PCI 32bit - 66 Mhz

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
Ik kwam net iets tegen dat voor wat verwarring zorgt: http://www.adaptec.com/wo...al+ATA%2fRAID+Controllers

Dit is een 2 poorts sata controller met als pci vermelding "32 bit 66 mhz".

De vraag is nu, als ik zo'n kaart in een PCI 64 bit/66 mhz slot steek, werkt de kaart dan ook op 66 Mhz? (ik heb nl. sinds kort een mobo met 64 bit 66 mhz pci sloten).

Wanneer ik in de PMG FAQ kijk, zie ik daar geen 32 bit pci uitvoering die op 66 Mhz z'n ding doet. :?
Ik heb overigens ook een Intel gigabit nic met dezelfde pci indeling (kort-lang-kort wanneer je de connectoren bekijkt). Deze zit nu in een 32 bit 33 mhz slot. Kan ik voordeel halen door die ook in een 64 bit - 66mhz slot te plaatsen indien deze op 32 bit aan 66 mhz kan lopen?

En zo'n kaart werkt dan gewoon op 32bit-33mhz in een standaard pci slot veronderstel ik?

Aangezien deze kaarten connector indeling "kort-lang-kort" bezitten en op de site van Adaptect staat vermeld dat deze zowel op 3,3V als op 5V kan werken, kan het niet anders dat dit de kaart links onderaan is uit de FAQ. Maar zoals eerder vermeld zie ik daar geen kloksnelheid van 66 Mzh bij.

Iemand die wat verduidelijking kan brengen? Alvast bedankt.

[ Voor 24% gewijzigd door Tom_G op 25-11-2005 17:46 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat van die Intel kun je gewoon proberen. Mocht dat werken, dan zal het met de RAID-controller vast ook werken.

Verwijderd

volgens mij kan dat zonder problemen: http://www.quatech.com/support/comm-over-pci.php

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Of de kaart wel of geen 66MHz aankan ligt niet aan de inkepingen, maar aan de specificaties. Zeggen de specificaties dat hij 32bit 66mhz doet, zal hij idd prima 66mhz in je 64bit sloten draaien. Meeste intel gigabit nics zijn tegenwoordig ook 32bit 66mhz modellen, kwestie van de specs erop naslaan :)

• Tom_G
Kippenijzer schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 17:49:
Of de kaart wel of geen 66MHz aankan ligt niet aan de inkepingen, maar aan de specificaties. Zeggen de specificaties dat hij 32bit 66mhz doet, zal hij idd prima 66mhz in je 64bit sloten draaien. Meeste intel gigabit nics zijn tegenwoordig ook 32bit 66mhz modellen, kwestie van de specs erop naslaan :)
Op de doos van die Intel nic zie ik staan "32-bit PCI bus runs at 33 or 66 mhz"

In het eerste 64bit-66mhz slot zit nu al een 3Ware controller (die ook al 64bit-66mhz is). Wanneer ik daar nu die Intel nic in het 2de gelijknamige slot plaats, zal de 3Ware dan geen snelheidsverlaging ondervinden (omdat die Intel nic maar 32 bit is bvb)?

De hamvraag nu concreet is, wat zou het beste zijn?
De 3Ware zit sowieso in 64bit-66mhz slot (waar ie thuishoort)

Steek ik nu best die Intel nic in het 2de 64-bit66mhz slot OF plaats ik deze gewoon best in een standaard pci slot (daar zijn er 3 van op dit mobo)?

De nic is een Intel Pro 1000 GT om precies te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom_G op 25-11-2005 18:10 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Nogmaals: je kunt het het beste zien als je het gewoon probeert. Theorie hoeft niet altijd uit te komen in de praktijk. Weet verder ook niet zoveel van de combinatie van 32/64bit af en zou het ook gewoon proberen. Draai gewoon nu een paar benchmarks (netwerk en HDD) en doe dat na het wisselen van slot nog een keer.

• Tom_G
Hmm, veel maakt het blijkbaar niet uit. Ik zal hem maar in het 64 bit slot laten zitten. Er stond overigens ook in de handleiding dat je de kaart het best in het snelste slot kan plaatsen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het kan prima, een slot zal enkel de snelheid gelijktrekken voor de hele bus (beide ondersteunen in dit geval de 66mhz), het aantal bits per kaart maakt niet uit, de 32bit kaart zal 32bits op 66mhz benutten, en de andere kaart zal nog steeds gewoon 64bit op 66mhz gebruiken. (Heb zelf een 64/66 scsi raid controller in dezelfde 64/66mhz PCI-x peer als een 32/66 sata raid controllertje, werkt prachtig).
Pagina: 1