Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 15V TFT voeding maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op de HCC heb ik een goedkoop tft'tje gescoord. Echter wel zonder voeding. Die dient 15V en 3A te geven. Ik had zo het idee dat ik dat ook wel zelf kon bouwen voor <20€

Nu kwam ik op 3 ideeen:
- een trafo die 12v AC geeft, na gelijkrichting zal ik op zo'n 15V uitkomen, dan nog even afvlakken en klaar. Is dit stabiel genoeg? Lijkt mij wel.
- Idem als hierboven, echter met een 15V spanningsregelaar. Punt is dat je 3A moet leveren, dus zal het een groot schema zijn. > duurder.
- Een PC voeding, de 12V en -5V pakken en daar 3 diodes achter zetten om er 2V af te knabbelen. Probleem is dat de -5V geen 3A kan leveren. Of kan ik de 12V lijn 3v opkrikken? :P

Ik was niet van plan om een laptop/tft voeding te gaan kopen, want dan kon ik net zo goed een duurder TFT kopen :P

Dus wat is volgens jullie de beste optie? Dan kan ik dat vanmiddag eens gaan proberen :)
Ik kan de 1e optie snel proberen, dat heb ik hier zo liggen.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Een 18 of 24V trafo met gelijkrichter en een 15V regulator lijkt me de beste optie. 3A is niet zo heel veel, je zou bijvoorbeeld dit schema kunnen gebruiken: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

edit:
met een 7815 op de plaats van de 78xx dus

[ Voor 13% gewijzigd door LWY op 26-11-2005 10:55 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Streep optie 3 maar door, gaat niet werken.

Optie van LWY is wel mooi.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
OK :)
Daarnet IIG even met een trafo+ gelijkrichter geprobeerd, spanning schommelde wel tussen 16v in standby en 14,5 tijdens gebruik. Maar het werkte verder wel gewoon. Die trafo geeft 12v DC @ 50VA.
Ik zal eens kijken of ik een trafo die wat meer spanning geeft kan vinden zodat ik die gestabiliseerde voeding kan gebruiken, al lijkt mij die ongestabiliseerde ook wel voldoen?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Kun je niet proberen of hij ook werkt op 12V? Meestal worden deze rare spanningen gebruikt om consumenten te overtuigen een bijbehorende adapter te kopen. De spanning word dan inwendig weer terug gebracht naar een bruikbaar niveau.

(mijn ervaring dan ;) )

Alles is terug te redeneren naar 4

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik heb geen verstand van TFTs maar ik zou persoonlijk toch wel voor een gestabiliseerde voeding gaan, kost je bijna niets extra.

Let er dan wel op dat je de spanningsregelaar goed koelt he!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Steef1983 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:19:
Kun je niet proberen of hij ook werkt op 12V? Meestal worden deze rare spanningen gebruikt om consumenten te overtuigen een bijbehorende adapter te kopen. De spanning word dan inwendig weer terug gebracht naar een bruikbaar niveau.

(mijn ervaring dan ;) )
Valt te proberen ja :P Maar een 3A 12V voeding heb ik alsnog niet, ojah wel als PSU. Inwendig was er niet zozeer een voedingscircuit te vinden, geen transistors/regelaars/grote condensators nabij de aansluiting. Denk dus dat hij echt op 15V zal werken voor het grootste deel.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:46

ThaHandy

Discovery Channel

een 15V/3A trafo zoeken op de hcc?

dc-dc converter

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Kopen zal denk ik te duur zijn, meeste laptop voedingen enzo zitten rond de 25-30€, terwijl ik zo'n 30€ heb bespaard door er 1 zonder voeding te kopen ;) Trafo's gelijkrichters enz. heb ik thuis zo liggen, dan geef ik liever die 7€ uit voor het gestabiliseerde voedings-schema van CO.net ;)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
op de HCC gescored ?

Dan had je ook eventjes bij de verschillende stands moeten kijken die laptop adapters verkochten, daar zijn er massa's bij van 16V aan genoeg vermogen. die ene volt extra zal worst wezen.

edit

ik moet sneller posten ...

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 27-11-2005 12:04 ]

Repareren doe je zo.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Achteraf idd moeten doen :/ Had het tft een kwartier voor vertrek gescoord :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Optie 2 lukt je niet, een 15v stabilisator heeft zo'n 18V minimaal nodig als ingangsspanning. Een low-drop variant heeft nog altijd 16V nodig.

Mogelijke opties:
- Zelf een voeding bouwen
Benodigd: een trafo, gelijkrichter, condensator, stabilisator en wat kleine prut. Met een behuizing eromheen wordt t groot en zit je zo over die 20eur (Denk ook aan koeling enz)
- Een laptopvoeding scoren: De meest handige optie.
Meeste (oudere) toshiba's, wo de tecra 8000 en 8100 serie, hebben allemaal 15V 3A adaptors.. Op Ebay voor weinig te scoren (<15 eur).
IBM notebooks vaak 16V, dat moet ook nog wel lukken, desnoods een diode erbij om 0.7V eraf te halen, maar dat hoeft nieteens.
Een notebookvoeding van 19V gebruiken (wat de meeste nieuwere zijn) en daar een stabiisator achter zetten. Een 7815 is er (geloof ik) ook in 3A uitvoering. Koeling hiervan kun je regelen door de stabilisator op een stuk ijzer/kap van je scherm te monteren. Voordeel: Je hebt geen extra kastjes en je houd je voeding compact.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 20:52
Hmm, ik had ooit een oude laptop zonder voeding, ding moest officieel 19 volt hebben, maar werkte ook best op 12 volt. De optie is dus het proberen waard, en iets ermee slopen zal wel meevallen...

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik zou hem ook zeker op 12v eens proberen. Wie weet werkt ie gewoon en kan je hem via je PSU voeden, dat bespaart een hoop gedoe met trafo's en dergelijke.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
The Widow Maker schreef op zondag 27 november 2005 @ 21:38:
Ik zou hem ook zeker op 12v eens proberen. Wie weet werkt ie gewoon en kan je hem via je PSU voeden, dat bespaart een hoop gedoe met trafo's en dergelijke.
Hij springt dan gewoon aan :9
Heb alleen nog geen VGA kabel om er beeld op te toveren, maar ik kreeg wel een "check signal cable" venstertje.

Verwijderd

een VGA kabel kan je zelf wel maken, dat heb ik zelfs op school gehad op mijn zéér lage opleiding (:()

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Klopt, had een tijdje terug een man-vrouw kabel nodig, en had nog een man-man kabel liggen. Die dus omgesoldeerd. Echter heb ik nu weer een man-man nodig 8)7
Pagina: 1