Toon posts:

Danfoss sc18b compressor ?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoiiiii

ik ben van plan een koeler in elkaar te bouwen hehe met een aantal tutors
Weet er zelf weinig van. maar hier op mn werk had i9k toevallig nog zo'n ding staan :

Danfoss sc18b 230 volt 600cm³ Oil : 104L

Ik weet niet of dit hier bruikbaar voor is en als ik ga zoeken naar dit product kom ik uit op poolse sites heb er dus niets aan. Weet iemand toevallig hier wat over of deze bruikbaar is en hoeveel kracht het levert bv 1/4hp of 1/20 hp of anders :)

Verwijderd

mooie compressor hoor, de B variant is echter niet meer in omloop dus ik denk dat het een r502 compressor was? Kan je een R waarde vinden? hij is overigens ongeveer 2/3hp

foto's?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik kan geen R vinden nog niet iig zal even kijken of ik fotootje kan maken !

2/3 hp das knetter veel of niet ?

er staat R12 en R502 op

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 15:17 ]

Verwijderd

2/3hp is tamelijk veel inderdaad maar zal je mooie temperaturen geven ;)

er zit minerale olie in waarschijnlijk voor het geval je dat wilt weten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Update , hier zijn de fotoootjes :

Sorry maar kan even duren zijn zo'n 1.4mb per stuk

Resolutie : 2560x1940 (leuk man zo'n nikon 5700 )

(Als je er niet op kan klikken wil een moderator dan even dat aanpassen voor mij plz )

http://broodjes-clan.nl/DSCN2919.JPG
http://broodjes-clan.nl/DSCN2920.JPG

Edit je bericht dan ook dat de foto's niet meer geladen worden...

[ Voor 18% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-11-2005 16:48 ]

Verwijderd

ehm je kan foto's ook software matig verkleinen, zou ik maar ff doen want apen-nootjes is going to freak out. :D ;) het ziet er nog goed uit, ik zou alleen even kijken of de olie nog goed is als ik jou was, compressor schuin houden totdat er een beetje olie uit dat linker buisje loopt. Als de olie niet bruin is dan even de buizen afdichten met tape oid om verdere vervuiling tegen tegaan en om roesten van het binnenwerk te voorkomen.

wat ga je er eigenlijk van maken?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik denk dat hij z'n kerstboom ermee gaat versieren... 8)7

Maar goed, mooi ding, suc6 ermee... Heb je al veel ervaring op dat gebied? Laat het iig controleren voordat je hem vult...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

pardon?? je kan er een direct-die systeem van maken of een waterchiller of een autocascade (alhoewel die laatste raad ik je niet aan)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
MeMoRy schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:02:
Ik denk dat hij z'n kerstboom ermee gaat versieren... 8)7

Maar goed, mooi ding, suc6 ermee... Heb je al veel ervaring op dat gebied? Laat het iig controleren voordat je hem vult...
Niet zo bijdehand...

Het is heel normaal dat unknown_road dat vraagt, je kunt er namelijk meerdere dingen van maken hoor :/

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• MeMoRy
Hij zegt zelf dat hij het aan de hand van tutorials wil doen... weinig ervaring... Chiller is zonde en ook wel moeilijk, autocascade is teveel gedoe... dan zal het toch wel direct-die worden..

Verwijderd

chiller is zonde en moeilijk?? hij is niet de enige met weinig ervaring blijkbaar :D chillers zijn niet echt moeilijker dan direct-die hoor. Maar idd omdat hij weinig ervaring heeft weet ik niet wat hij bedacht heeft er mee te kunnen maken. Tutorials zijn er voor zowel direct-die systemen als chillers. Je hoeft niet mensen belachelijk te maken als je het een domme vraag vindt , duid de persoon er gewoon op beetje jammer voor de sfeer anders. Helemaal in dit geval aangezien het geen domme vraag was. :D

• MeMoRy
Een chiller maken is meer werk dan direct-die, dus moeilijker. En zonde omdat je minder lage temperaturen (en efficiency) haalt.

[ Voor 36% gewijzigd door MeMoRy op 25-11-2005 23:00 ]

Verwijderd

chillers heb je veel minder moeite met tunen, de warmtewisselaar/evap is veel makkelijker te maken en het is enorm makkelijk om meerdere onderdelen te koelen met 1 warmtewisselaar. :9

misschien kunnen we de TS verder nog helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 23:35 ]

• MeMoRy
Niet mee eens, maar goed.

Maar volgens mij zijn de vragen van de TS al beantwoord. Of heeft hij nog meer vragen?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

MeMoRy schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 01:49:
Niet mee eens, maar goed.

Maar volgens mij zijn de vragen van de TS al beantwoord. Of heeft hij nog meer vragen?
heb jij al wel eens een evap van een direct die unit gelast?

een warmtewisselaar maken voor je waterchiller is toch echt een stuk makkelijker... en goedkoper :)
en unknown_road heeft al ervaring met het zelf maken van PhCh, dus hij weet ook wel waarover hij het heeft ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jack op 26-11-2005 09:54 ]

[Specs]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Hoe kan zoiets nou een mening zijn? :P Dit zijn feiten.

