Toon posts:

Chello | algehele storing aanmeld pagina / DMZ netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Sorry voor de lange titel, wist even niet beter hoe ik onderstaande kon verwoorden :)

Achtergrond: door een fout aan de kant van UPC is mijn abonnement samengevoegd met dat van iemand anders op een ander adres, en vervolgens heeft het systeem van chello een ingebouwd slimmigheidje; er gaat een belletje af dat zegt dat twee accounts op 1 adres kennelijk niet kunnen en dus hebben ze de wijziging ongedaan gemaakt door maar een van beide accounts (het mijne) weg te gooien. Na _HEEL_ veel gezeik (lees: 2 maanden) is alles weer teruggedraaid en moest er alleen nog opnieuw een chello abo worden aangemaakt want het oude account kon niet meer worden geactiveerd.

Dat aanmaken en toelaten van mijn modem op het chellonetwerk duurde 1,5 week, en pas na de nodige belletjes werd ik weer toegelaten in het chello netwerk, zij het dat je je eerst opnieuw moet aanmelden. Hiertoe word je in een soort van DMZ (gesloten) netwerk geplaatst en worden alle requests geredirect naar de centrale aanmeldserver. Slim gedaan, kan niet simpeler. dacht ik.

Alleen kom ik niet op de aanmeld pagina. (3 machines geprobeerd, 3 verschillende netwerkkabels)Van de 10 verschillende redenen die ik van 30 verschillende helpdeskmedewerkers heb gehad lijkt het erop dat de meest 'logische' verklaring is dat er een storing bij Chello zelf zit (de helft van de medewerkers zegt dat dat inderdaad zo is , de andere helft zegt dat er geen storingen zijn... zucht), die betrekking heeft op een verkeerde gateway die je krijgt toegestuurd via DHCP.

Ondertussen zit ik al 3 weken zonder internet en kan chello me geen tijdspanne geven waarbinnen dit zal worden opgelost.

Kortweg heb ik twee vraagjes waarvan ik hoop dat iemand die kan beantwoorden/bevestigen;

1. Heeft iemand gehoord van zo'n storing waarbij nieuwe mensen zich niet kunnen aanmelden
2. als het inderdaad een verkeerde gateway is die je krijgt toegewezen via DHCP, wat is dan de goede gateway? After all; dhcp gegevens lijken me niet geheim, maar de helpdesk bezweert bij hoog en bij laag dat ze het goede adres niet MOGEN geven. :-(

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Waarschijnlijk heb je een router, en heb je deze niet gereset?

Verwijderd

Topicstarter
sorry, wist dat ik iets vergeten was;

Ik heb geen router, maar wel 3 machines direct ingeplugd op de modem, met 3 verschillende netwerk kabels en 3 verschillende netwerkkaarten.

Chello medewerkers kunnen zowel de modem zien als de machine daarachter.

ik draai geen kazaa, firewall software of antivirus software (voor de helpdesk mensen hier...)

Dat moest er nog bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 18:18 ]

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Mijn visie:

Chello ziet 3 mac adressen en vind dat niet de bedoeling waarschijnlijk.

Zou eens gewoon 1 pc eraan hangen ipv 3 direct aan modem.

Verwijderd

Topicstarter
't is vrijdag.... ben kennelijk niet echt duidelijk met m'n teksten :\

Ik heb er drie verschillende machines aan gehangen, een voor een om te kijken of het aan de machine lag of niet. zelfs verschillende os'sen geprobeerd. Maar alle drie de machines krijgen identieke dhcp gegevens en kunnen geen van allen de aanmeld pagina bereiken.

DHCP resolved wel keurig alles naar het juiste ip adres van de aanmeldserver (ip eindigt op .77), maar tracen timed direct out en pingen is ook onmogelijk

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 18:30 ]

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

• Zorg ervoor dat je even een nieuwe nic uit de kast trekt of een nic die je nooit eerder bij chello gebruikt heb.
• Zet andere lan-verbindingen/draadloze uit, anders krijg je problemen met je default gateway.
• Zet je modem >6 uren uit (stekker eruit). Alle ARP-verwijzingen en leases verlopen dan vanzelf.
• Zorg dat je je modem niet in standby staat, maar echt uit is.
• Zet je lan-verbinding uit
• Zet je modem na minstens 6 uren weer aan en wacht totdat deze volledig online is.
• Check of je modem per ongeluk in standby staat (ja, dan krijg je zelfs een IP-adres, maar geen default gateway namelijk! En hij springt wel eens na een storing vanzelf in standby.En een stekker eruit/erin haalt een modem NIET uit standby!
• Zet je LAN-verbinding weer aan.
• Surf naar http://62.179.105.77 en doorloop de stappen.

