Het bescheiden "Zo heb ik m'n *nix install verkloot" topic

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Ter leering ende vermaeck.

Ik had een leuk, netjes geconfigureerd, headless gentoo servertje staan in de meterkast.
Bij de installatie ervan had ik niet al te goed nagedacht over de diskspace die gentoo nodig zou hebben en zo kwam het dat / op een 2 Gig partitie stond en /usr op een aangrenzende 2 Gig partitie.

Niet zo'n probleem op zich, maar door portage en kernel sources begon /usr aardig vol te lopen, terwijl / op 10% bleef steken. Dus, toen ik het systeem gisteren toch uit de meterkast moest halen om er een wlan kaartje in te prikken, besloot ik dat het een kleine moeite was de twee partities samen te voegen. Zo gezegd zo gedaan, ik hang even een monitor en keyboard aan het ding, boot Damn Small Linux van een USB stick en kopieer met:

cp -r --preserve=all /mnt/root/* /mnt/data/temp/

alle data van m'n root partitie naar een tijdelijke dir op een grote data partitie.

Vervolgens start ik fdisk, vervang ik de / en /usr partities door één 4 Gig partitie, maak er een filesystem op en kopieer alle data weer terug. Dat dacht ik tenminste, tot ik zag dat /usr leeg was....... Uiteraard was ik vergeten de de voormalige /usr partitie naar m'n data schijf te verplaatsen. Omdat ik met DSL had geboot was die partitie natuurlijk niet onder /usr gemount. Achteraf heel logisch en toen ik aan de operatie begon realiseerde ik me heel goed dat ik beide partities zou moeten kopieren, maar dat was ik gaandeweg kennelijk vergeten.

Om een lang verhaal kort te maken, alle pogingen om het systeem te herstellen, gebruikmakend van de /usr dir uit een stage3 image van gentoo en strategische emerges faalden en nu kan ik dit weekend lekker besteden aan het from scratch opnieuw installeren van gentoo. Gelukkig heb ik m'n /etc en .config nog.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Cyphax

Moderator LNX
Ik kom niet verder dan een kernel niet helemaal goed geinstalleerd hebben. En dan uiteraard in Lilo de oude kernel niet meer kunnen kiezen, hehe. Dat is wel te omzeilen. Ik heb verder nog nooit een installatie vergald. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb pas nog een kleine fuckup gemaakt op een notebook.
zat onder Slackware 10.2 Ndiswrapper te installeren... wou alleen niet echt lukken... ik de Wlan kaart uit de notebook trekken, *hang* :/
nog maar eens proberen... ding starten, kaart er in, *hang*
en maar prutsen met ndiswrapper.... uiteindelijk start de notebook met een waslijst meldingen dattie regels uit de opstartfiles niet kan lezen.... :P
naja het ding werkt iig nog. niet netjes, maja...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Sowieso kun je het compleet kopieren van de hele structuur nog steeds beter met 'tar' doen volgens mij, dan weet je tenminste zeker dat alle links, rechten en speciale bitjes allemaal overkomen.

Hmm, voor mij geen recentelijke fuckups onder Linux (tja, het gebruikelijke remote inloggen op firewall systeem, syntax foutje maken in een regel en zo jezelf buitensluiten zodra je het firewall script opnieuw runt...doh 8)7 ), maar wel een leuk idee voor een topic...kom maar op met die verhalen mensen! :D

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

FreeBSD installeren op een Pentium 100 met 24 MB RAM is bijna niet te doen, maar het was me gelukt en ik had (zelfs) een custom kernel gemaakt op een andere PC mbv VMWare en die overgezet..

Afijn, na een jaar probleemloos draaien wilde ik er SVN en webDAV op installeren. Hiervoor moest ik oa de ports collection updaten mbv cvsup-without-gui. Dit zou allemaal niet zo moeilijk moeten zijn, maar toch is dit ergens goed fout gegaan. Tijdens een willekeurige installatie regent het nu security errors, ondanks pogingen om het hele systeem te updaten naar een meer up-to-date versie. Ik kan nu bijna geen enkel pakket meer installeren maar heb ondertussen wel mijn Apache en PHP setup verkloot. :'(

Hoe ik mn *nix install nou precies verkloot heb weet ik niet, maar verkloot is ie. ;)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ik had een keer een tarretje uitgepakt in mijn homedir.

Om eerlijk te zijn, het was cedega en illegaal gedownload van een nieuwsgroep, om de nieuwste te testen en zodat ik het misschien aan kon schaffen :)

Maar ja, die tar die ik uitpakte was nogal vaagjes.
(stel) Ik had cedega.tar
Ik pak em in mijn homedir uit en ik kreeg:

/home/cell/usr/bin/cedega

m.a.w. ik moest daarna ff handmatig die /home/cell/usr/bin/cedega mv'en naar /usr/bin/cedega :)

Geen probleem, maar ik was eerder die dag bezig geweest met uitpakken van vage files en andere cedega versies en zo dus ik wilde eerst voor het overzicht te herstellen het e.a. weggooien. Ook die cedega die ik net uitgepakt had.

