[XP] Vertraging voor opstarten windows

Pagina: 1
Acties:

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-03 06:57
Ik heb vanmiddag een nieuwe sata schijf toegevoegd aan mijn config (specs staan in sig, maar zijn niet zo relevant in dit geval). Daar is in principe niks verkeerd gegaan. Oude schijf was IDE.
Echter heb ik daarnet windows opnieuw geinstalleerd op de sata schijf.
Dat leverde een dual boot systeem op. Had ik ook verwacht, niks bijzonders.
Op dit moment al, zat er tussen het selecteren van het OS en het laadscherm van winxp ongeveer 30 seconden laadtijd. Voorheen was dat slechts 3 seconden. Ik dacht, dat ligt aan het dualbooten dus zal wel.
Inmiddels heb ik de windowsinstallatie alleen op de nieuwe schijf staan, en op de oude nog wat data. Maar ook nu is er niks veranderd aan dit wachten.

Het proces is dus als volgt:

Ik druk op de aan-knop
1. Systemcheck, alle HD's worden gescand, en memory getest ed.
2. Windows laat alle pci apparaten en usb zooi zien, en vervolgens begint hij met het bootproces. Dit gebeurt zoals altijd, door eerst te zoeken naar een CD (zelfde scherm nog), en vervolgens werd vroeger het scherm even zwart, om gelijk verder te gaan met het windows laadscherm.
3. Nu echter zitten hier 30 seconden aan lucht, en geen verdere activiteit.
4. Windows komt nu pas bij het laadscherm met de blauwe/groene balkjes, en start daarna verder op.

Probleem zit dus tussen 2 en 3. Ik weet niet hoe ik dat moet aan pakken aangezien opnieuw installeren van Windows niet helpt.

Wat heb ik voor de rest nog gedaan?
Ik heb dus windows 2x geinstalleerd zonder verschil.
Ik heb in het bios mijn sata schijf als IDE gemapt, én als sata zonder verschil.
Ik heb de opstartvolgorde veranderd. Ipv Cdrom>HD0>HD01 heb ik Cdrom>HD01>HD00 gedaan, zonder verschil, waarbij HD01 de nieuwe schijf is. Ook zonder enig verschil.

Iemand anders nog enige suggestie? Het probleem is opzich niet zo groot, maar wel dusdanig irritant dat het mijn dagelijkse opstartproces in tijd met 70% verlengt :P

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-03 06:57
Ok, ff kleine update.
Ik ben vandaag redelijk ver gekomen met het oplossen van het probleem, maar stuit daarbij wel op flink wat problemen...
Het blijkt namelijk dat windows in eerste instantie niet op de sata wou installeren. Dus heb ik deze eerst op de ide schijf geinstalleerd. Windows wou namelijk niet opstarten zonder systeemschijf, en die kon alleen op de ide worden geplaatst. Nou oke, die installatie werkte perfect, gewoon goed opstarten. Maar ik startte vervolgens weer de setup van XP. Bij het aangeven op welke partitie ik wilde installeren koos ik ervoor om de vorige installatie op de ide te verwijderen. Ik heb de partitie gewoon gedelete, en van de vrijgekomen ruimte een andere partitie gecreerd.
Vervolgens installeerde windows wél op de sata schijf, maar zat ik weer met het hang probleem. In windows onder schijfbeheer, wordt de (lege) partitie op schijf C "systeem" genoemd, en de partitie op de sata, waar windows op staat is gelabeld als "opstarten".
Ik ben vervolgens met de boot.ini gaan rommelen die een erg vreemde opbouw had. Het commando bootcfg /rebuild in de recovery console wou niet baten. Het probleem bleef. Na nog wat rommelen in boot.ini startte het systeem niet meer op, en moest ik weer herinstalleren. En nu kijk ik, of iemand wellicht enigszins hier wat uit kan maken?

Ik heb natuurlijk vaak genoeg gelezen dat windows niet kan opstarten vanaf een sata schijf als er ook een ide schijf aanwezig is. Deze conflicteert namelijk, en zorgt ervoor dat hij eerder opstart dan de sata schijf, en dus door windows wordt geselecteerd om als hoofdschijf te gebruiken.

Dit is overigens mijn vage (onbewerkte na reinstall) boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=3
default=signature(77e8ccfd)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
signature(77e8ccfd)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q