99% succes garantie

[ Voor 43% gewijzigd door I_stealth_I op 25-11-2005 23:30 ]

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
I_Stealth_I schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 23:18:
• Zorg ervoor dat je even een nieuwe nic uit de kast trekt of een nic die je nooit eerder bij chello gebruikt heb.

Paz: laptop van mijn bedrijf meegenomen; zelfde resultaat; wel een ip adres inclusief gateway, geen aanmeldpagina

• Zet andere lan-verbindingen/draadloze uit, anders krijg je problemen met je default gateway.

Paz: vaste computer heeft geen wireless en slechts 1 netwerkkaart. laptop had wel wireless maar dat was disabled.

• Zet je modem >6 uren uit (stekker eruit). Alle ARP-verwijzingen en leases verlopen dan vanzelf.

Paz: done that, geen resultaat.

• Zorg dat je je modem niet in standby staat, maar echt uit is.

Paz: modem meegenomen naar werk, knappe modem die dan nog in stand by mode kan staan ;)

• Zet je lan-verbinding uit

• Zet je modem na minstens 6 uren weer aan en wacht totdat deze volledig online is.

Paz: modem heeft tripje naar werk gemaakt, is 12 uur uit geweest vorige week

• Check of je modem per ongeluk in standby staat (ja, dan krijg je zelfs een IP-adres, maar geen default gateway namelijk! En hij springt wel eens na een storing vanzelf in standby.En een stekker eruit/erin haalt een modem NIET uit standby!

Paz: alle lampjes branden, modem is ook benaderbaar vanaf chello kant en ook mijn machine is zichtbaar achter de modem voor chello. Dat gold voor zowel mijn eigen machine als de machine van mijn werk. (bij mijn weten krijg je dan overigens een 192.168.62.x adres en geen 10.x adres)

• Zet je LAN-verbinding weer aan.

Paz: machine stond sowieso uit gedurende de werkdag dus.. check.

• Surf naar http://62.179.105.77 en doorloop de stappen.

Paz: kan nog niet naar pagina toe.

99% succes garantie

Paz: ik ben in de minderheid merk ik...

Bovenstaande zijn allemaal standaard chello helpdesk stappen die ik keurig al meerdere keren heb opgevolgt. Volgens dezelfde helpdesk was het sowieso een probleem wat de laatste weken bij veel meer mensen speelde.

Iemand anders die mijn vragen (zie topic start) kan beantwoorden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 17:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmmz...

Dat van een verkeerde gateway lijkt me iets dat een gemiddelde helpdesker toch niet zou kunnen opzoeken/uitsluiten. Als dat echter zo is, is bovenstaande tip het belangrijkst:
Zet je modem >6 uren uit (stekker eruit). Alle ARP-verwijzingen en leases verlopen dan vanzelf.
Oftewel nachtje modem uit, dan weer aan, dan pas via DHCP IP aanvragen. Zeer grote kans dat je een ander IP krijgt (met bijbehorende gateway etc). Als daar je probleem lag is het verholpen. Overigens zijn er 1001 gateways in een netwerk van een ISP, per IP-range hoort een gateway adres. Per default is dat de eerste IP van een range (x.x.x.1), maar bij afwijkende (/17, /23, /25) ranges is dat dus niet .1 en bovendien *kan* te allen tijde een geheel andere gateway opgegeven worden. Dat een helpdesker je niet een gateway kan vertellen ligt er simpelweg aan dat hij zelf geen inzicht heeft in wat het zou moeten zijn. Enige wat hij hoeft te weten is dat het via DHCP gaat. Dat hij het niet MAG is knudde, dat hij het niet KAN klopt :z

Maareh, als tracen of pingen naar de gateway zelf niet lukt zit het probleem niet in een routeringsprobleem op de gateway. Krijg je wel goede link tussen PC en modem? Je geeft niet aan welke modem je hebt, linkt tussen PC en modem wordt soms expliciet (Thomson PC-Link, Terayon Link) en soms impliciet (activity LED op andere modems) aangegeven. Als dat eruit ligt, is NIC, UTP of ethernetaansluiting van modem defect. NIC heb je redelijkerwijs uitgesloten met 3 PCs, maar ik lees niet dat je kabel uitgesloten hebt. Overigens denk ik niet dat dit het probleem is, want DHCP werkt blijkbaar wel...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:04:
Hmmz...

