Toon posts:

Door de bomen het bos niet meer zien: Welk mobo/cpu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Naar aanleiding van het vorige bericht, dat een beetje rommelig was, heb ik hem een beetje geordend.

Mijn originele PC begint wat outdated te raken. Ten eerste omdat mijn mobo geen DDR2 ondersteund (wat mij wel erg handig leek), en ten tweede omdat als ik mijn mobo ga vervangen, ik net zo goed gelijk de rest kan vervangen. Mijn HD bevat maar 40gig en ik heb er 72gig van gebruikt (figuurlijk, offcourse 8)7 ). Mijn videokaart is zo crappy dat CoD2 niet eens opstart met een error dat m'n kaart te crap is om op te kunnen starten. Nou is CoD2 een redelijk zwaar spel, maar toch. :+

Dus ik ben wat gaan rondsnuffelen, kijken wat er allemaal beschikbaar was, prijzen vergelijken en een paar eisen aan mijn systeem gaan stellen. Ik ben vooral bezig met multi-tasking, met name beeldbewerking, maar af en toe een game tussendoor gaat er ook wel in. Verder ben ik veel bezig met muziek (niet gelijk bewerking, eerder downloaden O-) en ordenen, waar een groot gedeelte van mijn HD aan opgaat). Verder wil ik ook gaan werken met een TV-kaart (beelden, hetzij video's danwel mijn desktop, vanuit mijn computer op TV presenteren, en beelden van TV op mijn computer zetten, later ook bewerken).

Misschien werk ik wat anders dan de meesten van jullie doen als jullie een PC samenstellen, ik ga namelijk eerst op zoek naar onderdelen die ik wil gaan gebruiken, daarna zoek ik er een moederbord bij. Op dit punt loop ik een beetje vast, maar hierover straks meer.

Zeer waarschijnlijk neem ik als videokaart een ATI Radeon x800 GT, dit vanwege de goede prestaties (wat ik heb gelezen uit revieuws van hardware.info) in vergelijking met nVidia's GeForce 6600 GT. De prijs valt ook wel mee, ze gaan voor nog geen 200 euro over de toonbank. Een hardware.info x800 GT test waardoor ik besloot een x800 GT te kiezen. In vele opzichten sneller dan de GeForce 6600 GT, behalve bij DOOM3 en op een paar andere punten.

De harde schijf wordt er sowieso een van Maxtor, omdat ik er zelf nu ook een heb en omdat mij is verteld dat dit een goed merk is. Dit wordt er waarschijnlijk een van 160gig, 7200rpm (intern). Op deze site staan vier harde schijven (de enige 4 met 160 gig, S-ATA). Ik heb gekozen voor S-ATA omdat dit een stuk sneller is dan (P-)ATA.

Voor het RAM-geheugen heb ik gekozen voor 2x512MB-modules, waarbij ik gebruik wil gaan maken van Dual Channel. De reepjes heb ik afgeleid van de Best Buyers Guide November '05. Het merk van de kaartjes maakt in principe niet zoveel uit, aangezien de prijs voor een module niet ver boven de 75 euro uit zal steken. Welke snelheid (PCxxxx) ze moeten zijn weet ik nog niet, dat ligt aan de snelheid van het mobo.

Nu mijn echte probleem: Ik heb al een klein idee van wat ik graag zou willen in mijn PC, maar ik heb totaal geen verstand van mobo's, laat staan van de CPU. Het merk mobo wordt waarschijnlijk Asus, omdat ik heb gehoord dat deze het beste is in zijn soort, maar mag niet ver boven de 100 euro uit komen. Ik heb me al wat verdiept in de Intel processors, waaruit is gekomen dat de [url=javascript:winopen('/content/learnmore/learnmore.aspx?c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs&~id=cpu&~mode=popup&~series=all&~tab=details','Home','WIDTH=595,HEIGHT=400,RESIZABLE=YES,SCROLLBARS=YES,TOOLBAR=YES,LEFT=0,TOP=20');]Intel Extreme Edition[/url] wel interessant is. Ik heb mij echter nog niet zeer verdiept in de prijs van de CPU, maar deze mag niet ver boven de 200 euro uitkomen. Ook heb ik koek gegeten van AMD, hoewel ik er zelf nu ook een heb.