Ik in mijn homedir (je raad het al) en als root (omdat ik em later naar /usr/bin wilde kopieeren):

code:
1
rm -rf /usr
(ipv 'rm -rf usr' (zie de slash)
Dit deed ik gewoon automatisch omdat ik zo vaak op de CLI cd /usr en zo intik :D

Dus na 15 sec. vond ik het wat te lang duren voor een map in mijn homedir die verwijderd moest worden en begon ik mezelf voor mijn kop te slaan |:( :P

edit: en deze natuurlijk, rofl :P
[rml][ Debian] Oops. Hele root account e.d. naar de haaien :([/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door DeMoN op 25-11-2005 11:53 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Heb een keer een deel van mijn schijf gewist door in te tikken:

code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=64k

Had /dev/sda moeten zijn omdat ik een usb-drive wilde wissen...

Maar gelukkig merkte ik het meteen en was alleen een deel van /dev/hda1 overschreven,
welke gelukkig maar de swap-partitie was.
De partitietabel stond nog wel in het geheugen, dus ff met een rescue-cd geboot,
ff opnieuw partitioneren, swap-partitie activeren, rebooten, en alles deed het weer... :)

• slager
  • Laatst online: 21:42
Het stomste wat ik ooit gedaan heb, was het stoppen van een SSH-deamon op een server, terwijl ik remote ingelogd was via SSH. 8)7 Omdat ik al mijn kennis aangewend had om die bak dicht te timmeren, kon ik dus fysiek naar die bak toe. Gelukkig was ik in de buurt...

Verder heb ik nog een keer een goed werkende installatie om zeep gekregen, door het moederbord te vervangen. Geen idee wat er fout ging, maar na het vervangen was de ReiserFS partitie waar / opstond corrupt. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar ext3.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
slager schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:58:
Het stomste wat ik ooit gedaan heb, was het stoppen van een SSH-deamon op een server, terwijl ik remote ingelogd was via SSH. 8)7 Omdat ik al mijn kennis aangewend had om die bak dicht te timmeren, kon ik dus fysiek naar die bak toe. Gelukkig was ik in de buurt...
Dat had je dan zeker met een "killall sshd" gedaan ipv "/etc/init.d/ssh restart" ofzo? Ik kan ssh gewoon stoppen en starten terwijl ik ingelogd ben en de verbinding gaat dan niet verloren. OpenSSH doet in ieder geval voor iedere login een aparte daemon forken en op die manier blijft de verbinding draaien.

• slager
  • Laatst online: 21:42
jeroene schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:38:
[...]
Dat had je dan zeker met een "killall sshd" gedaan ipv "/etc/init.d/ssh restart" ofzo? Ik kan ssh gewoon stoppen en starten terwijl ik ingelogd ben en de verbinding gaat dan niet verloren. OpenSSH doet in ieder geval voor iedere login een aparte daemon forken en op die manier blijft de verbinding draaien.
Gewoon "/etc/rc.d/rc.sshd stop", de deamon was geupgrade, en ik wilde er zeker van zijn dat er geen oude zooi door bleef draaien... Maar met "/etc/rc.d/rc.sshd restart" gaat het normaal gesproken wel goed, inderdaad.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Wilke schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:20:
Sowieso kun je het compleet kopieren van de hele structuur nog steeds beter met 'tar' doen volgens mij, dan weet je tenminste zeker dat alle links, rechten en speciale bitjes allemaal overkomen.
Ik zou er eerder voor kiezen het FS te dumpen en restoren (ufsdump en -restore bij SUN)... Denk dat Linux ook wel zoiets heeft..

Anyway, rm -rf / intikken is nooit grappig..

[ Voor 7% gewijzigd door MrBarBarian op 25-11-2005 12:50 ]

iRacing Profiel

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Goed topic :D Hmmz eens kijken wat ik voor blunders heb begaan....

1) In /usr/local/apache een rm -rf * gedaan omdat ik dacht in /usr/local/apache/htdocs stond (weg config)

2) De firewall dichtgooien en erachter komen dat je dan geen ssh toegang meer hebt (en 3 uur moeten rijden om het te herstellen)

3) standaard even een machientje inrichten en vergeten dat je ze niet allemaal hetzelfde ip-adres moet geven (ok niet ernstig maar waarom kon ik die server ook weer niet bereiken :? )

4) tijdens een destructieve test een rm -rf / intikken en dan na een tijdje zien dat ie het rm commando niet meer kent...

De mooiste die ik gezien heb was trouwens iemand die in irssi het commando a-la /exec -o uname -a | rm -rf / intikte (was als grapje gepost) en gelukkig ergens tegen een syntax error opliep

/(bb|[^b]{2})/

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

rm -rf /* (want rm -rf / dat mocht niet ;)) maar dat was bewust, ik wilde eens proberen of het werkte voordat ik aan een reinstall begon. Was op een FreeBSD 5 systeem.
Wel per ongeluk: m'n kernel gecompileerd met de firewall op default block en natuurlijk nog geen firewall rules aangemaakt, dus toen kon ik met m'n monitor en toetsenbord gaan slepen :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

2) De firewall dichtgooien en erachter komen dat je dan geen ssh toegang meer hebt (en 3 uur moeten rijden om het te herstellen)
Die is altijd prachtig en overkomt mij ook wel eens...daarom ga nooit meer remote aan een firewall klooien...

