[DVB-T] Plaatsen van buitenantenne onder dak

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Simon VDS
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10-2025
Beste Tweakers

Ik denk er sinds een tijdje over om een buitenantenne aan te schaffen met name deze:

Model D.S.C.300-45T van Funke (www.funke.nl)

Afbeeldingslocatie: http://www.funke.nl/dvb-t-dab/plaatjes/dsc300/dsc300_clamp2.jpg

Nu is mijn vraagje

Wegens een contract met de huurder mag ik geen antennes bevestigen aan de buitenzijde van mijn huis of op het dak.. Ook om oxidatie tegen te gaan zou ik ze graag onder het dak willen plaatsen.
Is het mogelijk om de antenna onder het dak te plaatsen zonder bijkomdend verlies van ontvangst? Er bevindt zich geen isolatiemateriaal tussen de pannen en de zolder alleen een plastic folie.

Nog een bijkomend vraagje

Geldt het verlies van signaal op een coax kabel ook voor DVB-T signalen per meter?

[ Voor 11% gewijzigd door Simon VDS op 25-11-2005 19:32 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kan het altijd proberen. Een losse antenne zal altijd wat meer signaal geven dan de vaste (meestal kleine) antenne op de ontvanger. Echter zal je binnen minder signaal opvangen dan buiten. Maar misschien is alleen de winst in hoogte al genoeg om voor een goed beeld te zorgen.

Voor alle RF signalen, dus ook die van DVB-T geldt dat iedere extra meter coax-kabel extra demping met zich mee brengt. Daar de frequenties niet al te hoog zijn valt dat met een goede kabel relatief gezien wel mee. Maar korter is beter.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Qua "antenne" zijn die plastic doosjes natuurlijk een lachertje, maar waarschijnlijk heb je niet echt meer nodig, omdat in iedere stad wel een zender staat.
Als je twijfelt over de signaalsterkte of het kabelverlies, kan je natuurlijk ook een gewone ( zie bij Funke onder de tab "Aerials" ) antenne gebruiken. Met zo'n hark heb je zo veel signaalwinst, dat je een beetje kabelverlies wel kan hebben.
Aangezien de gebruikte frequenties gelijk zijn aan die voor analoge TV, kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat een kabellengte van 25 meter geen probleem is, mits je goede kabel gebruikt. Als het signaal nog te zwak zou zijn, zou je het direct achter de antenne ( op zolder dus ) met een normale antenneversterker kunnen versterken, maar - nogmaals - als je een fatsoenlijke antenne gebruikt, heb je zat signaal.
Hoe beter je de antenne richt ( hoe groter de hark dus ), hoe minder storing je op zal pikken, behalve natuurlijk als je storingsbron in dezelfde richting ligt als je bron...

• Simon VDS
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10-2025
We hebben thuis een normale UHF/VHF antenne (groot ijzeren spul) staan ook waarmee we nog analoge televisie mee kijken.

Ik heb wat research gedaan en heb keuze om de antenne te richten naar volgende plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://forces.ws/store/user/scarface/antennes.JPG

Uit ervaring richten we onze analoge antenne naar Schoten. Dit geeft ons de beste ontvangst qua signaal.

Nu is mijn vraag

Is deze afstand goed te ontvangen met de antenne van Funke? (zie boven)

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Ik zou eens lekker met die "analoge" antenne experimenteren, als ik jou was.
De door jou genoemde afstanden zijn voor analoge signalen peanuts, dus ik denk eigenlijk dat het digitaal ook wel zou moeten werken.
Tot voor enige jaren keek ik vanuit Delft (zo'n 15 km boven Rotterdam) met een UHF-antenne naar Ned 1,2 en 3 via de zender Goes en -van mij uit gezien in het verlengde daarvan- BRT1 en 2 op Aalter (als ik me goed herinner). Afstand zo'n 150 km? Zat wel een afstembare versterker tussen, maar was altijd ruisvrij.

Die Funke antenne zou ik gewoon links laten liggen. Wat denk je dat er onder dat strakke plastic zit? Een beetje pielen met wat koperen waterleiding of een stukje gordijnrails zal minstens hetzelfde resultaat opleveren, met veel meer voldoening.