Toon posts:

Draadloos netwerk, 2 routers, DHCP *

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag op de Hcc dagen een Sweex draadloos router gekocht samen met een draadloos usb stick.

We hebben hier al een heel netwerk liggen. Vanuit de modem naar de router (DHCP) naar meerdere computers. Alle computers krijgen hun IP adres automatisch toegewezen. Maar nu is het idee om de draadloos router op mn pa zn werkkamer te zetten zodat ie met zn laptopje daar rond kan lopen en ook de tuin in kan. Dus vanuit de router die we al hebben staan gaat een kabel naar de nieuwe draadloos router.
Zo is het gelukt om de laptop draadloos op het netwerk te krijgen maar op internet dat lukt nog niet. We hebben in de nieuwe router DHCP uitgeschakeld en zo krijgt de laptop dus van de oude router z’n ip adres automatisch toegewezen.
Als we vanuit de nieuwe router een kabeltje naar de laptop leggen dan werkt alles wel.
Maar als we het dus draadloos proberen dan komen we niet op internet.

Draadloos en de LAN poorten (kabels) zijn dus gescheiden…?

We hebben het ook via WAN nog geprobeerd maar dit moet volgens mij al helemaal niet.

Hoe komen we nu dus met de laptop draadloos op internet? Of moeten we toch in de “oude” router DHCP uitschakelen en elke computer handmatig een ip adres toekennen?

Het is dus vreemd dat via de lan poorten van de nieuwe router wel alles werkt maar door de lucht heeft internet er geen zin in.
Het lijkt dus alsof de wireless geen dhcp via de lan verbinding kan krijgen.

Hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal een beetje en weten jullie er meer van.
Groeten

Verwijderd

Probeer eens het Ip adres te veranderen, dus inplaats van 192.168.1.1 naar 100.0.0.1 van de draadloze router

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 20:40 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Verander die 100 maar beter in 10. Dus 10.0.0.x. Dat is daadwerkelijk 'toegestaan' als lokaal adres, en zal niet op het 'publieke' internet bestaan.

Verwijderd

Is het te simpel om die oude router te vervangen door de nieuwe wireless versie ?

Dan werkt ineens alles zoals het moet.

Verwijderd

Topicstarter
192.168.0.1 is mijn standaard gateway dus de "Hoofdrouter". 192.168.0.x Met x 1t/m9 zijn computers en printers hier. De nieuwe router hadden we 192.168.0.10 genoemd in eerste instantie en ingesteld dat deze DHCP had met 192.168.0.100 to 192.168.0.200. Omdat op deze manier de router de standaard gateway positie van de "hoofdrouter" overnam dit weer uitgezet. Toen anders geprobeerd en gaf de "hoofdrouter" de laptop 192.168.0.14. Dit was heel erg mooi maar het werkte alleen wanneer we de laptop aansloten via de Lan poort van de nieuwe router. De wireless verbinding kreeg geen IP adres maar wanneer we naast de wireless verbinding ook de kabel er even indeden kreeg deze wel een IP. Maar een ander ip adres dan de lan verbinding tussen de nieuwe router en de laptop. Dus het wireless gedeelte en het lan gedeelte staan los van elkaar in de router. Bij het lan gedeelte werkt DHCP dus wel goed, via Wireless niet.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:36
Zet op je Sweex eens DHCP gewoon UIT

en dan de kabel van je andere router niet in de WAN poort maar in een LAN poort.

Verwijderd

Kijk eens naar [search=router achter router]. Je bent echt de eerste niet met dit probleem.

Verder sloop ik 'HELP' even uit je topictitel, dat je hulp nodig hebt is al duidelijk aan het feit dat je hier post.

Verwijderd

Topicstarter
Ja we gebruiken Lan poort en DHCP staat uit bij de sweex.
En zoeken heb ik al gedaan hoor.
Maar het vreemde hier is dat we wel internet hebben via lan poort van de nieuwe router naar de laptop maar nog niet door de lucht. Lan gedeelte en Wireless gedeelte zijn gescheiden en het wireless is dus eigenwijs. Laptop krijgt via lan wel een autmatisch ip adres van de hoofdrouter. Maar via wireless dus niet. Lees mn vorige post maar. Dus voor mij valt dit niet te verklaren.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik neem aan dat die Sweex zowel een WAN of Internet poort heeft als één of meerdere LAN poorten (meestal 4p switch ofzo)? Zit dan de kabel van de hoofdrouter naar de Sweex dan in de WAN/Internet of LAN poort? En als de laptop via de kabel wordt aangesloten loopt die kabel dan naar de LAN poort op de Sweex of op de hoofdrouter?
Laat maar ik las eroverheen.

Als je wireless verbinding maakt, kan je dan wel op de webinterface van de Sweex? En van de hoofdrouter?
Damn werkt dus niet want je krijgt geen IP. Kan je niet de Sweex alsnog gateway laten zijn door zijn modus op 'DHCP' te zetten en vervolgens een IP handmatig op de laptop in te stellen? Natuurlijk wel zo dat de Sweex dan op z'n eigen subnet een andere reeks gebruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door The Third Man op 26-11-2005 17:00 ]

Pagina: 1