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 21:27
Mijn domste blunder was toch wel de firewall rules flushen terwijl de default policy op DROP stond. op zich is dat niet zo'n probleem is alleen wat minder leuk als jij in Rotterdam zit en de server in Amsterdam staat, en je daar heen moet in een auto zonder airco terwijl het 30+ graden is

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-02 06:19

Gerco

Professional Newbie

Gelukkig niet zelf gedaan, maar ik kon wel in de auto stappen om de backup te gaan restoren...

"fsck -a" zonder -n gedraaid op een gemount (en erg actief door meerdere drukke gameservers + webserver) filesystem. Even later werkte "ls" niet meer en zelfs killall en shutdown wilden niet meer. Erg ongemakkelijk gevoel om een systeem onder je vandaan te zien instorten :'( .

Overigens begrijp ik nog steeds niet helemaal waarom dat niet alleen de files die in gebruik zijn sloopt, maar leuk is het in ieder geval niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Gerco op 25-11-2005 14:54 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

code:
1
emerge -C python
op een Gentoobak. Dat was niet echt slim.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 14:51 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik had eens een aantal files vanuit dos/windows naar een SunOS bak met een oude versie van samba gekopieerd. Vraag me niet waarom, maar om de een of andere reden wilde ik alles met een extensie deleten. Ik dus naar /tmp (waar de samba mount op was) en tik in rm -rf .*

Dat was dus eens, maar nooit weer.

Signatures zijn voor boomers.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

-r en -f zijn opties van rm. Maar grappig om te zien dat die heel vaak standaard worden meegegeven, met bovengenoemde resultaten als gevolg :D

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Maasluip schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:15:
Ik had eens een aantal files vanuit dos/windows naar een SunOS bak met een oude versie van samba gekopieerd. Vraag me niet waarom, maar om de een of andere reden wilde ik alles met een extensie deleten. Ik dus naar /tmp (waar de samba mount op was) en tik in rm -rf .*

Dat was dus eens, maar nooit weer.
Als je een beetje hoog in je directory structuur zat zal je weinig schade gehad hebben toch? :)
Of zat je in / ? :X

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Staat erin, de samba mount was op /tmp en daar zat ik ook.

Verwijderd

ik had een keer een map /etc in weetikveel /home/data/shit/etc, dus wat doe ik nou "rm -rf /etc" 8)7 8)7

maar zo te zien ben ik niet de enige die slash teveel zet :P.

gelukkig was het een VM.

tip: werk nooit als root als je geen echte root bent.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het firewall verhaaltje heb ik al meerdere malen ondervonden.
lullige is dat ik nog geen rijbewijs heb en dus om uur of 4 snachts op de fiets moest gaan stappen om een klein uurtje te reizen om het te kunnen fixen.

ook wel eens gehad dat mijn mbr fucked was..
maar dat is niet echt een fuckup zegmaar, of iig vrij eenvoudig te fixen.

verder eigenlijk nooit echt fuckups (klop klop).

[edit]
mag niet liegen...schiet me net nog wat te binnen.
en deze is het recentste.
Laatst server upgrade gedaan van p-ata naar s-ata.
opzich niet zo een probleem lijkt me, maarjaa waar het mis ging ??

schijf erin gehangen, gepartitioneerd en fs opgeknalt.
en gemount op /mnt/newroot
cp -pdvr {bin,boot,etc,lib,opt,root,sbin,usr} /mnt/newroot

nadat die klaar was home,mnt,media,tmp,var en var/log handmatig aangemaakt en gemount met de overgebleven partities (bestemd voor home,tmp,var en var/log).

deze op dezelfde manier gecopieerd als hierboven vermeld. alles prima verlopen.

shutdown -r now ; knoppix erin.

mount /mnt/newroot met sda1 ; chroot /mnt/newroot ; fstab goed zetten, lilo goed zetten en runnen
geen errors MOOI.
ik rebooten -> boot wel maar blijft hangen bij grsec.
vedomme!!! blijkt uiteindelijk dat op mysterieuze de 2 schijven zijn gesynced oid.
als ik op sda1 iets verwijder dan is dit ook op hda1 weg en omgekeerd.
erg vreemd.

oplossing was uiteindelijk om de p-ata schijf eruit te laten en dan pas met knoppix aan de gang te gaan. maar het hart zat me wel in de keel. nergens een backup staan namelijk :x

[ Voor 60% gewijzigd door weijl op 25-11-2005 16:31 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Maasluip schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:53:
Staat erin, de samba mount was op /tmp en daar zat ik ook.
Maar wat begrijp ik dan niet?

je zit in:
/tmp

je tikt:
rm -rf .*

. = currentdir
* = alles

-r = onderliggende mappen
-f = geen bevestiging

Dus alles in /tmp gaat verloren. /tmp/blaat bijv.
Alles wat niet in /tmp staat blijft dan toch bestaan?

