eerste 2 geheugenbankjes moederbord geven foutmelding

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 10:37
ik heb via ebay een gigabyte-moederbord gekocht: GA-8IPE1000 SOCKET 478
Ik krijg de indruk dat het moederbord niet deugt. Het moederbord heeft ruimte voor 4 geheugen dimms, eventueel in dual-channel. Maar de geheugenbankjes 1 en 2 lijken niet goed te zijn: ik heb er 1 en 2 dimms van 512 mb ddr geheugen in gehad, maar de computer begint dan direkt na het opstarten met een snelle pieptoon. Ik heb dit opgezocht en dit wijst op geheugenproblemen. Als ik de 2 dimms in de geheugenbankjes 3 en 4 doe start de computer wel gewoon op.
Alleen dan krijg ik het volgende probleem: de computer start alleen op als ik 1 IDE-kabel aansluit (op IDE-1). Gebruik ik ook IDE-2 dan blijft de computer in het opstartscherm staan: het detecteert wel wat er is aangesloten, maar gaat niet verder.
Mijn vraag is: zijn deze problemen nog op te lossen met bv een bios-upgrade/downgrade, of is dit moederbordje TERMINAAL?
Alvast bedankt voor de hulp.
Nog even wat meer gegevens:
GA-8IPE1000 SOCKET 478
1 ddr dimm 512mb 333mhz / 1 ddr dimm 512mb 400mhz (zijn beide goed)
celeron P4 2.4 ghz.
agp videokaart/pci videokaart geprobeert
bios reset gedaan
geheugen draait gewoon in single channel, geeft computer ook aan

[ Voor 14% gewijzigd door dribibu op 25-11-2005 12:10 ]

Verwijderd

Zijn het 2 exacte zelfde reepjes..
?

Zijn de Sloten met kleuren aangegeven, voor dual channel moet je gewoonlijk slot A1 en B1 gebruiken, 2 naast elkaar hoort ie gewoon te pakken maar als single channel lijkt me.

Het kan ook zijn dat het moederbord het type geheugen niet volledig ondersteunt ?

Geef ook ff specs van je geheugen , TYPE/Merk bitte.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 12:25 ]

• dribibu
geheugen dimms zijn niet gelijk: (400 en 333 mhz), MAAR tot mijn verbazing werkt de bank 1 op het moederbord nu wel. Sterker nog ik gebruik nu bank 1 en 3 en hij draait nu op dual mode, bank 2 werkt nog niet: (computer hangt dan) maar dit kan natuurlijk aan verschillend type dimm liggen. Het is dus wat onduidelijk nu en ik probeer het even zelf later op de dag, dus wachten jullie maar even met reakties aub, want ik moet het eerst ff aankijken hoe het later op de dag dan gaat. Misschien was toch een dimm (ook) niet goed...

[ Voor 24% gewijzigd door dribibu op 25-11-2005 12:47 ]

• dribibu
de computer werkt nu goed lijkt het, vermoedelijk was toch het verschil tussen de bankjes de oorzaak, in single mode start de computer niet op met het " 333mhz geheugenbankje" in dimm 1 en het "400mhz geheugenbankje" in dimm2. In dual channel werkt de computer gewoon goed, bankjes zitten dan in dimm1 en dimm3. Ik heb ook de nieuwste bios gedownload en geinstalleerd.
In ieder geval bedankt voor het lezen en evt. reaktie.
Het moederbord is toch een tikkie sneller dan de oude en dat is erg prettig.

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Werken je IDE aansluitingen nu ook naar behoren? Anders is het mss nog steeds niet helemaal wat je wilt.

telefoontoestel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zit je allemaal over 'bankjes' te praten :?

Een bank is een virtuele organisatie van 64 datalijnen aan geheugen. Je hebt dus *geen* 'bankjes' op een moederbord, maar slots waar DIMMs in passen. Al naar gelang de chipstructuren op een DIMM kan 1 DIMM 1 of 2 banken omvatten.

Let op, want het aantal banken bepaalt de load op de geheugenbus. Boven een bepaald aantal banks schroeft de geheugencontroller de snelheid terug om alles stabiel te houden. Als je uitgaat van 1 DIMM = 1 bank kun je je gruwelijk verrekenen daarmee opeens met je geheugen op halve snelheid draaien :X

Wees dus nauwkeurig, dat voorkomt fouten (en is ook nog eens duidelijk naar anderen toe :o )

Oslik blyat! Oslik!

• dribibu
@telefoontoestel
Ja ide-1 en ide-2 werken nu allebei goed, hopelijk en waarschijnlijk is het nu gewoon goed.
@dion
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde slots met dimms erin... :)
Pagina: 1