Chillers komen minder precies, je hoeft minder precies te zijn doordat je onder andere een warmtebuffer hebt (dus minder swings bij een niet zo geweldige afstelling). Bovendien is het ontwerpen en maken van een goede direct-die evap erg veel werk. En als laatste: ook met chillers kun je lage temperaturen halen, het is weliswaar niet zo handig als met een direct-die evap, maar het kan. En mits goed geisoleerd zal de efficiency echt niet veel lager liggen.

Om te beginnen is een chiller het makkelijkste om te maken :) Tenzij je een kant en klare evap koopt, en je je goed ingelezen hebt in de tuning van zo'n systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 26-11-2005 15:07 ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik sluit me ook helemaal bij unknown aan. Maar het geeft wel veel isolatie problemen bij koude temperaturen. (daar heb ik dus weer ervaring mee) Het is cker wel sonde om met al die kracht enkel de cpu te koelen!.beter water chiller dus :9

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Verwijderd

Topicstarter
Wil er 2 VGA kaarten mee koelen en een processor :) , eerst wil ik het testen op een oude machine :D

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:45:
Wil er 2 VGA kaarten mee koelen en een processor :) , eerst wil ik het testen op een oude machine :D
Dit kan prima als je er een waterchiller van maakt :)
Direct-Die met 3 evaps is toch wat lastiger en duurder :+

[Specs]

Verwijderd

meerdere evaps op 1 compressor raad ik je niet echt aan voor je eerste bouwsel. Als je een waterchiller maakt raad ik je aan om een koudemiddel te gebruiken met een kookpunt hoger dan de -30 in ieder geval anders wordt het echt wat te koud voor een waterchiller.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 20:21:
meerdere evaps op 1 compressor raad ik je niet echt aan voor je eerste bouwsel. Als je een waterchiller maakt raad ik je aan om een koudemiddel te gebruiken met een kookpunt hoger dan de -30 in ieder geval anders wordt het echt wat te koud voor een waterchiller.
Ik heb met m'n vorige chiller m'n kwikthermometer bevroren :P

Inderdaad, vloeistof van -30 á -40 graden celcius rondpompen is geen pretje, wat je er ook door gooit het blijft altijd behoorlijk stroperig, dus het pompt slecht.

Voordeel van een hogere temperatuur is dat je een groter koelvermogen hebt én dat het dus makkelijker rondpompt.

Verwijderd

Topicstarter
Des te meer ik dus mn cpu klok des te warmer het word , en als ik em nou instel op 1 graden ?
of zou ik em dan beter 15 graden kunnen zetten (vanwege condense ?? ) of is dit helemaal niet mogelijk.

sorry ik ben beetje noob wat dit betreft heb nog veel te leren over dit soort dingen hehe , maar ik vind het erg leuk om er mee te expirimenteren. En als ik er niets van bak verkoop ik dat ding gewoon :P

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Chr0n1cl3,

Zou je je plaatjes even met een software pakket als photoshop of iets dergelijks willen verkleinen ? Dit is echt te groot :)

Verder denk ik dat het opzich wel verstandig is, om jezelf eerst nog wat te gaan verdiepen in hoe het een en ander werkt aangezien de tempraturen en koude middelen etc. iets minder kinderachtig zijn als bij een waterkoelingssetje

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Exigence schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 22:00:
Inderdaad, vloeistof van -30 á -40 graden celcius rondpompen is geen pretje, wat je er ook door gooit het blijft altijd behoorlijk stroperig, dus het pompt slecht.
3:1 spiritus/water, loopt ander nog lekker op -25. Ik kreeg het zelfs niet bevroren op -40 oid...

Nadeel is dat spiritus een kleurstof bevat die nogal de neiging heeft om aan van alles te blijven plakken...dus ook je koelblok. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dat minstens 3-4 graden gaat kosten :X

Zorg iig dat je verdamper meer dan voldoende afzet heeft, want als het eenmaal begint aan te vriezen ben je gewoon zwaar de sjaak, want dan blijft het aanvriezen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

@rey, je kan ook kleurloze gedenatureerde alcohol kopen bij menig drogist. Het probleem met dit soort mengsels is dat het nogal brandbaar is en dus een veiligheidsrisico met zich mee brengt. Verder hebben deze chemicalieen effect op de plastics waarvan de pomp en slangen gemaakt zijn waardoor hun levensduur tamelijk achteruit gaat.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik denk dat rond de 15 graden toch wel het beste is voor de 1e x. Aangezien je ander zoveel problemen krijgt. Vooral condens en stroperige koelmiddel. Ik heb dus zelf ook een chiller gehad die -40 en wss dieper koelde en dat is echt geen pretje :D

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Pagina: 1