefab kabels te kopen. Anders zou ik ze zelf maken, zeker met component video kabels (makkelijk en mooi zelf te maken en goedkoper).
Ken wel mensen die kunnen solderen maar ach... een langere kabel is ook wel handig zeker omdat ik nog wel wat ga schuiven met alles de eerste maanden en ik dus wel is een metertje meer kan nodig hebben ineens :) Vind de prijzen redelijk, en als ik ooit verhuis stop ik men muren wel vol kabel ofzo :P

• Jag

Jag

WhiteDog schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 01:37:
[...]

Net geen 800 €. Vind je het wel of geen goede keuze :?
Ik zou denk ik niet snel een 4:3 lage reso projector kopen als ik hem alleen voor films zou gebruiken. Met 4:3 zit je met een onhandig formaat scherm en een hoop verlies van reso en lichtopbrengst bij 16:9 of 2.35:1 films. En je hebt geen kader meer (aan onder- en bovenkant) met 16:9 films maar twee niet zwarte balken.

Bij zo'n budget zou ik denk ik kiezen voor de Hitachi pj-tx100, Sanyo Z3 of één van de huidige generatie 720p projectoren (Z4, ae900). Allemaal 16:9 LCD projectoren met 1280x720 resolutie. En de laatste generatie heeft een automatisch geregelde variabele iris zodat de zwartwaarden ook erg goed zijn. Twee grote voordelen: 16:9 en voorbereid op High Def.
Ik heb een eerste generatie (er zijn drie generaties ondertussen) 720p projector en kijk al voornamelijk High Def ermee, ernstig mooi :). En desktop werk gaat er ook dus prima mee.

Wel wat duurder (allemaal boven de €1000), maar erg mooi! De pj die jij op het oog hebt heeft wel een lekkere lichtopbrengst en lekkere contrastwaarde, maar voor films zou ik toch eerder voor een mooie 720p projector gaan. En eigenlijk moet je ook zelf in de shop kijken.

Foto van de setup in mijn vorige kamer (niet nuttig, wel leuk :) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_opstelling_3.jpg

Meer foto's: klik

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 02-12-2005 20:43 ]

Pagina: 1