[snip]
Overigens zijn er 1001 gateways in een netwerk van een ISP, per IP-range hoort een gateway adres. Per default is dat de eerste IP van een range (x.x.x.1), maar bij afwijkende (/17, /23, /25) ranges is dat dus niet .1 en bovendien *kan* te allen tijde een geheel andere gateway opgegeven worden. Dat een helpdesker je niet een gateway kan vertellen ligt er simpelweg aan dat hij zelf geen inzicht heeft in wat het zou moeten zijn. Enige wat hij hoeft te weten is dat het via DHCP gaat. Dat hij het niet MAG is knudde, dat hij het niet KAN klopt :z

Hoi,
het gateway adres lijkt legitiem te zijn voor zover ik kan zien. de gegevens zijn namelijk als volgt;

10.22.134.x
255.255.248.0
10.22.128.1

128.1 is het eerste ip adres in het subnet waar ik in zit, en is dus zonder gateway benaderbaar (in principe). ip is echter niet te pingen, maar dat kan een simpele acl zijn op de router.

Maareh, als tracen of pingen naar de gateway zelf niet lukt zit het probleem niet in een routeringsprobleem op de gateway.

zie hierboven, gateway hoeft niet perse pingable te zijn..

Krijg je wel goede link tussen PC en modem? Je geeft niet aan welke modem je hebt, linkt tussen PC en modem wordt soms expliciet (Thomson PC-Link, Terayon Link) en soms impliciet (activity LED op andere modems) aangegeven. Als dat eruit ligt, is NIC, UTP of ethernetaansluiting van modem defect. NIC heb je redelijkerwijs uitgesloten met 3 PCs, maar ik lees niet dat je kabel uitgesloten hebt. Overigens denk ik niet dat dit het probleem is, want DHCP werkt blijkbaar wel...
[b]
'k heb een terayon modem. de link tussen comp en modem is in orde; als de kabel aanlsuiting namelijk los wordt getrokken dan zal de modem zelf ip's gaan uitgeven (192.168.62.x), en op dat moment kan ik de config pagina van de modem gewoon opvragen (ik kan die config pagina niet laten zien omdat ik nu niet thuis zit te internetten ;))

'k heb ook twee kabels gebruikt, en beiden doen het goed (maw; als de kabel (coax) van de modem eruit wordt getrokken en 192 als adres wordt gegeven dan kunnen beide computers de modem benaderen over ethernet)

er is aan de machine kant en aan de modem kant concreet niets veranderd, alleen is mijn verbinding afgesloten en toen opnieuw aangemaakt. Zowel de DHCP server als de DNS server hebben publieke ip's (212.x), dus ik kan me goed voorstellen dat de gateway voor de dmz (of hoe ze dat dan ook noemen bij chello) het probleem is en 10.x adressen om wat voor reden dan ook niet doorlaat. Ik heb ook verschillende ip adressen gehad de afgelopen paar weken, allemaal in de 10.22.x range, maar de ene was bijvoorbeeld 10.22.128.55 en de andere 10.22.134.179

Geen idee wat ik nog meer hieraan kan doen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 18:21 ]

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 13:38
heb je, je al opnieuw aangemeld via http://prov.upc.nl/reg/login.jsp ?

Verwijderd

Topicstarter
Trust me, als ik dat kon zou ik niets liever willen... alleen dat is nu juist het probleem; ik kom niet op die site! :P

overigens, on a side note: (niet dat het direct iets met mijn probleem te maken heeft denk ik)
traceroute naar prov.upc.nl vanaf een machine elders, let op de laatste 3 hops;

8 12 ms 12 ms 11 ms 213.46.161.154
9 12 ms 12 ms 12 ms 213.46.183.26
10 13 ms 12 ms 12 ms 62.179.105.77
11 12 ms 12 ms 12 ms 62.179.105.77
12 13 ms 13 ms 13 ms 62.179.105.77

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 18:42 ]