(het probleem is, ik wil het niet testen :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 25-11-2005 16:52 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

rm -rf .* zal voor de shell betekenen:

code:
1
rm -rf . .. <heleboel andere files>

Die "." en die "<heleboel andere files>" boeien niet zo, maar die ".." wel! Als je in "/tmp" zit is dat dus "/"! Probeer het maar eens zo:
code:
1
 ls -d .*

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 25-11-2005 17:03 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Tha_Butcha
  • Laatst online: 30-01 13:59
uiteraard remote headless firewalls up gooien en niet geconfigged.

een keer heb ik heel hard lopen vloeken. was bezig met een nieuwe install te doen
dus alle config files, 3-kwart jaar dev-werk allemaal op 1 partitie getiefd (/home) en dat was /dev/hda9

met fdisk tijdens de nieuwe installatie alle overige partities weg getiefd, door de eerste 8 partities te selecteren. toen ie klaar was zag ik dat ie zo had geteld :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/dev/hda1
/dev/hda2
/dev/hda3
/dev/hda4
/dev/hda5
/dev/hda6
/dev/hda7
/dev/hda9    <----
/dev/hda8    <----

mogen jullie raden of ik voor de rest backups had of niet.

Compromises are for the weak

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Gerco schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 17:02:
rm -rf .* zal voor de shell betekenen:

code:
1
rm -rf . .. <heleboel andere files>

Die "." en die "<heleboel andere files>" boeien niet zo, maar die ".." wel! Als je in "/tmp" zit is dat dus "/"! Probeer het maar eens zo:
code:
1
 ls -d .*
Je hebt geljk ook natuurlijk.
.. is gewoon de parent dir :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad .* expand naar .. Doe maar eens ls .*, zie je alle files die met . beginnen, alle files in de huidige directory (want dat is ls .) en alle files in de parent directory (ls ..).
En als je dan -R erbij hebt is het feest.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 25-11-2005 17:22 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

DeMoN schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 17:11:
Je hebt geljk ook natuurlijk.
.. is gewoon de parent dir :)
Helaas spreek ik uit ervaring :) Wel als user overigens. Toen ik allemaal errors voorbij zag komen kon ik nog net op tijd op CTRL-C rammen en ik had de meeste van mijn files nog. Maar ja, dat valt niet onder het verknallen van je install, aangezien die het daarna nog prima doet. Misschien iets voor "Het grote 'post hier je *nix blunders'-topic".

[ Voor 20% gewijzigd door Gerco op 25-11-2005 17:37 ]

• MTWZZ
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Heeft er iemand wel eens geprobeerd glibc te upgraden door gewoon een nieuwe tarball te extracten? :D
Ik wel nog over het netwerk ook -> chaos gegarandeerd en m'n server compleet naar de haaien.

De beroemde firewall-remote-aanpassen truc heb ik al zovaak gehad dat ik het spreekwoord van die ezel en een steen toch wel heb kunnen begraven :P

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Ik vergat er nog 1, ik deed het volgende toen ik de inhoud van mijn HD naar een andere wilde kopieren:
code:
1
tar -cp <lijst dirs in /> | tar xp

Terwijl ik in / stond geparkeerd. Ik was natuurlijk de -C <dir> optie vergeten. Dit resulteerde in wat errors dat de files die hij aan het lezen was veranderden terwijl ze gelezen werden. Ik realiseerde me wat er mis was en deed snel CTRL-C, precies toen hij bij /bin/ls was.

Vervolgens gebeurde er dit:
code:
1
2
# ls
Segmentation Fault

Das knap lastig aangezien elk build proces wel ergens 'ls' gebruikt en ik dan dus nooit een nieuwe ls gecompiled krijg. Opgelost door gewoon ls van een ander systeem te kopieren en een nieuwe sys-apps/coreutils te emergen. Echt kapot was het niet dus, maar handig is anders.

Verwijderd

Of die keren dat ik hunkerde naar sensatie en ``rm -rf /'' intypte op een bak die ik toch op nieuw zou gaan installeren. De eerste keer was het thuis, bleek dat ik nog 'n paar samba-mounts had openstaan. :X

De tweede en derde keer waren op school, bij twee projecten waarbij we (ik en projectteamgenoot) 'n NT-domein hadden opgezet. Na afloop van het project was teamgenoot documentatie aan 't schrijven op de workstation, en ik besloot de server maar vast ``op te ruimen''. Gevolg: Microsoft Word crashte aan alle kanten omdat het niet meer op de profileshare kon, teamgenoot kon weer opnieuw beginnen aan de documentatie. En een week later precies hetzelfde. :D

En natuurlijk de standaard datalossdingen: bij het herinstalleren erachter komen dat je backupscript toch niet helemaal goed werkt, typfoutjes in dd-commando's, devfs-naamgeving (/dev/disks/disk0/part1 of zoiets) vs. udev-naamgeving (/dev/hda1), ...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MTWZZ schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 17:49:
Heeft er iemand wel eens geprobeerd glibc te upgraden door gewoon een nieuwe tarball te extracten? :D
Ik wel nog over het netwerk ook -> chaos gegarandeerd en m'n server compleet naar de haaien.
Soortgelijk. In mijn beginjaren. Ik dacht eens libc5 te upgraden naar glibc2 (ofwel libc6). Meermaals: een keer met een rpm, daarna omdat 't mis ging from source. Bleek ook niet te werken :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Van de zomer m'n laptop omgebouwd tot linux server voor games.
Netjes Debian helemaal kaal geinstalleerd, alleen het hoogst noodzakelijke erop, netjes de gameservers geconfigureerd.

