Toon posts:

[LINUX] progjes installe..

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallow,,

Ik heb laatst Linux Suse 9.3 geinstalleerd. Werkt prima, alleen zit ik met een probleem: ik weet niet hoe ik programma's moet installeren. Ik zit op het root account, dus heb alle rechten. Als ik nu een gedownload programma neem zoals MPlayer. Dat is een .tar.gz file, dus extract ik deze naar een bepaalde map. Hieruit komen verschillende bestanden, en als ik het goed heb, moet ik een .sh bestand runnen om te installeren. Bij MPlayer komt er een config.sh en een version.sh uit. Als ik een van deze bestanden open, krijg ik een venstertje waar ik moet opgeven om het bestand op te slaan. Als ik dit doe, en start daarnaa het opgeslagen bestand, gebeurt er niets :S:S Weet iemand hoe ik toch dingen kan installeren??

Bedankt alvast, SAPlayer

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

Blaasvis

Cidora \o/

FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 en NOS policy - updated 22/09/2004 lezen.

Voor de rest je draait suse, dus packages zijn altijd .rpm files let hierbij wel op dat ze ook echt voor suse zijn, je wilt niet redhat/fedora/mandrake rpm's op dit systeem installeren ;)
De .tar.gz zijn in alle waarschijnlijkheid source files, als beginner zou ik dat niet direct gaan aanraken.
Je zult dan waarschijnlijk tegen compileer problemen lopen.
Dit was met de documentatie van suse te lezen waarschijnlijk ook wel duidelijk geworden ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-01 13:47
Lees eerst eens de readme van mplayer.

Daarnaast hier eens beginnen te lezen. Linux heeft een steilere leercurve dan Windows. Als je hiér zelf niet uit kunt komen raad ik je aan je schrap te zetten voor wat er nog komen gaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door HaveBlue op 25-11-2005 22:30 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Dit zijn vragen die je gemakkelijk zou kunnen opzoeken met Google, de search van GoT (en de FAQ).Dit soort vragen zijn al erg vaak behandeld.

Deze gaat dus dicht.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Dit topic is gesloten.