offtopic:
[quote][OC'ed] Bug Typhoon te zwak??[/quote]
Omg, Big Typhoon moet het zijn
haha, waarom kan ik de titel eigenlijk niet aanpassen?
[quote][OC'ed] Bug Typhoon te zwak??[/quote]
Omg, Big Typhoon moet het zijn
Eerst ff de specs:
Asus A8N-E
A64 3200+ Venice @ 2,6 gig
Big Typhoon
Thermaltake Soprano
Tagan I-Xeye 420 watt
Dit is denk ik het enige wat nodig is, ik heb de alternate links erop gezet, omdat zij alles uit gebreid omschrijven en ik het daar heb gekocht.
Zoals je kunt zien draait de BT op 1300 RPM, mijne draait nu op 1339, dus dat klopt wel. Maar als ik mijn side-panel fan aanzet (staat nu dus uit), dan draait hij MINSTENS 1350 en soms zelfs 1380. Dit is natuurlijk geen probleem, maar deze side-fan blaast behoorlijk hard (geluid), want er zit een stof "rooster" voor, geen echte stof filter.
Dus dat ding wil ik uit hebben, nu heb ik 'm normaal uit gehad, en uit gehad + weggehaald. Weg halen = fan 1 schroefje verlagen, dus de bovenste 2 schroefjes zitten nu onder, anders blijft dat stof rooster niet zitten namelijk, maar fan blokt dus niet de lucht.
Maar in beide gevallen boot de pc af en toe zonder reden, meestal in een spel, maar ook als ik bijv veel torrents aan heb staan. Dit probleem heb ik niet als ik die side-fan wel aanzet.
De temps met fan zijn 28 - 40 en zonder fan 28 - 42, het scheelt echt niks, alleen de stressed scheelt een paar graden, maar toch boot hij af en toe.
Nu is dus mijn vraag: is die BT te zwak voor mijn OC? Met side-fan doet hij het wel, dus kom aub niet aanzetten dat ik het op stock moet testen, want het ligt niet aan mijn oc-prestatie/qualiteit, hoe je het ook wilt noemen.
Als oplossing dacht ik mss aan de:
Papst 4412/F2GL
Is dit het goede stekkertje? En werkt dat zomaar ook als cpu-koeler, het is "officieel" een kastkoeler.
Mijn andere kastkoelers krijgen namelijk stroom door een 4-pins, maar geven de informatie af dmv een 3-pins. Geeft deze papst dus info af en neemt stroom op door hetzelfde kabeltje?
Hij draait 300 rpm meer, maar verplaatst maar 2 m³ meer per uur, is die BT fan een SUPER fan ofzo?
En heeft het uberhaupt wel nut, die 2 extra m³? Of zal hij meer verplaatsen (veel meer RPM nalijk)?
Zal het geluid ook aanzienelijk stijgen, met die (theoretische) 10 dB?
Beetje veel vragen en mss een beetje wazig allemaal, maar ik hoop dat iemand me toch duidelijk antwoorden kan geven
Als het allemaal niet werkt: andere alternatieven? Het geluids verschil is echt van niks naar een orkaan door die side-fan, dus ik wil die echt uit hebben.
Toen ik mijn pc aanschafte kreeg ik van alternate te horen dat de zalman 7700 cu niet past op een A8N-E, omdat er een connector (of iets dergelijks) in de weg zou zitten.
Zalman is eigenlijk het enige alternatief dat mij goed lijkt. Iemand die een 7700 (al)cu op zijn A8N-E heeft zitten?
Of zal ik voor een 9500 gaan?
Bij beide zalmans staan min en max RPM's en dB's, ik heb geen fan controller (zit er bij beide wel bij), maar blaast een fan, zonder controller, altijd voluit?
Als het wel werkt, is dit laatste niet belangrijk, liever een nieuwe papst erop, dan een hele nieuwe koeler -> ivm installatie en kosten.
Bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door WingsOfFury op 25-11-2005 21:32 ]