Mijn vraag aan jullie tweakers: Welke CPU is het best voor mijn doeleinden (af en toe games, multitasking, beeldbewerking, videobewerking, kortweg vanalles wat) is het beste en welk moederbord past er dan het beste bij? Eventueel zou ik dan ook de snelheid van de RAM-geheugens willen weten, aangezien ik hier ook geen koek van heb gegeten.

Bij voorbaat dank,

Nick

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 16:59 . Reden: Ongeordende structuur ]

Verwijderd

Lees eens wat posts door in CSL genoeg over te vinden.
Proc voor multitask AMD x2 3800
Mobo: Asus a8n-e
Harde schijf liever WD (sata II) ivm mobo

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Onder verkeerde naam ingelogd (collega)

[ Voor 97% gewijzigd door CV_SmileY op 25-11-2005 18:34 ]

Verwijderd

Als je veel gamed kun je het beste een AMD Athlon 64 nemen, denk hier dan bijvoorbeeld aan een 3500+. Bij informatique staat die voor 219 euro. En als mobo kun je het beste een Asus nemen wat je zelf al zei. Neem hierbij dan een s939 i.v.m. eventuele uitbreidingen voor in de toekomst. Dat je dual channel wilt gaan gebruiken is verstandig omdat dit sneller is dan single channel. En qua videokaart zou ik toch een 6600GT 256mb nemen. Neem deze van XFX of Asus.

Even alles op een rijtje.

Moederboard: Asus A8N-SLI, S939, nForce4, GLAN, FW, PCI-E 36 136,00
Processor: AMD Athlon 64 3500+, 2.2Ghz, 512Kb cache,S-939,Box 36 219,00
Geheugen: Dane-Elec 1Gb Dual-Channel Kit, 2x512Mb, PC3200 99 99,00
Videokaart: Asus Extreme N6600GT 256Mb, DVI, TVout, PCI-E 36 205,00
Harde Schijf: Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII 36 112,00

Dit heb ik allemaal gevonden op www.informatique.nl Ik denk dat je hierboven een hele mooie combinatie hebt.

edit// niet zo slim om een 939 proc in een s775 te proppen zoals hieronder al wordt gezegt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 18:48 ]

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Behalve dan natuurlijk dat je bij de bovenstaande config een hamer nodig hebt om je CPU in je socket te krijgen.... 8)7

Ben je multi tasker zoek dan een AMD x2 uit met een 939 moederbordje en liefst 2 Gb geheugen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 16:02:
Ik heb mij echter nog niet zeer verdiept in de prijs van de CPU, maar deze mag niet ver boven de 200 euro uitkomen.
Nick
De goedkoopste x2 komt op 350 euro. Hoewel ik wel vind dat je het beste een x2 kan nemen! Maar dit moet wel binnen je budget vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij de CSL FAQ onder het kopje P van Processor stond de AMD Athlon 64 X2, die Dual Core en DC DDR ondersteund. Deze is daarentegen wel aan de prijzige kant (ongeveer 300-400 euro). Ik vraag me af of deze opties (Dual Core en Dual Channel) wel nodig zijn. Op de site van Dell stond een [url=javascript:launchFlash();]Demo over Dual Core[/url]. Nu wil ik eigenlijk wel weten welke van de twee (Dual Core of Dual Channel) je RAM-repen helpen sneller te functioneren (meer data tegelijk behandelen)? Welke van deze technologieën zijn "noodzakelijk" voor mijn systeem? MAW Welke van deze technologieën voldoen aan mijn systeemeisen?

Bij voorbaat dank,

Nick

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:39:
[...]
En qua videokaart zou ik toch een 6600GT 256mb nemen. Neem deze van XFX of Asus.
[...]
Verklaar jezelf nader. Ik heb van beiden reviews op hardware.info gezien, waarbij ze beide erg goed naar voren kwamen (qua budget). Ik zou graag willen weten waarom jij juist voor de 660GT kiest.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:39:
[...]
Even alles op een rijtje.