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

• Je weet heel zeker dat je geen proxy-server gebruikt of je browser laat zoeken naar een proxy?
• Heb je de chello CD gebruikt? Zoja, leeg je host-bestand.
• Watvoor foutmelding krijg je bij het openen van het ip-adres? http://62.179.105.77/reg/login.jsp
• Kan je de website van de modem wel bereiken? 192.168.100.1 of 1.100?
• Heb je javascript disabled in de browser of beveiliging hoog staan? (controleer!)
-
De ultime test om alles uit te sluiten op je pc / instellingen
• Zorg dat je een knoppix CD hebt (evt. downloaden bij buren e.d. http://www.knoppix.org/)
• Laat knoppix booten als je de pc reset (het installeert niks op je pc, het draait live van CD) Je hoeft niets te weten van linux.
• Nu heb je via linux een browser, probeer het nou nog eens.
• Via een console kan je met ifconfig je netwerkinfo naar boven halen.
• Als je alles hebt bekeken, reset je je pc en haal de cd eruit. Alles is dan weer normaal.
* het kan zijn dat je een exotische netwerkkaart hebt, die Knoppix niet kent, maar dat zie je snel genoeg.

Als je een andere netwerkkabel hebt getest dan heb je alles uitgesloten in het gebruikersdomein en moet je UPC maar bellen voor een afspraak of een ticket laten aanmaken voor hogere support. Let wel dat jij voor de monteurskosten mag opdraaien als het probleem in de UTP of PC ligt. Dus wees echt zeker van je zaak. Als je knoppix hebt getest andere nic + kabel heb je dat voldoende bewezen.

[ Voor 35% gewijzigd door I_stealth_I op 27-11-2005 12:21 ]

/dev/null

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Bij casema kunnen ze mensen die enige problemen hebben met activeren gewoon handmatig activeren (provisionen). Kunnen ze dat bij chello niet?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:51
Nee, bij chello moeten klanten dat echt zelf doen..

Verwijderd

Topicstarter
I_Stealth_I schreef op zondag 27 november 2005 @ 11:58:
• Je weet heel zeker dat je geen proxy-server gebruikt of je browser laat zoeken naar een proxy?

Paz: ja, heel zeker. telnet naar prov.upc.nl 80 werkt ook niet

• Heb je de chello CD gebruikt? Zoja, leeg je host-bestand.

Paz: ik kijk wel uit ;)

• Watvoor foutmelding krijg je bij het openen van het ip-adres? http://62.179.105.77/reg/login.jsp

Paz: could not open page

• Kan je de website van de modem wel bereiken? 192.168.100.1 of 1.100?

Paz: Ja, maar dat kan alleen als je de coax kabel eruit trekt (chello modem geeft alleen dhcp uit als die verbinding er niet is. in dat geval kan ik de config pagina gewoon bereiken)

• Heb je javascript disabled in de browser of beveiliging hoog staan? (controleer!)

Paz: 't is geen browser issue, ten eerste lukt telnet ook niet en ten tweede is de machine NIET veranderd sinds de verbinding door chello werd afgesloten :|

De ultime test om alles uit te sluiten op je pc / instellingen
• Zorg dat je een knoppix CD hebt (evt. downloaden bij buren e.d. http://www.knoppix.org/)
• Laat knoppix booten als je de pc reset (het installeert niks op je pc, het draait live van CD) Je hoeft niets te weten van linux.
• Nu heb je via linux een browser, probeer het nou nog eens.
• Via een console kan je met ifconfig je netwerkinfo naar boven halen.
• Als je alles hebt bekeken, reset je je pc en haal de cd eruit. Alles is dan weer normaal.
* het kan zijn dat je een exotische netwerkkaart hebt, die Knoppix niet kent, maar dat zie je snel genoeg.

Paz: Ik heb freebsd draaien op een machine (multiboot), geen resultaat; nogmaals, mijn machine is niet veranderd.

Als je een andere netwerkkabel hebt getest dan heb je alles uitgesloten in het gebruikersdomein en moet je UPC maar bellen voor een afspraak of een ticket laten aanmaken voor hogere support. Let wel dat jij voor de monteurskosten mag opdraaien als het probleem in de UTP of PC ligt. Dus wees echt zeker van je zaak. Als je knoppix hebt getest andere nic + kabel heb je dat voldoende bewezen.

z: Ticket ligt al bij derdelijns support, maar die schijnen niet direct benaderbaar te zijn. Er komt morgen een monteur langs, maar tenzij het modem kapot is heb ik daar niet zo veel aan. Ik zal wel laten weten wat daaruit komt

:'(
Pagina: 1