Eerste nacht op Campzone valt de stroom uit, niets aan de hand, laptop werkt verder, stroom komt terug.
Toen ben ik gaan slapen, later in de nacht is de stroom weer uitgevallen, en toen was de accu van de laptop leeg.

De volgende ochtend een mooie kernel panic. De boot partitie was corrupt geraakt en wilde niet meer hersteld worden.
Gelukkig waren de /home directories nog intact, dus na een quick and dirty herinstall werkten de gameservers weer :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:18

Aapje

Opel-beun
Dacht je van mijne?
* Aapje pakt hd
* Aapje smijt op grond
:Y) Verkloot :P (is echt zo gegaan :9 was b00z :+)

Verwijderd

Windows installeren ? Nee echt.... :
  • Had net Suse geinstalleerd, alles geconfigureerd, wireless werkte en de oude Windows install ernaast op de zelfde schijf. Had nog Windows nodig voor mijn werk en nog wat games, en wilde die dus op een aparte schijf zetten, en die dan later aan grub toevoegen.
  • Data van Windows-install gekopieerd naar datadirectories Suse-schijf....
  • Wilde een kopietje maken van mijn dataschijf ( op het oog identiek, want ook Maxtor 120GB P-ATA ), dacht dat ik die schijf uit mijn systeem trok...
  • Om tijd te besparen vriend vragen te beginnen met de Windows-install, om daarnaast de data te kopieren naar server met behulp van een andere pc.
  • Vriend vraagt "Mogen alle partities weg?", als jij net die disk aan het aansluiten bent aan je server...
Mijn antwoord en de reactie daarna begrijpen jullie |:( :( :'( ...

Tis nog steeds een goed idee, alleen zero points voor de uitvoering..... Moest alles opnieuw uitzoeken, want ook docu over drivers, instellingen etc ....weg

Vanaf dat moment alleen EN gelabelde EN S-ATA schijven mijn AMD64-bak.

• Swadrian
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06-2025
Ik heb een keer per ongeluk onder root dit commando gegeven:

rm -Rf /*/*

Er werkte daarna echt helemaal niets meer.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Mja, even een update. Zei ik in mijn OP nog dat ik gelukkig mijn .config nog had. Zojuist heb ik per abuis swap-space van m'n boot partitie gemaakt.....

Het gaat niet goed met me.....

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Paar dagen terug was ik aan het prutsen met m'n sshd_config. Door een typfout in de namen achter AllowUsers heb ik iedereen nu buitengesloten :P Mag ik weer eens ter plekke gaan kijken en er een keyboard en scherm proberen aan te sluiten...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Ik heb meerdere malen de firewall verkeerd geconfigd en mijzelf buiten gesloten. Gelukkig hoefde ik alleen maar met een toetsenbord en monitor slepen ;)
Wat ook niet echt handig is bij een Gentoo install is vergeten de modules voor de hdd te compileren. Dan gebeurt er na een reboot niets, helemaal niets. Stond wel even raar te kijken :?

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Wat ook het proberen waard is:
* Failover cluster met 2 machines
* 1 node down vanwege kapot mainboard
* En als je aan de kapotte node gaat klussen de verkeerde uitzetten....

Zelfde geld voor RAID1 (Mirror) met 1 kapotte mirror, en dan de verkeerde disk vervangen....

Of RAID1 Mirror, mirror splitsen, 1 disk laten zitten en 1 disk in een andere server en dan bij bijde servers nog een lege disk erbij en de mirrors dan weer syncen......en er dan achterkomen dat disk0 bij bijde server toch niet de target disk was.....

Verwijderd

Uiteraard ook hier firewall configgen vanop afstand.

Uit mijn beginjaren:
# ifdown eth0 & ifup eth0 (vanop afstand)

Eerste gentoo-install: etc-update en dan -5 (Dan verwonderd zijn waarom je reboot niet meer werkt)

In het foute venstertje een mkfs.ext3 /dev/hdax typen is ook wel pijnlijk :(

• Wilke
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 14:50:
code:
1
emerge -C python
op een Gentoobak. Dat was niet echt slim.
Ah, tot zover Portage en alle andere praktische Gentoo tools zoals 'emerge'? Dit is op zich nog redelijk makkelijk te herstellen (met installatie-cd booten, chrooten, python terugzetten vanuit de stage1 image of wherever...)

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 23:18:
[...]