Moederboard: Asus A8N-SLI, S939, nForce4, GLAN, FW, PCI-E 36 136,00
Processor: AMD Athlon 64 3500+, 2.2Ghz, 512Kb cache,S-939,Box 36 219,00
Geheugen: Dane-Elec 1Gb Dual-Channel Kit, 2x512Mb, PC3200 99 99,00
Harde Schijf: Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII 36 112,00
[...]
Mobo wordt dan een S775 zoals al gezegd.
Is die dual kit (2 repen van 512Mb) totaal 100 euro of 100 euro per reep? (Ik verwacht totaal, wil ff zeker weten)
Waarom juist de Hitachi Deskstar? Ik geef zelf de voorkeur aan Maxtor, maar mij is ook al een WD aangeraden.

Is het btw misschien een optie om 2x120GIG schijven met RAID-0 te nemen, om sneller te kunnen schrijven/lezen, of is dit in prijs/kwaliteit(snelheid) niet rendabel?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
We hebben een plattegond van dit grote bos, genaamd 'search, FAQ, BBG & Google' zodat de bomen je niet langer het zicht hoeven te ontnemen :P

Sowieso horen dit soort vragen in Complete Systemen & Laptops en daar is ook vrij veel te vinden over dit odnerwerp Daar move ik deze topic dan ook maar heen.

Als ik het goed begrijp gaat het je er met name om welke cpu je moet nemen voor je diverse taken incl. multitasken. Als ik multitasken lees (en dan ga ik er vanuit dat je dit serieus meent!), lees ik dual core. En als ik dual core lees, lees ik AMD X2. Simpel :) Intel heeft ook leuke dual core's, alleen zijn ze in vergelijking met AMD's X2 eigenlijk helemaal niet zo leuk; ze presteren minder en ze vreten anderhalf tot tweemaal zoveel energie. Waarom voor een product kiezen wat technisch gezien amper in de schaduw kan staan van het alternatief? Kies voor jouw cpu een leuk moederbord en bijpassend geheugen en je bent klaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

4 tientjes duurder maar met X2 3800+ en corsair geheugen.
Mobo zonder SLI maar waarom zou je dat nemen als je niet zwaar wilt gamen.
Het is wel 50 Gig minder mja. Een HD kan je later nog wel bijkopen.
Dit is bij cool-prices

Afbeeldingslocatie: http://www.garjen.nl/cool-prices.JPG

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp heb ik een Asus A8N-E mobo nodig. Marktprijs voor ongeveer 100 euro, wat goed in het budget past. Een goede CPU die erop past is de Athlon 64 X2 3800+.

Over het mobo:
Geheugen: 4 x 184-pins DIMM Sockets ondersteunen maximaal 4 GB DDR400/DDR333/DDR266 ECC/ niet-ECC ongebufferd DDR SDRAM-geheugen
Dual Channel-geheugenarchitectuur
Welk soort RAM-geheugen past hier dan bij?

Voor mezelf alvast een prijslijstje:
Mobo:
Asus A8N-E, 939 socket,
uitbreidingsmogenlijkheden:
4 x 184-pins DIMM Sockets
1 x PCI Express x16 sleuf
2 x PCI Express x1
1 x PCI Express x4 (ondersteunt tot 1 GB/s)
3 x PCI
Prijs à 100 euro

CPU:
Athlon 64 X2 3800+
Supported Memory: PC1600, PC2100, PC2700, PC3200 and PC4000* DDR memory (hier)
Prijs à ongeveer 300 euro

RAM-geheugen:
Merk (nog) onbekend, waarschijnlijk Dane-Elec 1Gb Dual-Channel Kit, 2x512Mb, PC3200
Het worden IIG 2 repen elk van 512Mb
Prijs à 100 euro de set

Videokaart:
nVidia's GeForce 6600GT of ATI's Radeon x800 GT
256Mb geheugen
Prijs à ongeveer 200 euro

Hard Disk:
Maxtor, Western Digital of Hiatachi
Opslagcapaciteit à 160Gig
Ik kan voor 2x80Gig schijven kiezen met RAID-0, of een schijf à 160Gig. Geeft RAID-0 genoeg voordeel als je kijkt naar de prijs/kwaliteit-verhouding?
Prijs à ongeveer 100 euro

Edit: Ik zie net dat ik een HD à 200Gig voor nog geen 100 euro kan krijgen. Waarschijnlijk wordt dit hem dan.

