Toon posts:

[XP] Installatie SATA geeft 'unknown disk' error*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Morgen,

Ik heb een probleem met het installeren van een verse windows versie op een nieuwe PC. Ik krijg alleen de volgende foutmelding, tijdens het installeren. Bij het selecteren van de schijf / partitie waarop ik wil installeren, krijg ik 4 keer dezelfde melding: "Unknown Disk".
Ik heb het idee dat dit komt omdat het een S-ATA schijf is, maar dit is verder ook een niet onderbouwde gedachte :P.

Heeft iemand enig idee hoe windows setup die schijf wèl kan zien?

Specs:
Processor
Intel® Pentium® 4 Processor 630 met HT-technologie (3.00GHz, 2MB L2 Cache, 800MHz FSB)
Intel® 915GV Chipset
Harde schijf
256MB ATI RadeonT X600 HyperMemory
250GB(SATA) Harde Schijf

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-03 22:31
en dan zeg ik

SATA drivers instaleren met [f6] aan begin van de setup.

edit:

ik was eerder :) bedankt voor de bevestig dat het [f6] was, ik twijfel altijd of het [f6] of [f4] is.

[ Voor 46% gewijzigd door nsa1984 op 26-11-2005 12:00 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En je hebt wel netjes met F6 de drivers voor de S-ATA controller ingeladen bij de windows setup? Doe je dat niet dan zal het inderdaad niet naar behoren werken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf al geprobeerd om het op te lossen dan? We verwachten dat je dat ook even in je topicstart vermeldt, lees daarover de Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens even door. Ik pas ook de topictitel nog even aan, zodat je probleem er iets duidelijker in staat.
[i][XP Pro SP2] Installatiefout > [XP] Installatie SATA geeft 'unknown disk' error*
Verder denk ik ook dat je die driver zoals hierboven geschreven zal moeten laden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• 2f2f_fan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-02 15:11
Als de windows setup tijdens de installatie de de disk niet herkend of dat je met F6 de drivers niet geinstalleerd hebt, dan kom je niet eens zover als dat de TS aan geeft. Windows zal nl dan aangeven dat hij geen disk heeft gevonden en dat je met F3 de setup kan beeindingen en krijg je ook dat scherm niet waar je met F8 de voorwaarden moet accepteren.
Ts komt zover dat hij met F8 de voorwaarden heeft geaccepteerd en daarna het volume of disk moet kiezen waar windows op geinstalleerd moet worden.
Misschien kan de TS wel kiezen dat hij de partitie eens kan verwijderen en deze weer opnieuw kan aanmaken dat het dan wel goed gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Dat probeerde ik, ik krijg alleen het bericht dat hij de drivers voor de 'mass-storage-device' niet kan vinden, en of ik die handmatig wil installeren, via A:\ die niet in mijn computer zit 8)7

Ik kan niets doen, na de algemene voorwaarden. Elke input word daarna beloont met een bluescreen B)

Nu heb ik vrij weinig ervaring met de f6 optie van Windows Setup. Ik heb het wel geprobeerd, en kreeg dus bovenstaande vermelding. Hoor je gelijk na het drukken op f6 iets te zien waar je een S-ATA-controller kan installeren, of gaat setup lekker door en krijg je later tijdens het laden van de bestanden die mogelijkheid (zoals dat nu het geval was).
Trouwens, voor zover ik weet geeft f6 mij de mogelijkheid om RAID/SCSI drivers te installeren.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 12:09 ]

• 2f2f_fan
Heb je toevallig een kaartlezer aangesloten zitten? Zoja dan ziet de windows setup deze ook als drives en ziet de setup je sata-hdd niet. Dus moet je zorgen dat je aan een floppydrive komt om tijdens de setup zoals de andere zeggen op F6 te kunnen drukken en een floppy erin doet waar de sata drivers opstaan. Als je geen losse diskette hebt bij je moederbord dan kun je een diskette maken vanaf de cd die bij het moederbord wordt geleverd.

edit: Als je op F6 drukt tijdens de install krijg je idd pas later de optie om de drivers voor je sata ed te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door 2f2f_fan op 26-11-2005 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
2f2f_fan schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:11:
Heb je toevallig een kaartlezer aangesloten zitten? Zoja dan ziet de windows setup deze ook als drives en ziet de setup je sata-hdd niet. Dus moet je zorgen dat je aan een floppydrive komt om tijdens de setup zoals de andere zeggen op F6 te kunnen drukken en een floppy erin doet waar de sata drivers opstaan. Als je geen losse diskette hebt bij je moederbord dan kun je een diskette maken vanaf de cd die bij het moederbord wordt geleverd.
Er zit inderdaad een kaartlezer in. "Media Card Reader~Internal 9-in-1 Flash Card Reader", om precies te zijn. Heeft dit invloed op een XP installatie? Zou die dus uit de PC gehaald moeten worden?

Verwijderd

Om sata te installeren zonder fdd zie search: http://gathering.tweakers...ata+drivers+zonder+floppy

• 2f2f_fan
Gewoon de aansluiting van de kaartlezer even loshalen en weer aansluiten als windows geinstalleerd is, dan heb je daar zeker geen problemen mee.
Maar je hebt wel een floppydrive en floppy met sata drivers nodig om je installatie voort te kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zie daar wel een oplossing in inderdaad. Nu vraag ik me alleen af, welke SATA drivers van Silicon Image ik moet hebben. Kan iemand me een beetje wegwijs maken daarmee?

• 2f2f_fan
Waarschijnlijk staan die drivers gewoon op de cd die bij het moederbord hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Goed.. een kleine update:

Ik heb een USB diskettestation gekocht, en een diskette gemaakt met de drivers. Op f6 geramt, drivers geselecteerd, en alles ging goed... totdat hij een lijst met bestanden aanmaakt op te kopiëren en WEER zegt dat ik een diskette in moet voeren met drivers, die notabene gewoon op de diskette staan die al in drive A: zit.. 8)7 8)7

Nu word het me allemaal teveel. Een geformateerde PC, die je niet kan installeren. Waar gaat het naar toe?!

Vraag: Kan ik die SATA schijf niet in mijn eigen PC hangen, en dan windows vanaf mijn PC installeren (vanuit windows) op die schijf, en hem dan terughangen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 15:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 15:46:
Vraag: Kan ik die SATA schijf niet in mijn eigen PC hangen, en dan windows vanaf mijn PC installeren (vanuit windows) op die schijf, en hem dan terughangen?
Nee dat kan niet verschil in hardware enzo.

Gebruik je de drivers van je moederbord CD of andere ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Komen vanaf dell.nl, drivers kloppen ook wel.
Ik vraag me alleen af of ik die USB Floppydrive kan gebruiken voor de installatie. Want na het formatteren vraagt hij wederom of de diskette ingevoerd kan worden in A:, maar kennelijk ziet hij de floppy drive niet, omdat de diskette er gewoon in zit..

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:51

Pierre

Van nature lui!

Daarom heb ik nog een floppy drive in mijn pc zitten, geen usb dus :P

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Pagina: 1