Ah, tot zover Portage en alle andere praktische Gentoo tools zoals 'emerge'? Dit is op zich nog redelijk makkelijk te herstellen (met installatie-cd booten, chrooten, python terugzetten vanuit de stage1 image of wherever...)
Juist, maar niet als je pas 3 weken met een linux distro werkt Het heeft me toen heel veel leestijd gekost om uit te zoeken om het op te lossen. Ik denk dat een nieuwe install stukken sneller was geweest.

• Tha_Butcha
  • Laatst online: 30-01 13:59
mm, met 3 weken aan gentoo beginnen ....

ook leuk, je default boot runlevel op 6 zetten
en zoals eerder genoemd, een partitie (in dit geval /) ombouwen tot swap partitie

Compromises are for the weak

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

oke dit is een leuke.

1) standaard:: firewall rules met drop tabel

2) met kde heb je een xterm met tabs erg handig. moet je niet de servers door elkaar gaan halen.
heb ik hier (studenten huis) dhcpd op de server gezet. en gezorgt dat ik wel telens het zelfde ip address heb. ifdown dan weer ifup. zit ik in de verkeerde console. server bij me ouders die in een kruip ruimte zit.

maar mijn desktop is crash save.
sda heeft grub met linux windows dos en hurd
en hda lilo dat naar een 500mb rootje wijst.

hoef ik alleen scsi naar ide te veranderen in bios en ik kan weer repareren.

ook een leuk verhaal een engels man die ik ken via irc heeft een box in de verenigde staten. niet helemaal de linux kenner en wou een kernel met een paar aanpassingen. gecompileerd reboot.

pingen geen reply. na 5 min nogsteeds geen reply.
ik zweten.
wat kutzooi en gedonder op irc. eindelijk weer een ping. was de box de hd's aan het controleren. :/

[ Voor 43% gewijzigd door daft_dutch op 26-11-2005 00:55 ]

>.< >.< >.< >.<

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Systemen slopen heb ik nog niet zo vaak gedaan eigenlijk. rm -rf gebruik ik zo min mogelijk, en als nodig dan met een volledig pad. Zeker als je collega de history aan commando's zit op te vragen vanuit een andere dir. De enige keer dat ik te snel was met een rm -r had ik gelukkig de rechten niet *pfoe*

Maar ook een leuke is 'killall' op Unix. Dat werkt dus even anders als je denkt 'killall apache' te doen ofzo. Men stond binnen 2 mins aan mijn bureau :o Killall op unix stopt dus alle processen behalve de systeemprocessen.

Mijn collega had deze week ongeveer dezelfde ervaring: even de backupservice stoppen met halt. Moet je dat niet in het verkeerde windowtje intypen (als root natuurlijk) Dag databases :X (en dat zijn er dus geen 10 ofzo, eerder 500 :o )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:20:
cp heeft daarvoor de -a optie. Voor zover mij bekend werkt cp -a indentiek aan een tar-based approach (ervanuitgaande dat je target filesystem al die bitjes ondersteunt, natuurlijk).

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

de snelste manier om in eenkeer te zorgen dat je je systeem moet rebooten is als root kill -9 -1
leuk voor feesten en partijen

>.< >.< >.< >.<

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

daft_dutch schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:43:
de snelste manier om in eenkeer te zorgen dat je je systeem moet rebooten is als root kill -9 -1
leuk voor feesten en partijen
Daar heb ik een collega gelukkig voor kunnen behoeden :)
Kill -9 1 dan :P

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 21:58
Ik had Kubuntu geinstalleerd, alleen zag dat er in de officiele debian repositories toch wat software zat wat ik wel wilde hebben. Dus ik die repositories toevoegen, en updaten.....en ja, iets teveel van debian over ubuntu geinstalleerd. Probleem: booten ging niet helemaal goed meer, achter elkaar foutmeldingen.
In Synaptec stonden ook allemaal icoontjes van Debian ipv Ubuntu bij veel software.

Toen maar nie de moeite genomen om het te repareren, maar een nieuwe install van Debian gedaan. :)

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Verwijderd

emerge -C bash

das echtni zo'n geweldig idee geweest om te testen :p
zelfs met livecd was die ni te fixen

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Bijna mezelf bij de poot gehad, was mijn /etc/passwd aan het editten en zag op het laatste moment dat ik bij het "binnen komen" van het bestand ik per ongeluk een B voor de naam root had gezet.
Ik heb zo'n idee dat ik geen root meer had kunnen worden als ik uitgelogd was :P

Om het erger te maken, die bak hangt colo :S

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

krietjur

Where am I?

Hier ook de bekende firewall config en dan ineens je toegang kwijt zijn.

En ook: op 2 servers tegelijk bezig zijn: een productieserver en een testserver. En dan vervolgens je test per ongeluk uitvoeren op de productieserver.. oeps ;)

Verwijderd

Het blijft een leuke grap:

code:
1
rpm -e kernel

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Typo..
code:
1
badblocks > /dev/hda bb.txt 2>&1

ipv
code:
1
badblocks /dev/hda > bb.txt 2>&1

:w partition table :'(

Verwijderd

krietjur schreef op zondag 27 november 2005 @ 00:15:
Hier ook de bekende firewall config en dan ineens je toegang kwijt zijn.