De basis, CPU, mobo, geheugen, videokaart en HD, samen ongeveer op 800 euro uit.
Is dit een goed (stabiel) systeem? Ik zou graag met de CPU een jaar of 10 kunnen werken, eventueel met andere aanpassingen op het mobo, aangezien de prijs van zo'n CPU toch wel aan de hoge kant ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 22:03 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 22:01:

......

De basis, CPU, mobo, geheugen, videokaart en HD, samen ongeveer op 800 euro uit.
Is dit een goed (stabiel) systeem? Ik zou graag met de CPU een jaar of 10 kunnen werken, eventueel met andere aanpassingen op het mobo, aangezien de prijs van zo'n CPU toch wel aan de hoge kant ligt.
10 jaar is wel heel erg ver bekeken maar kwa keuze van componenten zit je wel goed zo, de 3800+ is een cpu die langer nog niet op zijn max van kunnen zit, ofterwijl hij blijft lekker cool (naja cool genoeg iig)

Raid-0 vind ik zelf erg handig (zeg: snel) maar om daar meer voor neer te leggen in 2x80gb vorm is misschien zondegeld, koop dan het lieftst een hdd die net geintroduceert is van zo'n 160gb en gooi daar later nog een zelfde bij, dan kun je alsnog raid-0 gaan.
persoonlijk vind ik 320gb ook niet TE veel ofzo voor een systeem wat jij wil kopen, tenminste ik kan het wel vol krijgen :)
De seagate 7200.9 is net geintroduceerd en is SataII en volgens de testen erg snel en stil, misschien het overwegen waard, die is er nog wel over een jaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Dnc1n op 25-11-2005 23:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel meer van dat de CPU goed genoeg is om over 10 jaar de "zware programma's" van dan te kunnen ondersteunen (eventueel met upgrades van geheugen/videokaart/etc).

Ik ga nl binnenkort mijn "studententijd" in (ben 16) dus zal over het algemeen wat minder uit te besteden hebben. Een CPU van 300 vind ik dan wel een beetje veel als ik over 5 jaar weer een nieuwe moet kopen, dan kan ik er nu net zo goed een van 100 kopen (oke die zijn dan wel wat minder goed), en over 5 jaar een nieuwe. Bespaart me wel 200 euro.
Abbadon schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:09:
Als ik het goed begrijp gaat het je er met name om welke cpu je moet nemen voor je diverse taken incl. multitasken. Als ik multitasken lees (en dan ga ik er vanuit dat je dit serieus meent!), lees ik dual core. En als ik dual core lees, lees ik AMD X2.
Dan moet je mij toch maar eens uitleggen wat nou "echt" multitasken is. Eerst dacht ik dat multitasken heel veel programma's open hebben en in werken (alt+tab etc.), maar volgens mij bedoel jij heel veel programma's tegelijkertijd dingen laten doen. Mijn opvatting van MT'en was dus meer veel programma's open hebben en omstebeurt gebruiken. Ik weet niet of ik hier echt wel een Dual Core processor voor nodig heb, hoewel het wel een leuke gadget is ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 13:33 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:
Ik bedoel meer van dat de CPU goed genoeg is om over 10 jaar de "zware programma's" van dan te kunnen ondersteunen (eventueel met upgrades van geheugen/videokaart/etc).

Ik ga nl binnenkort mijn "studententijd" in (ben 16) dus zal over het algemeen wat minder uit te besteden hebben. Een CPU van 300 vind ik dan wel een beetje veel als ik over 5 jaar weer een nieuwe moet kopen, dan kan ik er nu net zo goed een van 100 kopen (oke die zijn dan wel wat minder goed), en over 5 jaar een nieuwe. Bespaart me wel 200 euro.