En ook: op 2 servers tegelijk bezig zijn: een productieserver en een testserver. En dan vervolgens je test per ongeluk uitvoeren op de productieserver.. oeps ;)
Ik vertel ze dat nooit, maar dat had ik vorige week dus...meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een update te doen:

collega: "De rapporten doen het niet,"
ik: (denkend) "Umhhhm..oeps verkeerde server"
ik: (zeggend) "Heb update gedaan"

En zo updaten we vrolijk verder....(Jasperreports op tomcat)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gentoo stage1 installatie op een pentium 200MMX met 64MB ram en 1GB harde schijf is ook snel verkloot. Na geheugenuitbreiding naar 256MB kon de bootstrap succesvol gedraaid en emerge --emptytree systeem heeft last van een te volle schijf.

Ik ga eens Debian erop zetten, een command line installatie heeft weinig ram en schijfruimte nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 28-11-2005 09:23 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een vriend van mij heeft op een Mac een keer gedacht "Ey, waarom zijn al die files van root en niet van mij?" en vervolgens vanuit z'n root alle files recursief naar hem gechownd :). Daarna ging alles niet zo goed meer :P.

En ik heb ooit eens met wat strakke apt acties m'n file-utils kapot gekregen waardoor ik dus trouwe jongens als ls, cp en rm kwijt was :P. Dat is ook tamelijk vervelend. :P

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 01:57
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:55:
ik had een keer een map /etc in weetikveel /home/data/shit/etc, dus wat doe ik nou "rm -rf /etc" 8)7 8)7
Heej, exact zo heb ik een keer mijn install om zeep geholpen :P. Alleen zou dat bij mij /home/jaapjan/etc zijn geweest :). Echt geen beginnen aan om alle configuratiebestandjes weer opnieuw te doen, dus heb ik maar een schone installatie gedaan.

Ooh ja, ik moest er niet aan denken dat er één van mijn 2 RAID-1 schijven zou crashen. Ik heb een setje nieuwe schijven gekocht en wilde data over kopiëren van één van de oude schijven (welke maakt toch niet uit, ze zijn gelijk), maar ik heb in mijn grub configuratie root=/dev/hde1 staan in plaats van /dev/md0, dus maar één van die schijven werd voorzien van data 8)7 en de oude had een verschrikkelijk oude kopie. En daar heb je dus RAID-1 voor :X.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Lol er schiet er me nog eentje te binnen :P

Ik had ooit een map in mijn ~/ staan die 'dev' heette. D'r stonden wat scriptjes en zo in (dev als in: development).
Op een gegeven moment wilde ik backups maken en deed ik een move of cp even voor het gemak naar mijn /.

En toen had /dev alleen nog scripts 8)7

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

DeMoN schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:15:
En toen had /dev alleen nog scripts 8)7
Wild :D

Ik zat me net te bedenken dat ik ergens eens een keer een verhaal heb gelezen van een gast die ook z'n *nix server verkloot had en via een bizar grote omweg (assembly en hele vage andere meuk) de boel alsnog aan de praat heeft gekregen.

Kan het alleen nergens meer vinden tho

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

rpm -e glibc --nodeps

omdat ik een dependency hell had met een pakket wat ik moest testen. Had een nieuwe glibc versie opgehaald, alleen ging het updaten niet. Dus toen dacht ik: laat ik glibc er eens vanaf gooien. Echter: gewoon rpm -e ging niet, een stuk of 10 schermen vol dependencies. Toen dacht ik: ah what the heck: rpm -e --nodeps glibc
Yeps, toen ging ie eraf, alleen die bad ELF interpreters:
code:
1
2
[root@localhost root]# ls
-bash: /bin/ls: /lib/ld-linux.so.2: bad ELF interpreter: No such file or directory

Was op een test/ontwikkelbak, draaiende onder VMWare. Even het backup image terug gezet en toch maar op zoek naar een nieuwe versie van de te testen applicatie. >:)

Hier kon uw advertentie staan

• Flashpoint
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09-2019

Flashpoint

PartyPartyPartyParty

Bij een groot bedrijf even de homedirs zonder user opruimen onder root:

code:
1
2
3
4
 for i in find /home -nouser
do
rm -r $i
done

Ze zijn nu nog niet klaar met de restore :X

Member of OPP

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
MTWZZ schreef op maandag 28 november 2005 @ 14:20:
Ik zat me net te bedenken dat ik ergens eens een keer een verhaal heb gelezen van een gast die ook z'n *nix server verkloot had en via een bizar grote omweg (assembly en hele vage andere meuk) de boel alsnog aan de praat heeft gekregen.

Kan het alleen nergens meer vinden tho
Deze: http://www.justpasha.org/folk/rm.html ?

2e hit bij google "rm rf / assembler ls restore" :P Waarom ik daar nu ls tussen heb gefrot? Geen idee :P Ik heb het verhaal ook eerder gelezen en herinnerde me wel dat hij het ook over ls had 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Jazekersch dat is hem :D
Briljant hoe ze daar nog uitgekomen zijn.

Verwijderd

Wat ook een leuke is onder Debian de HAL daemon proberen te stoppen en dan /etc/init.d/hal intikken en dan uit gewoonte nog ff tab van bash completion..... komt 'ie uit op /etc/init.d/halt....en die start heeeel snel....

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Keren die ik mij nog kan herinneren:

• spaties op de verkeerder plaatsen `rm -Rf / tmp/*`
• commandhistory per ongeluk kopieren en plakken in terminal wat ook een rm op de verkeerde plaats tot gevolg had
• met `dd` niet alleen de bootsectorer weggehaald; maar ook de partitietabellen :X
• collega van mij vond de execute rechten zo lastig: `cd / && chmod -x * -R`
• `PasswordAuthentication no` in sshd_config en daarna erachter komen dat je van die ene user de verkeerder SSH key in je authorized_keys hebt gezet
• `PermitRootLogin no` in sshd_config op een bak waar je alleen een root, en nog geen useraccount had aangemaakt 8)7

Daarnaast natuurlijk een paar keer iptables en sshd configuraties iets te dicht gezet. :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een keer een erg grote blunder gemaakt waarvoor ik me nog steeds schaam (en wat me nooit meer zal overkomen):

Een keer in een beschonken bui via ssh intypen: rm -rf / en vrolijk tegen mijn broer zeggen 'Dit moet je niet als root doen' waarop hij - voor de grap - richting de enter toets gaat en die per ongeluk indruktte. Vrolijk genoeg was ik nog root ook, maar gelukkig was ik alleen een deel van mijn besturingssysteem kwijt en niet mijn documenten (was snel genoeg met ctrl-c) ...

Erg wijze les. ;)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Spider.007 schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:23:
Keren die ik mij nog kan herinneren:

• spaties op de verkeerder plaatsen `rm -Rf / tmp/*`
• commandhistory per ongeluk kopieren en plakken in terminal wat ook een rm op de verkeerde plaats tot gevolg had
• met `dd` niet alleen de bootsectorer weggehaald; maar ook de partitietabellen :X
• collega van mij vond de execute rechten zo lastig: `cd / && chmod -x * -R`
• `PasswordAuthentication no` in sshd_config en daarna erachter komen dat je van die ene user de verkeerder SSH key in je authorized_keys hebt gezet
• `PermitRootLogin no` in sshd_config op een bak waar je alleen een root, en nog geen useraccount had aangemaakt 8)7

Daarnaast natuurlijk een paar keer iptables en sshd configuraties iets te dicht gezet. :P
Spaties op verkeerde plaatsen zijn dodelijk. Meestal lees ik mn regel nog een keer voordat ik op enter duw (maarja, ik garandeer niks voor de toekomst :P )

remote root login uitzetten en er dan achterkomen dat je eerst een passwd moet doen omdat een user niet remote kan inloggen nadat ie net is aangemaakt. Toen moest ik naar de console :o (AIX trouwens)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je kan ook eerst 'echo' gebruiken om te kijken hoe je wildcards worden geparsed.
Het biedt echter geen bescherming tegen (het vaak overbodige, eigen schuld :P) -r natuurlijk.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tegen alle adviezen in toch een dist-upgrade doen en na een reboot zien dat het toch niet helemaal lekker gaat werken :/

Zo na het werk maar weer eens zien terug te draaien :D

Blijft leuk dat prutsen :P

• machiel
  • Laatst online: 09-02 13:19
Ooit een keer onder debian een kernel upgrade gedaan (een security-fix ofzo), maar kwam mooi niet meer op na reboot. Toen moest ik op de fiets naar het datacenter :'(

Ook een keer geprobeerd om ubuntu naast m'n gentoo te installeren. Resizen van reiserfs is toch niet zo stabiel als gehoopt. Hele filesystem naar de }:O -en

Gentoo had een keer een fijne upgrade waarbij wat cruciale libraries stuk gingen (weet het niet precies meer, maar ik had niets meer gedaan dan een update en upgrade). Toen moest ik ook opnieuw installeren (voelde echt heel erg windows :( )

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

kenneth schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:39:
Je kan ook eerst 'echo' gebruiken om te kijken hoe je wildcards worden geparsed.
Het biedt echter geen bescherming tegen (het vaak overbodige, eigen schuld :P) -r natuurlijk.
Helemaal mee eens, zeker toen ik laatst een soortgelijk rechtenscrippie bakte als hierboven. Voor je het weet is de hele /home niet meer zoals je dat zou willen :P

• rollebol
  • Laatst online: 22-08-2025
Kernel van een colocated bak (Linux 2.2.x) opnieuw gecompileerd. Na reboot leek hij niet meer up te komen. Ineens schoot mij te binnen wat het was. "Hmm, kernel module voor de netwerkkaart vergeten. Geen nood, dan hebben we de serial console nog."

Eén keer raden wat ik ook vergeten was mee te bakken...

spoiler:
Inderdaad, serial port support
Pagina: 1