[...]

Dan moet je mij toch maar eens uitleggen wat nou "echt" multitasken is. Eerst dacht ik dat multitasken heel veel programma's open hebben en in werken (alt+tab etc.), maar volgens mij bedoel jij heel veel programma's tegelijkertijd dingen laten doen. Mijn opvatting van MT'en was dus meer veel programma's open hebben en omstebeurt gebruiken. Ik weet niet of ik hier echt wel een Dual Core processor voor nodig heb, hoewel het wel een leuke gadget is ;)
Moah multitasken doe je al vrij snel, dingen zoals een spelletje spelen en een dvdtje rippen/branden op de achtergrond gaan dan soepeler, ik merk dat ook wel met hypertreading al, bovendien zware applicaties bezig laten gaan en een beetje internet browsen erbij gaat veel efficienter,
voorbeeld is bijvoorbeeld VMware deze kan ik zonder moeite een heel virtueel linux pakket laten installeren, en gewoon een beetje ondertussen snel internetbrowsen, mp3tje luisteren etc, zonder dat je het gevoel heb dat je veel langer moet wachten dan anders.
Ook leuk om te zien dat die applicaties dan door hebben dat ze je linker cpu goed bellasten en de rechter nog behoorlijk wat over heeft in taskmanager.

bovendien merk ik behoorlijk als ik HT uit heb staan, reageert allemaal wat soepeler, ook gigabit netwerkverkeer, tijdens het downloaden van mijn server, hou ik veel meer over met hypertreading aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dnc1n op 26-11-2005 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch dat het flink handig gaat worden, zo'n Dual Core processor. Thnx voor de hulp :)
Ik heb waarschijnlijk ook een mooi 19" TFT monitor gevonden: De Belinea 101920 (ref. 111919). Deze is vrij goedkoop in vergelijking met andere merken in dat topic. Wel jammer is dat er geen DVI kabel bij zit, maar deze zijn (vrij) goedkoop met een prijs van nog geen 10 euro.

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:

[...]

Multitasken is inderdaad meerdere zware processen tegelijk draaien, bijv en game spelen en tegelijkertijd een groot bestand uitpakken met WinRAR. Meerdere applicaties 'open hebben staan' en daar dan tussen switchen afhankelijk van welke je wilt gebruiken kost geheugen, maar is niet bepaald multitasking. Ik denk eigenlijk dat je prima af bent met een 'normale' CPU met 1 core.

Het is totaal onrealistisch om te denken dat je 10 jaar mee kunt komen met zo'n PC. Met verstandig upgraden kan je misschien 3 jaar lekker werken met een nieuwe PC. Over 5 jaar zul je sowieso een nieuwe moeten kopen... 5 jaar is namelijk lang in hardware land en het is maar de vraag of je dan wel eens de nieuwste operating systems kunt draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er eens goed over nadenken, maar ik denk toch wel dat ik met zo'n CPU een langere tijd mee rond kan. M'n zusje heeft een PC van een jaar of 10 oud ondertussen (ontigelijk traag, maar dat ligt niet aan de CPU) en daar draait ook Windows XP pro op. Voor het OS ben ik niet bang. Met het mobo zit het volgens mij ook wel lekker (ik gebruik maar 2 van de 4 RAM-sleuven, dus kan later alsnog upgraden). De videokaart ben ik in verhouding niet zo erg bang omdat deze relatief "goedkoop" is. Ik koop nl makkelijker een nieuwe videokaart als ik er al een heb van 200 euro dan dat ik er een heb van 500 euro.

Nu had ik ook een mooi beeldscherm gezien, maar de prijs van deze ligt wat aan de hoge kant. Ik heb nu nog een brak 17" RCT scherm staan (opzich niks mis mee, ga waarschijnlijk dual screen gebruiken, toch erg handig). Misschien komt die 19" TFT een paar maandjes later.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2005 15:41 ]

Pagina: 1